Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 kattens anatomi og psykiske helse
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

miska
Deltaker

1 Innlegg

Skrevet - 05/06/2012 :  22:17:38  Vis profil Send miska a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg jobber i en dyreverns organisasjon. Der omplasseres det kattunger i det som jeg mener er i en alt for ung alder.
Derfor skriver jeg her, ikke vet jeg om det er noen her inne som kan gi meg den informasjonen jeg leter etter, men kanskje noen i det minste kan da tipse meg om hvor/ til hvem jeg kan henvende meg.
Argumentet som blir brukt av ledelsen i denne organisasjonen for å omplassere kattunger helt ned i 5 uker er "de kan jo spise og gå på do selv". Jeg mener at dette er banale argumenter.
Jeg mener at kattunger er avhengig av en kattemor, minimum en foster-kattemor, til de er 12 uker. Jeg leste på en side på nettet at kattunger ikke begynner å lære å tolke andre katter før de er 8 uker. Men dette var ingen fag-side, og derfor skriver jeg her. Jeg er rett og slett på utkikk etter mest mulig fakta jeg kan slå i bordet med til ledelsen så de får slutt på denne hårreisende praksisen!

Så med det så sier jeg på forhånd tusen hjertelig takk for all informasjon jeg kan få ang. hvorfor kattunger er avhengig av å ha en voksen, "normal" katt til å oppdra de.

Fotoboksen
ONPKN

1637 Posts

Skrevet - 05/06/2012 :  23:26:56  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Stakkars små pusunger!!

Jeg antar du kan få den dokumentasjonen du trenger av Norske Rasekattklubbers Riksforbund (NRR).

På deres sider kan du blant annet lese:

Kattunger skal ikke leveres ny eier før de er minst 12 uker gamle. Kun ved spesiell anbefaling fra veterinær kan kattunger leveres tidligere, men aldri yngre enn 10 uker."

Inger Johanne
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 05/06/2012 :  23:28:54  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hva med å gjøre det så enkelt, som å ringe en dyrlege. Og høre hva han/henne syns? Tror da det kan være best med en/ei av den yngre garden.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

792 Posts

Skrevet - 05/06/2012 :  23:31:44  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei,jeg er ingen "bokekspert" på katter,men 50-års erfaring teller vel også? For meg er minimumen 70 dager;kattungane skal ha litt "bagasje" med før den får menneskelige fosterforeldre,syns nå jeg!Så dine 12 uker syns jeg høres bra ut!Men det er nok vanskelig å finne noe slagkraftig faglitteratur du kan slå i bordet med.Ledelsene i dyrevernsorganisasjonane er vel mer opptatt av å få "hjula" til å gå rundt,for å fore opp kattunger i lenger tid koster mer penger;der blir det vel ikke tatt så mye hensyn til om det blir en harmonisk katt folk får med å gjøre,bare de blir kortest mulig tid der inne!Men stå på ditt,godt at det finnes noen som bryr seg!

Utvandra hortentott til Rubicone
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

6143 Posts

Skrevet - 06/06/2012 :  15:10:07  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Her er adressen til Norsk Huskattforening:
http://norskhuskattforening.net/

Jeg har også oppfattet det slik at kattunger bør være minst 8-12 uker før de tas fra moren. Det skjer nok mye psykisk og sosial modning mot slutten av denne perioden.

Uten at jeg vil gjøre "vitenskap" ut av ett eksempel, så vil jeg nevne at den 16 år gamle hannkatten jeg nå har antakelig ble tatt for tidlig.
(Det vet jeg ingenting om.) I det minste har han fortsatt lyst til å patte. Som liten lagde han sugemerke på mor mi, men i dag er det mageskinnet mitt som garves hver natt

En annen ting er at katta har intet begrep om konseptet klør, så det hender vi lekesloss så blodet skvetter. Det plager ikke meg, men andre undres når hendene ser ut som de har vært i nærkamp med en tornebusk.

Bortsett fra disse manglene i oppdragelse er han en blid og fornøyd pus.

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000