Jeg hadde egentlig tenkt å la fluene bero i påvente av bedre utstyr og litteratur, men denne satt så fint i lysfella at jeg ikke klarte å bare la den gå. Har vært inne på diptera, men det virker som å lete etter en nål i en høystakk når jeg ikke vet noen ting om hvor jeg skal begynne å lete og halvparten av slektene i galleriet mangler thumbnail. Jeg prøver meg derfor her. Noen som kan hjelpe meg å legge en ny art til Utsiralista? Jostein
Dersom du er interessert i diptera, så kan jeg anbefale boken "The European Families of Diptera: Identification, diagnosis, biology" av Pjotr Oosterbroek som en introduksjon.
Svært nyttig bok for å lære seg anatomien til tovinger, og kjennetegnene på de ulike familiene. som du kan få nytte av i annen litteratur om spesifikke familier, der man ofte tar for gitt at du kan de anatomiske termene.
Har du den overordnede systematikken og familien i boks, så gjør det den videre letingen etter slekt og art mye lettere i mange tilfeller (som f.eks. på Diptera.info)