| Forfatter |
Emne  |
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Innlegg
|
Skrevet - 05/08/2011 : 16:43:58
|
Hei.
Hva slags mugg vokser på kløver? Dette bildet viser en plante infisert med noe man mistenker for å være mugg. Flere hester er blitt akutt syke av noe på beitet der disse vokser, og store deler av kløveren på beitet er infisert.
Kan muggen være ansvarlig for hestenes akutte infeksjoner?

|
|
|
janw
Biolog

9724 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 17:02:08
|
Bildet ser ut til å vise begynnende stadium av angrep av mjøldogg (meldugg), sekksporesopper av ordenen Erysiphales. Disse er svært vanlige på mange planter.
Om de kan føre til slike symptomer hos hester, vet jeg ikke - rett sted å henvende seg er hos veterinær eller veterinærmyndigheter. |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 17:23:10
|
| Ok, takk! Da kan jeg undersøke videre. |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 17:43:32
|
Hvilke symptomer har hestene?? Har de spist det her lenge? Hvis ikke, har de fått gradvis tilvenning?
mvh Alf Marius |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 18:23:24
|
Vil presisere at det ikke er mine hester det dreier seg om, og at jeg heller ikke er involvert i dem behandlingsmessig. Er bare veldig interessert i å vite om denne muggen/hva-det-nå-er på plantene kan ha vært årsaken slik at jeg kan forhindre lignende hendelser hos egne hester + at det er kjekt å vite i behandlingsøyemed.
Hestene ble syke den 15.7. En er på bedringens vei, den andre sliter fortsatt (den som ble grønn i iris). De eies av erfarne hestefolk og er selvsagt tilvent beite før slipp (som sikkert var en stund før dette skjedde ettersom de fleste setter ut i juni).
Symptomene var diffuse i begynnelsen. Etter to dager var hesten http://www.hestene.no/forum/showthread.php?81122-Hesten-min-er-akutt-syk./page2 (Håper dere får opp siden)
Jeg er i hovedsak interessert i å lære hva slags planter/dyr som kan gi hester et slikt sykdomsforløp. |
 |
|
|
janw
Biolog

9724 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 18:27:43
|
Jeg skjønner svært godt det siste. Men nettopp derfor er antakelig den beste måten å finne ut av det nettopp via veterinær. Det er de som har oversikt over hvilke sykdommer og symptomer hester kan ha, og hva som eventuelt framkaller det. Kanskje veterinæren da vil kunne si: "sjekk om det og det finnes på beitet".
For oss botanikere blir dette litt mer å famle i blinde - ikke kjenner vi til spesifikke hestesykdommer, og ikke er vi vant til å tenke på planter ut ifra virkninger på hest.  |
Redigert av - janw den 05/08/2011 18:28:16 |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 18:48:03
|
Jeg leste på forumet. Ser ikke på som en umulighet, at rome eller en perikum kan være innblandet pga. symptomene. Hvor i Norge er dette? Hvis hesten ikke er frisk. Prøv å kutt ut utelys og annet lys, som inneholder UV-lys. Vanlig glødepærelys er da kaskje greit, men ikke lysstoffrør. Å se om symptomene mildner av dette. Eller bare nevne dette for vetrinæren.
mvh Alf Marius |
Redigert av - amdb73 den 05/08/2011 18:51:39 |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:01:36
|
Janw: Veterinær er innblandet og hestene grundig undersøkt, de har ikke hatt noen særlige innspill på hva som kan ha forårsaket infeksjonen/forgiftningen.
Amdb73: Takk for innspill. Jeg har fått vite om andre hester som har hatt lignende symptomer, men ikke like ille, hvor eierne har trodd det var solforbrenning. Det har gått verst ut over de lyse hestene/de lyse områdene på hestene. De eierne som har trodd det var solbrenthet behandlet for det, og hesten ble bedre. Men ingen av dem har vært i nærheten av den du leste om her.
Hva er det i UV-lys som gjør det verre? |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:04:19
|
| Glemte å svare på hvor i Norge det er. Den du så bilder av er på Lørenskog. Husker ikke konkret hvor de andre har befunnet seg, men innbiller meg at de også er på østlandet. |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:27:24
|
Dette høres ut som forgiftning av noe i perikumslekta Hypericum sp., bjønnkjeksslekta Heracleum sp., pastinakk Pastinaca sp. eller rome Narthecium ossifragum. Bjønnkjeks og pastinakk gir oftest utslag hvis planta er gnidd på huden, mens perikum og rome gir utslag etter de er spist. Rome vokser helst på næringsfattige myrer, mens perikum vokser ofte i tørrbakker og annet "eng-landskap". Og etter det du sa, i den siste posten forsterker dette min mistanke. Giftstoffet/ene gjør så det blir betennelses reaksjon, ved eksponering i ultraviolett-lys. Det gir også sterkere reaksjon der dyr har minst hår, da er særlig munnparti, snute og rundt øyne mest sårbar. For der er pelsen tynnest. Farge i skinnet gjør også mye. Ved romeforgiftning er det ofte observert, at svarte sauer er nesten uten symptomer. Men hvite er helt ødelagt i trynet. Jeg tror det beste du kan gjøre med hesten er å sette den innendørs. Det beste lyset til den er antageligvis rødt lys slik som varme-lyspære. Disse stråler ikke ut ultraviolett-lys. Beitet bør også sømmfares etter rome og perikum. Denne hesten bør iallefall ikke ha tilgang til dette lengre.
Dette er oftest slik, at desto lysere du er desto verre symptomer. Du kan se om en gutt + bjønnkjeks her (orginalt postet på forumet her av Klaus Høiland).
mvh Alf Marius |
Redigert av - amdb73 den 05/08/2011 19:29:02 |
 |
|
|
janw
Biolog

9724 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:35:01
|
Hvis hester på beite i Lørenskog har disse symptomene, så er det i hvert fall ikke rome - for rome finnes ikke i Lørenskog.
I kyststrøk inn til Østfold og Vestfold er rome vanlig, mens på Østlandet innafor Østfold og Vestfold finnes rome bare i små bestander på myr i enkelte relativt kystnære høyereliggende åstrakter som Skrim, Blefjell, åsene på Hurumlandet og Sandehalvøya, Drammensmarka, Finnemarka, Lillomarka og Romeriksåsen, med isolerte prikker på Norefjell og Vikerfjell. Videre innover i innlandet finnes den ikke.
Selv om veterinær har vært inne i bildet, så har det jo vært på generelt grunnlag. Hvis du fortsatt har mistanke til soppen, kan du jo spørre veterinær (eller fylkesveterinær) om det mer spesifikt er kjent at meldugg på beiteplanter kan gi slike problemer. De bør jo kunne finne ut av det fra litteraturen.
Perikum (dvs. firkantperikum) er svært vanlig i grasmark og beitemark langt innover Østlandet, men bortsett fra at jeg ikke har kjennskap til slike effekter, men der har nok Alf Marius mer greie på det enn meg, så syns jeg det er vanskelig å forstå hvorfor slike effekter brått skulle oppstå - perikum har jo vokst slike steder bestandig, så da burde også problemene vært vidt utbredte og konstante fra år til år.
Også sibirbjønnkjeks, den vanligste av bjønnkjeksartene, har vært vanlig i grasmark i lang tid. Skal en se etter noe nytt og på frammarsj, så kunne en jo sjekke om kjempebjønnkjeks eller pastinakk kan ha fått innpass de stedene hestene har vært - dette er arter på frammarsj, så det er evt der en kunne forventet å se noe nytt. |
Redigert av - janw den 05/08/2011 19:37:47 |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:46:01
|
Jeg vet, at en del sauebønder heromkring er helt "gærne" på perikum pga dette. Noen ganger ser det nesten ut som, at sauen ikke har hud i trynet pga. dette. Dette gjelder alle i slekten perikum tror jeg. Iallefall firkanperikum men prikkperikumen er jo den, som har størst effekt / g plantemateriale da.
Jeg har også lest i en urtebok. Du bør anbefalt å bruke solbriller, hvis du selvmedisinerer deg selv med prikkperikum. Du kan vist få varige skader?!? Om dette stemmer vet jeg ikke, mener også svakt å huske det var grå eller grønn stær.
Hestemassøren: For å sjekke ut min hypotese, kan du be vetrinæren å analysere for hypericin i blodprøvene.
Uansett er jeg veldig spent på tilbakemeldinger. Selv om jeg har truffet spikeren på hodet, eller vandret dit pepperen gror... 
mvh Alf Marius |
Redigert av - amdb73 den 05/08/2011 19:48:57 |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:50:16
|
Takk for enda flere gode innspill!
At planten har funnes der i mange år, betyr dessverre ikke at man ikke kan oppleve nye tilfeller av forgiftninger. Dette fordi hestene har ulik bakgrunn og dessverre er det færre og færre hester som selv velger bort de giftige plantene.
Jeg skal bringe tipsene om de nye plantene på fremmars videre. Skal også forhøre meg videre om hva vet. eventuelt fant i blodprøvene (svarene bør ha kommet nå).
|
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 05/08/2011 : 19:51:43
|
| Ok, skal viderebringe dette om blodprøven også! Genialt! Tusen takk, jeg skal holde dere oppdatert :) |
 |
|
|
Øystein F
Aktiv deltaker

1650 Posts |
Skrevet - 06/08/2011 : 22:26:27
|
| Det er vel fleire giftige planter ein kan vere litt merksam på. Eg veit ikkje noko om alvorlegheit eller symptom, men landøyda og barlind er vel mellom dei ein skal passe på. Barlind blir jo mykje meir brukt i hekkar no enn før, så viss beitet ligg mot hagar er jo det mogleg. Eller ein eller annan har lagt inn gras av godt hjarte og fått med avklipp av barlindhekken utan å ha tenkt over det. Ser for meg at landøyda også får formeire seg uhemma ein del stader og dermed kan vere aukande i utbreidinga. Lupin er også på sterk frammarsj - har ei kjensle av at den heller ikkje er bra for hest. |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts |
Skrevet - 06/08/2011 : 23:20:59
|
Kopi av melding: Opprinnelig postet av Øystein F
Det er vel fleire giftige planter ein kan vere litt merksam på. Eg veit ikkje noko om alvorlegheit eller symptom, men landøyda og barlind er vel mellom dei ein skal passe på. Barlind blir jo mykje meir brukt i hekkar no enn før, så viss beitet ligg mot hagar er jo det mogleg. Eller ein eller annan har lagt inn gras av godt hjarte og fått med avklipp av barlindhekken utan å ha tenkt over det. Ser for meg at landøyda også får formeire seg uhemma ein del stader og dermed kan vere aukande i utbreidinga. Lupin er også på sterk frammarsj - har ei kjensle av at den heller ikkje er bra for hest.
Men ingen av de du nevner her, gir forgiftningssymptomer nevnt ovenfor. Det ovenfor er typisk fotosenibilisering. Altså du blir følsom mot (enkelte typer) lys, her er det særlig UV-lys. Og det med bjønnkjeksslekta tror jeg ikke de klarer å spise så mye, at det gir symptomene ovenfor. Jeg går for Hypericum, og grunnen er antagelig vis elendig beite. Hvis det stemmer at beitet er så sterkt angrepet av meldugg, som nevnt ovenfor.
Hestemassøren: Hei dette kan du klistre inn på hesteforumet: mallilen skrev 18:33 idag (6/8) dette: Kopi av melding: Tromsøpalme, kjempebjørnekjeks, giftbjørnekjeks og kystbjørnekjeks er det samme.
Dette er vrøvl! Vi har 4 arter bjønnkjeks i Norge! Og det er ingen ting, som heter giftbjørnekjeks! Men det virker som kjempebjørnekjeksen er den giftigste. Kjempebjørnekjeks Heracleum mantegazzianum Tromsøpalme Heracleum persicum Sibirbjørnekjeks Heracleum sibiricum Kystbjørnekjeks Heracleum sphondylium
Og jeg er ingen biolog!   Jeg er bare en fyr, som har gått Jønsberg Videregåendeskole (tidligere Jønsberg Landbruksskole). Og jeg har noen sæææææære interesser, som du har fått en liten demonstrasjon av her. 
mvh Alf Marius |
Redigert av - amdb73 den 06/08/2011 23:22:23 |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
Skrevet - 07/08/2011 : 09:32:54
|
Takk for korreksjon. På både planter og titler.
Skulle kanskje satt "biologen" i gåsetegn! Tenkte ikke over det, mange som svarer her inne er jo ikke-utdannede innen biologi. |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
|
|
Limnoan
Biolog

6089 Posts |
Skrevet - 11/08/2011 : 12:35:12
|
Alsikkekløver er lett å kjenne, den har blomster som er røde og hvite.
Hvis det er slik at beitet ligger på Lørenskog, så kunne jeg hatt moro av å botanisere der en dag. Jeg bor på Strømmen, så det blir ikke lang vei...
Denne helga er jeg bortreist, men etter det har jeg ingen planer.
AA |
 |
|
|
Hestemassøren
Aktiv deltaker

11 Posts |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts |