| Forfatter |
Emne  |
|
|
Iza
Aktiv deltaker

722 Innlegg
|
Skrevet - 09/06/2012 : 12:14:06
|
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8188167 En grønn, muggaktig sopp gjør flåtten syk og dreper den. I Østerrike har forskere testet soppen med gode resultater, og nå står flåttutsatte områder i Norge for tur. Vi ser på en nyttesopp som heter Metarhizium. Den vokser naturlig all norsk jordsmonn. Soppen er mikroskopisk i utgangspunktet, men når den får vokse litt så er den grønn. Soppen gir flåtten en sykdom som dreper flåtten, sier forskningsleder ved Bioforsk plantehelse, Ingeborg Klingen.
Iza Screw the Roses, Send Me the Thorns
|
|
|
klaush
Biolog

8158 Posts |
Skrevet - 09/06/2012 : 12:48:44
|
Joda, sikkert greit nok. Men er det testet om denne soppen BARE går på flått og ikke angriper andre edderkoppdyr?
Dessverre har vi nok av eksempler på introduserte parasitter og rovdyr som i utgangspunktet skulle angripe én skadevolder, men som forsyner seg av vill fauna og flora også. Rev og katt i Australia (for å få has på kaninene) er gode eksempler. Ville pungmus, pungmoldvarper, vombater og punggrevlinger var lettere å ta enn kaniner.
Ser jo at denne soppen lever i naturlig jordsmonn, så den er vel ufarlig for andre organismer. Men likevel kan jeg ikke dy meg med en pekefinger. |
Redigert av - klaush den 09/06/2012 12:50:18 |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts |
Skrevet - 09/06/2012 : 12:49:26
|
Nei og nei og nei, har vi enda ikke lært?!  
Red: For den skal være sikker, må jo denne testes på hver enkelt art. Noe som nærmest er umulig. (Bare så det er klargjort, jeg skrev den øverste linjen, før jeg så Klaus sin.)
mvh Alf Marius |
Redigert av - amdb73 den 09/06/2012 13:21:56 |
 |
|
|
trachypachus
Biolog

1466 Posts |
Skrevet - 10/06/2012 : 15:11:29
|
I artikkelen kommer det klart frem at den aktuelle soppen allerede finnes utbredt i Norge.
Stefan |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts |
Skrevet - 10/06/2012 : 15:19:53
|
Kopi av melding: Opprinnelig postet av trachypachus
I artikkelen kommer det klart frem at den aktuelle soppen allerede finnes utbredt i Norge.
Stefan
Greit det. Men jeg aner ikke, om den tilhører norsk natur. Hvis den ikke gjør det, vil det jo være synd. Hvis den er naturlig greier den fint å spre seg selv. Syns ikke vi skal blande oss inn i det der! 
mvh Alf Marius |
 |
|
| |
Emne  |
|