Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Sykdom/Sopp ferskentre?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

huberstein
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 05/05/2012 :  17:55:12  Vis profil Send huberstein a Private Message  Svar med kopi av melding

Hei folkens.

Jeg har noen gamle ferskentrær i et drivhus som jeg nylig har overtatt ansvaret for. I dag oppdaget jeg at de er noe soppaktig som vokser på grenene. Ser ut så små "humper" de er myke og litt veskefylte. Det er noen gamle slike klumper på noen grener, de er helt tørre og detter av når jeg pirker litt i de. Jeg prøvde å spyle noen grener med vann og da forsvant disse humpene lett både gamle og nye.

Er det noen som kan ha noe peiling på hva dette kan være? er det skadelig for treet? isåfall hvordan kan jeg bli kvitt de?

Ps jeg prøvde å laste opp bilde uten hell, håper noen kan klare et svar basert på beskrivelsen.

amdb73
Aktiv deltaker

2512 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  18:32:36  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding

1. Jeg vet at denne billedfunksjonen (den knappen med binders) kan være ustabil, og har "bugs". Ofte hjelper det å forminske bildene en del (hvis de er store og med mange M-pixler). Når de blir lagt inn her blir de uansett krympet ned til 800 pixler som den lengste siden. Så hvis du f.eks. krymper bildet ned til 900 pixler som den lengste siden, går opplastingen mye fortere også. Den andre knappen fungerer bare når du lenker til bilder fra andre nettsider.

2. Du får antageligvis bedre svar hos soppavdelingen, det er der "soppguruene" er.

3. Bortsett fra sopper som evt. lever av organismer o.l. utenpå barken, er sopper skadelig for treet. Når du poster denne tråden i "Spør om sopp!", og forhåpentligvis får lagt inn bilde og artsbestemt soppen. Kan du evt. spørre en gartner om mottiltak.

Red: En soppsykdom som jeg vet kan være svert plagsom hos kirsebær (kirsebær er i samme slekt som fersken), er (gul?) Monilla. Her ser du at greinspisser visner og dør, samtidig at du ser mere eller mindre blanke klare harde "harpiks"dråper enkelte steder på barken. Hvis det er denne, lærte jeg en gang at du skal beskjære til du ikke ser mere død margved + det samme en gang til (altså dobbelt).

mvh Alf Marius

Redigert av - amdb73 den 05/05/2012 18:39:33
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 05/05/2012 :  19:39:43  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Høres ut som skjoldlus.

Likner det på noe av dette?
http://www.google.no/search?q=skjoldlus&hl=no&safe=off&client=firefox-a&hs=PRP&rls=org.mozilla:nb-NO:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=qGWlT5y3JYSi4gSg3YmbCQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBMQ_AUoAQ&biw=1173&bih=547

hotr

Redigert av - hotr den 05/05/2012 19:40:38
Gå til toppen av siden

huberstein
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 06/05/2012 :  11:46:33  Vis profil Send huberstein a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei, takk for svar.

Ja det må det ver uten tvil. Er det skadelig for trærene? Er det bare å børste/vaske de av, eller hva triks er der for å bli kvitt disse? noen som vet noe?

Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 06/05/2012 :  13:00:21  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Skjoldlus kan svekke trærne noe. Fins sikkert sprøytemiddel som tar det, men om trærne ikke er for store ville jeg prøve å fjerne dem manuelt ved å klemme i stykker de levende og vaske restene vekk med grønnsåpevann. Det er greit å gjøre før bladsprett, men det er gjerne for seint nå.

Men om du fjerner alt du ser tror jeg du kan bli kvitt problemet i løpet av et par år :-)

hotr
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000