Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Osmose
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MarteB1
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 22/05/2012 :  10:47:11  Vis profil Send MarteB1 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei,

Jeg lurte litt på denne oppgaven:

The concentration of solutes in a red blood cell corresponds to 0.9% NaCl. Sodium and chlorine ions cannot pass freely through the membrane, but water and urea can. In witch of the following solutions will red blood cells shrink the most due to osmosis?

a) psysiological saline solution b) 1,5% NaCl solution c) 5% Urea solution d) pure water e) None of the answers is correct

Håper på svar,

Mvh

Marte

amdb73
Aktiv deltaker

2515 Posts

Skrevet - 22/05/2012 :  10:50:57  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hva tror du, når "naturen" tilstreber lik saltløsning på begge sider av cellemembranen og NaCl ikke kan passere den samme cellemembranen?

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

MarteB1
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 22/05/2012 :  11:10:40  Vis profil Send MarteB1 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg tenker at hvis det er en høyere konsentrasjon av NaCl utenfor, så vil vann gå igjennom cellemembran slik at den røde blodcellen vil skrumpe inn. Er det riktig eller tenker jeg helt feil nå?

Mvh
Marte
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2515 Posts

Skrevet - 22/05/2012 :  11:17:59  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av MarteB1

Hmm, jeg tenker at hvis det er en høyere konsentrasjon av NaCl utenfor, så vil vann gå igjennom cellemembran slik at den røde blodcellen vil skrumpe inn. Er det riktig eller tenker jeg helt feil nå?

Mvh
Marte

Nei, du tenker helt riktig!

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

MarteB1
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 22/05/2012 :  11:24:42  Vis profil Send MarteB1 a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk for hjelp :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000