Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Ramsløk
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hjortehjerte
Deltaker

7 Innlegg

Skrevet - 30/05/2012 :  13:00:59  Vis profil Send Hjortehjerte a Private Message  Svar med kopi av melding

Jeg lurte litt på denne spennende planten Ramsløk, da jeg har lest at den skal være svært utbredt i Europa. Jeg forstår det slik at den vokser litt her og der i Oslo området også, og i den forbindelse lurer jeg på om den er godt utbredt her, og hvor vidt den er fredet?

Er dette en plante som vokser naturlig vildt i Norge, eller er den fraktet hit og løpt litt løpsk fra noen hagebedd`?

janw
Biolog

9800 Posts

Skrevet - 30/05/2012 :  13:14:45  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Den er en naturlig viltvoksende plante med kystutbredelse, svært vanlig mange steder spesielt på Vestlandet:

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/alliursn.jpg

I Oslo-området er det lite av den, vi er for langt øst og har for kontinentalt klima. De største forekomstene på våre kanter er i Isidalen (Sandviksvassdraget) i Bærum, men da hovedsaklig innen naturreservat der det er generelt plukkeforbud for planter. Men du kan jo f.eks. se etter den ved Bjørumssaga, før du kommer til reservatet!

Redigert av - janw den 30/05/2012 13:16:02
Gå til toppen av siden

Hjortehjerte
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 30/05/2012 :  13:21:16  Vis profil Send Hjortehjerte a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg forstår.Jeg ser at man kan få frø av denne men at de er litt uregelmessige på fremvoksing, i tillegg er vel klimaet såpass at man ikke får disse til å vokkse greit som en plante hjemme heller.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

9800 Posts

Skrevet - 30/05/2012 :  13:34:58  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Det går fint å få den til å vokse i hage i Oslo, hvis du har tilgang på hage. Og da er det bedre å flytte noen løker fra en vill forekomst (bare man gjør det skånsomt og passer på å at nok står igjen) enn å så frø av uvisst opphav.

Du kan f.eks. finne den ved Frognerbekken nedenfor Frognerparken (der den antakelig er innført). Den vokser også ved Neselva ved Billingstad i Asker, og det er i alle fall gamle funn ved Ramsåsen i Bærum (navnet burde jo tyde på at det burde være rikelig av den - men jeg kjenner ikke området). Og de største forekomstene er altså i Isidalen. Den har også noen mindre forekomster ved Jomfrubråten på Ekebergskråninga (stort sett innenfor reservat).

Prøv å lokalisere den ved Frognerbekken og ta med deg noen løker. Forekomstene i Oslo-området er såpass få og sparsomme at det er vanskelig (eller ikke tilrådelig) å høste så mye av de ville forekomstene. Prøv heller å oppformere den og høst så av dyrkete planter.
Gå til toppen av siden

Hjortehjerte
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 30/05/2012 :  14:49:29  Vis profil Send Hjortehjerte a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for godt tips!

Da kanskje jeg heller skal gjøre det. Skal være skånsom og forsiktig. Har et fint område å sette de ut på også. Så kan de strekke røtter der og slå seg løs utover området :)
Gå til toppen av siden

pix
Aktiv deltaker

340 Posts

Skrevet - 30/05/2012 :  21:12:11  Vis profil Send pix a Private Message  Svar med kopi av melding
Som vestlending er det greit å vite at vi har noen spesialiteter her også, som folk østpå ser på som litt "eksotiske". Ellers går det jo helst den andre veien.

Sånn ser det ut i mange edelløvskoger på Vestlandet, som her fra Uranes i Granvin:

(Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - pix den 30/05/2012 21:12:55
Gå til toppen av siden

Hjortehjerte
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 30/05/2012 :  21:24:21  Vis profil Send Hjortehjerte a Private Message  Svar med kopi av melding
oi! Helt utrolig. Det virer på meg som dere nesten har mer spennende ting der enn her. En del planter jeg gjerne kunne tenkt meg der..
Gå til toppen av siden

aslaktro
Aktiv deltaker

30 Posts

Skrevet - 31/05/2012 :  22:13:02  Vis profil  Besøk aslaktros hjemmeside Send aslaktro a Private Message  Svar med kopi av melding
Tror man kan kjøpe Ramsløk på Vårtreffet i Botanisk hage søn. 3. juni.

Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 31/05/2012 :  23:22:19  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Ramsløk spirer lett fra ferskt frø. Se etter modent frø utpå sommeren og så det direkte på voksestedet, gjerne en fuktig skog eller "woodland" i hagen.
Hjortehjerte, jeg kan sende deg noen småplanter. Send meg en epost om du er interessert. Har plenty i hagen.

hotr
Gå til toppen av siden

m@rielle
Aktiv deltaker

215 Posts

Skrevet - 06/08/2012 :  23:28:44  Vis profil Send m@rielle a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg fant masse ramsløk i Røyken i helgen. Et område på minst 4-5 mål ett sted og et litt mindre område noen hundre meter unna.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,16 sekunder. Snitz Forums 2000