Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Firblad, femblad, seksblad.....
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Inger-Lise Østmoe
Aktiv deltaker

77 Innlegg

Skrevet - 21/05/2012 :  12:22:57  Vis profil  Besøk Inger-Lise Østmoes hjemmeside Send Inger-Lise Østmoe a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri hatt firblad på tomta mi på de 12 år jeg har saumfart hver kvadratmeter - men i vår: En staselig bestand med mange individer, med fire blad, fem blad, seks, sju .... i blomst just nu. Så undres jeg: Snålinger med altfor mange blad ift. navnet - vil jeg se slike neste sesong også? Jeg tenker med vemod på fjorårets hvitveiskolonier med hhv. tiveiser og tolvveiser - det kom null tolvveiser i år, og bare 3-4 tiveiser på de samme plassene som i fjor kunne by på hundreder! Hvordan tar man vare på tolvveiser og sjublad, mon tro?

Redigert av - Inger-Lise Østmoe den 21/05/2012 12:24:33

trondsto
Aktiv deltaker

495 Posts

Skrevet - 21/05/2012 :  13:19:45  Vis profil Send trondsto a Private Message  Svar med kopi av melding
Kanskje det kan hjelpe bittelitt å "gjødsle" med radioaktivt avfall?
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 21/05/2012 :  17:19:16  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Har sett firblad med både 5 og 6 blader. Tror det er snakk om næringstilgang og ikke en mutasjon - det er i hvertfall ikke stabilt.

Når det gjelder hvitveis ser det mer ut som ulike kloner har forskjellig antall blomsterblader og er ganske stabile, men også noe påvirket av næringstilgang og kanskje også været om høsten når anleggene dannes. - Og ikke nødvendigvis radioaktiv.

hotr
Gå til toppen av siden

kriko
Aktiv deltaker

240 Posts

Skrevet - 21/05/2012 :  17:25:40  Vis profil Send kriko a Private Message  Svar med kopi av melding
Har opplevd å finne tokløver, trekløver, firekløver, fem-, seks-, sju-, åtte-, ni- og tikløver på en kort strekning og lurte selvsagt hvordan dette kunne skje. Min forklaring ble at veikanten var sprøytet (det vet jeg at den var) og plantene reagerte unormalt.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

9799 Posts

Skrevet - 22/05/2012 :  06:52:32  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Men det er nok i hvert fall en genetisk komponent i slik tallvariasjon - noen kloner er "flinkere til å telle" enn andre, og holder mer på det "foreskrevne" tallet. Også over korte avstander, der man skulle tro at næringsstatusen var omtrent lik.
Gå til toppen av siden

Leucanthemum
Aktiv deltaker

114 Posts

Skrevet - 24/05/2012 :  18:20:57  Vis profil Send Leucanthemum a Private Message  Svar med kopi av melding
Synes å ha lest om en bonde(?) som krysset kløver med mange blader over mange generasjoner og på denne måten dyrket frem kløver med godt over 10-15 blader. Noen andre som husker dette? Jeg finner ingenting om det på nettet...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,11 sekunder. Snitz Forums 2000