Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Komme i gang
 Spør om Spør en biolog
 Bilderedusering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Øystein F
Aktiv deltaker

2971 Innlegg

Skrevet - 09/12/2009 :  23:19:49  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Er det nokon som har prøvd å søke på ordet bilderedusering? Eg prøvde på moroskuld, sidan det er eit tema frå tid til annan, men utan resultat. Det er slike ferdigheiter eg ikkje finn ut av utan hjelp, og eg dumpa tilfeldigvis oppi ei oppskrift då eg starta opp på denne sida. Men no har eg berre sett at brukarar blir bedt om det. Men det er eit emne som kanskje burde ligge oppe til stadigheit eller noko i den retninga. Ei eller fleire oppskrifter på korleis ein kan lage store bilete om til små, og kva små i denne samanhengen vil seie. Det finst sikkert ein eller annan som tykkjer forfattarskap av ei slik kokebok kan vere ei grei avveksling når soppen no stort sett har gått og lagt seg for vinteren.

Sissel Kielland
Aktiv deltaker

273 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  03:52:27  Vis profil Send Sissel Kielland a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei
Et lite tips
http://s420.photobucket.com

Redigert av - Sissel Kielland den 10/12/2009 03:53:07
Gå til toppen av siden

Øystein F
Aktiv deltaker

2971 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  09:37:52  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Sissel Kielland

Hei
Et lite tips
http://s420.photobucket.com

Dette funker sikkert for mange. Eg er ikkje nok engelskspråkleg til at eg finn ut av slikt som dette. Dessutan er eg ikkje i stand til å gjere greie for kva programvare eg bruker eller kva pc-en heitter osb. utan å få litt hjelp. Dessutan blir det oftast verre jo meir som blinker og flimrar. Det er mogleg ein blir funksjonell analfabet berre av å bli eldre no for tida. Vi steinalderfolka treng slike ting på norsk og med teskei.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9855 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  11:16:55  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det absolutt billigste kan være å bruke et program som heter paint, og kommer som tilbehør til Windows. Du finner det i startmenyen under programmer/tilbehør. Der er det en redigeringsfunksjon som heter strekk bildet. Hvis du strekker bildet like mye horisontalt og vertikalt, og bruker en verdi mindre enn 100%, blir bildet forminsket.
Husk å arbeide på en kopi av originalbildet!

Jeg ville også tro at det i programmvaren som fulgte kameraet også finnes enkel bildebehandling. Blant annet mulighet for å endre størrelse og oppløsning på bildene. Det vet jeg lite om, for jeg har vendt meg til å bruke profesjonell fotoredigeringsprogram. (Adobe Photoshop)

Profersjonelle program koster flesk, men produsentene gir også ut forenklede versjoner til husbruk, for eksempel:
Adobe Photoshop Elements ver. 8
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575124

Vil så absolutt anbefale et fullverdig fotoredigeringsprogram. Det har for eksempel retusjmuligheter som ville gjøre Stalins fotografer grønne av misunnelse

AA
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  12:50:25  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Photobucket er et sted å legge bildene, ikke et fotoredigeringsprogram. Her på SEB kan du legge bildene rett inn, og det anbefaler vi. Men de må altså forminskes noe først.

Her står det hvordan man legger inn bilder.

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=4837
Gå til toppen av siden

Øystein F
Aktiv deltaker

2971 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  13:12:04  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Torborg seier at det står her på SEB korleis ein reduserer bilete. Det er vel omtrent det som er viktigaste delen av problemet. Eg klarer ikkje å finne ut kor det står. Eg har leita før utan å finne det, og no som eg har fått vite at det står her har eg leita meir utan å finne det.

Eg reknar med at det finst andre brukarar av desse sidene som er glupare enn meg og anten kan slikt, eller finn slikt, men eg er overtydd om at det finst nokre som har det som meg.

Eg fann eit tips i ein tråd frå ein av dei andre brukarane ein gong som gjorde at eg fann ut av dette med bruken av "paint". Men det var ikkje lett for det blir brukt så mange ord i slike forklaringar som ikkje seier meg noko. Men det finst nokre kløpparar som får til å lime inn bilete av skjermbilete og legge inn store pilar osb. Då er det ofte lettare. Det var i grunnen det eg håpa på nokre ville ofre seg for å gjere.

Dette kallast tilbakemelding frå brukarane, og er meint positivt.

For min eigen del har eg funne ut kva som må gjerast, men eg ser at mange nye får ei dørstokkmil på dette punktet.
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  13:36:27  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei, det står ikke der hvordan du reduserer bilder, men hvordan du legger dem inn. Det var en kommentar til Sissels innlegg om photobucket, ikke svar på ditt spørsmål.

Jeg vil som Limnoan anbefale photopaint. Det er det enkleste å forklare. Skal lage forklaring (kommer om 30. min)

Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  14:39:41  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå har jeg sett på Paint og det er ikke helt optimalt.
Du kan reduserer prosentvis, men bruker ikke pixel som er det greieste for oss.

Selv bruker jeg photoshop, som er dyrt, eller Ifranview som er gratis, men som kanskje ikke er så kjempelett for nybegynnere. Ifranview er veldig bra hvis du skal forminske mange bilder.

Skal se på dette og legge ut oppskrift etterhvert. Andre må gjerne komme meg i forkjøpet.

Hva bruker dere andre?
Gå til toppen av siden

Trond
Aktiv deltaker

1271 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  14:49:09  Vis profil  Besøk Tronds hjemmeside Send Trond a Private Message  Svar med kopi av melding
http://www.irfanview.com/ er det gratisprogrammet jeg sverger til... Photoshop elements eller corel paintshop er også greier om man er villig til å betale litt...

I irfanview: Åpne bildet, trykk CTRL+R, velg resample, skriv in størrelse og vips, lagre bildet :)

(husk også å trykke på 'Preserve aspectratio' ellers kan bildene bli litt rare)

Trond

Glad amatør!
http://public.fotki.com/cactus

Redigert av - Trond den 10/12/2009 14:51:42
Gå til toppen av siden

Mr. Mushroom
Aktiv deltaker

10216 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  15:50:56  Vis profil  Besøk Mr. Mushrooms hjemmeside  Svar med kopi av melding
For ordens skyld så finnes det ressurser online til dette.
De som ikke har et bra fotobehandlingsprogram, så prøv denne siden: http://www.photosize.com/ Det er enkelt og gratis!

800 pixels er ca. 28 cm.

Søk eventuelt på photo+rezise+online i en søkemotor, så kommer det mange andre ressurser.

Redigert av - Mr. Mushroom den 10/12/2009 15:57:09
Gå til toppen av siden

Sissel Kielland
Aktiv deltaker

273 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  21:27:07  Vis profil Send Sissel Kielland a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei

Når jeg lagrer mine bilder i Photobucket så blir bildene omgjort i en ok størrelse som passer å legge inn her på forumet.
Det går liksom helt automatisk uten at det blir så mye dikkedarier.
Se på tråden "Kremle fra 2008" for noen dager siden.Slik blir bildene.

Redigert av - Sissel Kielland den 10/12/2009 21:58:35
Gå til toppen av siden

Villevall
Aktiv deltaker

4233 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  22:57:49  Vis profil Send Villevall a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei Øystein!
Jeg skjønner ikke bæra av disse programmene for å redusere og forstørre bilder... For meg var det enkleste å innstille kameraet mitt til å ta bilder som passer rett inn!!! Når jeg overfører bilder fra kamera til pc, trenger jeg ikke lenger endre noe! Fikk litt pepper i starten for store bilder, endret på størrelsen når jeg knipset, og voila!

Villevall
Gå til toppen av siden

Iza
Aktiv deltaker

788 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  23:14:59  Vis profil Send Iza a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei Villevall. Løsningen du har valgt er nok grei på nettforum, men vil du skrive ut et bilde eventuelt A4 blir det for dårlig om du tar små bilder.
Ville anbefale deg og lære deg et foto redusering program.

Iza
Gå til toppen av siden

Sissel Kielland
Aktiv deltaker

273 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  23:35:36  Vis profil Send Sissel Kielland a Private Message  Svar med kopi av melding

(Skulle kanskje flyttet denne til en annen tråd)?

Hei Villeval

Helt greit med din løsning for å legge bilder på dette ene forumet.
Men hva hvis du vil legge inn bilder på feks.Soppognyttevekstforumet da? Som krever helt andre volumer på kilobiten?

Det er veldig mange som har problemer med denne bildenedlastingen.
Det er ikke alle som er like "støe" på data.
Ønsker meg en ting til jul; at bildenedlastingen skulle vært lagt inn automatisk når man klikket dem inn på hvilkets som helst forum.
Går det ikke an å få lagt inn ett program som ordner dette automatisk?
De som lager disse forumene er jo helt "råe" på data.
Gå til toppen av siden

Villevall
Aktiv deltaker

4233 Posts

Skrevet - 10/12/2009 :  23:52:42  Vis profil Send Villevall a Private Message  Svar med kopi av melding
Forstår at min "løsning" ikke fungerer overalt, men jeg er ikke overalt... kun her og på Sopp og nyttevekst. Min bildestørrelse fungerer der også, heldigvis Hvis man er litt mer avansert, må man sikkert lære seg mer!

Villevall
Gå til toppen av siden

Sissel Kielland
Aktiv deltaker

273 Posts

Skrevet - 11/12/2009 :  00:12:17  Vis profil Send Sissel Kielland a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei Villeval;sent på natta!
Du har helt rett.
Regner meg selv som "veldig blond med hensyn til dette!"
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 11/12/2009 :  13:25:34  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Flytter til "Spør om Spør en biolog".

Med tida får vi kanskje til at forumet selv reduserer bildene. Tør ikke love det nå.
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 11/12/2009 :  13:34:17  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
http://www.photosize.com/ ser veldig greit ut. Takk for tipset Mr. Mushroom!

Alt er greit, men for forumet er det en fordel at bildene ligger her.

1. De forsvinner ikke når brukeren blir borte og legger ned/flytter nettstedet eller photobucket-brukeren sin. Mange gamle spørsmål står nå uten bilder og har liten verdi.
2. De har den formen vi er vant med. Klikk så får du større bilder.
3. De legges inn i fotoalbumet. Dette er i seg selv en bildedatabase. Vi skal nå videreutuvikle dette med med søk og felt for artsnavn.

Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9855 Posts

Skrevet - 11/12/2009 :  16:10:38  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
På Akershusmuseet der jeg jobber bruker vi et registreringsprogram som heter PRIMUS. Et kassabelt system, som ikke er for fromme folk

MEN, de har en nyttig funksjon som kanskje kan etterlignes i SEB?

Når en (etter mye strev og lange omveier) er klar til å legge inn et bilde, foretar programmet en automatisk formatering før bildet lagres.

Kunne en legge inn noe tilsvarende her? En funksjon som sjekket bildestørrelsen ved innlegging, og lagret bildet i "gjeldende" format.

Så vidt jeg forstår, blir bildene også i dag "handtert" før de kommer i galleriet, så det er kun snakk om å legge inn noen ekstra linjer med smarte kommandoer

AA
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 11/12/2009 :  21:14:33  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Det var det jeg svarte på over, at med tida får vi kanskje til at forumet selv reduserer bildene. Tør ikke love det nå.

Det er riktig at forumet allerede reduserer. Når et bilde blir lastet opp på serveren blir dette bildet lagt i en folder, mens et mindre redusert kikkebilde blir lagt i en annen. Ønsket er altså at begge bildene burde bli behandlet.
Problemet er at vi har veldig lang ønskeliste. Det er mye lettere å skrive ønskeliste, ikke fullt så lett å komme videre etter det. Men med et litt langt tidsperspektiv er det meste gjennomførbart.

Det fotoalbumet vi bruker her er en sær greie som omtrent ingen andre har.
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 11/12/2009 :  21:28:12  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Du har rett i at det bør være enkelt å få til, Limnoan. Det får komme høyere opp på lista, nå som vi likevel skal fikse på fotoalbumet.

Hva er optimal størrelse, syns dere?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000