Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

 Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Noen som vet om et bra viltkamera?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 22/11/2015 :  23:28:48  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
De fleste kameraer har et skruefeste, 1/4" fotogjenge enten bak på ryggen eller i bunnen. Ofte kommer det i bunnen i konflikt med noe f eks åpningen for ekstern strøm eller åpning-lukking. Hvis det er fare for at store dyr skubber borti tror jeg det er best å bruke en metallboks til beskyttelse (slike fins), eller bare feste med de vanlige reimene som følger med. Da vil kameraet ofte bare endre posisjon litt, eller mye som her:


 (Klikk for å se et større bilde)


Hadde dette vært festet i fotogjengen og skrudd fast kunne stativfestet i kameraet røket, og kamerahuset i verste fall sprukket, idet elgen skubbet borti. En ekstra metallboks er mer synlig, kamuflasjen på kameraene virker bedre uten.
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker



5230 Posts

Skrevet - 23/11/2015 :  18:46:55  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms


Men jeg forstår ikke holdninga enkelte har til service, istedetfor å gå til problemet prøver man heller å tåkelegge. Men der fins hederlige unntak, heldigvis. Men selv de leverandørene har ved spørmål opplyst at de får ikke reservedeler som optikk, enda kjøperne er villige til å betale for det. Merkelig holdning. Et av verdens virkelig store firmaer på optikk klarte heller ikke levere noe som passet enda de antakelig har verdens største utvalg i mikrooptikk. Det tyder på at noen passer nøye på sine leveranser og de satser på at kameraene er så billige at ingen gidder å prøve å reparere og forbedre. Bruk og kast er kanskje meninga og det er litt trist fordi det er lite mekanikk i slike. Det meste foregår elektronisk og vil derfor kunne vare lenge.



Jeg tror jeg kan forklare hvorfor. Det er en stadig utvikling av det enkelte produktet, selv med samme produktbetegnelse. Med ujevne mellomrom gjøres det små og større endringer, basert på noe så tilsynelatende banalt som tilgjengelighet av for eksempel spesialskruer (kanskje ikke relevant for optikk, det var bare et eksempel jeg kjenner fra min tid i teknisk kundestøtte). Da blir resultatet fort at man ikke kan garantere kompatibilitet - det er kanskje bare utviklerne, og til en viss grad produksjonslinjen, som er fullstendig klar over disse småforskjellene i sluttproduktet.

Dersom man skulle tilby utskiftbare moduler til konsumenter, ville apparatet vedrørende logistikk og databasehåndtering etc rett og slett bli altfor kostbart. For dyre produkter, som biler, er det mulig å etablere reservedelsapparatet, men selv der vet vi jo at det ofte går i ball (i alle fall de som har drevet med bilmekking).

Selv om sluttbrukeren er villig til å teste ut kompatibiliteten, går det fort med noen timer til håndtering fra selgers side - noe som igjen fort koster mer enn produktet er verdt. Så det er, som du selv er inne på, et kostnadsspørsmål.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 23/11/2015 :  19:55:32  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, det kan jo være noe slikt, men da kunne man jo bare svart med det. Kunder som er villige til å ta arbeidet og eksperimenteringa selv har jo sagt fra seg garantien, og burde jo være kun inntekt for firmaet, kanskje til og med god reklame. Og om jeg kunne fikse alle dårlige objektiver på de Scoutguardene/Bolyguardene jeg har vært borti ville jeg jo kjøpe flere slike kameraer for de virker jo faktisk .. ellers.

Siden objektivets plass er i størrelsesorden ca 14 mm (etter husk) avstand melleom billedbrikka og IR-filteret betyr det at de fleste objektiver på 11 - 13 mm fysisk lengde og 12 x 0.5 mm metrisk gjenge faktisk vil passe, vel og merke om de ikke er retrofokuskonstruksjoner (som mange mikro-videoobjektiver er). Men siden disse objektivene tydeligvis er et nisjeprodukt tilpasset det trange rommet i slike viltkameraer så virker det som der er få slike, så korte fysisk. Istedefor å levere sine egne objektiver så svarer hovedkontoret til Scoutguard i USA bare med bortforklaringer om eksponeringsprogrammets algoritmer. De nekter å godta billedeksemplene, og påstår at kundene ikke trenger nye objektiver. Noe stort logistikkproblem ville det ikke vært, mange små ting selges uansett, og om en kunde er villig til å betale ekstra så hvorfor ikke. Tror heller de er livredde for at det skal bli kjent at de faktisk har så dårlig kontroll på objektivene.

Alternativet kan jo være å fjerne filteret og ikke bruke IR-blitsen, men noe av vitsen ved et slikt viltkamera er jo nettopp et slikt lite synlig lys i mørket. Om man fjerner filteret blir det plass til mer normale (kompatible) objektiver.

IR-filteret framfor objektivet er ikke alltid en fordel, noen ganger gir det skjemmende reflekser (se feks på elgen i det første MMS-bildet i dagslys ovenfor), så slik sett kunne man gjerne gjøre det om til et dagslyskamera. Men som antydet da reduserer man jo bruksområdet kraftig.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog



9718 Posts

Skrevet - 24/11/2015 :  08:48:29  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er vel så enkelt at det er bedre forretning å selge nytt, enn å yte service på noe gammelt.

Derfor unngår produsentene en hver form for standardisering:

Ta noe så enklet som strømforsyning, vanlige "standard" spenninger er 5, 9 og 12 V, men noen produsenter insisterer på å bruke for eksempel 6,7 eller 13,5 V i sine apparater. Foruten umake kontakter.

El-retur flyter over av ukurrante ladere

Programvare er ikke bedre! Når du oppgraderer Windows, må du kassere alle dine gamle program og kjøpe nye

AA
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1273 Posts

Skrevet - 24/11/2015 :  17:32:34  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
Men strengt tatt koster jo dette "nesten ingenting", som det meste av elektronikk. Kan sammenlignes med vaskemaskiner - "før i tida" (når alt var så meget bedre) kosta ei vaskemaskin noen månedslønninger og varte i 20 år, og det som eventuelt gikk i stykker kunne repareres rimelig (i forhold til innkjøpsprisen). Nå koster ei vaskemaskin noen få tusenlapper, men skal du begynne å få noe reparert koster gjerne arbeidstimene det dobbelte av hva maskina er verdt.

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 24/11/2015 :  17:57:11  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, ting er blitt billige, men derfor bør man jo ikke akkurat sløse.

Jeg fikk meg nærmest gratis maskin da noen ikke forstod hva som var feil med vaskemaskina og ga opp, mente at reparasjon ble for dyrt. Hadde sjøl vraka enn vesentlig nyere maskin som sviktet på flere fronter, å få tak i garantireparatøren var nærmest umulig. Så det merket holder man seg unna heretter. Derimot kjente jeg det andre merket godt på hvitevarer og etter litt testing fant jeg ut at det var så enkelt at jeg bare skiftet børster og siden har den fungert fint i lang tid!

Og det med strømforsyninger som Limnoan nevner er jo en klassiker. Og det er ikke slik at med god kompetanse i realfagene så går det bra. To kolleger av meg (fysikere begge to) klarte å ødelegge en 20000 kroners analysevekt fordi de ikke forstod betydninga av å bruke riktig strømforsyning. Det er ikke bare mange spenninger ute å går men også likestrøm - vekselstrøm og selv på likestrøm må man sjekke polariteten.
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker



5230 Posts

Skrevet - 24/11/2015 :  18:15:16  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Limnoan

Det er vel så enkelt at det er bedre forretning å selge nytt, enn å yte service på noe gammelt.




Det er i mange tilfeller bedre forretning å gi kunden et nytt produkt, fremfor å yte service på noe gammelt. Det gjøres da også ganske ofte, om man mener kunden har et poeng.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 25/11/2015 :  21:43:00  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det kan også være vel verdt å studere Shootout-testen til Trailcampro. Mange gjør liknende tester men neppe så systematisk som dem. Hvis det feks er viktig å dekke et felt best mulig, ikke bare få tilfeldige bilder nu og da, så bør man kikke både på billedvinkel (horisontalt), sensorens sektor og rekkevidden på sensoren.

At man noen ganger får bilder som er tomme mener jeg betyr lite, det som er viktig er at man får bilder av dyra innafor sektoren. Selvsagt er det her en feilkilde, de ikke har testa når sol og skyer veksler og vind i tillegg rører buskene, da blir det mange unødvendige eksponeringer og man kan faktisk risikere at dyr ikke blir fotografert, fordi de rekker å passere før kameraet er klar til neste serie eller bilde.

Følsomheta for sensoren, som på mange kameraer kan stilles i tre trinn, er derfor svært viktig (og på Acorn kan man i tillegg slå av sidesensorene). På enkelte rekker sensoren på en gående mann til 110 fot altså ca 33 m (ett par Bushnell og det for oss ukjente Kodiak), mens enkelte er nede i 50 fot, altså under det halve. Skal man bare ta nærbilder ved reir og hi med Bushnell Natureview eller liknende så betyr jo ikke høy følsomhet noe. Men på åpne felter kan det være viktig. Jeg har f eks noen ganger opplevd at kameraet i skogen faktisk tar videobilder av dyr som går forbi på enga utenfor skogen 15-25 m unna, det er jo litt morsomt det også. Gjelder både rev, rådyr og egne valper, så selv såpass små dyr kan løse ut kameraene på betydelig avstand selv om der er hindringer i veien. Og på korte hold er sensorene følsomme nok for småfugler som kjøttmeis og fluesnapper. Lemen, gråsidemus og snømus er også også istand til å løse ut kameraene. Men snømusa blir som regel bare en strek, men bevegelsesmønsteret er ganske typisk.

Shootout-testen er på en måte en oppsummerende test for flere viktige egenskaper, hvor raskt kameraet løser ut, blir klar til neste bilde og hvor langt sensoren rekker (følsomhet), men det forteller ingenting om billedkvalitet og blitslyset. http://www.trailcampro.com/trailcamerashootout.aspx
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 19/12/2015 :  18:53:29  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ikke alltid så godt å forutsi hvordan kameraene vil virke. Tidligere skrev jeg vel et eller annet sted at Primos Proof 02 (og 03) overeksponerer og lager håpløst lyse bilder i mange i situasjoner. Særlig i svakt lys hvor IR blandes inn og særlig på korte hold. Men siden de tar masse bilder for registrering av dyra og for å kjenne dem igjen gjør det kanskje ikke så mye om alle bildene er helt perfekte. På litt avstand gir disse kameraene like gode IR-bilder som WingCam II, og særlig IR-bildene fra Primos Proof 02 er faktisk både skarpere og med mindre støy. Her er et eksempel, idet siste har elgene mine kommet for nært (som om de kjenner igjen kameraene). Denne elgkua er også litt for nært, men med litt kontrast og eksponeringsjustering (shadow/highlight) blir det faktisk brukbare IR-bilder.

elgku i snø Karasjok15 (Klikk for å se et større bilde)

elgku i dypsnø Karasjok des 15 (Klikk for å se et større bilde)

elgku irritert (lyttende?) på viltkamera (Klikk for å se et større bilde)


Men noe jeg faktisk klarte å forutse var at Acorn 6210 med eksternt blybatteri på 6 V slutta å virke og vi har ikke hatt skikkelig kulde her ennå. Noen få dager med -20 - -24 en kort periode tidligere, og raske svinginger ned til -30 enkelte netter i det siste, men ikke noe mere. Så skal Acorn kjøres i vinterhalvåret bør det være ordentlige Litiumbatterier.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 09/01/2016 :  11:53:27  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
God nytt år fra en harepus i skogen. Første gangen jeg satte ut Primos Proof 02 ble jeg skuffet fordi sorthvittbildene morgen og kveld var fullstendig utbrente og akkurat da kunne jeg fått fine bilder av familielivet til ei revetispe med valp. Men så ser man at den tross alt tar gode bilder under andre lysforhold, og spesielt på IR gir den faktisk skarpe bilder og så skarpe at man faktisk kan ta litt utsnitt. Men fremdeles som med de andre kameraene bør ikke dyra komme for nært IR-blitsen. Med friske litiumbatterier overlever kameraet også i kulda.

nyttårsaftenhare (Klikk for å se et større bilde)

to (?) nyttårsaftenharer (Klikk for å se et større bilde)


Og Acorn 6210: Jeg lovte å teste den igjen med friske litiumbatterier. For å konkludere kort, ingen vits i å kaste bort tid og energi på den om vinteren (nå har det vært - 20 til - 40 her i lengre perioder). Man får bare unntaksvis bilder i temperaturer under - 15 til - 20 C med den. Nå tar jeg den inn og kanskje setter den ut igjen når det blir mildere utover våren. Det er først og fremst et sommerkamera.

Redigert av - kjellms den 09/01/2016 13:38:15
Gå til toppen av siden

[email protected]
Aktiv deltaker

703 Posts

Skrevet - 09/01/2016 :  16:54:31  Vis profil Send m@rielle a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg er positivt overrasket over holdbarheten på batteriene på min Acorn. Ikke at jeg har noe sammenligningsgrunnlag men har hatt den stående ute vinterstid i en måned og lenger uten at den har gått tom. Rundt 12- 22 minus. Litt avhengig av mengde bilder/ film selvsagt.

Husker ikke i farta hva mer den heter men mener det er en 6210.

Det jeg har hatt litt trøbbel med derimot er at den har sluttet å virke ved større temperaturendringer, når jeg tar den med inn i varmen må den "akklimatiseres" før jeg henger den ut i kulda igjen. Altså mellomlagres i et kjølig rom. Henvendte meg til produsenten om dette men de stilte seg uforstående til problemet. Hjelper ikke å la den ligge til tørk over tid heller, tenkte det kunne være kondens som var årsaken men etter å ha hatt den liggende inne i stua i 14 dager og fortsatt ha samme problem ved utsett er det vel noe annet(?).
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 09/01/2016 :  18:27:22  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har jo unntaksvis fått bilder ned til ca -30 på den, og noen få mellom -20 og litt kaldere, men det holder jo ikke. Den bør være mer pålitelig. Og nå når jeg gikk en tur og skiftet SD-kort i -16 så så det ut som den var våken. Men den hadde ikke tatt et eneste bilde etter 2. nyttårsdag da en hare såvidt var fanget (i - 4 C). Og siden den hadde tatt få bilder i hele jula og fram til nå er ikke batteriene dårlige iallfall. En god test er det altså at når man kommer der med to unghunder og seg selv så skal kameraet starte og vise noe. Når det da ikke blir noe bilder eller video på SD-kortet er det dødt. Det er jo akkurat samme jeg erfarer fra tidligere, faller tempen ned til rundt minus tretti og gjerne litt flere dager så slutter det å virke.

Samtidig hadde jeg her 4 andre kameraer som alle hadde tatt litt bilder eller tok når jeg kom, Browning hadde faktisk tatt opp video ved - 33 gr C, og selv om heller ikke den ville gjort noe ved ca -40 (det vet vi jo ikke) så har den altså våknet opp igjen da temperaturen steg. Det er ganske viktig å vite. Men det er jo fint om andre Acorn-kameraer virker bedre enn denne Acorn 6210, forøvrig er det ikke slik at batteriene nødvendigvis går tomme, når man tar dem inn og varmer dem opp fungerer de bra igjen ved høyere temperaturer. Og som i dette tilfelle, de er så og si ikke brukt.

Når du tar kameraet inn fra kulda bør du kanskje beskytte den mot kondens. Og har den først fått mye fuktighet på seg må den gjennomtørke skikkelig. Det betyr jo vanligvis at den må stå inne noen timer. Det enkleste er å bytte SD-kort ute og la det stå kontinuerlig. Enkelte pleier også å plassere tørkemiddel inni.

At den ikke skulle tåle raske temperaturendringer hørtes litt rart ut (når man ser bort fra det med fukt og kondens med påfølgende ising). Jeg ville lurt på om det var dårlig kontakt et eller annet sted og når plasten rundt krymper raskt i kulda gir det kontaktproblemer ett eller annet sted. Tror ikke jeg har akkurat det problemet på min, men det kan være litt vanskelig å være sikker på akkurat det. Kanskje du faktisk har et spor til en mulig forklaring på noe der. Der er 12 batterier så det er jo faktisk mulig f eks 8 av dem virker i en krets mens de 4 siste kanskje faller ut. Og i kulda er neppe de fire alene nok om det skulle være noe feil med de åtte. Skal sjekke det neste gang jeg mekker på den
Gå til toppen av siden

[email protected]
Aktiv deltaker

703 Posts

Skrevet - 09/01/2016 :  18:49:57  Vis profil Send m@rielle a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms

Når du tar kameraet inn fra kulda bør du kanskje beskytte den mot kondens. Og har den først fått mye fuktighet på seg må den gjennomtørke skikkelig. Det betyr jo vanligvis at den må stå inne noen timer. Det enkleste er å bytte SD-kort ute og la det stå kontinuerlig. Enkelte pleier også å plassere tørkemiddel inni.


Jeg har begynt med det. Bare ta ut SD- kortet og la kameraet bli igjen ute. Det er problemfritt.

Kopi av melding:
At den ikke skulle tåle raske temperaturendringer hørtes litt rart ut (når man ser bort fra det med fukt og kondens med påfølgende ising). Jeg ville lurt på om det var dårlig kontakt et eller annet sted og når plasten rundt krymper raskt i kulda gir det kontaktproblemer ett eller annet sted. Tror ikke jeg har akkurat det problemet på min, men det kan være litt vanskelig å være sikker på akkurat det. Kanskje du faktisk har et spor til en mulig forklaring på noe der. Der er 12 batterier så det er jo faktisk mulig f eks 8 av dem virker i en krets mens de 4 siste kanskje faller ut. Og i kulda er neppe de fire alene nok om det skulle være noe feil med de åtte. Skal sjekke det neste gang jeg mekker på den



Jeg mistenker kontaktproblem en plass i og med at langvarig opphold innendørs/ tørking ikke løser problemet. Hadde egentlig ment å sende den inn til reklamasjon når jeg oppdaget problemet men fikk beskjed om at dette var kostnadsfritt kun dersom problemet oppstod under undersøkelsen. Fikk ikke ordentlig svar på om de ville teste kameraet under forholdene som faktisk utløser problemet så da ga jeg blaffen. Har jo funnet ut hvordan jeg skal håndtere det.. Men noe feil er det ihvertfall.

Ellers har jeg sjelden sånn kulde som du nevner, men ned til 20 minus opplever jeg at det gjør jobben sin og både filmer og tar bilder. Og batteriene holder altså godt, enda jeg bruker billigvarianten fra Biltema.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 09/01/2016 :  19:43:33  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg bladde raskt gjennom noen foldere og der var som jeg husket ett par dårlige overeksponerte utolkbare tåkebilder ved - 30. Men for det første er ikke tempangivelsene særlig pålitelige på disse kameraene og for det andre var det såvidt kuldegrader ett par dager før, så det kan ha vært den aller første kulda i november. Ellers har jeg fått noen bilder mellom 20 og 26 minus. Så hvis det bare dropper til slike temperaturer i korte perioder så virker det nok, men ikke ved langvarig kulde rundt minus 25 og nedover.

Forøvrig er det jo mye støy i bildene ved lave temperaturer, mens videoene ser faktisk bedre ut i kulda, iallfall ikke mye støy. Så skal man være klar over at man ikke skal og kan ta opp langvarig video, LED-IR krever mye strøm. Derfor Browning begrenser videoopptak til 10 sek ved IR.

En annen måte kan jo være å ha med kortleser ut og laste over på annet medium, så slipper man ha så mange SD-kort med ut.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 11/01/2016 :  10:33:15  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Sjekket temperaturer på mange Acorn 6210 bilder. Det meste virker ganske normalt, men særlig i kulda skjer mye rart. Greit at det fremdeles er varmt når man drar ut og til kameraet er nedkjølt, men enkelte ganger har den vist positive temperaturer dager etter at den burde vært nedkjølt, f eks tilsynelatende romtemperaturer mens det helt klart er frost ute. Å spekulere i årsakene til dette er vel ikke bryet verdt.

-30 C på den 6/11-2014 var ikke så ille fordi det på den offisielle målestasjonen var registrert ca - 27 gr C, men på den annen side er den offisielle målestasjonen vanligvis det kaldeste stedet. Punkter høyere i terrenget er vanligvis flere grader varmere. Så vintertemperaturene på Acorn 6210 bør man ta med en klype salt.

Browningen (Spec Ops FHD) hadde løst ut to videoer nå i kuldeperioden nevnte jeg, og IR-snapshotet på det ene viser en rev i aktivitet. Den holder på i venstre del av bildetfeltet og beveger seg mot høyre i løpet av de 10 sek opptaket varer. Veldig mange kameraer ville neppe startet i det hele tatt.


rev fra IRvideo (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 18/01/2016 :  04:35:32  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Når det er mørkt og IR-lampene tennes så blir det vanligvis forholdsvis lange lukkertider, og dermed uskarpe bilder av dyr når de beveger seg. Lukkertider ned i 1/10 sekund og lengre kan gjøre det vanskelig å tolke bildene. Metadata er heller ikke til å stole på. På disse tre bildene stod det 1/124 sek. Det tviler jeg sterkt på i dette tilfellet. Se hvor forskellige bildene er. Om elgen hadde stoppet opp hadde man kunnet avgjøre flere ting fordi bildene ville blitt skarpere. Dette viser jo også at det er nyttig med flere bilder. Man vil kune kjenne igjen dyra og er man uheldig og får bare ett bilde risikerer man å tro at den mangler både føtter og annet. Disse kameraene har ikke mekanisk lukker men scanner bildet vertikalt. Da vil former kunne forandre seg mye ved lengre eksponering og fart på dyra.

IR-bilde av elg (Klikk for å se et større bilde)

IR-bilde av elg (Klikk for å se et større bilde)

IR-bilde av elg (Klikk for å se et større bilde)


Dette kameraet tok forresten 3 bilder dagen etter i ca - 30, bildene var ok men ingen dyr var der. Mest sannsynlig løst ut av en hare, rev eller noe annet i fart forbi. Slike blindeksponeringer må man regne med.

Redigert av - kjellms den 18/01/2016 04:39:17
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 24/01/2016 :  21:02:01  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå har vi nok en gang hatt en periode med temperaturer ned til ca -40 og konklusjonen om min Acorn 6210 står ved lag. Den våkner ikke igjen når det blir mildere. Og jeg satte jo inn nye litium før jul.

Derimot fortsetter Browning å ta videoer ned mot - 40 og Primos Proof 02 tok flere bilder da det var en hare og en hund ved kameraet i -41 til -42. Som nevnt er ikke IR-kvaliteten særlig god på Browningen (mer gjennomsnittlig) og i tillegg var det sikkert noe rim på glasset og på lampene. Overraskende lite støy på bildene fra Primos. Ser dere haren?



elgkalver beiter i -37C (Klikk for å se et større bilde)

hare som beiter i -42C (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  16:28:45  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er rom for store forbedringer på slike kameraer. Særlig på eksponering og IR, og særlig IR pluss blandingslys. Mye av dette er jo bare snakk om programvareforbedringer, siden hardwaren allerede er der.

Et stort problem er dugging og nedising av IR-lamper og optikk. Når været står imot og snøføyka legger seg er det nok ikke å vente at noen systemer skal rydd opp. Da får man vente på mildvær og eventuelt tørke eller at vinden faktisk klarer å tørke bort isen selv i kulde. Eller dra ut selv. Det er greit når der ikke er dyr! Men det er jo når dyra er der man først merker problemet for alvor, og er det ikke nattetåka så er det ofte dyra selv som er årsak til dugging og ising. Jeg har vært spesielt plaget i høst og vinter med nettopp dette.

Her er et par eksempler (problemet er uavhengig av kameraer!):
Kua er borti kameraet, puster på det og det dugger selvfølgelig i den temperaturen, selv om jeg får flere bilder og kjenner igjen dyra er det irriterende

kua som skubbet til kameraet (Klikk for å se et større bilde)

ku og piggokse som dugger kamera (Klikk for å se et større bilde)


Duggen tørker bort, men irriterende stillingsendring på kameraet.

tørrt ett par dager etterpå (Klikk for å se et større bilde)


Annet sted, flere bilder viser at ei ku (?) har vært svært nyskjerrig på kameraet, flere overeksponerte tåkebilder når hun er nær og dessverre masse tåkebilder av dyr de nærmeste dagene, vanskelig å identifisere dyra da om man prøver å få oversikt. Selv om jeg akkurat på dette bilde vet at hun har minst en kalv med seg her. Dette kameraet stod akkurat da på ei stolpe på et jorde, og da er det vanskelig å få til noen slags naturlig avvisning.

pustpålinsa (Klikk for å se et større bilde)


Okser pleier vanligvis å være forsiktigere ved kameraene (unntatt de yngste). Her er imidlertid snuten til en storokse noen dager at jeg flyttet kameraet, tror nesten den kjente kameraet igjen.


oksepust (Klikk for å se et større bilde)

Etter flere bilder går den derfra i tåka, slik at jeg i det minste kjenner ham igjen.

tåkelelg (Klikk for å se et større bilde)

Og par timer etterpå er han tilbake men fremdeles er glasset iståkete og bilder har liten verdi.

tåkeokse (Klikk for å se et større bilde)


Min konklusjon er iallfall at her er forbedringspotensiale. Slik iståke foran objektivet er et problem både høst, vinter og vår og morgendugg kan også være problem om sommeren. Når man først bruker så mye ressurser på disse vil man gjerne ha bilder uansett. Den kostnaden med ekstra energibruk for å raskt kvitte seg med duggen er iallfall jeg villig til å ta. Men det må ikke gjøre kameraene mer kompliserte å sette opp og vedlikeholde. Men jeg ser ikke bort fra at det kan finnes flere løsninger. Noe som har prøvd?

Redigert av - kjellms den 27/01/2016 16:46:29
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog



9718 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  16:43:37  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Kunne løsningen på dugg og føykeproblemet være å sette kamera inne i et "rør"?

I min grønne ungdom var det noen mopedister som brukte en "tut" av klar plast i stedet for kjørebriller. Jeg antar at prinsippet var at stille luft inne i "tuten" holdt ute føyke og insekter.

Ser for meg at en lignende skjerm kan fungere for et viltkamera. Skjermen må selvsagt være så kort/vid at den stort sett kommer utenfor synsvidde.

Omtale av plasttuten til mopedister:
http://autofoto.origo.no/-/image/show/1396572_hva-er-hensikten-med-plasttuten?ref=checkpoint

AA
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  16:53:00  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, noe liknende kunne jo være aktuelt. Men akkurat når det gjelder pusten til elg skal det stor avvisning til, så jeg er redd det blir svære greier om noe slikt skal brukes. En annen sak er innbygging av hele greia i plast eller glasshus (bare glass foran eventuelt). Men da blir jo alt mye større og mer tungvint, og uvedkommende oppdager utstyret lettere. Jeg har tatt vare på noen utrangerte Ohp-hus som jeg skal eksperimentere med ved tid og stunder. Men dette blir uansett lite hendig for bruk langt unna! Ofte skal man jo bære utstyret med seg i tillegg til annet.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,27 sekunder. Snitz Forums 2000