Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Noen som vet om et bra viltkamera?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

dendrobates
Aktiv deltaker

76 Innlegg

Skrevet - 05/11/2015 :  20:47:14  Vis profil Send dendrobates a Private Message  Svar med kopi av melding
Er det noen biologer der ute som har oversikt over kvaliteten på de forskjellige viltkamera-modellene?Jeg har et bushnell bone collector fra før, men det har vært mye feil med det, trolig på grunn av fuktlekassje. ødelagte bildefiler osv. Jeg prioriterer bildekvalitet og pålitelighet. Altså at den ikke begynner å fjuske og tulle. Også vil jeg helst ha generell batteritid på over 6 mnd. Gsm-funksjon hadde vært gøy men det er ikke noe jeg prioriterer.

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 05/11/2015 :  23:57:34  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Dessverre er det ganske komplisert. Om du kan si noe mer om hva som er viktig for deg, farger, IR-foto (nattbilder), timelapse, video osv. Hvor viktig er det å kunne ta bilder nært av små dyr og raske dyr. Ingen viltkameraer jeg vet om er gode på alt, ikke engang alltid gode på det de er gode på, f eks å sende MMS, plutselig fusker de når de helst ikke skulle. Og det påliteligste MMS-kameaet er ikke det beste ellers.

Men siden du har en Bushnell fra før er du kanskje ikke interessert i meldinger (MMS)? Det er kanskje det du mener med GSM- funksjon, for der fins og så muligheter for styring og meldinger pr SMS på en del kameraer. Og rapporter kan sendes fra kameraet sammen med MMS. En batteritid på 6 mnd er det nok noen som lover. Men har du kameraet på høyeste følsomhet, mange opptak pr serie og korte pauser. IR-bilder på natt og ikke minst video på natt da går strømmen fort selv med Litiumbatterier og de færreste virker tilfredstillende på vinteren. Det høres nesten ut som du trenger Reconyx som leveres i Norge av Winge våpen i Fredrikstad.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 06/11/2015 :  08:58:16  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det fins forresten et firma som kjører tester og målinger og beskiver hva de finner ut. Forsåvidt er det jo flere som gjør det, men disse er gjort slik at billedkvalitet teller, ellers hos andre er det jo vanligvis gjort for jegere slik at de kan vite hva slags vilt som fins i området. Da teller ofte rekkevidde mest, men f eks billedkvalitet ikke blir vektlagt nok. De har også en bedre garanti og service enn de fleste andre firmaer. Firmaet heter Trailcampro. www.trailcampro.com
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 06/11/2015 :  09:29:50  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
I Norge fins et lite firma som selger Acorn (Felleskjøpet har også levert en modell). Vanligvis gir det best fargebilder og har bra sensorer. Men en ulempe som jeg har opplevd på Acorn 6210 er at objektivet var feilfokusert, for perfekt på uendelig og mer og mer uskarpt jo nærmere viltet kom. Fokuserer man slike kameraer selv, ryker antakelig enhver garanti. Både serien 5210 og 6210 er klassikere som har tatt mye brukbare bilder (men jeg har kun prøvd et par modeller).

Men så var det andre egenskaper, vinterbilder tja.. De nye utgavene 5310 og 6310 har en annen oppbygning av LED-blitsen noe som antakelig skjermer bedre mot snø. Og uansett hva enkelte skriver om bruk av eksterne batterier i kulda, spenninga faller for mye i skikkelig kulde og gir ikke noe særlig med bilder i kulda uansett. Og har du tenkt å la kameraet stå lenge ute uten tilsyn er det også mange andre faktorer som teller. At det er strøm igjen på batterier hjelper lite om det blir for kaldt, spenninga faller for mye og kameraet virker ofte ikke av flere grunner uansett (i kulda). Acorn har også en tendens til å gi mye støy jo kaldere det blir og haloeffekter fra IR-lyset. Men som sagt jeg har kun prøvd to modeller og ikke de nye 6310 og 5310.
www.viltkamera.no

En annen side med eksperttips og mulig service på Acorn:
http://www.ronburyswildlife.com/

Redigert av - kjellms den 06/11/2015 10:11:36
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 07/11/2015 :  18:23:38  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Men alle Reconyx modeller er jo dyre. Man får to til fire ganger så mange kameraer for pengene av andre merker. Dessuten er video et standardvalg på selv mange av de de rimeligste. Mens bare enkelte Reconyx har video og hybridmodus (altså både bilder pluss video eller bilder pluss timelapse, eller video og timelapse). Men til gjengjeld er videokvaliteten så mye bedre på Reconyx.
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1273 Posts

Skrevet - 07/11/2015 :  20:43:01  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg jobber i et firma som selger viltkamera, så jeg skal ikke påstå å være objektiv. Har prøvd mye forskjellig, bl.a Acorn som nevnes her men disse har i allefall ikke jeg gode erfaringer med. Det som har vist seg å fungere over tid er Scoutguard 550, den seneste versjonen heter 550M-12MHD. Dette er et 12mpx kamera med HD-video opptak, MMS-funksjon og "black led" (DVs usynlig natt IR). Jeg har 4 slike stående ute, bruker de både til å overvåke grevlinghi, viltstier, saltslikkestein til sau (genialt i ettersankinga...) og mye annet. Batterikapasitet på "noen måneder" (avhenger av aktivitet, temperatur, kvalitet på batteriene osv), og når de først er rett satt opp er det veldig sjelden krøll med dem.
Tilsvarende modell uten MMS-funksjon (560-12MHD) har også vist seg å fungere veldig bra over tid, har bl.a fått bilde av ørn på vei inn på åte med dette så det er relativt raskt. Det finnes også en litt mer påkostet versjon av samme kamera som heter SG986, som har innebygd LED-skjerm, mens 560 har ekstern skjerm på kablet fjernkontroll.

Reconyx er vel et av kameraene som er ekstremt raskt fordi det står "standby" hele tiden, men derfor bruker uhorvelig mye batteri... (De var i allefall sånn før i tida). Acorn-kamera fikk vi gratis gjennom et jervprosjekt, men disse var så håpløse å bruke at vi kasta dem og kjøpte kamera i stedet.

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 07/11/2015 :  23:16:51  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at Scoutguard/Bolyguard-modellene fungerer. Ingen tvil om det. De er veldig pålitelige når det gjelder å sende meldinger. Og de nyere (SG880) skal også kunne konfigureres pr SMS. De er også (iallfall ett par av mine) de eneste (foruten Reconyx iflg Trailcampro) som med sikkerhet kan stå ute i kulda bli så kalde at de slutter å fungere, for deretter å våkne til live igjen når det blir mildere. Liknende har jeg også opplevd med Boskonguard og Fricam (fra Jakt og Friluft) som er liknende kameraer, men produsert annet sted av annet firma. Felles har de bl a en fjernkontroll man kan ta med seg. Da er det ikke så lett for andre å klusse med innstillingene på kameraene.

Men så er det flere men, ikke bare et ett. Objektivkvaliteten på Scoutguard varierer sterkt, ofte er objektivene temmelig skjevt sammensatt, dermed skjevheter i skarphet. Elektronikken kan også fuske. Boskon og Fricam er bedre kontrollerte for åpenbare feil. Og de har skarpere objektiver (kontrollert før montering antakelig).

Kontrast og fargebehandling er så som så og varierer fra kamera til kamera. Men er jevnere nå enn tidligere. IR-bildene er veldig preget av sterkt lys i midten (hotspot), og det blir veldig mørkt i hjørnene. Støy på IR-bildene blir det også, men det er nå slik det som regel er på slike kameraer med få unntak.

Men SG 550 5 MB til 12 MB er pålitelige kameraer, er formålet først og fremst jakt eller å få billedrapporter er det de mest pålitelige. Når man har konfigurert dem fungerer de pålitelig og tar bilder og sender meldinger. Og det hender man kan skifte batterier og slippe å sette inn telefon nummer og liknende MMS-innstillinger på nytt. På enkelte andre kan akkurat det være en sann plage, de må konfigureres på nytt i datamaskin (iallfall minnekortene til Uovision, Boskon og Fricam) og da står du der hvis PCen har krasja eller du har rota bort programmet.

Jeg reparerte faktisk min første SG550 fra 2011 idag, måtte fikse på IR-filteret og med mye testing og prøving løsner gjerne ledingene fra batteriboksen, lodding og flere ganger inn og ut med alt (altså mange strømkutt). Hver gang jeg slo det på tok det masse bilder (sammensatt eller ikke), tok så ut SIM-kortet og fortsatte jobben. Satte det sammen og slo det på i skogen og det virker som det skal, trenger ikke bruke fjernkontrollen om jeg bare bytter til riktig SD-kort.Blinker den røde LEDen foran vet jeg at det virker. Og det er lett å slå av, bytte kort og slå det på igjen der det henger på treet. Etter å ha gått noen m kom den første meldinga som kontroll. Og vil jeg at kameraet skal sende MMS også til en eller flere jaktkamerater kan telefonnumre legges inn med fjernkontrollen ved kameraet eller man kan redigere fila på minnekortet med Wordpad, enklere kan det ikke bli (nesten).

Men også de kan fuske om man bruker mange minnekort og bytter feil (det enkleste er å slå av og bytte SD-kort og så slå på igjen). Så Scoutguard har store bruksfordeler, ingen tvil om det. Winge våpen kritiserte vanntettheta de første årene. Jeg har aldri hatt problemer med det. Derimot har jeg prøvd å reklamere på optikken, de legger det døve øret til. Jeg har også skrevet direkte til produsenten om dette, de svarer bare med svada. Ingen tvil om at objektivene kan kontrolleres og monteres bedre, det er akkurat likeverdige objektiver og gjenger på flere av Boskon, Scoutguard (pluss flere liknende kloner) og Acorn modellene. Og alle de har mye jevnere skarphet fra 1 m og uotover.

Det var ikke min mening å anbefale noen Acorn som det beste, jeg bare nevnte at vi har en spesialbutikk (i N-Trøndelag) som satser på det merket. Og det er ikke tvil om at av de kameraene som har vært på markedet en stund i moderate prisklasser så er det Acorn 5210 og 6210 seriene som gir best fargebilder særlig i skogsinteriører, men også utover enger. Effektive sensorer har de også. Men problemene begynner med SMS-MMS, kulde og snø.

MMS-systemet er vanskelig å konfigurere, og minimale strømkutt kan gjøre at innstillinge endres, tilbakestilles eller må gjøres på nytt fordi kameraet nekter å ta bilder og kutter helt ut fordi du putta feil kort inn. Det var faktisk slik jeg fikk bytta til meg et Acorn 6210, brukerne fikk ikke til MMS konfigureringa. Det kan også gi nydelige monokrombilder i dårlig lys, men så begynner IR støyen i mørke. De nye 6310 har innebygd display bak slik at det må tas ned fra treet om man vil bruke displayet for å se på bildene. Men som nevnt, disse har jeg ikke prøvd.

Derimot falt jeg for fristelsen til å prøve en Acorn 680v (tror jeg det var 123friluft) i fjor vår - sommer. Det var et slikt med en separat telefonmodul med ekstra batterier bak, tungvint som bare fy å montere. Skarpt objektiv, fine farger, altså fine bilder, støyende IR, altså etterhvert dalende inntrykk, men det verste var at det skulle kunne konfigureres pr SMS til og med, kastet bort mye tid på det, til slutt var det bare noen få egenskaper igjen og hvor MMSene og e-mailene havna aner jeg ikke. Vanntett var det heller ikke. Fikk pengene igjen av 123friluft, men objektivet skulle jeg beholdt!

Når man har prøvd andre kameraer så skjønner man at ting kan være annerledes. De fleste av disse kameraene reagerer (våkner) og tar bilder etter ca 0,8 til 1,0 sek. Ofte rekker dyra å komme seg forbi. 3 bilder pr serie er også ofte for lite. Noen kameraer lar seg stille på 5 til 10 bilder pr serie. Og når man da får start på kameraet fra 0,11 sek til noe over 0,20 sek, da blir det store forskjeller i resultatene. Jeg har nå et viltkamera som starter HD-video like raskt som de normale kameraene starter en billedsekvens. Like billig. Skal man gi noen anbefaling må man nesten vite hva det skal brukes til og hvordan.

Det fins merkelig nok også et "norsk" kamera (utenom Fricam) produsert av Wingevåpen. Wingcam II er et bra kamera, gir skarpe fine fargebilder og til og veldig bra IR-bilder vinterstid (så lenge det virker vinterstid) Jeg skal iallfall ikke prøve med eksternt batteri mer, måtte reklamere og få nytt av dem til slutt (etter mye om og men). Kameraet passer bra for alt fra rev og oppover, unntatt svært raske og sky dyr. Jeg har også et Wingcam vers 1 med håpløst skjevt objektiv og et annet som har bedre objektiv og som også har tatt masse fine bilder, men samtidig har det vært en katastrofe fordi det har ødelagt så mange gode billedsjanser i sol og vind, rett og slett pga feil i programmet (firmwaren), ingen service fra Winge på dette, bare bortforklaringer. Noe som gjør at jeg ikke kan anbefale Wingcam og Wingevåpen på dette. En firmwareoppgradering burde jo være en selvfølge og skifte av skjeve objektiver likeså.

Redigert av - kjellms den 07/11/2015 23:57:35
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 08/11/2015 :  14:42:12  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå virket det forrige innlegget svært kritisk til Winge Våpen AS. Spørsmålet var jo i utgangspunktet om et bra viltkamera og det er jo faktisk Wingcam II, mens Wingcam v I hadde sine alvorlige feil. Den siste selges jo ikke mer heller. Derfor tar jeg et mer eller mindre tilfeldig utvalg av bilder som jeg kun har skalert ned til 850 i bredda. Utgangspunktete er 8 Mp 3264 x 2448. Bildebrikka er kun 5 Mp, men de fleste kameraer skalerer opp til 8 10 eller 12 Mp (andre størrelser forekommer også). Og altså helt uredigerte bilder.

Altså bilder fra Wingcam II:

Smådyr skal man ikke vente for mye detaljer på, ikke portretter, her er skjæra omtrent på nærgrensa.

skjære i Wincam vk (Klikk for å se et større bilde)

Her har lyset skifta noe, mer fuktighet

ungrev i Wincam II vk (Klikk for å se et større bilde)

Reven er litt større og kan dermed i enkelte viltkameraer gi bra bilder og Wingcam er definitivt ett av de få. Uskarpt i venstre hjørne fordi reven er for nær der.

ungrev i Wingcam  II (Klikk for å se et større bilde)

På de følgende bilder er den innafor hyperfokalavstanden, så lenge den er ganske rolig blir det brukbar skarphet. Antakelig hører den klikket fra det knøttlille filteret. Litt blått fra himmellyset.

ungrev i WingcamII (Klikk for å se et større bilde)

ungrev i Wingcam II (Klikk for å se et større bilde)

ungrev i WingcamII (Klikk for å se et større bilde)

På det neste revebildet er det en annen lyssituasjon og mye detaljer i vegetasjonen, antakelig er det noe overskjerphet i programvaren. Mye blått i himmellyset, kanskje UV?

revetispe (Klikk for å se et større bilde)

Så noen nattbilder samme sted, IR-hotspoten er svært plagsom særlig på korte hold!

unrev i IR Wingcam II (Klikk for å se et større bilde)

ungrev i IR (Klikk for å se et større bilde)

Når kameraet er rettet ned mot mindre dyr og spor risikerer man kutting av større dyr!

elgkalv i IR Wingcam II (Klikk for å se et større bilde)

Og er det raske dyr så risikerer man at de er ute av feltet før kameraet våkner, her passerer et rådyr. Mange kameraer har en IR sektor som dekker nedre del av bildet mest, er ikke sikker på dette kameraet.

rådyr passerer (Klikk for å se et større bilde)

Her funka det bedre for rådyr, men har det fart blir det uskarpt! Et ungdyr av året. Noen få ganger gir Wingcam II litt mørke bilder. Den tredje eksponeringa var tom.

rådyrkalv (Klikk for å se et større bilde)

rådyrkalv passerer Wingcam (Klikk for å se et større bilde)

Ikke noe særlig elgbilde, men kua kjenner antakelig igjen kameraet og er nyskjerrig. Legg merke til at skarpheta i IR er litt lenger unna enn i dagslys (lengre bølgelengder brytes mindre).

elgku i IR fokusproblem (Klikk for å se et større bilde)

Her er eksempel på at Wingacm II er bra på trege dyr. Kua løser ut tre eksponering og skvetter kanskje av lyset eller lyden fra filteret som klikker inn, det er nok en stund siden hun opplevde det sist antar jeg. IR-lyset er godt synlig for henne.

elgku i vintersnø karasjok (Klikk for å se et større bilde)

elgku i snøvær (Klikk for å se et større bilde)

elgku blir redd kamera (Klikk for å se et større bilde)

Ofte blir slike kameraer brukt på åpne felter for å få oversikt over vilt. Da kan man akseptere at skarpheta rekker et stykke utover. Her har rådyret løst ut tre bilder (trebilde-modus er vanlig på mange kameraer), på tur forbi.

rågeit på tur forbi Wingcam II (Klikk for å se et større bilde)

rågeit på tur forbi (Klikk for å se et større bilde)

rågeit på tur forbi (Klikk for å se et større bilde)

Større dyr kan man faktisk kjenne igjen på litt avstand med IR, men ikke veldig langt, 10-15 m er som regel grensa. Batterier som har tapt mye av energien klarer ikke alltid å gi strøm nok til LEDene.

elku og kalv i IR (Klikk for å se et større bilde)

Litt stemning kan det også bli, men fuktige netter og morgener er det verste, kondens fra nattetåka og pustende dyr ødelegger ofte.

samme rågeita igjen (Klikk for å se et større bilde)

Så et bilde fra Wingcam I

Siden jeg har rakket ned på Wingcam I i flere sammenhenger så må jeg opplyse om at det ikke er helt ubrukbart. Dette har en svak skjevhet i optikken. Og pikselerer bildene kraftig i solskinn og vind, altså ikke bare i motlys som Winge hevder. Klarer dere å se hva som eventuelt har løst det ut.

furu i Wingcam I (Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - kjellms den 08/11/2015 15:29:44
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 10/11/2015 :  23:59:12  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ser at Winge kommer med et nytt MMS kamera med to objektiver. Det er for at man skal slippe IR-filterklikket. De lover en bedre reaksjonstid enn de fleste kameraer 0,3 sek. Selv de dyre Reconyx XR6 og WR 6 som også har to objektiver og video bruker over sekundet på starten, de Reconyx som ikke har video er mye raskere.

Dette lover godt, et spennende kamera fra Winge.
http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4005
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 11/11/2015 :  23:12:18  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Acorn 6210 med noen billedeksempler

Acornkameraene kom litt negativt ut på de forrige kommentarene. Det er synd om noen har slike liggende og ikke får til å bruke dem. Både 5210 og 6210 seriene til Acorn har vært populære særlig i England og Australia. Men de har kanskje ikke de beste vinteregenskapene. Tror jeg opplevde en periode med tung og fuktig snø og nedising, LEDene der de står øverst er spesielt utsatt og så henger det seg til slutt over objektivet også.

I tillegg tullet jeg ifjorhøst med blybatterier. Det kan man bare glemme i kulda, spenninga blir ikke høy nok. Foreløbig holder det her nå også, men straks det blir skikkelig kulde kommer jeg til å sette i litiumbatterier. Acorn 6210 har faktisk en liten fordel på dette, der er plass til 12 celler.

Acorn 6210 har faktisk brukbar avi video (video for Windows) med overaskende god lyd. Ikke høy oppløsning på video men ok kun for å se hva som skjer. Acorn 5210 har lavere videoopløsning (hovedforskjellen på dem). Billedegenskapene er de samme. Jeg hadde nærmest lagt bort det med video da jeg hadde 3-billedmodus pluss video og MMS da jeg første gang brukte kamaraet ved en sti, råbukken kom, kameraet tok tre bilder og idet videoen startet begynnte telefontikkinga. Æsj. Så om man skal kjøre bilder og video som kombinert modus bør man ikke bruke MMS på den. Både 5210 og 6210 fins i flere utgaver, både med og uten MMS. Men om de selges mer noe sted er et annet spørsmål.

Og så tror jeg eksperimenteringa med forskjellige batterier og is og snø kanskje har gitt meg feil inntrykk av dette kameraet som vinterkamera. Jeg fant faktisk brukbart vinterbildet ved - 22 så jeg skal gi den litt mer sjanse, men uten blybatterier. Så får vi se.
De nye Acorn 5310 og 6310 er vesentlig forbedret på flere punkter, men de har jeg ikke prøvd. Jeg er også litt negativ til de nye vidvinkelmodellene. Tror det blir ganske uskarpt i kantene.

Så noen bilder med kommentarer om egenskapene. Alle kun reduserte fra 4000 x 3000 til 850 x 638 ellers ingen redigering. Rett fra kamera, men et henta jeg fra FB så det er kanskje beskjært litt.

Denne elgkua ville ikke vært avbildet i tide om det ikke var for sidesensoren eller iallfall noe for seint. Sidesensorene vekker kameraet ca ett sekund før i en 150 gr sektor og dermed trenger hovedsensoren bare 0,2s på å aktivere til et foto. Kameraet er derfor ideelt ved stier i skogen. De nye 5310 og 6310 er enda raskere.

elgku (Klikk for å se et større bilde)

Det neste bilde (første av tre) viser det samme, gangtest som Winge Våpen kaller det, jeg rekker akkurat å komme inn i billedfeltet, så tar den tre bilder. Jeg har sjekket mange slike, det virker faktisk hver gang, noe jeg ikke har vært helt bevisst tidligere. Derfor skal jeg nå mer bevisst sette det i viktige veikryss.

gangtest til Acorn 6210 (Klikk for å se et større bilde)

IR-billedkvaliteten er ikke allverden, mye støy, men allikevel den tar bilder hvor man kan kjenne igjen dyra. Med flere av de andre kameraene har jeg aldri fått den store oksen ordentlig på innsida av sektoren antakelig fordi kameraet reagerer seint og dyra merker det (både IR-lyset og lyd). Det kan altså være grunner til at akkurat dette kameraet fikk seks bilder av denne. Mye støy riktignok.

storokse (Klikk for å se et større bilde)

IR på dette er ikke riktig god å bli klok på. Støyen er nå en ting men forgrunnen blir blass og uten kontrast, ikke så får man ikke den samme hotspoten som på Wingcam og Scoutguard heller. Her har den faktisk reagert på et lite rådyr på 12-15 m avstand. Nattlyset gir litt effekt (1000 iso og 1/14 sek).

rådyr i IR (Klikk for å se et større bilde)

Ser ut som grensa er 1000 ISO og her følger noen eksempler med rev.

IRtåke Acorn 6210 (Klikk for å se et større bilde)

IR 600 ISO (Klikk for å se et større bilde)

hjelpelys IR (Klikk for å se et større bilde)

Det midtre bildet er tatt ved 600 ISO kanskje er det litt bedre lys fra terrenget rundt (1/34 sek tyder jo også på det). Mens det første altså var ISO 1000 og 1/14 sek. Det siste er tatt omtrent like seint men da har et annet kamera gitt hjelpelys ISO 299.

Ikke det at jeg er ivrig på selfies, men dette bildet viser tydelig et av problemene da jeg overtok kameraet. Jeg har masse bilder der dyra rett og slett er uskarpe der nede ved bakken! Her er det en svak skjevhet (tilt) og en sfærisk feil i fokusområdet. Og viktigst, den er fokusert for lang unna!

skarphetstest Acorn 6210 (Klikk for å se et større bilde)

Her er det også svært tydelig. Hadde satt kameraet lavt, ventet beitende rådyr, men så kom denne ned fra fjellet. Legg merke til at bakgrunnen er skarpest!

beitende okse (Klikk for å se et større bilde)

Så begynte jeg å eksperimentere med fokusering og da røk nok garantien!

unggeit ved drikkeplass (Klikk for å se et større bilde)

råbukk Karasjok vår 15 (Klikk for å se et større bilde)

Og justerte litt til så kunne ganske små dyr komme like nært omtrent som på Wingcamen, men med mindre dybdeskarphet. Og det viktigste som regel med bedre farger! Se flere eksempler. I godt lys blir lukkertidene også korte, se skjæra over reven.

monokrom i svakt lys rev Acorn vk (Klikk for å se et større bilde)

hanrev karasjok (Klikk for å se et større bilde)

hanrev karasjok (Klikk for å se et større bilde)

rev og skjære (Klikk for å se et større bilde)

ungrev Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

ungrev karasjok (Klikk for å se et større bilde)

ungrev (Klikk for å se et større bilde)

ungrev (Klikk for å se et større bilde)

skjære (Klikk for å se et større bilde)

revehvalp (Klikk for å se et større bilde)

rvemor og valp (Klikk for å se et større bilde)

revemor og valp (Klikk for å se et større bilde)

Ikke nødvendigvis kronologisk, men varierende tidspunkter og lys, tross alt bra farger. Og det er også lett å kjenne igjen mindre dyr fordi de er skarpe, bl a hadde jeg rødstupe på høsten der den ungreven trivdes. Til og med smågnagere kan man kjenne igjen noen ganger.

Slike kameraer brukes som nevnt mye over åpne felter for å få oversikt over beitende vilt. Jeg hadde antakelig på høy følsomhet på sensorene og når vinden beveget det lille treet ble det mange eksponeringer. Også pga varmen fra sola. Det står i metadata at den eksponerer "center weighted" allikevel fikk jeg noen rare flekker da den stod mot åpnet jorde, jeg antar det er insekt foran. Det er jo langt innafor skarphetsfeltet, dette er også før omfokuseringa ble gjort. Jeg har også sett filmer utløst av store sommerfugler på andre kameraer. Men da skarpe flyvende i full HD.

hund i åker (Klikk for å se et større bilde)

solksinn løser ut Acorn 6210 (Klikk for å se et større bilde)

Fine farger, men nå er det jo ikke så ofte vilt på disse åkrene sommerstid, så kom slike i massevis.

insekt på viltkamera (Klikk for å se et større bilde)

Men at små insekter skulle gi så mange tunge skygger (har mange slike) og altså påvirke eksponeringa så mye i deler av bildet. Dette er bare et eksempel.

Vel som noen kanskje forstår ikke det beste kameraetpå alle måter, men tross alt et bra kamera. Husk at disse står ut i skogen i vær og vind. Det er ikke systemkameraer med en kvalifisert fotograf til og ta utsnitt og trykke i rett øyeblikk. Men på den annen side, mange kompaktkameraer er billigere og gir ofte mye bedre bilder på auto. Og vi kan vente utvikling særlig på det med skarphet og eksponering ved IR. Kanskje også på billedbehandlinga. Iallfall synes jeg Primos Truth 02 går de andre kameraene jeg har en høy gang nettopp på IR-bilder. Men så har det kameraet andre og verre svakheter igjen! Om man kjenner kameraene godt bruker man dem helst til det de egner seg best for, og blir irriterte når man bommer!

Redigert av - kjellms den 11/11/2015 23:41:02
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 12/11/2015 :  17:08:50  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Fins det flere som selger Browning viltkameraer i Norge?
Jeg har funnet:
http://center.no/produkt/jakt-og-fiske/viltkamera/browning-strike-force-10mp-viltkamera/

Om man er opptatt av hvor raske kameraer er så er dette ett av de beste. Bra bilder tar det også. Og mye bra IR-bilder også. I tillegg er det helt i toppen på "Recovery time" både på video og bilder, har svært rask start av video også (raskere enn Reconyx XR6), men ikke full HD. Browningene er lett å sette opp og drifte. Men jeg har kun testet video på en Browning, så ingen garanti fra min side. Browning Spec Ops FHD er utvilsomt det nestbeste vilt-videokameraet på markedet.

Redigert av - kjellms den 12/11/2015 17:19:49
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 13/11/2015 :  12:44:29  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ser igjen at her er nyanser som kan misforståes. Om man tenker på viltkameraer som de arbeidsredskaper de er tenkt å være for jegere, forskere og viltforvaltere, så er det ok det jeg skrev ovenfor om Browning Spec Ops FHD. Men de fleste vil ikke være fornøyd med billedkvaliteten på den, men derimot er den suveren på video. Browning Strike Force HD har faktisk vesentlig bedre (gode) bilder.

Jeg nevnte også Primos Truth ovenfor, men det var tull, den har jeg aldri prøvd. Derimot har jeg Primos Proof 02 og 03. Begge er superraske og tar virkelig bilder av viltet, får gjerne 5 bilder av større dyr eller mye mer om dyra blir en stund. De er noen av de aller raskeste, løses ut på ca 0,2 sek begge to. Men begge tar også elendige blasse bilder i monokrom (svarthvitt) når lyset f eks om morgenen eller kvelden er dårlig. Proof 02 tar gode IR-bilder, Proof 03 ok, men ikke så bra som 02. Og på begge kan dethende at summen av det svake kvelds- eller morgenlyset og i tillegg til IR gir fullstendig utbrente overeksponerte bilder. Men fra registringssynspunkt er det kanskje greit, man ser iallfall dyr.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 15/11/2015 :  00:43:13  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan man bruke png filer her?

Ku med tvillinger Karasjok (Klikk for å se et større bilde)
Ser slik ut ja, for jeg fikk Snapshot som png fra video i VLCmedia, som jeg så måtte redusere størrelsen på. Hva om jeg prøver en som er konvertert direkte til 850 pix Videopad, blir det da forskjell? Jeg ser ikke forskjell, tror jeg.

test png fra video (Klikk for å se et større bilde)

Så konvertert fra fullformatet 1920 x i png til jpg 850 x:

test png, redusert til jpg (Klikk for å se et større bilde)

Vitsen er at jeg skulle vise hvor bra videobildet fra Browning Spec Ops FHD er sammenliknet med vanlige bilder fra viltkameraer.

Konklusjon: Ser ikke ut til å spille noen rolle hvordan det gjøres.

Redigert av - kjellms den 15/11/2015 02:39:30
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 15/11/2015 :  11:59:44  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Siden jeg har hatt en Browning Spec Ops FHD noen uker og den har stått sammen med bl a Scoutguard/Bolyguard 550 8M så kan jeg driste meg til litt sammenlikning. Browningen har ikke MMS, så der er det knockout til Scoutguarden. Men ellers må videobildet konverteres så man må ta billedsammenlikninga med en klype salt, men et visst inntrykk gir det jo. Sden jeg har skalert til 850 i bredda blir jo stillbildet fra Scoutguard også noe større her pg av formatene. Ellers har jeg ikke gjort noen redigering. Browningen står her ett par m bak og til høyre for Scoutguarden. Scoutguarden kan dere se oppe til venstre i Browning bildet.

piggokse Karasjok 2015 Scoutguard 550 (Klikk for å se et større bilde)

piggoksesnaoshot fra Brwon Spec Ops (Klikk for å se et større bilde)

piggokse ved slikkestein Karasjok 2015 (Klikk for å se et større bilde)

Fra Browning SpecOps video (Klikk for å se et større bilde)

Som sagt man må ta sammenlikninga med en klype salt. Videoen oppleves på en annen måte på full skjerm i 1920 x 1080 piklser med veldig bra videolyd (unntatt der vindstøyen ødelegger). Hvis poenget kun er å bli kjent med dyrelivet så er videoen klart å foretrekke. Browningen reagerer raskere enn Scoutguarden og gir mye mer info enn stillbildene, når en tar hensyn til både at dyra beveger seg og lager lyder. Selvsagt er det lettere å plukke ut bilder og studere detaljer på 8 Mp Scoutguard bildene. På den annen side får du sammenhengende videoer hvor du kan spole fram og tilbake for å se situasjonen annerledes når dyra har flyttet og beveger seg. Her ser jeg bort ifra at flere av de andre kameraene også har video, kvaliteten på det enkelte produsenter kaller HD-video og det man får fra Reconyx (to modeller) og akkurat denne Browningen.

Fargene er ok på Browningen, kanskje litt for duse etter de flestes smak, mens Scoutguard bildene ofte er overmetta på farger og kanskje balansen i mange tilfeller går mot det varme i skogen. Dette har de sikkert gjort bevisst. Det gjør at faktisk at bilden fra Scoutguard blir behagelige å se på (som videoene fra denne Browningen). Dette i forhold til Boskon-kloner som ofte har nørke og lite tilltalende farger i skogen, men faktisk kanskje mer riktige i noen tilfelle. Er det mørkt så er det mørkt.
Konklusjon: tja, det er jo opp til den enkelte, men videoen til Browning Soec Ops FHD gir faktisk mer info i sum.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 15/11/2015 :  14:04:11  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg mente selvfølgelig ovenfor: Her ser jeg bort ifra at flere av de andre kameraene også har video, kvaliteten på det enkelte produsenter kaller HD-video og det man får fra Reconyx (to modeller) og akkurat denne Browningen er vesentlig bedre enn andre viltkameraer (kanskje med forbehold om ett par Bushnell).
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

5231 Posts

Skrevet - 15/11/2015 :  17:26:11  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg i markedet for å kjøpe viltkamera, men det er likevel litt interessant å se hva som finnes av slikt, og hvilken kvalitet man kan forvente. Tråden er garantert nyttig for noen.

Takk for at du tok deg bryet med å skrive så mye, og å legge inn alle bildene. Det tar jo litt tid...
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 15/11/2015 :  20:28:05  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Jeg gjør det jo også for min egen del. Oppdager ting i prosessen som jeg kanskje burde skjønt raskere. Det er mye større variasjon ute i markedet enn de fleste er klar over. Mange selgere også slik at prisene er lave og konkurransen knallhard. Da skjønner man at mange firmaer ikke har rom for mye service.

Men jeg forstår ikke holdninga enkelte har til service, istedetfor å gå til problemet prøver man heller å tåkelegge. Men der fins hederlige unntak, heldigvis. Men selv de leverandørene har ved spørmål opplyst at de får ikke reservedeler som optikk, enda kjøperne er villige til å betale for det. Merkelig holdning. Et av verdens virkelig store firmaer på optikk klarte heller ikke levere noe som passet enda de antakelig har verdens største utvalg i mikrooptikk. Det tyder på at noen passer nøye på sine leveranser og de satser på at kameraene er så billige at ingen gidder å prøve å reparere og forbedre. Bruk og kast er kanskje meninga og det er litt trist fordi det er lite mekanikk i slike. Det meste foregår elektronisk og vil derfor kunne vare lenge. Jeg skal forresten føye noe til i sammenlikninga ovenfor, det virker som uavgjort der, men det er ikke helt klart ;)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 16/11/2015 :  00:18:29  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg lovte å legge til noe på den sammenlikninga av Browning Spec Ops FHD og Scoutguard 550 8M. Legge merke til på den forrige posten der piggoksen står til venstre i synsfeltet er det ganske uskarpt lenger borte til høyre, selv om det på venstre side er vesentlig dybdeskarphet.Dette er den Scoutguarden som har det beste objektivet av de jeg har. Altså ganske ujevn objektivkvalitet. Det vil dere se på den neste sammenlikninga også. Jeg flytta nemlig Browningen til en annen plass der elgkua med tvillingkalver og rådyr har frekventert. Der stod det også en Scoutguard, litt nyere riktignok, og jeg monterte Browningen rett under.

Litt før kl halv seks kommer kua gående og kalvene like etter og Browningen starter videoopptak i farge allerede når kua er ca 20 m unna. Jeg velger snapshot først når kalvene også ankommer:

ku og tvillenger ankommer slikkestein (Klikk for å se et større bilde)

Da våkner ikke Scoutguarden, men litt seinere tar den dette bildet:

morgen SH med SG550 (Klikk for å se et større bilde)

Den tar altså ikke fargebilde, det er egentlig ikke så farlig fordi sorthvittbildene fra SG er ofte ok, noen av dem faktisk fine, men vi ser en del mangel på skarphet, særlig i høyrekant på denne. Så går det ca 19,5 min før den går over på farge. De første er ganske mørke.

mørkt i Scoutguad 550 (Klikk for å se et større bilde)

Som dere ser er det forskjell på klokkene Scoutguarden er vel 3 min raskere der (noe som ikke har noen betydning).

Så ett par bilder noe seinere på morgenen, først Browningen (ja samme bilde som i en av de forrige postene):

kuokalver snapshot fra video (Klikk for å se et større bilde)

Så Scoutguard 550 8 Mp:

kuokalver i SC 550 (Klikk for å se et større bilde)

Nå er det vel tydelig kvalitetsforskjell til fordel Browningen på tross av at det er snapshot fra video redusert til ca 1/5 størrelse. Og tro meg videoen er virkelig fin å se på.

På den tida blir jo lyset fort bedre så jeg tok et par til:

elgku før morgenpause (Klikk for å se et større bilde)

elg ca 06:15 i SG550 (Klikk for å se et større bilde)

IR-bilder er noe helt annet. Jeg bruker bare Browningen på video og snapshotene er ikke noe bedre enn mange andre IR bilder men på video opplever du noe helt annet når du hører lyden fra dyra og ser hvordan de oppfører seg. Men allikevel viser jeg et bildet fra Browningen med blandinsgslys. Kua stod i åkerkanten og funderte. SG550 tok ikke bilde av henne i det hele tatt (da).

ku ved åker (Klikk for å se et større bilde)

Og nå har jeg heller ikke beskjært eller redigert noe, kun redusert størrelser.
Så de som skal velge kameraer, avgjør først om dere trenger MMS og SMS funksjoner. Da er Scoutguard et bra valg, lett å sette opp og meldingstjenesten fungerer. Uovisjon er også populært i Norden, men kan trøble på oppsett og sending! Samme med Acorn.

Om du ikke trenger MMS så kan det være andre kameraer som er helt aktuelle. På IR er faktisk Wingcam II et brukbart alternativ også fine fargebilder, reaksjonstid på ca 0,9 sek. Og små dyr kan komme ganske nært. Ellers fins mange alternativer og utviklinga går fort, men alle kameraer har merkelige trekk. Og siden jeg nå har skrytt litt av Browning Spec Ops FHD så kan jeg røpe at den ikke er noe på stillbilder! Da skal man heller velge Browning Stike Force HD eller noe helt annet. Og for nærbilder så er det bare Bushnell som leverer slike kameraer med nærlinser (foreløbig). Bruk testene til www.trailcampro.com fordi der er masse bilde og videoeksempler og målinger.

Redigert av - kjellms den 16/11/2015 00:19:32
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 16/11/2015 :  09:46:23  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Eksempler på MMS bilder 640 x 480 er det vanligste. På enkelte kameraer fins flere valg (i størrelse bl a) og bildene kan sendes både som MMS og mail. På første bildet ser man hvor mørkt det blir i hjørnene og hotspoten i bildet 2. Det ser også ut til at luringen har vært innom kameraet og såvidt pusta litt på det.

MMS eksempel (Klikk for å se et større bilde)

MMS eks 2 (Klikk for å se et større bilde)

MMS eks3 (Klikk for å se et større bilde)

MMS eks4 (Klikk for å se et større bilde)

MMS eks 5 (Klikk for å se et større bilde)

MMS eks 6 (Klikk for å se et større bilde)

MMS eks 7 (Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - kjellms den 16/11/2015 10:28:31
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1273 Posts

Skrevet - 17/11/2015 :  07:32:27  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms

Mange selgere også slik at prisene er lave og konkurransen knallhard. Da skjønner man at mange firmaer ikke har rom for mye service.

En utfordring er at dette er et produkt hvor en virkelig får illustrert kinesiske salgskanaler. Det er to (delvis tre) firma i Norge som importerer Scoutguard direkte fra fabrikk. I tillegg er det slik at kineserne opererer med flere sorteringsgrader fra fabrikk, slik at enkelte vareparti (av alle sorteringsgrader) ender opp på diverse nettsalgssider og selges via "uoffisielle kanaler". Dermed vil det være en god del norske firma og privatpersoner som importerer de samme kameraene, muligens av andre sorteringsgrader, direkte fra andre salgskanaler enn fabrikk. Klassikeren er han som skal ha et par kamera selv som importerer 10 stk og selger 8 på fb/finn med akkurat så mye påslag at han finansierer sine egne kamera.

Ang. reklamasjonshåndtering er kineserne relativt effektive kan en si. Kamera med feil sendes ned til fabrikken og repareres enten på den 1-årsgarantien som stilles fra fabrikk, eller mot et "servicefee". Man får da såkalte "refurbished" kamera tilbake, altså reparert og pusset opp. I ny innpakning, med nye plastdeksel og full pakke... Såpass at en mistenker at de bytter ut kameraene til nye...

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 17/11/2015 :  08:26:08  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ikke utenkelig at de faktisk reparerer. Plastboksen er ganske solid og man er jo litt forsiktig med dem. Av de jeg har ser det eldste like fint ut som det nyere. Akkurat det med kvalitetsorteringa hadde jeg mistanke om. Jeg har brukt fire forskjellige butikker i Norge (når man regner med Boskonklonene) på dette og assosierte merket, første gang jeg hører om dette. En av de jeg kjøpte til lavest mulig pris er det absolutt beste, men det leverte jeg videre til en annen.

Et av firmaene (største på slikt i Norge) har ansatt en professor for å kverulere med kundene, han skriver lange brev til kunde om hvor god jobb gutta på butikken gjør og om hvor mange studenter han har, hvor stressende jobb han har og så videre. Ikke så mye konkret om de enekelte sakene, annet enn at kundene selv har gjort feil.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,52 sekunder. Snitz Forums 2000