| Forfatter |
Emne  |
|
|
lynxlynx
Aktiv deltaker

16 Innlegg
|
Skrevet - 09/06/2012 : 14:08:02
|
Jeg har nylig sådd noen frø jeg Kjøpte i Australia noen år tilbake. Den eneste som har spira til nå, var en "red flowering Gum" Corymbia ficifolia. Jeg la merke til at den tilsynelatende har tre kimlad. Er dette tilfelle(finnes det?) eller er dette en form for mutasjon som ellers ikke er vanlig?
takk for hjelpen.
2 økologistudenter som liker sopp, planter, dyr og natur
|
|
|
hotr
Biolog

4200 Posts |
Skrevet - 09/06/2012 : 14:17:32
|
Er nok bare en tilfeldig hendelse som skyldes en skade i et vekstpunkt eller en liten, lokal mutasjon.
Men du får følge med å se om planten viser andre avvik.
hotr |
 |
|
|
janw
Biolog

9714 Posts |
Skrevet - 09/06/2012 : 14:24:40
|
Det er sikkert bare en helt tilfeldig utviklingsforstyrrelse, bladanlegget har tilfeldigvis delt seg i to. Ikke en gang noe man kan kalle en mutasjon, bare en tilfeldig skade eller avvik.
Jeg sjekket ellers for sikkerhets skyld - myrtefamilien har overjordiske, bladaktige frøblad, så det er frøbladene vi ser her. I andre familier er frøbladene kjøttfulle og forblir under bakken, slik at da kunne dette vært de første vanlige bladene - men slik er det altså ikke her.
Corymbia er skilt ut av Eucalyptus s.l., og står altså svært nært eukalyptusene.
Her er en side med en skisse av noen nyspirte australske trær - og Corymbia ficifolia er tilfeldigvis et av dem :
http://anpsa.org.au/APOL7/sep97-14.html
|
Redigert av - janw den 09/06/2012 14:25:12 |
 |
|
|
lynxlynx
Aktiv deltaker

16 Posts |
Skrevet - 09/06/2012 : 14:30:42
|
Tusen takk! Den skal jeg sjekke ut.