Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Langs veikanten...
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

topolino
Aktiv deltaker

776 Innlegg

Skrevet - 23/04/2012 :  23:11:48  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Langs den veien jeg pleier å gå ett par ganger i uka for å "brenne opp litt blodsukker",står veikanten i full blomst nå. De fleste er kjente og kjære,men dog uten spesifikke navn.

(Klikk for å se et større bilde)
Boraginaceae familien?Syns denna ligner en blomst vi lekte med som unger,pleide å tre blomsterhodene inn i hverandre for å lage lenker!

Erteblomstfamilien? Denna har nesten bestandig stormaur krypande langs stengelen.

Geraniacea familien?

Samme blomst i to stadier.En løkblomst trur jeg.

Euphorbiacea familien,men kan det være Euphorbia helioscopia?

Utvandra hortentott til Rubicone

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  15:06:38  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Den første må være oksetunge (Anchusa officinalis) og den andre fôrvikke (Vicia sativa).
Den 3. ser jeg ikke hva er (en storkenebb??) og den 4.+ 5. er ganske riktig en løk, Muscari comosum, en perleblomst. Den siste kan jeg ikke bortsett fra at det er en vortemelk.

hotr
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

776 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  01:12:57  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar,hotr. Den tredje er vrien syns jeg også,men kanskje detta bildet kan væra litt mer til hjelp.

Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  08:53:38  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, lurer på om dt kan være Geranium dissectum.

hotr
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

776 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  20:04:26  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Men har ikke Geranium dissectum,litt større blomster,tru? Denna her har en diameter på blomstene som kan være rundt 0,5 cm! Sikkert min feil at det ikke er lett å se størrelsen på blomstene utfra bildet.

Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

3605 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  23:02:35  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Den første ligner på en jeg har hatt i hagen, Anchusa azurea -italiaoksetunge. Berit
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

776 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  23:27:51  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Har fundert en del på detta med hageplanter for noen, og ugress for andre! De plantene/blomstrane jeg syns er finast her er de en vanligvis finner i veikanten/skauen,rettere sagt for en vanlig italiener:ugress!Og når de kommer opp i hagan sånn av seg sjøl så lar jeg de stå i fred, klipper gresset rundt de og får litt følelse av en god gammaldags blomstereng!Og i engelske florabøker så finnas mange av de bare i dyrka tilstand i hagane!
Noen av de ville artane jeg kjente en gang til,savner jeg; som vanlige små blåklokker,hvitveis,blåveis,gullstjerner og sikkert fler som jeg ikke kommer på i farta!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,16 sekunder. Snitz Forums 2000