Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Gode biologilenker
 Vårt utspring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

flekk
Deltaker

7 Innlegg

Skrevet - 08/01/2015 :  18:45:57  Vis profil Send flekk a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler denne siden på det sterkeste. Mads Molen er en kjent, kristen vitenskapsmann.
http://www.matsmolen.se/index.php?sida=6

Limnoan
Biolog

9710 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  10:14:04  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Som kristen biolog er jeg helt uening i disse tankene:

1) Evolusjon er en helt igjenom Bibelsk tanke: "I begynnelsen...", så fortsetter Verden sin skjeve gang inntil alt en gang skal bli nytt.

2) Om det finnes en allmektig Gud, slik vi kristen påstår, så gjør det ikke denne guden mindre, om universet og livet har oppstått slik vitenskapen beskriver det. Hvis Gud finnes, så får han ikke plass i vårt lille bur.

3) Hvis vi fornekter vitenskapen, så gjør vi samme tabbe som de som fornekter Gud: Vi avviser noe på ugyldig grunnlag.

Vitenskapens grunnlag er å forklare Verden slik den er. Hadde Verden vært anderledes, og slike verdner kan tenkes/finnes hadde ikke vi vært her med vår undring.

Vitenskapens viktigste setning er at en forklaring skal være enklest mulig, men heller ikke enklere. Gud er ikke nødvendig i vitenskapelig teori. Av den grunn trekker mange den slutning at det som ikke er nødvendig heller ikke eksiterer: Ergo det finnes ingen gud!

Den troende på sin side, må være forsiktig med å forveksle kartet med terrenget: Et kart er tegnet for å vise brukeren det som er viktig for bruken. Et godt sjøkart viser hvor leia går. Det er ikke terrengets feil, om du kjører på et skjær som ikke stod på kartet. Så vi må nok for eksempel godta at Verden er noe eldre enn 5. oktober 3761 før Kristus, selv om denne datoen er utgangspunkt for jødisk tidsregning utlagt på bibelsk grunnlag.

For meg er forholdet til tro og vitenskap litt som forholdet mellem Newtons mekanikk og relativitesteorien: Newtons mekanikk er sann, og samsvarer helt med resultatene i relativitesteorien, men den siste når lenger.

Så jeg fryder meg over det under og faktum at enkle partikler kan komme sammen og stille spørsmål om Guds eksistens.

AA
Gå til toppen av siden

flekk
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  10:20:29  Vis profil Send flekk a Private Message  Svar med kopi av melding
Du kan tydligvis ikke så mye om dette. Du sier du er kristen, men det høres ikke slik ut.

Du tror kanskje ikke jorda ble til på 6 dager, og da kan du ikke kalle deg kristen. Slik det står i bibelen, slik er det. Om du har noe innsikt, vil du skjønne at det Mads Molen sier er helt riktig.
Gå til toppen av siden

trachypachus
Biolog

2831 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  11:06:09  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
He, he verdensvante 15-åringer er det ikke så lett å diskutere med...
Forøvrig ser det ut som du motsier helten din når du påstår at verden ble til på 6 dager. All vitenskapelig forskning med et snev av seriøsitet innenfor fagfeltene geologi, fysikk, biologi osv, forkaster din tro om at jorden ble til på 6 dager. Jorden ble til over milliarder av år, og blir fortsatt "til" ved at det tilføres masse fra verdensrommet. All annen oppfattelse er basert på tro, helt uten basis i observerbare fakta.

Stefan
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9454 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  11:55:22  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Mats Molen http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Mol%C3%A9n er en klassisk kreasjonist som det ikke er verdt å kaste bort tid på. Iallfall ikke hvis man tenker på seriøs biologi. Det fins mange motargumenter, de fleste fins i elementære lærebøker i biologi, f.eks. Campbell et al., Brooker et al.
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9454 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  14:30:05  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Dessuten var mange av våre store vitenskapspersoner religiøse, men hadde ikke problem med verken tro eller fornuft. Darwin sleit riktignok med gudstroen i siste halvdel av livet sitt.
Gå til toppen av siden

flekk
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  15:56:51  Vis profil Send flekk a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå er dere frekke og eier ikke fornuft.
Men jeg skjønner det ikke går an å få fornuft i dere, så jeg skal ikke diskutere. Er man uviten, så er man uviten.

Det går an å ha fornuft selv om man er 15 år. Tro ikke at bare fordi dere er gamle så er dere kloke. Jeg kan bare si at hver den som kaller seg kristen og påstår at det i bibelen ikke er sant(f.eks livet på jorda skap på 6 dager), kan ikke kalle seg kristen, bare frafallen. Darwin kaller jeg ikke kristen i det hele tatt, og darwinismen er en egen religion.
Deres seriøse biologi vil jeg ikke kalle særlig særiøs heller.
Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4455 Posts

Skrevet - 09/01/2015 :  17:47:16  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
OK. Da sier vi takk til deg.

KMO
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9454 Posts

Skrevet - 10/01/2015 :  00:19:45  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk det samme. Og tusen takk for utskjelling og tåpeligheter! Det er faktisk helt utrolig frekt å påstå (indirekte) at det som biologien har bygget på i over 150 år bare er tull.

Redigert av - klaush den 10/01/2015 00:22:50
Gå til toppen av siden

Dagf
Aktiv deltaker

1531 Posts

Skrevet - 10/01/2015 :  10:45:55  Vis profil  Besøk Dagfs hjemmeside Send Dagf a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er altså mulig å ha vanntette skott mot virkeligheten. Tankevekkende, og litt skummelt. OK, 15 år, men likevel.

Men hvorfor kommer hun hit med dette? Hva var det hun trodde hun skulle oppnå?
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9454 Posts

Skrevet - 10/01/2015 :  13:32:06  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, dessverre, har vi ikke opplevd nok eksempler på vanntette skotts framferd: 11/9, 22/7, 6/1 osv.

Ikke at akkurat hun vil bli terrorist, langt fra. Misforstå meg ikke. Men tendensen til at vi går baklengs inn i en ny middelalder med religiøse overtoner er dessverre stor. Og ikke bare islamister med sine våpendragere Al Qaida, IS, Boko Haram, Al Shabab; vi ser skumle ting i Russland (Putin omfavner erkereaksjonær ortodoks kirke), diverse høyreekstreme partier i Sverige, Frankrike, og ikke minst Ungarn (Jobbic).

Så vi må kvesse blyanten.

Vi må ta kampen opp, uten å bli smakløse og fordomsfulle!

JE SUIS CHARLIE
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

5189 Posts

Skrevet - 11/01/2015 :  11:59:31  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er man uviten, så er man uviten.

Det heter uvitende. Uviten er et substantiv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,09 sekunder. Snitz Forums 2000