Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 tre kimblad?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lynxlynx
Aktiv deltaker

16 Innlegg

Skrevet - 09/06/2012 :  14:08:02  Vis profil Send lynxlynx a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har nylig sådd noen frø jeg Kjøpte i Australia noen år tilbake. Den eneste som har spira til nå, var en "red flowering Gum" Corymbia ficifolia. Jeg la merke til at den tilsynelatende har tre kimlad. Er dette tilfelle(finnes det?) eller er dette en form for mutasjon som ellers ikke er vanlig?

(Klikk for å se et større bilde)

takk for hjelpen.

2 økologistudenter som liker sopp, planter, dyr og natur

hotr
Biolog

4200 Posts

Skrevet - 09/06/2012 :  14:17:32  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Er nok bare en tilfeldig hendelse som skyldes en skade i et vekstpunkt eller en liten, lokal mutasjon.

Men du får følge med å se om planten viser andre avvik.

hotr
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

9714 Posts

Skrevet - 09/06/2012 :  14:24:40  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er sikkert bare en helt tilfeldig utviklingsforstyrrelse, bladanlegget har tilfeldigvis delt seg i to. Ikke en gang noe man kan kalle en mutasjon, bare en tilfeldig skade eller avvik.

Jeg sjekket ellers for sikkerhets skyld - myrtefamilien har overjordiske, bladaktige frøblad, så det er frøbladene vi ser her. I andre familier er frøbladene kjøttfulle og forblir under bakken, slik at da kunne dette vært de første vanlige bladene - men slik er det altså ikke her.

Corymbia er skilt ut av Eucalyptus s.l., og står altså svært nært eukalyptusene.

Her er en side med en skisse av noen nyspirte australske trær - og Corymbia ficifolia er tilfeldigvis et av dem :

http://anpsa.org.au/APOL7/sep97-14.html

Redigert av - janw den 09/06/2012 14:25:12
Gå til toppen av siden

lynxlynx
Aktiv deltaker

16 Posts

Skrevet - 09/06/2012 :  14:30:42  Vis profil Send lynxlynx a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk! Den skal jeg sjekke ut.

2 økologistudenter som liker sopp, planter, dyr og natur
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000