Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Fredet hoggorm?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Heidi Støen
Aktiv deltaker

393 Innlegg

Skrevet - 03/05/2012 :  21:48:45  Vis profil Send Heidi Støen a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå har alle landets aviser hatt en faktaboks om hoggorm, - og der står det at hoggorm er fredet i Norge. Det er da ikke riktig? Jeg tror det er feil, men møter sterk motbør. Det står jo i avisa! Hva er sant?

Soppsakkyndig og blomsterglad

jau
Aktiv deltaker

63 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  22:07:52  Vis profil Send jau a Private Message  Svar med kopi av melding
Tillater meg å sitere Sven i Bygdefolk for rovdyr, siden de oppfordrer til å dele: "Minner om at alle reptiler i Norsk fauna er fredet, og at huggorm er ulovlig å slå ihjel. Den er heller ikke farlig for deg om du ikke er allergisk. Den har så å si samme gift som bier."
Jostein
Gå til toppen av siden

Hermansen
Aktiv deltaker

118 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  22:08:06  Vis profil  Besøk Hermansens hjemmeside Send Hermansen a Private Message  Svar med kopi av melding
Den er fredet.
Gå til toppen av siden

Heidi Støen
Aktiv deltaker

393 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  22:12:34  Vis profil Send Heidi Støen a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Da ble jeg klokere. I fjor ble det nemlig sagt på P4 at det IKKE var riktig at hoggorm var fredet, - så nå håper jeg dette er oppklart!

Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

178 Posts

Skrevet - 03/05/2012 :  22:18:22  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Det har seg slik at alle virveldyr er automatisk fredet i henhold til viltloven så lenge det ikke er satt opp jakttid på dem.

Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

3605 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  00:42:49  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Vil det si at rotter og mus er fredet???? Berit
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2513 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  02:05:08  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av beritny

Vil det si at rotter og mus er fredet???? Berit

De er vel unntakene som bekrefter reglen vel?

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1033 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  09:16:50  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
Speilvendingsprinsippet er jo ute fra viltloven pga endringer som kom ved innføring av naturmangfoldsloven. Det er vel §15 i denne som gjelder nå;
" Høsting og annet uttak av naturlig viltlevende dyr skal følge av lov eller vedtak med hjemmel i lov."
(dyr:pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk og virvelløse dyr)

§17 i samme lov sier:
"Smågnagere, krypdyr og lakse- og innlandsfisk kan avlives dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom."

Ser for meg overskriften: 3-pigga stingsild skutt i nødverge av badegjest...

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

178 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  11:37:29  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Heidi Støen
Aktiv deltaker

393 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  12:02:21  Vis profil Send Heidi Støen a Private Message  Svar med kopi av melding
M.a.o. sier §17 at i nødverge kan man ta livet av en hoggorm? D.v.s. at du kan ta livet av den hvis den er på plenen og det er små unger like ved?

Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

6078 Posts

Skrevet - 04/05/2012 :  12:48:42  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er mange som har blitt trukket for retten etter å ha slått ihjel en orm.

På den annen side, det ville være bedre å ta tak i ungene, og vise dem ormen. Og fortelle at de må være forsiktig, for ormen kan bite. (Uten å skremme hverken orm eller unger.) Så får en holde ungene under oppsyn til ormen er vekk...

AA
Gå til toppen av siden

fivreld
Aktiv deltaker

240 Posts

Skrevet - 06/05/2012 :  11:39:19  Vis profil Send fivreld a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av jau

Tillater meg å sitere Sven i Bygdefolk for rovdyr, siden de oppfordrer til å dele: "Minner om at alle reptiler i Norsk fauna er fredet, og at huggorm er ulovlig å slå ihjel. Den er heller ikke farlig for deg om du ikke er allergisk. Den har så å si samme gift som bier."
Jostein

Eg forstår ikkje kvifor mange påpeker kor ufarleg hoggorm er.
Godt muleg at hoggorm har ei gift som liknar biers,
men mengden ein får i seg tilsvarer kanskje 30-40 bistikk og det må da være farleg?
Ein kamerat av meg hadde ein engelsk setter som vart bitt av ein huggorm.
Den blei fort så dårleg at den ikkje klarte å gå
så han hadde den opp i ryggsekken og bar den heim fra fjellet og til dyrlege.
Den låg sjuk i mange dager og overlevde så vidt.
En engelsk setter veg vel ca 20 kg,så hos små barn med tilsvarende kroppsvekt
må da dette være livsfarleg?
Gå til toppen av siden

steinulka
Aktiv deltaker

228 Posts

Skrevet - 06/05/2012 :  18:25:10  Vis profil Send steinulka a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av fivreld

Kopi av melding:

Jostein

men mengden ein får i seg tilsvarer kanskje 30-40 bistikk og det må da være farleg?

Dem fleste huggorm bitt, inneholder ikke noe"gift"..Å produsere gift stoffet er resurs krevende, å så lenge det er kunn for å forsvare seg så bruker den sjelden av gifta...Noen annet er viss det er en mus, den treng å spise.... Men pga. noen mm. lange hoggtenner, kan andre ting bli ført inn i såret, DET kan gji reaksjoner!! Hoggorm og hund, ja, den kjenner jeg til... Cavalier med 4 hoggormer rundt seg som går løst, er risiko, MEN GJEKK BRA GITT... Møtt hoggorm, mange ganger, hugg/bit også, ta forholds regler.. Skal ikke mye til for å hindre at den biter, heller ikke høge sko, bokse, hmm, gått bra,... MEN er som alt annet, vi reagerer ulikt og livet er risikofylt... SÅ for all del hold dere innendørs;) MEN å slå i hjell en hoggorm, fy.... Vakkert dyr, like stor verdi som noen annet...
Gå til toppen av siden

fivreld
Aktiv deltaker

240 Posts

Skrevet - 08/05/2012 :  21:59:39  Vis profil Send fivreld a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av steinulka

Kopi av melding:

Kopi av melding:

Jostein

Dem fleste huggorm bitt, inneholder ikke noe"gift"..Å produsere gift stoffet er resurs krevende, å så lenge det er kunn for å forsvare seg så bruker den sjelden av gifta...Noen annet er viss det er en mus, den treng å spise.... Men pga. noen mm. lange hoggtenner, kan andre ting bli ført inn i såret, DET kan gji reaksjoner!! Hoggorm og hund, ja, den kjenner jeg til... Cavalier med 4 hoggormer rundt seg som går løst, er risiko, MEN GJEKK BRA GITT... Møtt hoggorm, mange ganger, hugg/bit også, ta forholds regler.. Skal ikke mye til for å hindre at den biter, heller ikke høge sko, bokse, hmm, gått bra,... MEN er som alt annet, vi reagerer ulikt og livet er risikofylt... SÅ for all del hold dere innendørs;) MEN å slå i hjell en hoggorm, fy.... Vakkert dyr, like stor verdi som noen annet...

?
At sjansen for å bli bitt av hoggorm er mikroskopisk veit vel dei fleste,
(personleg har eg td aldri høyrt om nokon person i bygda vår som har blitt bitt)
og det har ingenting med mitt innlegg å gjere.
Blir ein gift-bitt av hoggorm så har vedkomande neppe ikkje noko problem med å merke det
Og min påstand er at dette kan vere livsfarleg.

Min kommentar er til folk som uttaler seg som her :
"Den er heller ikke farlig for deg om du ikke er allergisk. Den har så å si samme gift som bier."
Sonne personer meiner eg bør tørre å stille opp på ein liten test,
td et bitt fra ein liten hoggorm på 20-30 cm.
Kanskje pipa då får ein annan lyd?
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  10:26:56  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Folk har faktisk testet ut bitt av hoggorm på seg selv for å dokumentere virkningen. Jeg leste en reportasje om det for noen år siden.

Jeg er også av den meningen at man ikke bør slå ihjel en hoggorm unntatt i ytterset nødsfall - og når intreffer det? Husk at de er nyttedyr som tar mus!

Hoggorm vil som regel trekke vekk fra steder der folk ferdes for de liker ikke forstyrrelser (rystelser) i bakken. Alternativt kan man flytte ormen ut i skog og mark.

Jeg har selv tilbragt alle mine somre i hoggormområde med tildels mye hoggorm og aldri blitt bitt. Vi gikk alltid barbeint også. Flere ganger har jeg vært svært nær (20cm) fra å tråkke på ormer uten at de biter. De truer, men hogger ikke. Jeg har testet (med småsko) for å få dem til å hogge, men de må provoseres kraftig før de hogger.

Av folk som bites er det stort sett alltid bærplukkere som stikker hånda rett ned på ormen. Hunder snuser jo rundt og bites nettopp i snuten.

Mine barn har alltid gått barbeint om sommeren i hoggormområder og har blitt opplært fra de var små til å kjenne igjen hoggorm, men ingen grunn til panikk.

hotr
Gå til toppen av siden

steinulka
Aktiv deltaker

228 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  15:01:48  Vis profil Send steinulka a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Kopi av melding:

Kopi av melding:

Jostein

?
At sjansen for å bli bitt av hoggorm er mikroskopisk veit vel dei fleste,
(personleg har eg td aldri høyrt om nokon person i bygda vår som har blitt bitt)
og det har ingenting med mitt innlegg å gjere.
Blir ein gift-bitt av hoggorm så har vedkomande neppe ikkje noko problem med å merke det
Og min påstand er at dette kan vere livsfarleg.

Min kommentar er til folk som uttaler seg som her :
"Den er heller ikke farlig for deg om du ikke er allergisk. Den har så å si samme gift som bier."
Sonne personer meiner eg bør tørre å stille opp på ein liten test,
td et bitt fra ein liten hoggorm på 20-30 cm.
Kanskje pipa då får ein annan lyd?

Hvorfor kopierer du mitt svar? Det jeg skrev har ikke noe sammenheng med ditt svar??, sånn jeg kan se det! Jeg skrev om "TØRRE"bit, altså "NORSK" hoggormen skiller ikke ut gift, vet hvert bit! Jeg har heller ikke skrevet noen sammenheng med bier!!! Men allikevel, jeg bli gjerne med på å ta en test! En annen ting du skriv, som overasker meg litt, er at du aldri har hørt om noen som har blitt bitt!! Da er spørsmålet alderen din og hvor du bor? Klart det er ikke ekstremt vanlig at det hogger, men sjer..

Redigert av - steinulka den 09/05/2012 15:15:09
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  15:15:14  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Man utrydder ikke bilene selv om det er den største risikoen for våre barn.

hotr
Gå til toppen av siden

steinulka
Aktiv deltaker

228 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  16:43:34  Vis profil Send steinulka a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av hotr

hotr

Nei! Det er da ikke jeg som er mot hoggorm her!!! Er for alle naturlig utbredete arter... Mink som har rømt fra fangenskap og liggnede, kan godt bekjempes!! MEN BIOLOGISK MANGFOLD ER NØDVENDIG!!og en hver art har sin verdi!
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2513 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  17:18:33  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Opprinnelig postet av hotr

hotr

Nei! Det er da ikke jeg som er mot hoggorm her!!! Er for alle naturlig utbredete arter... Mink som har rømt fra fangenskap og liggnede, kan godt bekjempes!! MEN BIOLOGISK MANGFOLD ER NØDVENDIG!!og en hver art har sin verdi!

Tror ikke det var din tråd, Trond (hotr) svarte på. Prøv å ta diskusjonen med et smil.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

178 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  18:11:20  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Limnoan

Tror ikke det er mange som har blitt trukket for retten etter å ha slått ihjel en orm.

På den annen side, det ville være bedre å ta tak i ungene, og vise dem ormen. Og fortelle at de må være forsiktig, for ormen kan bite. (Uten å skremme hverken orm eller unger.) Så får en holde ungene under oppsyn til ormen er vekk...

AA

Frakte ormen langt av sted i en bøtte, slippe den ut på et egnet sted.

Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

178 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  18:12:02  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av JonIB

Speilvendingsprinsippet er jo ute fra viltloven pga endringer som kom ved innføring av naturmangfoldsloven. Det er vel §15 i denne som gjelder nå;
" Høsting og annet uttak av naturlig viltlevende dyr skal følge av lov eller vedtak med hjemmel i lov."
(dyr:pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk og virvelløse dyr)

§17 i samme lov sier:
"Smågnagere, krypdyr og lakse- og innlandsfisk kan avlives dersom det er nødvendig for å hindre skade på person eller eiendom."

Ser for meg overskriften: 3-pigga stingsild skutt i nødverge av badegjest...

Sauebonde & Cand.Ikke

Slik jeg ser det tar fortsatt viltloven vare på dette, jf. § 2 "Med vilt menes i denne lov alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr.". Det vil si at det må åpnes jakt på orm for at den er "lovlig vilt". Er forøvrig enig med deg i at naturmangfoldloven har overtatt mye, det står også i § 1.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,25 sekunder. Snitz Forums 2000