| Forfatter |
Emne  |
|
|
Nille
Aktiv deltaker

12 Innlegg
|
Skrevet - 10/06/2012 : 22:33:21
|
Hei!
Jeg skal lage en objektsamling og har litt lyst til å prøve meg på sommerfugler, selv om jeg ikke har noen erfaring med det. Er det overkommelig å tenke at jeg kan finne 30-40 arter i løpet av sommeren?
|
|
|
Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts |
Skrevet - 11/06/2012 : 06:27:53
|
Ja, det skulle være mulig, ihvertfall hvis du ikke begrenser deg til kun dagsommerfugler, men også samler nattsommerfugler (målere, nattfly m.m.)
Morten "Buggie" Stærkeby
|
 |
|
|
Nille
Aktiv deltaker

12 Posts |
Skrevet - 11/06/2012 : 08:17:10
|
Takk for svar 
Da satser jeg på det! Tenkte å samle litt planter parallelt med sommerfuglsankingen, så har jeg noe i bakhånd i tilfelle det går helt skeis 
Fanget min første i går- en hagtornsommerfulg- den ligger foreløpig i fryseren :) |
 |
|
|
olavk
Aktiv deltaker

855 Posts |
|
|
SveinB
Aktiv deltaker

573 Posts |
Skrevet - 11/06/2012 : 11:19:23
|
Om det skulle være så at første dyr i objektsamlingen viser seg å være en Hagtornsommerfugl, og ikke en Rapssommerfugl f.eks som er langt mer alminnelig- så er det slik jeg ser det slett ikke verdens undergang. Vi MÅ hugse på at dette tross alt er insekter og næringskjedens lavere ledd. Jeg tror mange av oss som har begynt med sommerfuglregistreringen i de senere år er unødig kritiske mot innsamling, ett innsamlet eksemplar blir tross alt en dråpe i havet. Det er 4 sommerfuglarter som er fredet mot innsamling i Norge, ut over det bør forsiktig innsamling være gode bidrag til kartlegging- og problemfritt, selv for de fleste rødlistede arter. Skal sårbare arter kunne vernes så må de kartlegges og dokumenteres, begge deler på en grundig måte- og i første rekke må habitatene vernes. Kan hende er dette til og med en ny lokalitet for Hagtornsommerfuglen? Men selvfølgelig bør en utvise måtehold og forsiktighet i all sin aktivitet- og dokumentasjon av mange arter kan også gjøres utmerket ved godt utført fotografering- også det med forsiktighet.
Ett litt spesielt eksempel er f.eks apollosommerfuglen, jeg bor tett ved en godt kjent og lett tilgjengelig lokalitet. Det er forbudt å fange arten, men det hindrer ikke at en stor andel av næringsplantene for de voksne sommerfuglene trampes flatt av entusiastiske besøkende til lokaliteten årlig, det er blitt ganske mange de senere år som jakter fotokryss osv- jeg vil ikke mene noe om hva som er verst.....men har valgt å være forsiktig med å offentliggjøre informasjon om nye lokaliteter for flere av disse litt mer ettertraktede artene. |
 |
|
|
Nille
Aktiv deltaker

12 Posts |
Skrevet - 11/06/2012 : 17:26:32
|
Uff, nå ble jeg litt lei meg 
Tusen takk for info, skal være mer forsiktig heretter og sette meg mer inn i dette. Tror det er en hagtornsommerfugl, men skal se nøyere på den.
Får håpe den tross sin død kan være med på å kartlegge bestanden.. er en oppgave på høyskolen dette. |
 |
|
|
Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts |
Skrevet - 11/06/2012 : 23:24:01
|
For å virkelig sikre deg at artene du samler har en verdi ut over å være en del av objektsamlingen og bidra til en god karakter på oppgaven, så bør du tenke på å registrere alle funnene dine i artsobservasjoner.no, slik at forvaltning og andre kan dra nytte av funnene dine også.
Morten "Buggie" Stærkeby
|
 |
|
|
trachypachus
Biolog

1426 Posts |
Skrevet - 12/06/2012 : 08:56:56
|
Ingen grunn til bekymring Nille. Det er kun en håndfull sommerfugler som er fredet mot innsamling, de andre er det ingen begrensninger på å samle inn. Så lenge man ikke tar med seg mange individer fra en liten populasjon, har innsamling av sommerfugler ingen negativ innvirkning på bestanden. Det er derimot viktig at man fra ulike lokaliteter dokumenterer (med belegg) at en art finnes. Men da er det også viktig at du etiketterer dyrene du samler inn med alle nødvendige funnopplysninger. Og når du ikke har interesse av samlingen lenger, kan den leveres på en institusjon (museum, skole, eller lignende).
Stefan |
 |
|
| |
Emne  |
|