Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Grønn flue
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jau
Aktiv deltaker

61 Innlegg

Skrevet - 27/06/2012 :  22:14:29  Vis profil Send jau a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg hadde egentlig tenkt å la fluene bero i påvente av bedre utstyr og litteratur, men denne satt så fint i lysfella at jeg ikke klarte å bare la den gå. Har vært inne på diptera, men det virker som å lete etter en nål i en høystakk når jeg ikke vet noen ting om hvor jeg skal begynne å lete og halvparten av slektene i galleriet mangler thumbnail.
Jeg prøver meg derfor her. Noen som kan hjelpe meg å legge en ny art til Utsiralista?
Jostein

(Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

Liselotte
Aktiv deltaker

460 Posts

Skrevet - 27/06/2012 :  23:36:16  Vis profil Send Liselotte a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei! Dette må vel være gjødselflue. Mvh Liselotte
Gå til toppen av siden

jau
Aktiv deltaker

61 Posts

Skrevet - 28/06/2012 :  00:06:36  Vis profil Send jau a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg kjøper den
Tusen takk

Jostein
Gå til toppen av siden

Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts

Skrevet - 28/06/2012 :  07:34:51  Vis profil  Besøk Buggies hjemmeside Send Buggie a Private Message  Svar med kopi av melding
Dersom du er interessert i diptera, så kan jeg anbefale boken "The European Families of Diptera: Identification, diagnosis, biology" av Pjotr Oosterbroek som en introduksjon.

Svært nyttig bok for å lære seg anatomien til tovinger, og kjennetegnene på de ulike familiene. som du kan få nytte av i annen litteratur om spesifikke familier, der man ofte tar for gitt at du kan de anatomiske termene.

Har du den overordnede systematikken og familien i boks, så gjør det den videre letingen etter slekt og art mye lettere i mange tilfeller (som f.eks. på Diptera.info)

Morten "Buggie" Stærkeby
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000