| Forfatter |
Emne  |
|
|
Hjortehjerte
Deltaker
7 Innlegg
|
Skrevet - 30/05/2012 : 13:00:59
|
Jeg lurte litt på denne spennende planten Ramsløk, da jeg har lest at den skal være svært utbredt i Europa. Jeg forstår det slik at den vokser litt her og der i Oslo området også, og i den forbindelse lurer jeg på om den er godt utbredt her, og hvor vidt den er fredet?
Er dette en plante som vokser naturlig vildt i Norge, eller er den fraktet hit og løpt litt løpsk fra noen hagebedd`?
|
|
|
janw
Biolog

9800 Posts |
Skrevet - 30/05/2012 : 13:14:45
|
Den er en naturlig viltvoksende plante med kystutbredelse, svært vanlig mange steder spesielt på Vestlandet:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/alliursn.jpg
I Oslo-området er det lite av den, vi er for langt øst og har for kontinentalt klima. De største forekomstene på våre kanter er i Isidalen (Sandviksvassdraget) i Bærum, men da hovedsaklig innen naturreservat der det er generelt plukkeforbud for planter. Men du kan jo f.eks. se etter den ved Bjørumssaga, før du kommer til reservatet!  |
Redigert av - janw den 30/05/2012 13:16:02 |
 |
|
|
Hjortehjerte
Deltaker
7 Posts |
Skrevet - 30/05/2012 : 13:21:16
|
Jeg forstår.Jeg ser at man kan få frø av denne men at de er litt uregelmessige på fremvoksing, i tillegg er vel klimaet såpass at man ikke får disse til å vokkse greit som en plante hjemme heller.
|
 |
|
|
janw
Biolog

9800 Posts |
Skrevet - 30/05/2012 : 13:34:58
|
Det går fint å få den til å vokse i hage i Oslo, hvis du har tilgang på hage. Og da er det bedre å flytte noen løker fra en vill forekomst (bare man gjør det skånsomt og passer på å at nok står igjen) enn å så frø av uvisst opphav.
Du kan f.eks. finne den ved Frognerbekken nedenfor Frognerparken (der den antakelig er innført). Den vokser også ved Neselva ved Billingstad i Asker, og det er i alle fall gamle funn ved Ramsåsen i Bærum (navnet burde jo tyde på at det burde være rikelig av den - men jeg kjenner ikke området). Og de største forekomstene er altså i Isidalen. Den har også noen mindre forekomster ved Jomfrubråten på Ekebergskråninga (stort sett innenfor reservat).
Prøv å lokalisere den ved Frognerbekken og ta med deg noen løker. Forekomstene i Oslo-området er såpass få og sparsomme at det er vanskelig (eller ikke tilrådelig) å høste så mye av de ville forekomstene. Prøv heller å oppformere den og høst så av dyrkete planter. |
 |
|
|
Hjortehjerte
Deltaker
7 Posts |
Skrevet - 30/05/2012 : 14:49:29
|
Takk for godt tips!
Da kanskje jeg heller skal gjøre det. Skal være skånsom og forsiktig. Har et fint område å sette de ut på også. Så kan de strekke røtter der og slå seg løs utover området :) |
 |
|
|
pix
Aktiv deltaker

340 Posts |
Skrevet - 30/05/2012 : 21:12:11
|
Som vestlending er det greit å vite at vi har noen spesialiteter her også, som folk østpå ser på som litt "eksotiske". Ellers går det jo helst den andre veien.
Sånn ser det ut i mange edelløvskoger på Vestlandet, som her fra Uranes i Granvin:
|
Redigert av - pix den 30/05/2012 21:12:55 |
 |
|
|
Hjortehjerte
Deltaker
7 Posts |
Skrevet - 30/05/2012 : 21:24:21
|
| oi! Helt utrolig. Det virer på meg som dere nesten har mer spennende ting der enn her. En del planter jeg gjerne kunne tenkt meg der.. |
 |
|
|
aslaktro
Aktiv deltaker

30 Posts |
Skrevet - 31/05/2012 : 22:13:02
|
Tror man kan kjøpe Ramsløk på Vårtreffet i Botanisk hage søn. 3. juni.
 |
 |
|
|
hotr
Biolog

4264 Posts |
Skrevet - 31/05/2012 : 23:22:19
|
Ramsløk spirer lett fra ferskt frø. Se etter modent frø utpå sommeren og så det direkte på voksestedet, gjerne en fuktig skog eller "woodland" i hagen. Hjortehjerte, jeg kan sende deg noen småplanter. Send meg en epost om du er interessert. Har plenty i hagen.
hotr |
 |
|
|
m@rielle
Aktiv deltaker

215 Posts |
Skrevet - 06/08/2012 : 23:28:44
|
Jeg fant masse ramsløk i Røyken i helgen. Et område på minst 4-5 mål ett sted og et litt mindre område noen hundre meter unna.  |
 |
|
| |
Emne  |
|