| Forfatter |
Emne  |
|
|
kchan
Deltaker
2 Innlegg
|
Skrevet - 13/06/2012 : 19:18:59
|
Hei, Sitter her nå og leser meg gjennom siste forberedelser til eksamen. Begynte å lese på Evolusjonsteorien til Darwin...
I ett av de 5 punktene til evolusjonsteorien til Darwin, sies det jo at en art vil bli ledet til videre evolusjon ved overproduksjon av avkom, som leder til konkurranse, og videre til naturlig seleksjon som selekterer vekk de "svakeste" genene -eller individer med gener best tilpasset til habitatet blir favorisert til å sende genene sine videre til neste generasjon.
MEN så lurte jeg på en ting. Vi har også hatt om intraspesifikk konkurranse, hvor vi har lært at høy konkurranse internt i en art av ressurser, vil lede til at individene innenfor samme arten vil finne det gunstigere å skaffe andre næringskilder og ressurser. Så kommer spørsmålet, når arten er påvirket av habitat og ressurser for evolusjon, vil ikke da disse individene ansett som mindre tilpassede genutgavene over lengre tid også kunne evolvere? Er det så statisk som at det kun er de beste naturlige tilpassede er de eneste som kan evolvere?
Ikke noe hastverk med svar, jeg tror det blir en liten digresjon iforhold til pensum. Men er det så statisk som Evolusjons Teorien kan bli lagt frem i timene?
Hadde vært fint å høre respons,
hilsen meg :)
|
|
|
hotr
Biolog

4204 Posts |
Skrevet - 13/06/2012 : 20:12:30
|
Er det stor interspesifikk konkurranse vil i det lange løp være de best egnede individene som utnytter tilgjengelige ressurser mest effektivt som får flest levedyktige avkom så deres genotype(r) vil dominere. Det skjer en spesialisering av arten.
Det er ikke genutgaver som evolverer, men populasjoner. Gener kan mutere, men evolusjon skjer på bakgrunn av allerede eksisterende mutasjoner som har gitt polymorfisme (flere utgaver av genet). Det er også sjelden at det er enkeltgener som er avgjørende; det er gensammensetningen så det er derfor rekombinasjon av gener er så avgjørende.
Hvis det er liten intraspesifikk konkurranse (og gjerne også liten interspesifikk -) vil mange ulike genotyper kunne overleve og vi får det som kalles adaptiv radiasjon. Dette skjer gjerne etter katastrofer hvor mange nisjer er ledige eller ved at en art inntar et nytt (geografisk) område.
hotr |
 |
|
|
kchan
Deltaker
2 Posts |
Skrevet - 13/06/2012 : 22:39:47
|
Hei og takk for svar, om du har et minutt eller to til overs til..
OK. Jeg tror jeg skjønte. Men en ting til om du har tid:
Med utgangspunktet i Darwins evolusjonsteori (evolusjon fra primater) : Kan man da sette samme "merkelapper" på mennesker? Interspesifikk eller Intraspesifikk? Og i så fall, hvordan ville du kategorisert dette? Jeg ville tro at dette er intraspesifikk konkurranse, men hvordan blir dette fra et rent biologisk perspektiv? ...
Det er kanskje litt vrient å svare på, men jeg lurer. |
 |
|
|
Limnoan
Biolog

6088 Posts |
Skrevet - 14/06/2012 : 15:48:44
|
Det har skjedd mye stygt på grunn av merkelapper på mennesker, så det skal en være forsiktig med!
Men, samfunnet er jo fullt av intraspesifikk konkurranse, all konkurranse og ufred i verden er ikke annet.
På den annen side, det finnes intet biologisk grunnlag for å dele menneskeheten inn i "over-" og "undermennesker". Gode og dårlige egenskaper er jevnt fordelt i hele menneskeheten. Hva som kommer mest fram kommer oftest an på omstendighetene.
AA |
 |
|
| |
Emne  |
|
|
|