| Forfatter |
Emne  |
|
|
Limnoan
Biolog

6143 Innlegg
|
Skrevet - 15/03/2010 : 16:41:58
|
Har alltid trodd at gulrøtter var lagringsgrønnsaker? Hos meg er de nykjøpte ferdig kompostert etter 14 dager i kjøleskapet.
Problemet er at jeg er gammelungkar av potetgenerasjonen. Det vil si middag = saus & poteter. Derfor er det langsom omsetning på kaninforet.
(I dag har jeg vært flink gutt, og kokt gryterett med grønnsaker. Til gjengjeld vil det ta 7 dager å spise opp alt sammen.)
Kort sagt, hva skal jeg gjøre for å slippe å spise en hel kilo gulrøtter samme dag de er kjøpt
AA
|
|
|
janw
Biolog

9799 Posts |
Skrevet - 15/03/2010 : 16:50:39
|
Du har nok vært svært uheldig med den konkrete posen, Arne. Det har nok vært forråtnelse på vei allerede da du kjøpte det inn. Hos meg kan enkelte gulrotposer ligge i kjøleskapet i mange måneder. Det eneste som skjer er at de blir litt slappe, epidermis blir grov og litt uttørket og det kan begynne å gro røtter på dem. Mens andre pakker begynner som du sier å råtne raskt.
Det kommer nok dels an på tilstanden de er i når de blir høstet, lagringsforholdene videre, fuktighet i posene, kontaminasjon med smørsyrebakterier, etc.
Veldig viktig er det at det ikke er fuktighet i posene mens du lagrer dem i kjøleskapet. La dem heller tørke litt ut - da kan man alltids fiffe dem opp ved å skjære av en skalk i begge ender, og så sette dem i et klass med vann over natta, da får en turgoren opp igjen. |
 |
|
|
hotr
Biolog

4264 Posts |
Skrevet - 15/03/2010 : 16:56:11
|
Legg dem i en kjølig kjeller i rein, fersk myrtorv! Altså selve torvmosen. Går bra hvis ikke røttene allerede er smittet av sykdom.
Her hjemme har vi ikke hatt problem de siste årene med å oppbevare kjøpegulrøtter i kjøleskapet i lengre tid, men før da vi dyrket endel selv, lot vi mange stå i bakken og dekket med isopor så det skulle bli lett å grave dem opp-. Noen oppbevarte vi i isoporkasser i kjelleren i fuktig (ikke våt) torvmose.
hotr |
 |
|
|
Limnoan
Biolog

6143 Posts |
Skrevet - 15/03/2010 : 17:06:25
|
Takk for svar! Jeg får nok være mer nøye med å la røttene tørke før jeg legger dem i kjøleskapet. Åpner alltid plasten med det samme de kommer i hus, men det er vist ikke nok...
Har ofte problemer med gulrøttene. Andre grønnsaker mumifiseres pent og stille.
Bevaring i torvmose er dessverre ikke et alternativ for oss i blokk. Ellers, er torvmose kjent for sine antiseptiske egenskaper, og sikkert et godt valg om en har muligheten.
AA |
 |
|
|
janw
Biolog

9799 Posts |
Skrevet - 15/03/2010 : 21:04:19
|
Jeg har noen ganger vært uheldig med langtidslagret squash i kjøleskapet - de kan fortsatt se helt uendra ut på oversida, mens undersida som kommer i berøring med underlaget kan være fullstendig oppløst. Guffe de lux!
Er helt enig med Trond - de gulrøttene som gikk i oppløsning for deg har nok vært smittet på forhånd. Er de sunne og friske, bør de klare seg lenge i kjøleskapet. |
Redigert av - janw den 15/03/2010 21:05:59 |
 |
|
| |
Emne  |
|