Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Nyheter
 forgiftning av revebjelle.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Iza
Aktiv deltaker

721 Innlegg

Skrevet - 07/07/2012 :  17:02:28  Vis profil  Klikk for å se Iza's MSN Messenger adresse Send Iza a Private Message  Svar med kopi av melding
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.8235999

Iza
Screw the Roses, Send Me the Thorns

Limnoan
Biolog

6089 Posts

Skrevet - 09/07/2012 :  09:21:27  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er åpenbart ikke alle tradisjoner som bør føres ukritisk videre. Å bruke revebjelle som fingerbøll har lange røtter, som det engelske foxglove (revehanske).

I og med at forgiftningen forhåpentligvis ikke er svært skadelig, så har den kanskje vært oversett i gamle dager.

Moralen må være: Smak aldri på noen del av en giftplante1. Og stol ikke blindt på bøker!
1 Jeg gjør et unntak for potetknollen

AA
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts

Skrevet - 09/07/2012 :  09:47:55  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg tror fortsatt at de blomsterdelene, som ikke er grønne, er ufarlige. Men jeg syns det også er dumt å spise det, da det lett kan komme med noe grønt. Og da kan jo en forgiftning bli et faktum, som her. En giftplante bør behandles som det er!

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

stephen
Aktiv deltaker

217 Posts

Skrevet - 09/07/2012 :  12:58:04  Vis profil Send stephen a Private Message  Svar med kopi av melding
Men, hvor er kilden til informasjonen om at barn sugde nektar ut av blomstene? Så vidt jeg kan se står det ingenting om dette i Høeg.

http://www.catchingthemagic.com/blog/wp-content/uploads/2012/01/501201215_1.JPG

Redigert av - stephen den 09/07/2012 12:58:56
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000