Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Er dette skogburkne?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Innlegg

Skrevet - 24/07/2012 :  08:17:34  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Min uvitenhet om bregner er stor. Men ikke noe spørsmål er for dumt på dette forum har jeg forstått. Håper derfor på svar.

Torbjørn Låg

(Klikk for å se et større bilde)

amdb73
Aktiv deltaker

2505 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  08:24:23  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan se slik ut, men jeg vil se de nederste førsteordensfinnene med andreordensfinner og gjerne hele planta, før jeg sier noe mer.

mvh Alf Marius

Det er 10 typer mennesker: De som forstår det binære, og de som ikke gjør det.
Gå til toppen av siden

Øystein F
Aktiv deltaker

1649 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  08:56:57  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Dei store bregneartane har ein slags tråder eller band i stengelen som også kan vere ei hjelp i bestemminga.

Skogburkne har to band, ormetelg har 5 eller kanskje fleire runde strengar. Smørtelg har to band som skogburkne, men dei ligg inntil kvarandre som i ein V.

Eg har ikkje oversyn over alle, men Jan kan vel dette om han tenkjer aldri så lite på det. Eit lite oversyn kunne kanskje vere til hjelp?
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8106 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  10:20:01  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Klar skogburkne. Legg merke til de halvmåneformete slørene over sporehushopene (typisk). Ormetelg har nyreformete slør, fjellburkne runde slør.

Redigert av - klaush den 24/07/2012 10:20:17
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  10:58:37  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Det var de halvmåneformete soriene med slør som satte meg på tanken. Det med strengene skal jeg ta med meg til senere. Batteriet i fotoapparatet hadde sagt takk for seg, så jeg fikk dessverre ikke noe utebilde av planten.
Gå til toppen av siden

trondsto
Aktiv deltaker

486 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  13:14:42  Vis profil Send trondsto a Private Message  Svar med kopi av melding
Du kan også kjenne nederst på bladstengelen til skogburkne. Ved basis er stengelen til skog- og fjellburkne bred og flattrykt, og med knudrete kanter.

http://hardyfernlibrary.com/ferns/tind/athyrium-filix-femina.jpg

Redigert av - trondsto den 24/07/2012 13:16:33
Gå til toppen av siden

pentafot
Aktiv deltaker

3462 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  19:16:56  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Gikk bort i en litt fuktig og atskillig skyggefull krok av hagen:

for å praktisere dagens nyvunne kunnskap, både Klaus' halvmåne:

og Tronds flattrykte og rukantete stilkbasis:

Jo, det er visst skogburkne vi har langs innsida av steingjerdet. Ikke sant?

gunder
Gå til toppen av siden

trondsto
Aktiv deltaker

486 Posts

Skrevet - 25/07/2012 :  17:10:09  Vis profil Send trondsto a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av pentafot

Jo, det er visst skogburkne vi har langs innsida av steingjerdet. Ikke sant?

gunder

Det er det nok. Men jeg tenkte enda litt lenger ned på stilken, der den blir mørk, en god del breiere og nærmest skjeforma ned mot "spissen". Og ganske skjellete. Og hvis du knekker over stilken, finner du de to flate ledningsbåndene.
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 26/07/2012 :  08:02:57  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av trondsto

Du kan også kjenne nederst på bladstengelen til skogburkne. Ved basis er stengelen til skog- og fjellburkne bred og flattrykt, og med knudrete kanter.

http://hardyfernlibrary.com/ferns/tind/athyrium-filix-femina.jpg

Jeg var tilbake i går og så på planten. Det er kanskje noe av dette dere etterlyser? De største bladene var i overkant av en meter høye.

Torbjørn

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

9716 Posts

Skrevet - 27/07/2012 :  00:56:08  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, det første bildet viser bladbasiskarakteren - den svarte, kloforma/nebbforma nedre delen av bladskaftet, som smalner til en syltynn spiss der bladet er festet til jordstengelen (merkelig at en så smal innsnevring likevel er nok til å forsyne bladet med vann og næring...). Typisk for skogburkne, fjellburkne, strutseving og i mindre tydelig grad en del andre i storburknefamilien.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000