Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Oppbevaring av gulrøtter
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Limnoan
Biolog

7391 Innlegg

Skrevet - 15/03/2010 :  16:41:58  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Har alltid trodd at gulrøtter var lagringsgrønnsaker? Hos meg er de nykjøpte ferdig kompostert etter 14 dager i kjøleskapet.

Problemet er at jeg er gammelungkar av potetgenerasjonen. Det vil si middag = saus & poteter. Derfor er det langsom omsetning på kaninforet.

(I dag har jeg vært flink gutt, og kokt gryterett med grønnsaker. Til gjengjeld vil det ta 7 dager å spise opp alt sammen.)

Kort sagt, hva skal jeg gjøre for å slippe å spise en hel kilo gulrøtter samme dag de er kjøpt

AA

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 15/03/2010 :  16:50:39  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Du har nok vært svært uheldig med den konkrete posen, Arne. Det har nok vært forråtnelse på vei allerede da du kjøpte det inn. Hos meg kan enkelte gulrotposer ligge i kjøleskapet i mange måneder. Det eneste som skjer er at de blir litt slappe, epidermis blir grov og litt uttørket og det kan begynne å gro røtter på dem. Mens andre pakker begynner som du sier å råtne raskt.

Det kommer nok dels an på tilstanden de er i når de blir høstet, lagringsforholdene videre, fuktighet i posene, kontaminasjon med smørsyrebakterier, etc.

Veldig viktig er det at det ikke er fuktighet i posene mens du lagrer dem i kjøleskapet. La dem heller tørke litt ut - da kan man alltids fiffe dem opp ved å skjære av en skalk i begge ender, og så sette dem i et klass med vann over natta, da får en turgoren opp igjen.
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4640 Posts

Skrevet - 15/03/2010 :  16:56:11  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Legg dem i en kjølig kjeller i rein, fersk myrtorv! Altså selve torvmosen. Går bra hvis ikke røttene allerede er smittet av sykdom.

Her hjemme har vi ikke hatt problem de siste årene med å oppbevare kjøpegulrøtter i kjøleskapet i lengre tid, men før da vi dyrket endel selv, lot vi mange stå i bakken og dekket med isopor så det skulle bli lett å grave dem opp-. Noen oppbevarte vi i isoporkasser i kjelleren i fuktig (ikke våt) torvmose.

hotr
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

7391 Posts

Skrevet - 15/03/2010 :  17:06:25  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar!
Jeg får nok være mer nøye med å la røttene tørke før jeg legger dem i kjøleskapet. Åpner alltid plasten med det samme de kommer i hus, men det er vist ikke nok...

Har ofte problemer med gulrøttene. Andre grønnsaker mumifiseres pent og stille.

Bevaring i torvmose er dessverre ikke et alternativ for oss i blokk. Ellers, er torvmose kjent for sine antiseptiske egenskaper, og sikkert et godt valg om en har muligheten.

AA
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 15/03/2010 :  21:04:19  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har noen ganger vært uheldig med langtidslagret squash i kjøleskapet - de kan fortsatt se helt uendra ut på oversida, mens undersida som kommer i berøring med underlaget kan være fullstendig oppløst. Guffe de lux!

Er helt enig med Trond - de gulrøttene som gikk i oppløsning for deg har nok vært smittet på forhånd. Er de sunne og friske, bør de klare seg lenge i kjøleskapet.

Redigert av - janw den 15/03/2010 21:05:59
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,16 sekunder. Snitz Forums 2000