Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Overkrysning
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nora.birkeland
Deltaker

9 Innlegg

Skrevet - 08/06/2012 :  19:37:09  Vis profil Send nora.birkeland a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg tar biologi på videregående og skal opp i muntlig eksamen på mandag, men sliter med å forstå overkrysning. I biologiboken blir overkrysning forklart litt for kort og udetaljert, slik at jeg har vansker med å forstå det.

Jeg har forstått av overkrysning forekommer i profase 1 i meiosen, og at det skyldes at et allel bytter plass med det tilsvarende allelet på det andre kromosomet i kromosomparet.

Dette skjer altså etter DNA-replikasjonen, etter at kromosomene har delt seg halvveis i to søsterkromatider? Og etter DNA-tråden har blitt pakket sammen i proteiner?

Hvordan skjer dette, og hvorfor?
- Hvorfor løsner biter av kromsomet? Er det noe som setter igang overkrysningen eller skjer dette tilfeldig?
- Hvis jeg har forstått det riktig, og dette skjer etter at DNA-tråden er pakket inn, og det er en bit av kromosomet som bytter plass og ikke en DNA-sekvens, er det ikke da komplisert for DNA-tråden dele seg og deretter feste seg til en annen tråd, når den er blitt delt på flere ulike steder? Hvordan klarer den å koble seg til riktig del av den nye DNA-tråden?
- Hvordan klarer to alleler som koder for samme egenskap å løsne samtidig og bytte plass, når de sitter på to forskjellige kromosomer?

På forhånd takk.

Redigert av - nora.birkeland den 08/06/2012 19:43:54

hotr
Biolog

4213 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  20:10:45  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av nora.birkeland
Jeg tar biologi på videregående og skal opp i muntlig eksamen på mandag, men sliter med å forstå overkrysning. I biologiboken blir overkrysning forklart litt for kort og udetaljert, slik at jeg har vansker med å forstå det.

Jeg har forstått av overkrysning forekommer i profase 1 i meiosen, og at det skyldes at et allel bytter plass med det tilsvarende allelet på det andre kromosomet i kromosomparet.

Ja, det skjer i profase 1, men det gjelder ikke nødvendigvis bare et allel. Det er bedre å tenke på det som en kort del av DNAet.

I profase 1 er alle kromosomer fordoblet og overkrysningen skjer mellom en kromatide og den tilsvarende delen på en kromatide av det homologe kromosomet.

Dette skjer altså etter DNA-replikasjonen, etter at kromosomene har delt seg halvveis i to søsterkromatider? Og etter DNA-tråden har blitt pakket sammen i proteiner?

Ja til det første (se ovenfor), men nei til det siste. Kromosomene har når overkrysningen starter ennå ikke blitt kondensert. Overkrysningen starter før kondensasjonen og avsluttes på slutten av profasen når kondensasjonen slutter.

I denne perioden ligger de homologe kromosomene og søsterkromosomene svært nær hverandre. Faktisk har man i det siste at kromosomene ligger svært organiserti cellekjernen gjennom hele cellens livssyklus.

Hvordan skjer dette, og hvorfor?
- Hvorfor løsner biter av kromsomet? Er det noe som setter igang overkrysningen eller skjer dette tilfeldig?

Dette skjer for å øke den genetiske variasjonen. Man får en rekombinasjon av anleggene på hvert enkelt kromosom.

Prosessen styres av spesielle proteiner og enzymer. I og med at det fins spesielle proteiner og enzymer for denne prosessen er det et signal på at denne prosessen i høyeste grad er nyttig.

- Hvis jeg har forstått det riktig, og dette skjer etter at DNA-tråden er pakket inn, og det er en bit av kromosomet som bytter plass og ikke en DNA-sekvens, er det ikke da komplisert for DNA-tråden dele seg og deretter feste seg til en annen tråd, når den er blitt delt på flere ulike steder? Hvordan klarer den å koble seg til riktig del av den nye DNA-tråden?

Se ovenfor.

- Hvordan klarer to alleler som koder for samme egenskap å løsne samtidig og bytte plass, når de sitter på to forskjellige kromosomer?

Se ovenfor.

På forhånd takk.

hotr
Gå til toppen av siden

nora.birkeland
Deltaker

9 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  20:23:04  Vis profil Send nora.birkeland a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Fikk en bedre forståelse av overkrysning, men kjenner ikke til et av begrepene du brukte i svaret ditt. Betyr kondensasjon av kromosomer sammenpakking av DNA-tråden?

Redigert av - nora.birkeland den 08/06/2012 20:23:17
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4213 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  21:00:04  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, og rekombinasjon betyr ny kombinasjon.

hotr
Gå til toppen av siden

nora.birkeland
Deltaker

9 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  21:12:28  Vis profil Send nora.birkeland a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000