Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Er dette en hvitbladtistel?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Essia
Aktiv deltaker

21 Innlegg

Skrevet - 03/05/2012 :  20:07:55  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei

Plukket disse høst 2011 og er ikke helt sikker på om det er hvitbadtistel, knoppurt, fagerknoppurt, jærtistel eller åkertistel!?
bladene viser ikke godt på bildene jeg har tatt men har selve planten presset hvis noen vil se på bladene så kan jeg ta bilde av det.

(Klikk for å se et større bilde)

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  20:33:06  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei dette er ikke hvitbladtistel. Jeg føler meg ganske sikker på at dette er en i Centaurea knoppurtslekta. C. jacea engknoppurt er antageligvis en god kandidat. Men for å si noe mere sikkert om dette, må vi vite sted hvor du fant den.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  20:58:53  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
oj, det var bra jeg spurte da! :)
Først så trodde jeg at jeg fant det i fjellveien her i Bergen men når jeg tenker meg om så kan det hende jeg fant de ute på Herdla.

Håper det hjelper!
Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

3627 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  00:37:49  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Hva med svartknoppurt - Centaurea niger? Berit
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  02:03:11  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av beritny

Hva med svartknoppurt - Centaurea niger? Berit

Derfor svarte jeg med usikkerhet, for at det kan være den. Men det vil ikke jeg uttale meg noe mere om, før Jan (janw) eller Trond (hotr) har vært på banen. For å skille disse sikkert (hvis en ikke har erfaring på disse 2), må en ha skarpe nærbilder av korgdekkbladene. Noe vi antageligvis ikke er priviligert med.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

trondsto
Aktiv deltaker

495 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  13:33:52  Vis profil Send trondsto a Private Message  Svar med kopi av melding
Man ser godt på bildene at korgdekkbladene er skikkelig frynsete, så det er ikke engknoppurt. Med såpass "liten dusk" (korte kantkroner) og frynsete korgdekkblad, bør dette være en svartknoppurt, -eller mørkknoppurt Centaurea nigra som den nå heter, ifølge Artsnavnebasen. Det er jo også den vanligste knoppurten her på Vestlandet.

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=27325

Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  14:21:31  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen hjertelig takk for alle svarene!

Det er veldig viktig for meg å ha rett navn på plantene siden dette er en del av herbarium jeg skal lage for eksamen min.

I en bok som heter: Norsk fargeflora så står "svart knoppurt" under Engknoppurt. Skal jeg da skrive Svart knoppurt fra familien Centauréa jácea?

et til spørsmål. dette er vel en åkertistel??

Redigert av - Essia den 05/05/2012 14:24:18
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  18:15:09  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Essia

Tusen hjertelig takk for alle svarene!

Det er veldig viktig for meg å ha rett navn på plantene siden dette er en del av herbarium jeg skal lage for eksamen min.

I en bok som heter: Norsk fargeflora så står "svart knoppurt" under Engknoppurt. Skal jeg da skrive Svart knoppurt fra familien Centauréa jácea?
Nei hvis du skriver dette, blir det riv ruskende galt.
Centaurea nigra svartknoppurt er en art i Centaurea knoppurtslekta som er i Asteraceae korgblomstfamilien.
Når du driver med systematikk, er dette meget viktig å huske! Det første latinske navnet (og alltid med stor forbokstav) er slektsnavnet, slik som at alle ekte tisteler heter Cirsium, alle knoppurter heter Centaurea og alle ekte mynter heter Mentha. Arter er oppdelinger av slekter igjen. Slik som de ekte tistilene som alle heter Cirsium med fornavn, der har du C. aucale dvergtistel, C. arvense åkertistel, C. dissectumengelsk tistel, C. heterophyllum hvitbladtistel, C. oleraceum kåltistel, C. palustre myrtistel og C. vulgare
vegtistel.
Når det gjelder familier, har også det latinske familienavnet også alltid stor forbokstav. Og familienavnet kommer som oftest ifra et slektsnavn i den familien, men da bøyd med (a)ceae som endelse.
Asteraceae korgblomstfamilien har fått navnet etter Aster som igjen er det latinske navnet på astersslekta. Mynter som er i Lamiaceae leppeblomstfamilien, har fått sitt familienavn fra Lamium tvetannsleta (som også inneholder daunesle).

Kopi av melding:
et til spørsmål. dette er vel en åkertistel??

Ja dette er en grei Cirsium arvense åkertistel.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

Essia
Aktiv deltaker

21 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  19:22:52  Vis profil Send Essia a Private Message  Svar med kopi av melding
Ok, takk for forklaringen! Nå forstår jeg litt mer! Jeg har sikkert skrevet feil på de andre plantene også.

Hvis jeg har skjønt det rett nå så kan jeg skrive det slik:

Navn: svartknoppurt, mørkknoppurt
Latinske navn:Centaurea nigra
Familie: Korgblomstfamilie, Asteraceae
Slek: knoppurtslekt, Centaurea

Tror det er ikke nødvendig å ha med slekt i eksamen men det må jeg undersøke først.
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  19:33:01  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Støtter svartknoppurt.

hotr
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  20:09:27  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ok, takk for forklaringen! Nå forstår jeg litt mer! Jeg har sikkert skrevet feil på de andre plantene også.

Tror det er ikke nødvendig å ha med slekt i eksamen men det må jeg undersøke først.

Da ville jeg heller satt det i denne rekkefølgen:
Navn:
Latinsk navn:
Slekt:
Familie:

Dette bare for å terpe på strukturen på "livets tre". Jeg anbefaler deg å lese mere om systematikk på Wikipedia.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

PerV
Aktiv deltaker

1532 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  22:53:42  Vis profil  Besøk PerVs hjemmeside Send PerV a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av amdb73

Kopi av melding:

Da ville jeg heller satt det i denne rekkefølgen:
Navn:
Latinsk navn:
Slekt:
Familie:

Dette bare for å terpe på strukturen på "livets tre". Jeg anbefaler deg å lese mere om systematikk på Wikipedia.

mvh Alf Marius

Som lærer får jeg lyst til å pirke litt
Jeg ville ha skrevet:
Navn:
Vitenskapelig navn:
Slekt:
Familie:
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic