Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Hvordan fant du spør en biolog?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 14

Grete fra Jæren
Guest User

Skrevet - 27/04/2006 :  21:36:20 Send Gjest a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg fant dere, ved hjelp av goggle. søk etter info. om vår kjære humle. Fant svært lite, kun et bilde og info om at den hører til årevinge familien. Jeg lurer på hva den egentlig "brenner" med??
Når jeg tar den på fingen min eller i hendene, retter humla den fremste foten opp mot meg i et slags forsvar eller advarsel? Men alikevel gjør den meg ingenting når jeg slipper han ut i friheten igjen. Har blit brent noen ganger, men det har vært med et uhell da jeg har tråkka på den.......stakkars..

Gå til toppen av siden

Hymenophorus
Biolog

1995 Posts

Skrevet - 27/04/2006 :  23:17:45  Vis profil  Besøk Hymenophoruss hjemmeside Send Hymenophorus a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei,

humlene, dvs. ikke hannene (dronene), men kun hunnene (dronninger og arbeidere), stikker på samme måte som veps og bier. Det er den smertefulle giften til humlene som gir den såkalte "brennende" følelsen. Veps og humler har glatt brodd, i motsetning til den kjente honningbien Apis mellifera som har mottakker på sin brodd. Dette gjør veps og humler i stand til å stikke så mange ganger de vil. Hos honningbien vil mottakkene holde brodden igjen i hunden, noe som resulterer i at bien drar av seg brodden sammen med en del av innvollene sine. Dette tar altså livet av bien. Men obs obs!!, flere andre bier, solitære sådanne, har glatt brodd, noe som betyr at disse også kan stikke flere ganger!

Christer
Gå til toppen av siden

Steffy
Deltaker

4 Posts

Skrevet - 28/04/2006 :  14:04:22  Vis profil Send Steffy a Private Message  Svar med kopi av melding
HEi,.. jeg fikk vite om denne siden av naturfag's læreren min =)
Gå til toppen av siden

billy
Deltaker

6 Posts

Skrevet - 03/05/2006 :  10:45:56  Vis profil  Besøk billys hjemmeside Send billy a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg googlet et eller annet med kjønnsbundet arv, tror jeg. Jeg er 3BI-elev og jobber med eksamensoppgaver dag og natt, og er hyppig innom her for å finne svar på ting. Veldig bra side! Skulle ønske de hadde noe tilsvarende i alle fag ... Tror ikke læreren vår har hørt om den, dog.
Gå til toppen av siden

rally_B
Deltaker

1 Posts

Skrevet - 04/05/2006 :  23:35:29  Vis profil Send rally_B a Private Message  Svar med kopi av melding
trengte litt stoff om eksoterme og endoterme reaksjoner.. søkte på google og dere kom opp som nr. 1..
FLÅTT SIDE
Dere bør være stolte over siden deres!
Gå til toppen av siden

josteino
Deltaker

8 Posts

Skrevet - 13/05/2006 :  19:20:57  Vis profil  Besøk josteinos hjemmeside Send josteino a Private Message  Svar med kopi av melding
Tror jeg fant dere via Google mens jeg søkte etter info om flaggermus. Det var en periode at Google indekserte poster i forumet direkte. Det skjer ikke lenger, tror jeg.

Jeg bruker ganske mange forskjellige PC'er, så jeg har ikke siden i "mine favoritter" i nettleseren. Derfor Googler jeg "spør en biolog" nesten hver gang jeg skal hit.

I løpet av det siste året synes jeg at antallet relevante treff på google har økt. I hvert fall er det slik nå at de 10 første treffene alle peker direkte hit. Slik var det ikke før, så det er en viss bedring.

Ellers, Stå på! Det er så utrolig bra å ha et slikt tilbud, både for skoleelever og oss andre nysgjerrige.

mvh,
Jostein Øksne
Gå til toppen av siden

Linda
Aktiv deltaker

47 Posts

Skrevet - 13/05/2006 :  20:46:42  Vis profil Send Linda a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg tar 3bi som privatist og "spør Biolgen" har blitt redningen min. Det er så utrolig mange dyktige folk her som hjelper selv om det for dem nok er de enkleste spørsmålene i verden. Jeg fant siden da jeg søkte på et biologirelatert emne da jeg skulle ta 3bi som privatist!
Gå til toppen av siden

Jon R
Guest User

Skrevet - 18/05/2006 :  00:10:50 Send Gjest a Private Message  Svar med kopi av melding
[quote]Opprinnelig postet av Hymenophorus
Hymenophorus

Hei,

Veps og humler har glatt brodd, i motsetning til den kjente honningbien Apis mellifera som har mottakker på sin brodd. Dette gjør veps og humler i stand til å stikke så mange ganger de vil.[/quote]

Det er muligens riktig at vepsen har glatt brodd. Likefullt blir ofte brodden hengende igjen også hos vepsen. De to siste gangene jeg har blitt stukket har faktisk brodden sittet igjen, sammen med "giftsekken". Det samme skjedde faktisk også sist min samboer ble stukket. (Og ja, det var[/i] veps, ikke bie. )

Gå til toppen av siden

Jon R
Guest User

Skrevet - 18/05/2006 :  00:13:34 Send Gjest a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Hymenophorus
Hymenophorus Veps og humler har glatt brodd, i motsetning til den kjente honningbien Apis mellifera som har mottakker på sin brodd. Dette gjør veps og humler i stand til å stikke så mange ganger de vil.[/

Det er sikkert riktig at vepsen har glatt brodd. Likefullt blir ofte brodden hengende igjen også hos vepsen. De to siste gangene jeg har blitt stukket har nemlig brodden sittet igjen, sammen med "giftsekken". Det samme skjedde faktisk også sist min samboer ble stukket. (Og ja, det var[/i] veps, ikke bie. )

[/quote]

Gå til toppen av siden

Jon R
Guest User

Skrevet - 18/05/2006 :  00:14:44 Send Gjest a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Gjest
Jon R

Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Hymenophorus
Hymenophorus[/i] Veps og humler har glatt brodd, i motsetning til den kjente honningbien Apis mellifera som har mottakker på sin brodd. Dette gjør veps og humler i stand til å stikke så mange ganger de vil.[/

Det er sikkert riktig at vepsen har glatt brodd. Likefullt blir ofte brodden hengende igjen også hos vepsen. De to siste gangene jeg har blitt stukket har nemlig brodden sittet igjen, sammen med "giftsekken". Det samme skjedde faktisk også sist min samboer ble stukket. (Og ja, det var[/i] veps, ikke bie. )

[/quote]

Gå til toppen av siden

Jon R
Guest User

Skrevet - 18/05/2006 :  00:15:09 Send Gjest a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Gjest
Jon R

[quote]Opprinnelig postet av Hymenophorus
Hymenophorus[/i] Veps og humler har glatt brodd, i motsetning til den kjente honningbien Apis mellifera som har mottakker på sin brodd. Dette gjør veps og humler i stand til å stikke så mange ganger de vil.[/

Gå til toppen av siden

Richard
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 22/05/2006 :  15:09:25  Vis profil Send Richard a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg søkte på nettet, og fant en artikkel.
Gå til toppen av siden

Lillemille
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 22/05/2006 :  20:44:15  Vis profil Send Lillemille a Private Message  Svar med kopi av melding

Kom vel egentlig over dere gjennom en venn. Men det er ikke så vanskelig å finne dere f. eks. på google heller hvor jeg kommer over dere støtt og stadig. Selv går jeg forskerlinja på vgs og har naturligvis 3bi. Derfor er det greit å kunne benytte seg av dere en gang i blant.

-Kamilla-
Gå til toppen av siden

Carnivora
Biolog

28 Posts

Skrevet - 26/05/2006 :  10:53:42  Vis profil Send Carnivora a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har blitt tipset om stedet mange ganger, men fant den først gjennom siden til Skolelaboratoriet på Biologisk institutts sider (UiO). Og det var litt av et funn - denne siden er jo fantastisk!
Gå til toppen av siden

Lebbe
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 17/07/2006 :  20:14:38  Vis profil  Besøk Lebbes hjemmeside Send Lebbe a Private Message  Svar med kopi av melding
Fant dette forumet ved å søke etter stankelbein. Er dere ansvarlige for at disse krypene eksisterer?
Gå til toppen av siden

stabell
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 23/07/2006 :  10:24:56  Vis profil Send stabell a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg fant den via å søke på et biologisk ord på Google

-marianne
Gå til toppen av siden

Terje55
Deltaker

1 Posts

Skrevet - 25/08/2006 :  19:07:40  Vis profil Send Terje55 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg fant siden ved å søke på larver
Gå til toppen av siden

embla
Deltaker

1 Posts

Skrevet - 28/08/2006 :  00:03:40  Vis profil Send embla a Private Message  Svar med kopi av melding
Leste et innlegg på Hagepraten,http://forum.hageselskapet.no/topic.asp?TOPIC_ID=19387 og havnet her
Gå til toppen av siden

Marihøno
Deltaker

2 Posts

Skrevet - 03/09/2006 :  11:21:08  Vis profil Send Marihøno a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg fant siden fordi jeg søkte på "reinlav". Går forresten i 3. klasse på videregående, og det er ikke særlig lenge til jeg må finne ut av hva jeg skal gjøre på til neste år. Biologi er virkelig spennende og noe jeg absolutt vurderer å fortsette med. Er biologistudiet noe dere biologer kan anbefale? Noe jeg sliter litt med å finne ut av er hva man kan arbeide med som ferdigutdannet biolog. Noen som kan fortelle meg noe om hvilke muligheter jeg har innen dette studiet?

(Hadde virkelig vært supert med litt respons på dette!)

Hilsen fra Marie
Gå til toppen av siden

cecila
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 04/10/2006 :  16:16:33  Vis profil Send cecila a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg fant spør en biolog da jeg søkte på FADH2 under altavista. Tar 3Bi som privatist og trengte litt hjelp til noe det stod lite om i boka.
Gå til toppen av siden
Side: av 14 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000