Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Fredet hoggorm?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

trachypachus
Biolog

1416 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  18:15:43  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke riktig å si at huggormen ikke sprøyter inn gift de fleste gangene den biter. Jeg har flere steder lest at andelen "giftløse bitt" er på omkring 30%. Unge ormer har dårligere kontroll på giftmengden som den sprøyter inn, og sprøyter gjerne oftere og mer gift når de biter.

Huggorm er potensielt farlig for mennesker fordi mengden gift som sprøytes inn kan være ganske stor og fordi man ikke på forhånd vet om man vil få en allergisk reaksjon på bittet (med mindre man har hatt en slik reaksjon tidligere). Allergi utvikles jo ofte som en konsekvens av høy eksponering. Derfor kan man plutselig en dag få en allergisk reaksjon på denne typen gift, selv om man har blitt stukket diverse ganger av veps eller blitt bitt av huggorm tidligere uten å ha reagert.

Stefan
Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

171 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  20:12:57  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er nok riktig Stefan, men der den bruker gift vil den bruke minst mulig for å spare på verdifulle proteiner. I ytterste nødsfall (tråkke på eller holde fast) tror jeg den nok vil bruke det den har for å prøve og slippe fri. Som du sier, unger har ennå ikke lært seg å porsjonere ut. Alt slik jeg har lest det.

Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

3623 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  20:20:57  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Hoggormbitt kan selvsagt være farlig, men selv er jeg av de som opplever hoggorm som veldig lite aggressiv (som nevnt i en annen tråd).

Her er noen eksempler på hvordan hoggormbitt kan fortone seg for de som er så uheldige å få bitt med gift:

http://tidsskriftet.no/article/1042453

www.naturmuseum.no/hoggormbitt2001_SygqM.pdf.file

Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2505 Posts

Skrevet - 09/05/2012 :  21:14:49  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av trachypachus

Det er nok ikke riktig å si at huggormen ikke sprøyter inn gift de fleste gangene den biter. Jeg har flere steder lest at andelen "giftløse bitt" er på omkring 30%. Unge ormer har dårligere kontroll på giftmengden som den sprøyter inn, og sprøyter gjerne oftere og mer gift når de biter.
Jo dette stemmer med Wikipedia, men det kan være sunt med en klype salt der. Så jeg vil si 20-40%, er "tørre" bitt. Bare for å ha litt "slingringsmonn".

Kopi av melding:
Huggorm er potensielt farlig for mennesker fordi mengden gift som sprøytes inn kan være ganske stor og fordi man ikke på forhånd vet om man vil få en allergisk reaksjon på bittet (med mindre man har hatt en slik reaksjon tidligere). Allergi utvikles jo ofte som en konsekvens av høy eksponering. Derfor kan man plutselig en dag få en allergisk reaksjon på denne typen gift, selv om man har blitt stukket diverse ganger av veps eller blitt bitt av huggorm tidligere uten å ha reagert.

Stefan

Jeg mener at hvis du ikke har noen form for allergi, er den norske huggormen ufarlig! Men slevsagt er det lurt å oppsøke lege snares, hvis man er bitt. Og da bør offeret/pasienten bevege seg minst mulig. Det beste er å ha nærmest hvilepuls hele tiden. Selv om dette er i praksis umulig.
Det stemmer at allergi kommer ved eksponering, men den skal som regel ha vært over lang tid. Jeg kjente noen gamle birøktere, som nettopp hadde blitt allergisk. Da hadde de drevet med bier i 20-40 år i forveien. De beskrev også hvordan de ble mere og mere immun mot bigiften, de siste årene syns dem at myggstikk var mye mere plagsomt en bistikk. Jeg selv har fått min andel av bi- og hvepsestikk, og jeg reagerer nesten ikke på hvepsestikk lengre. Jeg får ingen hevelse (jeg fikk 14 hvepsestikk en gang i min venstre arm uten hevelse som jeg vet om), og svien er som ca. halvparten av brennesle. Så det var etter en del/noen år med denne immuniteten de først ble allergiske.
Ellers er jo mengden gift den velger å sprøyte inn, helt avhengig av alder, hvor sint og/eller redd ormen/slangen er. Da særlig unger som ikke har lært forskjellen mellom alt eller ikke noe enda. Så jeg tror ikke de voksne injeserer mere gift, enn at de tror noe sånt som "dette vil gi en ubehagelig lærepenge". Det stemmer som det er sagt tidligere, at en betydelig andel av bittene skilles det ikke ut gift. Og jeg tror, at hvis ormen ikke er blitt skremt eller jaget i kort tid føre møtet. Må du nesten tråkke eller pine den på en annen måte, for den skal levere hele ladningen sin. Og det med tråkk, skulle det stort sett hode lenge med gummistøvler eller andre tykkveggete høyskaftete sko. Jeg har flere ganger prøvd å få en huggorm til bite en pinne, og jeg har til dags dato ikke klart det.

Kopi av melding:
Opprinnelig postet av fivreld
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av jau

Tillater meg å sitere Sven i Bygdefolk for rovdyr, siden de oppfordrer til å dele: "Minner om at alle reptiler i Norsk fauna er fredet, og at huggorm er ulovlig å slå ihjel. Den er heller ikke farlig for deg om du ikke er allergisk. Den har så å si samme gift som bier."
Jostein

Eg forstår ikkje kvifor mange påpeker kor ufarleg hoggorm er.
Godt muleg at hoggorm har ei gift som liknar biers,
men mengden ein får i seg tilsvarer kanskje 30-40 bistikk og det må da være farleg?
Ein kamerat av meg hadde ein engelsk setter som vart bitt av ein huggorm.
Den blei fort så dårleg at den ikkje klarte å gå
så han hadde den opp i ryggsekken og bar den heim fra fjellet og til dyrlege.
Den låg sjuk i mange dager og overlevde så vidt.
En engelsk setter veg vel ca 20 kg,så hos små barn med tilsvarende kroppsvekt
må da dette være livsfarleg?
Det med ditt antall bistikk, tror jeg glatt du kan dele på 5-10. Jeg har tidligere hørt 4-5 bistikk. Og giften i bier og hoggorm er ikke den samme! Hvis så er det rart at genet har hoppet over flere 100 millioner år med evolusjon hvis ikke miliarder. For så lenge siden er det, at de som er insekter idag skilte lag, med de som er virveldyr idag.
Men giften har lik virkning, ved at den har fordøyelses enzymer som bryter ned vev. Dette er felles for alle slangene som er i Viperidae hoggormfamilien (dette er ikke et offisielt norsk navn). Disse og en del andre giftige slanger bruker giften, som et viktig ledd i fordøyelsen. Det har vist seg, at hvis de får et dødt byttedyr. Som ikke har blitt forhåndsinjisert med gift, blir de ofte dårlige av forråtnelsesprosessen i dyret. Dette er grunnen til evt. senskader og kronisk smerte der enn ble bitt.
Ellers tror jeg en av forfedrene til biene og humlene på "livstreet", også var rovdyr slik som vepsen. Da de alle har denne formen av gift, som bryter ned vev. Selv om jeg vet at mauren også er på samme "gren" med vepsen (samme orden), vet jeg ikke hvordan giften er her. Eitermaur har iallefall giftbrodd, mens skogsmaurslekten Formica har maursyre. Men for bienes og humlenes sin del, har de beholdt giften til forsvar. Da denne er så praktisk som den er.

Når noen av dere sier, at huggorm er så farlig syns jeg dere bør tenke over dette:
I følge Wikipedia om vestlig diamantklapperslange så er dødeligheten av dens bitt 10-20% uten behandling. Og da er kun 20-40% av bittene tørre (kilde er Clinical Toxinology Resources som også er kilden til Wiki-artikkelen). Og dette er den farligste av alle klapperslangene i USA. I en dokumentar jeg har sett, så mener jeg å huske at en figur sier. At 30-50% av klapperslangebitt er dødelig uten medisinsk hjelp, men dette er veldig usikkert.
Iallefall poenget mitt med å dra frem akkurat det her. Er for å vise at den norske huggormen, kan vi egentlig slappe godt av med. Når det gjelder giftige dyr, har vi ingen ting å klage over. Tenk på Australia der en "inland taipan" Oxyuranus microlepidotus har en git som kan drepe 10 000 mus på et vanlig bitt. Den har ingen beskrevne kjente dødsfall, enda den antageligvis er mere aggressiv en hoggorm. Grunnen her er vel at den lever midt i ørkenen. Mens de har også den østlige brunslangen og kyst-taipanen. Begge disse har antageligvis en gift, som slår hoggormens med 500-1000 ganger. Det går stort sett bra her også. Og det hender folk overlever uten legehjelp, selv om dette er sjeldent. Slangenes størrelse og giftmengde gjør også hoggormen til ei pingle. Både de i Australia og de fleste andre i "hoggormfamilien".

mvh Alf Marius

Redigert av - amdb73 den 09/05/2012 21:31:09
Gå til toppen av siden

Heidi Støen
Aktiv deltaker

393 Posts

Skrevet - 14/05/2012 :  19:09:05  Vis profil Send Heidi Støen a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, dette ble et hett tema! Det er greit å kunne gi et klart svar når det blir diskutert fredede dyr. P4 hadde m.a.o. feil da de uttalte at hoggorm ikke er fredet.
Jeg må bekjenne at jeg har drept en hoggorm, - men det var med bil og ikke tilsiktet. Og jeg er nok enig i at alle dyr har livets rett.

Hoggorm 15. juli 2011 (Klikk for å se et større bilde)

Soppsakkyndig og blomsterglad
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,22 sekunder. Snitz Forums 2000