Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Genetikk og arv
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

aruami
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 18/05/2012 :  14:57:36  Vis profil Send aruami a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har biologi eksamen på mandag 21.05.2012 og sliter med denne oppgaven. hadde vært supert om noen kunne hjulpet meg.

Foreldrene til Alexander var søskenbarn, og Alexander ble født med en arvelig sykdom som gjorde at knoklene ble skjøre og lår og legger ble korte. Som barn fikk han brudd i begge lårbeina, og etter det sluttet beina helt å vokse. Snitthøyden hans som voksen ble omtrent 150 cm. Alexander døde for over 100 år siden.

a)Forklar på en genetisk faglig måte hvorfor ekteskap mellom søskenbarn øker sjansen for arvelige sykdommer. Bruk ordene allel, gen, recessiv, dominant, homozygot, heterozygot og mutasjon i forklaringen din. Det kan være lurt å tegne et slektstre for å forklare dette også.

De fleste fagfolk tror Alexander må ha hatt medfødt beinskjørhet eller en beindannelsessykdommen (PDO).
Ingenting tyder på at foreldrene til Alexander hadde noen av disse sykdommene.
Omtrent 1 av 20 000 til 50 000 har medfødt beinskjørhet, og omtrent 1 av 100 000 har beindannelsessykdommen (PDO).
Beindannelsessykdommen (PDO) kommer av et recessivt allel d og ligger på kromosom 1.
Medfødt beinskjørhet skyldes et dominant allel I (stor i) og ligger på kromosom 17.

b)Bruk disse symbolene til å gjøre en genetisk vurdering av om beindannelsessykdommen (PDO) eller medfødt beinskjørhet er den mest sannsynlige forklaringen på sykdommen til Alexander. Ingen av de to alternativene kan utelukkes. Forklar hvorfor ikke.

Håper jeg kan få hjelp, trenger virkelig hjelp til dette.

janw
Biolog

9723 Posts

Skrevet - 18/05/2012 :  18:17:05  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Nøyaktig denne oppgaven (men kanskje i en litt annen formulering) fikk vi spørsmål om for ikke så lenge siden:

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=31121

Vedkommende som sendte inn da, fikk et tips som ser ut til å ha hjulpet - vi fikk i hvert fall ikke noen flere spørsmål i den tråden.

Se om ikke du også kommer videre med hjelp av dette tipset!

Gå til toppen av siden

aruami
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 18/05/2012 :  19:00:32  Vis profil Send aruami a Private Message  Svar med kopi av melding
takk for svar, men kan ikke foreldrene ha to små recessive i allel som er den eneste mulighet til at foreldrene ikke kan ha sykdommen. Hvis man har (Ii)eller(II) da vil man jo ha sykdommen beinkjørhet, og det hadde jo ikke foreldrene?
da vil jo beinkjørhet (OI) kunne utelukkes?
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

9723 Posts

Skrevet - 18/05/2012 :  19:30:39  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Når det gjelder a), så har vi forklart dette nylig her:

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=31098

Du kan sikkert utvikle dette resonnementet videre, og tegne slektstre slik det spørres om.

Når det gjelder b), så er jeg enig med deg. Hvis vi skal ta opplysningen "Ingenting tyder på at foreldrene til Alexander hadde noen av disse sykdommene" på alvor, så må årsaken være PDO, fordi hvis forklaringen skulle være medfødt beinskjørhet, så må foreldrene ha hatt sjukdommen, siden allelet er dominant.

Når det i oppgaveteksten står "Ingen av de to alternativene kan utelukkes. Forklar hvorfor ikke", så ser jeg ingen annen mulighet enn å koble det til opplysningen "Alexander døde for over 100 år siden", og dermed at opplysningen om at foreldrene (antakelig) ikke hadde noen av sykdommene kanskje kan tas med en klype salt på grunn av dårlig dokumentasjon.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,14 sekunder. Snitz Forums 2000