Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Otiorhynchus niger syn. coecus?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

harri
Aktiv deltaker

10017 Innlegg

Skrevet - 24/07/2012 :  18:33:17  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Får denne å stemme bare med O.niger syn. coecus men finner den ikke i Artsobservasjoner. Har den flere synonymer eller har jeg bommet med bestemmelsen? Lengde ca. 10mm.
24.07.12 Lindås/Rydland.
Harri

(Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - harri den 24/07/2012 18:34:05

Hymenophorus
Biolog

1895 Posts

Skrevet - 25/07/2012 :  12:59:08  Vis profil  Besøk Hymenophoruss hjemmeside  Klikk for å se Hymenophorus's MSN Messenger adresse Send Hymenophorus a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette er Otiorhynchus lepidopterus - seljesnutebille. Utbredt og vanlig art. Lokalt veldig tallrik - gjerne i høyereliggende strøk.

Christer
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 25/07/2012 :  16:57:09  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk skal du ha Christer!
Jeg hater å ha bilder på galleriet mitt uten navn.
Det som "forstyrret" meg her var, at den manglet i linkene jeg bruker og at den kan være helt svart også. Når jeg fant den inne i noe fuktige unge seljeblad, var den svart. Den var helt svart også ved hjemkomst pga. ferske blad i oppbevaringsboksen. Men den skiftet fort farge, når jeg begynte å fotografere i tørre omgivelser. Og linkene mine hadde bilder av O.niger som var både svarte og gråflekkete. Og de knallrøde beina blendet meg også.
Merkelig, at finnes ikke en observasjon av denne fra Hordaland i Artsobservasjoner selv om den er vanlig.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000