Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Hvilken edderkopp er dette?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Essia
Aktiv deltaker

21 Innlegg

Skrevet - 01/05/2012 :  16:46:11  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei

Juni 2011 så tok jeg dette bilde.
Jeg har tenkt å bruke det i en naturfag oppgave der jeg skal samle 20 arter (og dette blir en av de).
Det er viktig for meg å ha riktig navn så jeg lurte på hvis det er noen som vet hva den heter?
prøvde å søke på internet, er det edderkopp mite?
Er det noen som vet om en bok om edderkopper der jeg kan finne litt info om denne typen?

(Klikk for å se et større bilde)

trachypachus
Biolog

1785 Posts

Skrevet - 01/05/2012 :  17:17:31  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Sjekk fløyelsmidd.

Stefan
Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  20:10:22  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
http://no.wikipedia.org/wiki/Trombidiformes ??
Ja, kanskje. Den jeg fant er jo helt rød men det står på wikipedia at "kroppen er vanligvis ikke tydelig delt opp i forkropp og bakkropp". Kanskje derfor så ser det helt rød ut?

Andre forslag??
Gå til toppen av siden

Nojak
Aktiv deltaker

578 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  18:13:46  Vis profil Send Nojak a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt bilder av flere av disse og de var ihvertfall røde.
Er nok en fløyelsmidd.

Her er en link til familien Trombidioidea:

http://bugguide.net/node/view/91186

Mvh Jan
Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  19:24:16  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svarene og hjelpen!
Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  14:29:18  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg ser i en bok som heter Insekter og småkryp i norske skoger og her står det:
Fløyelsmidd: er temmelig store og bløthudete med forholdvis lange bein. Mange har kraftige farger og er tett besatt med fine "hår", derav navnet..
Rød jordmidd. Trombidium holosericeum: ca 4mm. Ildrød med store, plump kropp og korte bein. Sees på bar jord og om våren mens kravler på trestammer.

Høres ut fra beskrivelsen at den på bildet er en rød jordmidd. Er det rett?
Gå til toppen av siden

MeAndOnlyMe
Deltaker

8 Posts

Skrevet - 10/05/2012 :  22:21:30  Vis profil Send MeAndOnlyMe a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er nok en fløyelsmidd, men det kan trolig være en rød krabbe-edderkopp. Men det er ganske tvilsomt..
Gå til toppen av siden

Nojak
Aktiv deltaker

578 Posts

Skrevet - 11/05/2012 :  13:01:15  Vis profil Send Nojak a Private Message  Svar med kopi av melding
jeg har blitt fortalt at mine, - som ser ut som ditt eksemplar er en rød jordmidd. Rød krabbeedderkopp er det IKKE.
Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 21/05/2012 :  16:05:56  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
det var akkurat det jeg lurte på, hvis det er en jordmidd? det er i veldig få bøker jeg finner noe om midd, og der det står noe så står det om jordmidd fra familien trombidiidae.
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

3213 Posts

Skrevet - 21/05/2012 :  16:31:29  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Essia

det var akkurat det jeg lurte på, hvis det er en jordmidd? det er i veldig få bøker jeg finner noe om midd, og der det står noe så står det om jordmidd fra familien trombidiidae.

Du bør huske, at det er bare ekpertlitteaturen. Som er nærmest komplett når det gjelder artsmangfold i sine felt. Mange av disse kan være multi/inter-nasjonale (særlig innen leddyr). Så ei insektbok du har kjøpt på en "vanlig" bokhandel. Skraper bare litt på overflaten og knapt det.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,23 sekunder. Snitz Forums 2000