Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Navn på torvmose ønskes
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pentafot
Aktiv deltaker

3462 Innlegg

Skrevet - 29/05/2012 :  18:09:28  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Med så trinne blad skulle en tru det var vortetorvmose Sphagnum papillosum. Bare at så enkelt er det sjelden. Ikke kjenner jeg slekta heller.

For å ta det fra starten:

(Klikk for å se et større bilde)

Vi befinner oss 750 m til fjells, nordvest i Trollheimen. I nordenden av toppmyra på en fjellrygg, der myrkanten har rast litt ut og det siger ut litt vann. Temmelig bløtt, da.

Noe grønnere enkelte partier:

- Hva heter denne torvmosen? Kanskje det er mer enn én art også?

(Ekstraspørsmål: Hva er de hvite "klumpene" for noe, de små mørke munninger?)

gunder

pentafot
Aktiv deltaker

3462 Posts

Skrevet - 03/06/2012 :  19:05:23  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Særlig på grunn av den glinsende bladoverflata (dette var etter flere tørre, varme dager) og den kompakte voksemåten reviderte jeg artsforslaget mitt til stivtorvmose Sphagnum compactum. I dag sendte jeg så bildene til Kristian Hassel, som svarte: "Sphagnum compactum ser riktig ut!" Og da holder jeg fast ved det.

gunder
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2509 Posts

Skrevet - 03/06/2012 :  19:28:03  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg så i en skriftlig sak en gang, at det er 30-40 arter torvmoser i Norge. Og mange av disse er antageligvis umulige å bestemme pr. bilde. Tipper man trenger sterk lupe og evt. mikroskop på flere.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2509 Posts

Skrevet - 03/06/2012 :  19:37:39  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Når det gjelder torvmoseslekta har du noe å bryne deg på her. Lenken er hentet fra her.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

pentafot
Aktiv deltaker

3462 Posts

Skrevet - 04/06/2012 :  08:29:13  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Bare i Trøndelag fins det ca. 50 torvmosearter. Kjell Ivar Flatberg har for Bymarkas Venner i Trondheim skrevet en liten epistel om de fantastisk viktige torvmosene:
http://www.bymarka.net/ntnu_mose.php

Ja, jeg vet at torvmosebestemmelse i all hovedsak er en ekspertoppgave.

gunder

Redigert av - pentafot den 04/06/2012 08:30:10
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000