Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om sopp
 Rosellinia thelena ?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

boletus
Aktiv deltaker

911 Innlegg

Skrevet - 12/04/2012 :  00:08:31  Vis profil Send boletus a Private Message  Svar med kopi av melding
Små svarte kuler tett sammen på ukjent substrat, - veldig lett, lys og tørr ved. På det andre bilde sammen med det jeg tror er ospekullsopp ? Kan det stemme ?

(Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

pentafot
Aktiv deltaker

3533 Posts

Skrevet - 12/04/2012 :  15:58:31  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
De små kulene minner om en art som var oppe til diskusjon i mars:
http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=30463&SearchTerms=kvinnebryst

gunder
Gå til toppen av siden

kremle
Aktiv deltaker

3589 Posts

Skrevet - 12/04/2012 :  21:20:42  Vis profil Send kremle a Private Message  Svar med kopi av melding
Minner om den ja, men her er det flere som er nesten helt like. Må mikroskoperes. Per.
Gå til toppen av siden

boletus
Aktiv deltaker

911 Posts

Skrevet - 12/04/2012 :  21:47:38  Vis profil Send boletus a Private Message  Svar med kopi av melding
Tenkte meg det, ja. Men er det andre ospekullsopp ?
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6347 Posts

Skrevet - 12/04/2012 :  22:20:03  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er flere kullsopper som går på osp. Så det hadde vært lærerikt om Per kunne skrive litt om hva som makroskopisk karakteriserer ospekullsopp.
Gå til toppen av siden

boletus
Aktiv deltaker

911 Posts

Skrevet - 12/04/2012 :  22:29:49  Vis profil Send boletus a Private Message  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg har forstått går ospekullsopp også på andre løvtrær. I Artsobs. er den registrert på både selje, lønn, ask og bøk m.m.
Gå til toppen av siden

kremle
Aktiv deltaker

3589 Posts

Skrevet - 12/04/2012 :  23:07:00  Vis profil Send kremle a Private Message  Svar med kopi av melding
Tove. For meg er det nok å si min mening om hvilken art det er eller kan være og om den bør mikroskoperes. Beskrivelser av soppene finner man i bøker og på nettet. Per.
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

639 Posts

Skrevet - 07/05/2012 :  22:47:47  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Ender opp med Rosellinia, men det er ingen Rosellinia-arter som har så små sporer som denne (så vidt jeg vet). De er ca. 9-11 x 3,5-5 µm. Ingen sporevedheng og rett spirespalte. Jobber med saken.
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

639 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  21:23:12  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på om dette kan være Nemania atropurpurea. I såfall, er det et veldig morsomt funn. Jeg har fotografert sporene og sender til ekspertene. Så får vi se hva de sier.
Gå til toppen av siden

Ar.G
Aktiv deltaker

315 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  21:54:43  Vis profil Send Ar.G a Private Message  Svar med kopi av melding
Det ligner i det minste veldig mye på Nemania atropurpurea.
http://www.mycokey.org/result.shtml?genSpec=Species&ID=17496&showList=DropDown&random=11948

Ar.G
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6347 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  22:18:44  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Eddi

Jeg lurer på om dette kan være Nemania atropurpurea. I såfall, er det et veldig morsomt funn. Jeg har fotografert sporene og sender til ekspertene. Så får vi se hva de sier.

Hvordan kom du til at dette kunne være Nemania atropurpurea?

Redigert av - Tove den 09/05/2012 22:19:00
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

639 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  23:17:38  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Når jeg tror at noe er noe, Tove, så er det vanligvis fordi det likner, makro- og mikroskopisk. Sporene stemmer. Det springende punkt er apikalapparatet, hvor jeg har konsultert ekspertisen. Er du uenig, så kan har du kanskje en begrunnelse?
Gå til toppen av siden

boletus
Aktiv deltaker

911 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  23:20:59  Vis profil Send boletus a Private Message  Svar med kopi av melding
Spennende, jeg ser at det i Larviksregionen /Jordstøyp er registrert et funn i 1995.
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6347 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  23:34:52  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når jeg tror at noe er noe, Tove, så er det vanligvis fordi det likner, makro- og mikroskopisk. Sporene stemmer. Det springende punkt er apikalapparatet, hvor jeg har konsultert ekspertisen. Er du uenig, så kan har du kanskje en begrunnelse?

Apikalapparatet skiller mellom Nemania og Hypoxylon, men hvordan kom du til at det kunne være en av disse slektene og ikke en Rosellinia?
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

639 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  23:40:34  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Det finnes ingen Rosellinia-arter som har så små sporer, og så mørke. Sporene er typisk for Nemania/Annulohypoxylon.
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6347 Posts

Skrevet - 10/05/2012 :  00:06:24  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det finnes ingen Rosellinia-arter som har så små sporer, og så mørke. Sporene er typisk for Nemania/Annulohypoxylon.

Hvilke karakterer gjorde da at du opprinnelig endte opp med Rosellinia?

Redigert av - Tove den 10/05/2012 00:18:44
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

639 Posts

Skrevet - 10/05/2012 :  00:12:30  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Vi setter strek der. Heretter tror jeg at jeg venter med å svare til jeg har et sikkert svar.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,2 sekunder. Snitz Forums 2000