Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Pinnsvinadferd
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Astylosternus
Deltaker

1 Innlegg

Skrevet - 24/07/2012 :  11:12:54  Vis profil Send Astylosternus a Private Message  Svar med kopi av melding
For et par uker siden observerte jeg et pinnsvin som var ute og gikk i området mellom husene her midt på lyse dagen (stekende sol). Det er et ganske stille område, og det har vært pinnsvin i hagene rundt her i alle år, men jeg har aldri møtt på noen på dagtid.
H*n virket frisk og fin, så tenkte ikke noe mer over det annet enn at det kanskje var noen overivrige hageeiere som hadde forstyrret det.

I tillegg oppdaget min mor et tilsynelatende sovende pinnsvin innunder en hekk rett ved gangveien mellom husene her.

Men i dag tidlig oppdaget hunden noe i grøftekanten, som viste seg å være et pinnsvin. Det lå ca. 1 m fra fortauet og dårlig skjult, og var sammenkrøllet også da jeg kom tilbake uten hund for å sjekke om det var i orden. Det pustet jevnt og virket som om det sov. Jeg flyttet det til et mer beskyttet sted, ettersom det var dømt til å bli oppdaget av andre hunder, og muligens barn.

Men dette fikk meg til å lure litt på hva som er normal pinnsvinadferd... I løpet av 15 år i samme området har hverken min mor eller jeg (nå har ikke jeg bodd her de siste 6 årene, men dog) oppservert lignende. Vi har sett pinnsvin jevnlig, men det har alltid vært på kvelds-/nattid - aldri på dagtid. Ei heller har vi kommet over dem i det som for meg virket som dagleier. Det er jo umulig å si om det er samme pinnsvin som er observert disse tre gangene, men jeg er fristet til å tro det.

Er det noen som kan kaste litt lys over saken?

topolino
Aktiv deltaker

792 Posts

Skrevet - 24/07/2012 :  14:21:58  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Vanligvis å møte på ett pinnsvin på dagen er ett tegn på at det er ett eller annet som ikke er som det skal væra.Evt.forstyrra bort fra der det lå og sov,selvfølgelig også,men ikke vanlig allikevel.Her er en side med kontaktnummer du kan prøve: http://www.bortne-mathisen.com/pinnsvinhjelpen
eller en kontaktperson Ingrid Fosse,tlf.90194455.
De første dyra en skal holde unna om en finner ett pinnsvin,er hunder,om ikke hunden er vant til å omgåes dem fredelig!

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia

Redigert av - topolino den 24/07/2012 14:24:00
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000