Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Ukjent bille ( Amara)
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Thor Edgar Kristiansen
Aktiv deltaker

79 Innlegg

Skrevet - 24/04/2012 :  09:07:53  Vis profil  Besøk Thor Edgar Kristiansens hjemmeside Send Thor Edgar Kristiansen a Private Message  Svar med kopi av melding
Fant denne billen i Bodø søndag. Ca 8-10 mm og med mørk grønn farge. Ønsker hjelp til å artsbestemme den

(Klikk for å se et større bilde)

Thor Edgar kristiansen

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  09:44:10  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Mitt forslag er Amara aenea.
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

1412 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  11:31:26  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Tror det er en A. quenseli. Ikke så lett å artsbestemme Amara kun fra bilder, en god del viktige detaljer som ikke syns...

Stefan
Gå til toppen av siden

Thor Edgar Kristiansen
Aktiv deltaker

79 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  12:20:27  Vis profil  Besøk Thor Edgar Kristiansens hjemmeside Send Thor Edgar Kristiansen a Private Message  Svar med kopi av melding
Kanskje det finnes detaljer på de andre bilder som jeg har. Hvor på dyret skal jeg zoome inn?

Thor Edgar kristiansen
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  12:38:08  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Thor Edgar Kristiansen

Kanskje det finnes detaljer på de andre bilder som jeg har. Hvor på dyret skal jeg zoome inn?

Thor Edgar kristiansen

Nærbilde av overste delen av dekkvingene hadde hjulpet. Spesielt de innerste strekene.
Gå til toppen av siden

Thor Edgar Kristiansen
Aktiv deltaker

79 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  13:06:30  Vis profil  Besøk Thor Edgar Kristiansens hjemmeside Send Thor Edgar Kristiansen a Private Message  Svar med kopi av melding
Lastet opp to bilder til. Kanskje det hjelper?

Thor Edgar kristiansen
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  13:17:07  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Strekene er dessverre for uklare til meg. Har du billen ennå? Hvis du har, prøv å fokusere vingene for å få strekene frem.
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

1412 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  16:01:05  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Det beste hadde vært å sett tappen mellom mellom- og bakbrystet som skal ha noen hår som kun quenseli og en annen Amara-art har.
Ellers er det andre detaljer ulike plasser på dyret som ikke kommer godt nok frem på slike bilder som kan være avgjørende. Særlig punktering og mikrochagrinering er viktig.

Stefan
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

1412 Posts

Skrevet - 24/04/2012 :  18:39:22  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Tror jeg heller mot at dette er en A. erratica. Bestemmelsen er ikke sikker! Disse bør under lupen. Men jeg kan utelukke at det er quenseli

Stefan

Redigert av - trachypachus den 24/04/2012 18:39:55
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

1412 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  07:45:37  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Du må enten legge den inn som Amara sp. eller som Amara erratica cf.

Stefan
Gå til toppen av siden

Thor Edgar Kristiansen
Aktiv deltaker

79 Posts

Skrevet - 25/04/2012 :  08:07:26  Vis profil  Besøk Thor Edgar Kristiansens hjemmeside Send Thor Edgar Kristiansen a Private Message  Svar med kopi av melding
Legger den inn som Amara sp. Takk for all hjelp!

Thor Edgar kristiansen

Redigert av - Thor Edgar Kristiansen den 25/04/2012 08:12:29
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,22 sekunder. Snitz Forums 2000