Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Myte om sau?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kmooch
Aktiv deltaker

59 Innlegg

Skrevet - 12/10/2009 :  18:42:13  Vis profil  Besøk Kmoochs hjemmeside Send Kmooch a Private Message  Svar med kopi av melding
En venn av meg var på sauesanking i helga og da hun fortalte om dette kom en annen med en anektode der de påsto at om du slapp en sau i vannet sank de på grunn av at de tok in vann gjennom endetarmen fordi de ikke hadde en funksjonell lukkemuskel (!)

Jeg mente at det måtte vel heller være all ulla som gjorde til at de drukna, men etter å ha blitt nedstemt flere ganger i dag begynner jeg å tvile

Så, biologer, tar sauen inn vann om du hiver den i vannet?

soryu
Aktiv deltaker

1178 Posts

Skrevet - 12/10/2009 :  21:56:40  Vis profil Send soryu a Private Message  Svar med kopi av melding
det MÅ være en myte for om tarmene fylles med vann så ville ikke det vært nok til å senke hele dyret etter min mening, jeg tror ulla drar den under så den rett og slett drukner, men om den synker som en sten er jeg mer tvilende til
Gå til toppen av siden

shonny
Aktiv deltaker

145 Posts

Skrevet - 12/10/2009 :  22:28:51  Vis profil Send shonny a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan'ke svare for norske sauer, men vet at australske og new zealandske sauer svømmer bra. Bare sjekk når de går gjennom et bassent med 'sheep dip'.
Gå til toppen av siden

kirsitn
Aktiv deltaker

603 Posts

Skrevet - 13/10/2009 :  00:59:26  Vis profil Send kirsitn a Private Message  Svar med kopi av melding
Indiske (eller er det kanskje srilankiske?) sauer kan tydeligvis svømme: http://www.youtube.com/watch?v=uUSLk3Kq7xU

Det støtter vel teorien om at ulla er problemet, siden disse godværssauene har lite ull.
Gå til toppen av siden

SveinB
Aktiv deltaker

629 Posts

Skrevet - 13/10/2009 :  15:57:58  Vis profil  Besøk SveinBs hjemmeside Send SveinB a Private Message  Svar med kopi av melding
Sau er høyst svømmedyktige- og jeg har ikke sett noen som har lekket vann bak etter en svømmetur i alle fall :)

Drukne kan de også, men det skjer på tradisjonelt vis- og våt tung ull hjelper nok til at sau ikke er noen gode langdistansesvømmere.

Mvh
Svein B

Gå til toppen av siden

SveinB
Aktiv deltaker

629 Posts

Skrevet - 13/10/2009 :  16:17:14  Vis profil  Besøk SveinBs hjemmeside Send SveinB a Private Message  Svar med kopi av melding
Ett annet eksempel fra Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=FSAZ1t7UcbY&NR=1

Svein B
Gå til toppen av siden

Kmooch
Aktiv deltaker

59 Posts

Skrevet - 14/10/2009 :  00:59:28  Vis profil  Besøk Kmoochs hjemmeside Send Kmooch a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk folkens! Argumentet mitt fikk betraktelig mer tyngde nå! :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,22 sekunder. Snitz Forums 2000