Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Noen som vet om et bra viltkamera?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

[email protected]
Aktiv deltaker

703 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  22:10:55  Vis profil Send m@rielle a Private Message  Svar med kopi av melding
Finnes noe som heter antiduggspray, beregnet på bilvinduer. Vet ikke om noe sånt kunne fungert? Og angående dugg på bilvinduer vet jeg om flere som sverger til rødsprit og hevder det er effektivt.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  22:29:45  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, kanskje er det noen som har erfaringer med det? Vi som bruker mye optikk er jo veldig opptatt av at flatene skal være renest mulig. Blir det et tynt belegg så påvirker det kanskje ikke billedkvaliteten?

De som bruker rødsprit, hva gjør det med det? Fukter ruta eller pussser de helt tørt?

Redigert av - kjellms den 27/01/2016 22:30:57
Gå til toppen av siden

[email protected]
Aktiv deltaker

703 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  23:23:56  Vis profil Send m@rielle a Private Message  Svar med kopi av melding
Bruker pussegarn og tørker av/ gnir over ruta. Rødsprit er vel ikke spesielt gunstig for gummi (fòringer) så lønner seg nok å være litt sparsom og nøye.

Jeg har ikke forsøkt det på optikk selv og aner ikke om det vil fungere, kom bare på å nevne det siden jeg kjenner flere som snakker positivt om effekten (på bilvinduer ) og du spurte etter innspill.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 27/01/2016 :  23:58:17  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Bra med masse ideer. Kanskje får man nytte av det. Jeg lover iallfall å prøve det. Men har egentlig lite tro på det meste fordi når temperaturen svinger fra 0 til -40 i løpet av noen timer og opp og ned så gror det enormt med krystaller, og når så snø henger seg over kantene, og en enorm elg i tillegg kommer med sin fuktige pust, og også varme kropp, så blir det noe kondens både her og der.

Jeg har sett fuktskya av elgflokk i motlys i -50, den strakk seg ett par m rundt hvert enkelt dyr. Men man håper jo at det som allerede er blitt is ikke fester seg så lett, men det er kanskje avhengig av om andre krystaller allerede er på plass og da taes jo fuktighet opp bedre uansett! Selv prøver jeg å unngå å puste mot kameraet, men det er vanskelig.

Ikke spesielt kaldt men her er noe av pustskya fra meg og to eller tre unghunder. Ekstra godt synlig i IR-lyset.

pusttåkesky (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 28/01/2016 :  13:05:34  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Fargebilder i mørketida er et unntak med slike kameraer. Det hender både med Scoutguard/Bolyguard, Boskonguard, Fricam og Wingcam I og II. Mens Primos Proof 02 og 03 er fullstendig ubrukbare i perioden rett etter at sola har gått ned og med blandingslys når IR-lampene tenner, men da er det jo uansett sorthvitt. Browning klarer jo å ta fargevideo med bedre farger og mindre støy enn på stillbildene fra de andre. Noen ganger kan man bli lurt. Denne elgen er tilsynelatende i fart forbi. WC II bruker i utgangspunktet ca 1 sek eller litt mindre på aktivering, dette bilde er det første av tre bilder. Forklaringa er nok at den har tatt det med ro inn i sektoren og så satt opp farta da kameraet våknet. De to neste bildene er tomme.

elg på nyttårsaften i mørketida (Klikk for å se et større bilde)

Et annet bilde i starten av mørketida, selv om rådyret går rolig rekker det nesten å gå ut av billedfeltet. Vi ser også at et eller annet dyr har vært nært kameraet slik at det delvis er dogget.

rådyr i mørketid (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

dendrobates
Aktiv deltaker

76 Posts

Skrevet - 04/02/2016 :  20:27:10  Vis profil Send dendrobates a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for all spennende info. Blir bare vanskeligere og vanskeligere å bestemme seg. Har blitt litt interessert i reconyx hc kameraene. Virker som de har bra score på trailcampro. Noen med noen dårlige erfaringer med de?

Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 04/02/2016 :  21:25:00  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, jeg kan forstå det om du bare skal ha ett kamera. Jeg kikket litt på Winges beskrivelser av Reconyx HC. De var garantert til - 20 skrev de jeg antar de mente - 20 gr C. Praksis har vist - 30 la de til. Jeg spurte en av dem på Trailcampro om akkurat dette, det eneste han var sikker på var at Reconyx iallfall virket til - 30 C. Andre var mer upålitelige. Men nå har jo flere av mine kameraer vist at de takler - 30 C med nye litiumbatterier iallfall. Unntatt Acorn 6210, men nå ble det mildere så da ble jeg fristet til å sette den ut igjen.

Jeg tolker det slik at du ikke bryr deg om video, da er nok Reconyx HC et sikkert valg. 12 batterier gir også lenger ute-tid. Interessant at den har flere innstillinger på LED-flashen også. At den koster mer betyr jo også at servicen antakelig er mer pålitelig. Og rask er den iallfall.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 09/02/2016 :  21:17:27  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Når lyset er dårlig må man regne med mange rare eksponeringer. Ting forandrer form fordi de skjer en scanning vertikalt. Det er ingen fysisk lukker. Se hvordan denne elgen har forandret form. Oppgitt eksponeringstid 1/30 s

(Klikk for å se et større bilde)

Selv i godt lys blir enkelte bevegelser for raske, her er oppgitt eksponeringstid 1/214 s (ISO 200).

Noen ganger skjønner man ikke umiddelbart hva som har skjedd, jeg hadde verken staver, kjepper eller noe annet liknende med da jeg sjekket kameraene denne dagen. Oppgitt eksponeringstid 1/98 s og ISO 100

Redigert av - kjellms den 09/02/2016 21:18:46
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 12/02/2016 :  01:29:36  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Fant noe som heter Rain x Rain Repellent på Statoil. Ikke som spray, men i en 200 mL plastflaske. Spray med slikt er neppe sunt, så det er sikkert like greit. Det står at det ikke skal brukes på plast og malte flater. Men glasset foran objektivene er som regel ekte glass så det går nok bra. Har foreløbig prøvde det på et kamera kun, men så har det jo ikke vært så veldig kaldt i det siste (-25 for ca en uke siden) og om ikke et stort dyr pustet på da det var virkelig kaldt, så blir det jo ikke så mye dugg at det ikke tørker opp innimellom. Et par dager har det vært over null her også. Men vanligvis får man jo tåkebilder av mindre dyr også om de puster nært nok (eks rev og hunder). Foreløbig ser det positivt ut.

rødrev ved 850 nm IR (Klikk for å se et større bilde)

rødrev ved 850 nm IR (Klikk for å se et større bilde)

Ellers ser vi at reven helt klart ser IR-lyset (850 nm kalles det). For oss er det bare en svak rødglød. Bare dyra ikke kommer for nært så gir dette kameraet Primos Proof 02 de beste IR-bildene. Lukker tida oppgitt til 1/106 s og 1/51 s (siste for den nærmeste, merkelig) ISO 100. Har dratt ned kraftig på høylysene.

unghunder ved viltkamera (Klikk for å se et større bilde)

På tross av dårlig lys blir det rimelig korte lukkertider (1/162 s her) med dette kameraet selv om det oppgis ISO 100 (trenger jo ikke være sant). Det gir lite støy og brukbare farger og eksponeringer unntatt som tifligere nevnt i skjømningsperioden med blandingslys.

Det er heller ikke så vidvinklet som Scoutguard/Acorn/Wingcam, så man bør plassere det slik at man får bilder av større dyr på noen meters avstand (helst mer enn 3-4 m om IR ikke skal bli overeksponert, den kan ikke reguleres). Å prøve å ta nærbilder av smådyr med denne gir bare skuffelser. Vi ser også at den nærmeste hunden er innafor skarphetsonen, nærgrensa er antakelig på et sted mellom 1,5 og 2 m.

Redigert av - kjellms den 12/02/2016 01:38:34
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 15/02/2016 :  22:31:54  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Mange bilder av et dyr gir ofte viktige opplysninger. Ofte er tre bilder for lite, de kameraene som tar mange raske bilder i serie, gjerne 5 - 10 har en stor fordel. Man ser hva som skjer og får bilder av dyret fra forskjellige vinkler og har mulighet til å kjenne dem igjen.

Da ei unggeit gikk forbi slikkesteinen (tipper hun gikk 4 -5 m unna) 17. juli hadde vi satt opp slikkesteinen halvannet døgn før det. En bukk gikk på litt større avstand og noe seinere var han også 6-7 m unna men ble aldri interessert. Derimot kom den unge geita motsatt dagen etter, holdt på å gå forbi, men stoppet opp pga av lukta og 73 bilder i løpet av noen minutter fra et av kameraene (Primos Proof 03) levnet ingen tvil. Hun kretset rundt steinen og sniffet seg fram. Seinere var hun der flere ganger.

Hvordan skal man tolke dette bildet i dårlig lys om man ikke får flere bilder?

elg i mørketid (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 17/02/2016 :  22:40:37  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Siden Rain x iallfall ikke ga noe klart negativt resultat på Primosen så har jeg smurt et kamera til med det så får vi se.
Gå til toppen av siden

dendrobates
Aktiv deltaker

76 Posts

Skrevet - 18/02/2016 :  22:59:03  Vis profil Send dendrobates a Private Message  Svar med kopi av melding
Kjenner at jeg slår fra meg reconyx når jeg ikke finner noe under 5000. Så da ble det like vanskelig igjen. Det var liksom så mye pluss og minus med alle. Jeg tenker litt mindre på pålitelighet nå når jeg ser at det er vanlig med litt krøll på de fleste modeller. At kamera streiker under 20 minus regner jeg som akseptabelt, det stod ikke noe i manualen til bushnell om å tørke kamera mellom hver gang, og de oppgir for høy maksimum gb. Sd kort på 32 lagde mye tull, men 16 gikk fint. Tenker nå mer på bildekvalitet og batteritid. Men jeg har ikke sjangs til å bestemme meg enda allikevel. Har for dårlig økonomi til å kjøpe en hel haug? Så det er bare å kjøre på med fler erfaringer hvis dere har :)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 19/02/2016 :  10:44:31  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, det er en vurdering man hele tida må gjøre. Dobbelt så mange kameraer kan gi bilder man ellers ikke fikk pga plassering, uansett hvor godt det ene kameraet er.

Hva med en annen måte å tenke på da. Glemme MMS i først omgang så først avgjøre hva slags belysning som trengs. Vanlig blits skremmer mest, ikke alle dyr riktignok. Bildene kan bli bra, uten bevegelses-uskarphet, men det blir få, gamle Cuddeback Capture er et slikt eksempel med xenonblits. IR 850 nm (rødglød) gir god nattbelysning, men viltet ser det godt og sky dyr blir skremt. Selv rev må vennes til det gradvis, eksemplet er for eks WingCam II. Så er det 950 nm IR som ikke skal sees (men som noen dyr allikevel merker, kanskje faktisk også ser god). Lysutbyttet blir gjerne ikke så godt med smalere båndbredde på lyset, men det har produsentene prøvd å kompensere med antall lamper. Hvis kameraene skal stå best mulig skjult og anonymt er det slike LED-blitslamper som gjelder.

Om du aksepterer rødglød er faktisk Wingcam II et bra kamera. God skarphet, ofte fine farger både i dårlig lys og i godt lys. Faktisk sjelden den feilekponerer i naturlig lys. Største feilene er hotspoten i IR og overeksponering i samme, når ting kommer for nært. På snø kan det også bli overeksponert med IR bpå moderate avstander opptil ca 3 m.

Lukkertida har også en tendens til å bli litt lang. Sist jeg var å sjekket kameraer hadde min tatt 30 bilder av meg og valpene i løpet av ca 2 min. Den er også veldig rask å bruke, ingen programmering når klokke og dato er satt, funksjonene velges med gode svitsjer. Og den er festet i treet, åpner man bare og svinger fronten ut, SD-kort i toppen er også lett å skifte, mens på andre kan man kløne mer. Tørkemiddel i små puter bør det også være lett å få plass til om man mener det trenges. Vanntetthetea er ellersd og pakningen rundt kanten sitter godt. Strikkreima fungerer en tid men kan jo erstattes med bedre reim.

Redigert av - kjellms den 19/02/2016 12:44:37
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 19/02/2016 :  11:16:37  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Nevnte Cuddeback Capture. Det er et flere år gammelt kamera som går på 4 store 1,5 V celler. Kameraet har en ordenlig blits, så om der kommer dyr foran det i mørke så hender det at det blir bilder hvor dyr kan identifiseres ganske sikkert. Men siden blitsen fyrer et forholdsvis kraftig hvitt lys skremmer det også mange dyr.

Her er en bukk som merkelig nok den ene gangen ikke lot seg skremme. Da ble det tatt 4-5 bilder. Ellers støkkes de fleste dyr når blitsen fyrer. Ellers er det siden en av min brøde kjøpte det i ca 2008-2009 tatt forholdsvis lite bilder med det. I snitt et bra bilde pr år og de siste årene har vi iallfall ikke brukt det på jakt.

råbukk Karasjok (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 23/02/2016 :  11:01:33  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Noen stusser kanskje på at jeg har sagt så mye positivt om kameraer som nesten har katastrofalt dårlige eksponeringer og billedbehandling i enkelte situasjoner. Det gjelder selvfølgelig Primos Proof 02 og 03 som i overgangen (skjømninga) mellom dagslys og mørke gjør merkelige ting. Her er et eksempel fra 03 som har helt usynlig IR for oss.

Først et helt uredigert, da en av mine jaktkamerater så det sa han helt ubrukbart (han jobber b a som freelancefotograf):

uredigert overgangsbilde fra Primos 03 (Klikk for å se et større bilde)

Som dere ser på klokkeslettet er det begynt å lysne skikkelig selv i Finnmark på den tida. Personlig hadde jeg fortrukket at de ikke hadde tent IR-lampene men heller prøvd å lage et monokrom (S/H) uten IR (slik som Acorn noen ganger lykkes bra med). Men de har altså valgt å tenne IR-lampene i en slik situasjon og uten at IR-filteret blokkerer. Hadde de prøvd å gjøre farger ut av dette ville det vært lyserødt.

Så kan man jo prøve å redigere litt:

IR 940 nm redigert (Klikk for å se et større bilde)

Eller slik:

IR 940 nm redigert (Klikk for å se et større bilde)

Et annet bilde av noe som er ganske usynlig for øyet, en brunstsliten okse:

IR av okse i totalt mørke (Klikk for å se et større bilde)

Så får man ha i mente at noe av dette er bilder av noe de færreste av oss ellers ser, vanskelig får til på andre måter og infomengden blir ganske stor, noe som jo er det viktigste med viltkameraer.

Så gir disse to kameraene mange bra fargebilder i bedre lys. Jeg nevnte bl a annet hvorfor jeg var sikker på at denne geita sniffet seg fram til slikkesteinen, 72 slike bilder i serie i løpet av hovedsaklig ett par minutter (etter nesten 3,5 min gikk hun videre):

rågeit som sniffet seg fram til slikkestein (Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - kjellms den 23/02/2016 11:04:12
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 25/02/2016 :  21:28:24  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Satte ut et SG 550 8M kamera 15.07.15 pga av elgjakta. Selv om det var noen dyr innom så ble det ikke så mye bra bilder. Mest ble det bilder av sol og vind og litt video av en ivrig piggokse. Totalt var det ganske mye vekslinger i sollyset så i sum ble det tatt ca 4000 bilder av dette kameraet, det meste i juli og august. Når man fester i forholdsvis små trær som vaier i vinden så bidrar antakelig også det til flere bilder.

Kameraet ble stående etter jakta. Jeg husker ikke engang om jeg skiftet batterier sist jeg var der (en av de siste dagene i september). Men dette bildet viser altså at det er liv i kameraet sannsynligvis ennå, noen dager siden bildet kom. Som nevnt, det som først og fremst tapper batteriene er IR-lampene og blandt bildene i høst var det ikke så mye IR-bilder, noen få elgbilder bare. Det er iallfall prisverdig at den er aktiv etter kuldeperiodene. Hva som her har løst ut aner jeg ikke.

IR-bilde av ? (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 26/02/2016 :  21:22:21  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive om et annet kamera som også er litt norsk. Jeg brukte ordet kloner av Scoutguard her tidligere. Egentlig er det ikke helt riktig. Historien er at de som utviklet Scoutguard ikke var helt enige og at noen brøt ut og stiftet Boskonguard. Den tekniske innmaten er litt annerledes med andre leverandører. Siden de er regnet som bra kameraer og både Winge og Jakt og friluft (og mange andre) selger dem så fortjener de vel noen ord. Jeg tror også at det er Frisport som har bestilt sin egen variant som de kaller Fricam. Noen må gjerne korrigere om de vet.

Jeg har prøvd Fricam BG 520 850 nm utgaven en tid, en litt annen Boskon Guard variant, men allikevel svært lik. Det fins og selges en ny BG 530 med enten 850 nm IR eller usynlig 940 nm IR, men de har jeg ikke prøvd.

For å ta noen av hovedpunktene først. Begge virker velgjorte har samme fjernkontroll som ScoutGuard/Bolyguard. Det er derfor greit å gjøre innstillinger i felt uten å ta ned kameraet, man kan også ta med seg fjernkontrollen. Men der er en stor forskjell. Med Boskon/Fricam følger det en liten CD. Programmet kan man legge inn på PCen og gjøre konfigureringer som lagres på SD-kortet. Og NB min største innvending, man kan ikke endre MMS-konfigurasjonen i felt uten dette programmet (om man ikke har en PC med seg). Det er ganske irriterende synes jeg. Som vanlig er kan den lagre flere størrelser inntil 12 Mp og kan ta opp både video (ok avi 1440 x 1080, men ikke noe mer, litt støy i starten av lyden) og bilder. Viktigste er at den kan ta inntil 5 bilder i serie og med korte pauser.

En kamerat kjøpte en slik Fricam til sikkerhetsbruk. Vi testet den lenge på gården, den tok masse bilder av biler traktorer, hunder, folk som kom og gikk, registrerte det meste inntil ca 20 m. Noen bilder så også ganske fine ut, IR (850 nm) av skogen, hus og bygninger med folk som kom snikende, så detaljerte og skarpe ut. Derfor fikk jeg også lyst til å teste den på vilt og satte den ut i skogen forrige vår. Tanken var å få litt rev, elg og rådyr foran.

Alle bildene kronologisk her er kun redusert i størrelse:
Rågeit

rågeit_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Første inntrykk, fargebalansen litt mot det kalde, noe mørkt, kanskje ganske realistisk
En bukk

råbukk_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Ikke fullt så mørkt, men så er det jo bedre lys, fremdeles litt kald i fargene, men sikkert ganske realistisk.
En rev

rødrev_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Synes jo forsåvidt det er ganske realistisk, men kanskje litt mørkt.
Så en elg eller mor og sønn

ku og kalv_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Definitivt mørkt halv seks om morgenen her i begynnelsen av mai. Men den tok fem bilder av dem hælene synes på siste bilde og avstanden er vel ca 15-16 m.
Så litt solskinn ved kildebekken

solskinn_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Ganske bra! La det komme dyr! Den tok forresten hundrevis av slik bilder når sola varierte litt og vinden rørte bladene.
Så kom det dyr, først en bukk fem bilder i serie

råbukk_fricam (Klikk for å se et større bilde)

Nei, for lyst overeksponert!
Så geit, nok en gang fem eksponeringer!

rågeit_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Men dessverre, nok en gang alle overeksponerte!
Så en hund i følge med meg

hund_fricam (Klikk for å se et større bilde)

Eksponeringa er denne gang et brukbart kompromiss, men den klarer ikke dyr så nært!
Så råbukk igjen etter flytting av kameraet

råbukk_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Denne gangen er eksponeringa ikke så verst, kanskje litt lyst, og sensoren viser at den følger med! Bukken hørte garantert kameraet da det startet (filterklikket).
Katt på samme sted

katt_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

Igjen 4-5 bilder, men alle like mørke! Og katta er omtrent ved nærgrensa, se kvistene.
Så igjen en rev

Og denne gangen kanskje litt lys, men realistiske farger.
Og igjen rev

Nok en gang litt mørkt!

Ellers er skarpheta ganske ok nå man ser bildet i helhet. Men så får man behov for å forstørre og studere detaljer, så oppdager man at billedbehandlinga i de ferdige jpg-bildene har resultert i manglende detaljskarphet. Dette er spesielt skuffende når de lagrede filene er ganske store 1,7 -1,8 Mb typisk. Til sammen likning er typiske filer fra Wingcam II 1,15 - 1,20 Mb med langt finere farger og skarphet. Så vitsen med å lagre 12 Mp istedetfor 8 Mp bilder som WingCam II kan man jo lure på.

Så prøvde jeg å redigere litt for å se om man kunne få ut litt mer.

katta_fricam (Klikk for å se et større bilde)

Gjorde katta litt lysere og skarpere, ser jo ok ut.
Hva med de overeksponerte rådyra?

rådyr_red_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

rågeit_ed_Fricam (Klikk for å se et større bilde)

LItt shadow/highlight funksjon gjør susen, men helt topp er det dessverre ikke. Hva med detaljene?

utsnitt (Klikk for å se et større bilde)

utsnitt geit (Klikk for å se et større bilde)

Tja, man kan bruke bildene til identifikasjon men det koster mye tid og justeringer, dessverre.

De mørkeste bildene var enda verre, det var vanskelig å få ut de detaljene jeg ville ha sammenliknet med bilder fra både ScoutGuard/Bolyguard, WingCam, Primos og Acorn, uansett hvor realistisk mørke og fargeløse bildene var.

Jeg synes rett og slett de har gjort for dårlig jobb med firmwaren, billedbehandlinga! Man kan ikka stole på eksponeringene, får aldri noe som forventet.
Det er synd fordi kameraet har en bra teknisk kvalitet, vanntett, ok objektiv, på MMS-bilden ser man også batteritilstanden. Den lovte også å sende SMS når batteritilstanden var lav. Det så jeg ingenting til og jeg tror ikke eieren heller har opplevd det. Og den har en veldig bra PIR sensor, gang på gang løste den ut fem bilder i serie i tide til at det var dyr på nesten alle fem bildene (om dyret ikke hoppet ut av sektoren).

Men innvendingene mine mot detaljer i skarphet og eksponering er for store til at jeg kan tenke meg noen av Boskonvariantene. I mot dette kan man jo innvende at bildene iallfall ikke er overskjerpet, noe som noen ganger kan være et problem på WingCam II. Og farger og kontrast kan løpe litt løpsk på Scoutguard/Bolyguard, det skjer ikke på kjedelige Boskon var. Fricam. I tillegg irriterer det med CD-programmet meg, at man skal være avhengig av en datamaskin til innstillinger.. Kort og litt brutalt! Men jeg kan jo ha hatt uflaks med denne!

Redigert av - kjellms den 26/02/2016 22:40:20
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 27/02/2016 :  00:03:11  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg var litt kjapp med filstørrelsene på de jpgene til Fricam. Det var de mørke kjedelige bildene som hadde typisk størrelse 1,7 - 1,8 Mb på filene. Det solrike bildet ved bekken var hele 3,2 Mb og jeg fant opp til 3,4 Mb filer, men jeg kan ikke se at det inneholder noe mer og iallfall ikke bedre farger og skarphet enn filer fra 8 Mp Scoutguarder på 2 -3 Mb, heller tvert om. Og er det overeksponert som bildene av rådyrene ved bekken og fila er 2,4 Mb så forklarer det litt av at det kunne rettes opp brukbart, men perfekte ble de jo uansett ikke. Så min konklusjon om eksponeringsproblemer står ved lag.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 28/02/2016 :  16:13:08  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg scannet raskt igjennom en del av de overvåkingsbildene med Fricam som vi fikk. Mye av det var bilder på vårvinteren med mye snø og sol. Det jeg skrev om foran holder forsåvidt stikk med mye mørke bilder, men også ofte bra eksponeringer og generelt god skarphet i dagslys. Og fargene lå som regel mot det blå, noe som kan være greit i snølandskap, men ofte var det altså for blått.

IR-bildene for denne Fricam (Boskon-klon) med 850 nm var av det bedre når man ser bort fra at lukkertidene blir litt lange for de raskeste motivene. En typisk verdi som gikk igjen var 1/60 sek og ISO 451. LED-blitsen så ut til å ha en brukbar rekkevidde og ganske jevn belysning og ikke så utpreget hotspot som mange andre kameraer. Ellers fikk jeg ikke IR-bilder i felt med det kameraet (med unntak av et par overeksponerte blindeksponeringer kanskje utløst av en fugl på kort hold?) fordi jeg gjorde disse prøvene da den lyse årstida hadde begynt her for alvor. Også fordi det ser ut som Boskonklonene prøver å få til fargebilder etter at andre (eks Acorn, Bolyguard) har gått over på sorthvitt i dårlig lys, begynt å feileksponere alvorlig (Primos) eller også få til fargebilder, men undereksponerte og med noe støy som WingCam. Jeg skrittet opp avstanden, brukbar belysning til ca 15 m og enda noe lys med batteriindikatoren på det laveste opptil 20 m. Viktig forskjell til det neste kameraet jeg skal nevne litt om.

Boskon Guard BG520 940 nm

Denne prøvde jeg kun kort tid 3-4 mnd ca. Dette er altså en ekte Boskon fra den tida da mange av butikkene i Norge solgte mye av den, men med en forskjell, de hadde begynt å bruke 940 nm IR, for oss usynlige LED-lamper. Dette er et viktig poeng, forhåpentligvis er dette forbedret på den nye BG 530 modellen som fåes både med 850 nm og 940 nm IR.

Siden jeg hadde den forholdsvis kort tid og i tillegg hadde litt uflaks med plasseringa noen ganger, feks snødde den virkelig ned en periode. Og en annen gang hadde den tatt noen fine eksponeringer fra skogkanten over snødekt åker med fjell og fin himmel i bakgrunnen. MMS tikket inn mens jeg var på jobb og da skjønte jeg at straks dyra kom langs stien bakfra til kameraet så hadde de snust og pustet på kameraet i kulda, kun tåkebilder fulgte og det var irriterende fordi det var både storokse, ku og ungdyr i følget. Så man bør ikke sette kameraet midt i stien, selv om der er et fint tre! Så jeg fikk nesten ikke bilder av elg med den. Sikkert min skyld det, allikevel lærte jeg noe om kameraet. Man må jo også ta høyde for at noe av det jeg kritiserer er mandagstendenser, at det kanskje skyldes variasjon i produksjonen.

Et par litt generelle bilder istedetfor de manglende elgbildene:

test BG 520 (Klikk for å se et større bilde)

test BG520 (Klikk for å se et større bilde)

Vi ser generelt bra skarphet til uendelig, men kanskje litt skjevt noe uskarpt i venstre kant. Fargene går også nå mot blått og begge bildene er undereksponert (er ikke sikker på om klokka er rett der).

Så hadde jeg litt elg i dagslys allikevel:

elg med Boskon BG520 (Klikk for å se et større bilde)

Igjen får vi inntrykk som på Fricam-modellen at den har en god PIR-sensor som starter brukbart raskt og sørger for at kameraet tar mange bilder om dyret holder seg innafor sektoren. Jeg tror den her har startet med dyra vel 20 m unna, kanskje noe mer. 2 x 5 bilder ble tatt, kanskje er dette også litt dumt hvis kameraet har dårlig batteri eller blir oppdaget av dyra pga filterklikket, så kommer de kanskje ikke nært nok til å bli identifisert uansett (om det er viktig for brukeren). Man kan selvfølgelig kjøre PIR-sensoren på lavere følsomhet (tre nivåer), jeg kjører generelt på høyeste følsomhet for å få med mest mulig. Man kan også øke pausene mellom multieksponeringene, slik at dyra rekker å flytte seg litt. Og igjen ser vi uskarphet på venstre side.

Så noen IR-bilder:

katt Boskon IR (Klikk for å se et større bilde)

Flere bilder utløst og vanskelig å tolke, dette var vel det eneste hvor man kan ane en katt eller en rev og avstanden er maks 10-12 m (om jeg husker skal jeg kontrollmåle). Legg også merke til vertikal striping (som her antakelig er en artefakt av støyen og størrelsesreduksjonen).

øye i IR (Klikk for å se et større bilde)

Ingen tvil om at det er et øye rett bak buska. Her begynner man ane at PIR-sensoren starter kameraet pga av dyr langt utafor blitsens rekkevidde. Man burde altså skru ned PIR-følsomheta selv om det ikke skulle være lurt om dagen, for akkurat her er det ganske åpent. Vertikal striping synes her også.

IR-støy (Klikk for å se et større bilde)

Dette er et utsnitt av det forrige bildet. Støyen i IR-bildet går i vertikale striper, kanskje dette til og med er rader med CMOS-pikselenheter som ikke blir eksponert (burde de ikke da være mørke?). Eller det rett og slett feil i programmet. Ikke vet jeg, og helst vil jeg ikke ha slike kameraer når de kan eksponere og behandle både IR og godt dagslys dårlig (stor variasjon). Noe av problemet er at de første utgavene med 940 nm usynlig LED-blits ga svakere utbytte (sikkert av flere grunner, bl a mindre båndbredde i forhold til CMOSene). Dette er noe produsentene har lært å ta hensyn til, så forhåpentlig er BG 530 mye bedre på dette punktet, med mindre støy og bedre rekkevidde.

Så litt elg i IR

elg BG520 940 nmIR (Klikk for å se et større bilde)

elg i Boskon 940nm lys (Klikk for å se et større bilde)

Her ser vi igjen at PIR-sensoren starter kameraet med dyr på forholdsvis god avstand og denne gangen ser det ut som 940 nm lampene rekker litt lenger (15-16 m iallfall) selv om batteriindikatoren er på det laveste. Den tok også 9-10 bilder, men dyra gikk delvis utafor sektoren. Man kan selvfølgelig prøve å fjerne stripene (støyen) i egnet program.

støybehandlet for stripene (Klikk for å se et større bilde)

Sensoren fungerte også fint på mindre dyr, denne reven ble det flere bilder av og hotspoten i belysninga er ikke så plagsom som på Bolyguard og WingCam II.

rev i Boskon 940 nm lys (Klikk for å se et større bilde)

Så noen positive ting er det jo, men slik skal det ikke eksponeres!

Overeksp Boskonbildet (Klikk for å se et større bilde)

For ordens skyld alle disse bildene er kun redusert (fra 12 Mp) i størrelse og kun det ene bildet av elgkua er støybehandlet.

Nå er vel dette er utgått modell og om man skulle få tilbud på den bør den være ganske rimelig, og har man den fra før så kan det være lurt å kjøre den på middels eller laveste PIR-følsomhet i noen tilfelle. Denne sendte heller ikke meldinger om at batteriet var for dårlig, men man så jo indikatoren på MMS-bildene også. MMS måtte konfigureres via program i PCen, som på Fricam. Disse to kameraene har heller ikke så god nærgrense, det ligger vel et sted mellom 1,5 m og 2 m avhengig av hvor skarpt man krever det, så ikke veldig egnet for små dyr på kort hold.

Forhåpentlig er noen av svakhetene utbedret på BG 530 modellene.

Redigert av - kjellms den 28/02/2016 18:05:52
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 29/02/2016 :  01:23:03  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Tror jeg nevnte i en annen tråd her at like etter at min bror Rolf hadde satt opp slikkestein og Bolyguard SG550 8m som forberedelse til elgjakta 2015 i en fjelldal her i juni så fikk han i løpet av kort tid både lappmeis, flere elg og jaggu også en jerv innom. Ingen tvil om at jerven snuste seg fram, tre bilder viser det.

jerv snuser slikkstein foto Rolf G. Sarre (Klikk for å se et større bilde)

De gangene vi har hatt småfugler i bildet så stiller de ofte foran som om de lurer på hva det er for slags innretning, kanskje fuglekasse! Uskarpt blir det jo selvfølgelig.

Redigert av - kjellms den 29/02/2016 01:24:18
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,39 sekunder. Snitz Forums 2000