Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Plante fra fuglefrøblanding. Men hvilken?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneM
Aktiv deltaker

166 Innlegg

Skrevet - 21/06/2012 :  21:02:01  Vis profil  Besøk ToneMs hjemmeside Send ToneM a Private Message  Svar med kopi av melding
Denne planten dukka opp på plenen vår for noen uker sia. Sannsynligvis kommer den fra vinterens foring av småfuglene i hagen. Hvilken plante kan dette være? Det første bildet viser noen av de nederste bladene.

(Klikk for å se et større bilde)

Kan det for eksempel være vinterkarse? Andre forslag?

ToneM

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  21:07:14  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Tviler på at den kommer derfra - det er et av landets aller vanligste ugras, vinterkarse. Kan komme fra hvor som helst. Jeg drar opp og drar opp og drar opp den fra plen og bed - og like mye dukker opp likevel...
Gå til toppen av siden

ToneM
Aktiv deltaker

166 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  21:13:44  Vis profil  Besøk ToneMs hjemmeside Send ToneM a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for rask tilbakemelding. Jeg har aldri sett denne planten her i området tidligere. Og - plutselig dukka denne opp på plenen vår, akkurat der hvor fuglefrøene landa etter vårreingjøring på fuglebrettet. Derfor kobla jeg slik jeg gjorde. :-)

ToneM
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  21:16:27  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Joda, selvsagt er det mulig - om ikke de bevisst har vært puttet i selve fuglefrøene, så kan de jo ha kommet med som frøforurensning.
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

1039 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  23:44:00  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Detta var ei av mange planter som kom opp rett under fuglebrettet hos meg,nå i våres;veit ikke om det er vinterkarse,men den finnes i både vill og dyrka tilstand her,men blir aldri så kraftig som detta eksemplaret på bildet:

Her i bakgrunnen de mer vanlige :

Så for meg er det godt mulig at du kan ha fått den du har, ifra frøblandinga.Vanligvis så har jeg både solsikker,og linblomster som kommer opp på bakken under fuglebrettet

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

3296 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  23:51:45  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei det der er ingen vinterkarse. Jeg tror heller det er en i Brassica kålslekta. Jeg vill-gjetter B. oleraca. Innen denne arten er bl.a. nesten alle våre kål-grønnsaker (hodekål, blomkål, brokkoli, knutekål, rosenkål osv. osv.).

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 22/06/2012 :  10:22:06  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Enig, dette er kål av et eller annet slag.
Gå til toppen av siden

ToneM
Aktiv deltaker

166 Posts

Skrevet - 22/06/2012 :  21:29:45  Vis profil  Besøk ToneMs hjemmeside Send ToneM a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for nye svar. Enig - det ligner på en kålslektning. Gleder meg til blomstene springer ut, da blir det kanskje lettere å identifisere planten. :-)

ToneM
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 22/06/2012 :  23:21:01  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Planta di er en klar vinterkarse, Tone. Det er Topolinos plante som er en eller annen kåltype. :)
Gå til toppen av siden

ToneM
Aktiv deltaker

166 Posts

Skrevet - 22/06/2012 :  23:28:13  Vis profil  Besøk ToneMs hjemmeside Send ToneM a Private Message  Svar med kopi av melding
Ok, da går man for vinterkarse enn så lenge. :-)

ToneM
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 22/06/2012 :  23:39:04  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Lurer litt på hvorfor du ikke tror helt på det, og skriver "inntil videre"...? Jeg har vært botaniker i 35 år og har hagen og plenen full av vinterkarse... Det er en av de vanligste plantene her i Osloområdet.
Gå til toppen av siden

ToneM
Aktiv deltaker

166 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  00:21:33  Vis profil  Besøk ToneMs hjemmeside Send ToneM a Private Message  Svar med kopi av melding
Huff da - jeg mente ikke å avvise forslaget ditt, det var jo også dette jeg selv antok fra starten av. Men etter å ha sett bilder av vinterkarse og diverse kålplantevarianter, så ser jeg jo at dette er planter som ligner hverandre, og de tilhører vel også samme familie.
Når jeg brukte uttrykket "enn så lenge", så var det ikke fordi jeg tvilte på det du skreiv. Jeg tenkte vel mer at når planten kommer i blomst, så kan man lettere se og identifisere hva det er.
Jeg bor i Vesterålen, og her er verken vinterkarse eller viltvoksende kålslektninger vanlige planter, så denne må utvilsomt komme fra vinterens fuglefrøblanding. :-)

ToneM
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  08:14:55  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
OK, no problem...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,36 sekunder. Snitz Forums 2000