Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Noen som vet om et bra viltkamera?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 01/03/2016 :  23:26:00  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg var så opptatt av støyen Boskon BG 520 940 nm at jeg glemte å nevne at IR-bildene ellers hadde god kontrast. Jeg unngikk kanskje de fuktigste periodene, siden jeg hadde den seinhøst til midtvinter, men allikevel, ikke plagsom hotspot og bra kontrast. Og om de har fikset det med rekkevidden og støyen så blir det bra. Men man må sjekke hvert kamera og det er rart så det svinger.

Så bra som Browning er på dagslysvideo på Spec Ops FHD og kanskje også Recon Force FHD så er enkelte av bildemodusene elendige. Mens andre Browningmodeller har flotte bilder både i farger og IR! Browning er forresten et merke som pleier å levere ny Firmware om noe er alvorlig feil.

Noe liknende med Acorn 6210 som kan være svært elendig med mye støy (ikke alltid) på IR, så bra på fargebilder og så er det merkelig nok mindre støy på IR video, som om de spiller bingo om hvem som skal lage de forskjellige programsnuttene, eller hvor bra de vil gjøre dem..
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 03/03/2016 :  15:53:10  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
WingCam I (versjon 1) fra Winge Våpen AS

Siden jeg allerede har nevnt WingCam I og II flere ganger vil jeg benytte anledningen til å vise hva jeg mener med skjev optikk. Det er noe jeg særlig har opplevd på nettopp WingCam, Bolyguard/Scoutguard og en Acorn. WingCam blir levert med norsk flagg på eska og virker ganske bra sammensatt, med sine svakheter selvfølgelig (som alle viltkameraer). Objektivene består av noen få små linseelementer satt sammen med bafler og låseringer av plast. Er ikke sikker på om de også er limt sammen. Siden alt er pakket innafor en gjenge på 12 mm x 0,5 og ca 10-12 mm lange (alle de jeg har sett), så er det store muligheter for at alt ikke er godt nok sentrert, noe som vil gi tilteffekter og skjevheter i skarphet. Men, jeg understreker at jeg ikke har plukket i stykker noen Wingcam så jeg vet ikke eksakt hvordan kameraet og objektivet er der. Modellen som er bygd inn heter TC541 (om noen kjenner den) iflg metadata.

CMOS brikka er 5 Mp og billedstørrelsen i piksler 2560 x 1920, en ganske fornuftig størrelse synes jeg selv om Reconyx på noen av sine dyre modeller oppgir 3,1 Mp. Det er mange som mener at å skalere fra disse brikkene på 3 til 5 Mp til 8, 10, 12 og kanskje også 14 Mp ikke er så smart. Jeg skal gå med på at om programmet (firmwaren) er god så kan man få fram detaljer og lagre det i det ferdige jpg bildet som kanskje ellers ville gå tapt. Men slike programmer kan jo ikke være perfekte og takle enhver situasjon. Derfor kan man gjerne lure på om der burde være mulig å lese av en Raw-fil og heller ta innstillingene selv i ettertid. På viltkameraer (har ikke sett noe annet enn jpg) er det nærmeste man kommer raw, lagring av bilder med forholdsvis lav kontrast og grad av skjerping i originalstørrelsen (native pix). I så måte kunne jo WingCam I vært noe. Men den har jo også tullet med at den ikke klarer å eksponere i stadig skiftende bevegelser i sol og vind.

Men altså skarpheta i skjevt sammensatt optikk, jeg har igjen bare redusert til 850, altså lineært 1/3. Jeg lurer på om dere ser det og hva dere synes?

elg i skjev skarphet WingCam (Klikk for å se et større bilde)

skjev skarphet WinCam (Klikk for å se et større bilde)

kråker i skjev skarphet med WingCam (Klikk for å se et større bilde)

Skjev IRskarphet (Klikk for å se et større bilde)

Det blir jo tydeligere i IR med lengre brennvidder som brytes mindre og dermed også får en annen nærgrense. Så kan man jo prøve å rette på det med litt tidkrevende kontrastregulering og skarphetsinnstilling i allefall i to trinn (om man kan litt Photoshop). Man trenger jo heller ikke være enig i kontrasten for dette er jo egentlig i utgangspunkt ganske usynlig for øynene.

forsøk på redigering (Klikk for å se et større bilde)

Siden jeg nevnte et annet problem også skal jeg vise et par bilder av rev og rådyr, pikselering i varierende sollys og vind:

pikselert rev WingCam (Klikk for å se et større bilde)

pikselert rådyr (Klikk for å se et større bilde)

utsnitt av pikselert rådyr (Klikk for å se et større bilde)

Siste er utsnitt av originalen slik den er og passende i dette forumets bildeopplaster. Slike katastrofale bilder har jeg ganske mange av. Igjen hva synes dere?
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 08/03/2016 :  18:07:32  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Litt imponert må man bli over hvordan Scoutguard overlever i vinterkulda. Dette kameraet ble altså satt ut i juli 2015 og fungerer fortsatt, men jeg husker bare ikke om jeg skiftet batterier i slutten av september eller begynnelsen av oktober, men jeg tviler på det.

MMS fil fra Scoutguard (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 10/03/2016 :  12:52:01  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Her er nesten hele Winges ekspertsvar om kameraet foran:

"1.
Har sett på bildene og det er noe skarphetsreduksjon - flekkvis - i nærområdet nede til venstre.
"Problemet" syntes marginalt da dette er helt i grenseområdet for kameraets evne til å fokusere (veldig nær), og uten praktisk betydning når fotodokumentasjon i det vanlige skarphetsområdet er det primære målet.

Dette er helt vanlig på serien - se f.eks vedlagt. Kontrasttapeffekten er større på nattbilder - som du ser - på mitt eget kamera - bilder fra 2011 - og som du rettelig bemerker på ditt eget.
Dette skyldes naturligvis at nattbilder blir tatt med større effektiv blenderåpning og derav følgende "receeding of the nearpoint" for nærmeste fokus - dette gjelder all optikk og er et fysisk forhold man ikke kan gjøre noe med.

PS: Man kan lett skjerpe dette en del opp i Photoshop med å øke kontrasten i bildene. Dette ligger inne i algoritmen for en del kamera -spesielt brukt hard på Bushnel og Covert/...
Det er slik at vi som mennesker opplever bilder som skarpere om kontrasten økes.

2.
Du kan vurdere å sende dette inn til butikken så kan det sendes til Kina for reparasjon/forbedring mot et tillegg i pris betalt av deg - regn med 1000 NOK hver vei for DHL - men vi vil normalt ikke si at dette er dårlige bilder eller for dårlig i forhold til det man kan forvente for kamera som primært er laget for fotodokumentasjon - og ingenting vil bli bedre etter Kina mm man får fjerne støvkorn - se under. Det er slik at rimelige viltkamera vil aldri ha samme optiske ytelser som et high end speilrefleks eller topp kompaktkamera. Som sagt sist så utfører vi ikke reparasjoner av garantihensyn og fører ikke løse kretskortkomponenter.

Det er nok noen som har den oppfatning (sier ikke at dette gjelder deg) at en vanlig bil som en Ford Mondeo skal ha samme ytelser som en Ferrari til 3 mill. Virkelighet er nok ikke alltid slik. Dette gjør likevel ikke Mondeoen til en dårlig bil absolutt sett.

Husk at disse kamera har fix-focus ikke autofokus.

Vi kan for c 15 000NOK får bestilt til deg Reconyx med fokus i 0,5-1,4m området, men dette er da uskarpt lenger vekk. De kan også lever med telelinse - men også da med forhåndsdefinert fokusområde.
Si fra om dette er aktuelt- spesialbestillinger.

3.
Jeg er ikke enig i at det er objektivet som er skjevt (sic. Håpeløst skjevt objektiv) montert, da hadde helt andre optiske forhold foreligget, som vi ikke her ser tegn til.
Det som er mer sannsynlig (og vanlig på CMOS/CCD) er at det er et støvkorn (ikke synlig for menneskelig øye) som ligger over pixler på CMOSen.
Slikt vil inntreffe under bruk - som på mitt egent kamera og også på vanlige kompaktkamera og speilrefleks - en del av disse som Olympus har risting av CCDen som prosedyre for å fjerne støv.

Som sagt -dette har vi sett med alle kameratyper og det manifesterer seg som et noe loddent/uklart skjer over en liten bildeflate (se mine bilder - og særlig nattbildene - og da mer på de mørkeste - se vedlegg) - litt som vaselin på linsa på en vanlig speilrefleks - dvs reduksjon i kontrast - ikke skarphet.

Jeg har selv jobbet med problemet du nevner og kan bare si at slikt finner vi også på de dyreste kamera fra Reconyx, dvs flere av våre proffe kunder på f.eks ringmerking av fugler - der ringer skal avleses - forkastet av disse grunner Reconyx og de valgte enten Wingcam I eller II. Vårt nyeste Reconyx video kamera - som de fleste mener er det beste noensinne for video -er f.eks for dårlig for noe miljøer. Slik er dette.

4.
Om du ikke vil at kamera skal sendes til Kina for reparasjon - dette er jo et kamera kjøpt for en del tid siden - send det til Winge og spør om du kan få nye WingMMS uten modem (eller med) som erstatning og med prismellomlegg besluttet av butikken - jeg ville anta tentativt et prisavslag på 500 NOK for nytt kamera (WingMMS) for å forsøke å komme deg i møte (men Lars Winge vil avgjøre dette), og at du får den bildekvaliteten du er ute etter, men jeg tror du egentlig kanskje ikke vil bli fornøyd før du får et spesiallaget hybrid kompaktkamera "mated" med et viltkamera med autofokus - slik jeg leser deg.

Dette er et prosjekt jeg har forsøkt å løfte med vår produsent - men foreløpig er det uklart om dette kan realiseres.

Beste Foto-Hilsen "
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 11/03/2016 :  17:42:10  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ingen som synes noe om ekspertuttalelsen om WingCam I?
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9727 Posts

Skrevet - 11/03/2016 :  18:12:24  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan det være at kamerateknikken i viltkamera er i ferd med å bli akterutseilt

Det burde være marked for en rigg som bruker "standard" kamera.
Kompaktkamera finnes fra under 1000-lappen og oppover.
Og de sier at mobiltelefonene ikke ligger mye etter...
Bevegelsesensorer og IR-lamper er vel også hyllevare.

Med den raske utviklingen på kamerafronten kan det vel være dyrt å holde seg oppdatert når kameraet inngår i et helt system?

AA
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 11/03/2016 :  19:01:01  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det fins sensorsystemer som kan kobles bl a både på Nikon, Canon og Sony. Flere mindre leverandører med spesialtilpasninger. Men det blir jo sinnsykt mye dyrere og mer risikabelt å ha slikt utstyr ute. Blir også langt mer omfattende jobb å sette ut.

Vitsen med viltkameraer er jo at de skal være raske og lette å sette opp, vann og værtette uten ekstra hus. Utviklinga går jo framover og ting blir bedre. Det som er vanskelig å akseptere er de store kvalitetsvariasjonene, selv på utstyr som leverandørene/produsentene selv skryter av.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 11/03/2016 :  19:22:36  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Bruk av vanlige kompaktkameraer som viltkameraer er ikke så enkelt som det høres ut for. Eksponering i noenlunde bra lys går greit, så skal fokus treffes og det er ingen selvfølge. Neste punkt er at systemet må vann og værsikres når det skal stå ute (der fins jo noen vanntette selvfølgelig). Så har jo de fleste kameraer normalt IR-filter innebygd, så nattbilder med IR får man ikke uten omfattende ombygging. Noen systemkameraer er da faktisk mer egnede, men da blir det dyrt.

Viltkameraer har normalt en lystyrke tilsvarende blender 2,8 til 3,0 om man skal tro metadata og med de korte brennviddene og størrelsen på billedbrikka blir dette dybdeskarphet fra 1 til 1,5 m mot uendelig. Da slipper man at systemet skal finne fokus og bruke energi på det, og kanskje også støye ekstra og skremme viltet.

Programmet må bare sørge for best mulig innstilling av ISO og eksponere noenlunde riktig helst også med riktig fargebalanse, men det siste er jo ikke det mest kritiske om enkelte bilder har litt avvikende farger. Verre er mangel på skarphet. Det kan man ikke fikse i noen programmer. Skal man ha nytte av kameraene for å bestemme og identifisere viltet kommer man ikke utenom skarphet.

Redigert av - kjellms den 11/03/2016 19:25:41
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 11/03/2016 :  19:35:43  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Men selvfølgelig til spesielle objekter hvor det er planlagt hvor dyret skal fotograferes kan mange typer utstyr brukes i såkalte fotofeller. Til slikt leveres jo også fotoceller med en lysstråler (usynlig som brytes). Men det erstatter liksom ikke viltkameraer som skal overvåke kanskje i flere måneder i strekk før neste besøk. Og som er lydløst (nesten iallfall) og strømbesparende.

Redigert av - kjellms den 11/03/2016 19:38:21
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 17/03/2016 :  14:09:17  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
8 mnd etter at kameraet ble satt ut sendte det 7 bilder den 15.
Årsak er vekslende sol og vind. Når kameraet ikke står festet på et tykt tre, men ei ganske tynn (ca 10 cm) bjørk så bidrar det også til at vindens bevegelser av treet løser ut bilder. Fordi det blir variasjoner bakgrunns IR- strålinga (solvarmen).

vk-bilde utløst av sol og vind (Klikk for å se et større bilde)

Vi ser forøvrig også noe skjev skarphet på dette kameraet Scoutguard 550 8M.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 01/04/2016 :  10:10:32  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Og bruker man et standardkamera som viltkamera får man selvfølgelig bra bilder når man har gjort alt riktig. Men skal man ha bilder i mørke ut i det normalt usynlige IR-området må kameraet bygges om. Dagslysblits og IR nær det synlige området kan selvfølgelig brukes. Dette er noe nfoto har skrevet mye om.

For fotografering med usynlig IR må filtre fjernes over CMOS/CCD, eventuelt erstattes med mer egnede (gjøres bl a for astrofoto). Man kan selvfølgelig bruke filtre foran objektivet slik som på viltkamerene, men det betyr jo også at man må til kameraet ofte for å bytte og tilpasse situasjonen. Det koster noe å bygge om (om man ikke gjør det selv) og filtrene kan være ganske dyre. Dette synes jeg er utenfor en tråd om de vanlige viltkameraene, siden det er ment at de skal kunne overvåke kontinuerlig i lange perioder under alle lysforhold.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 05/04/2016 :  22:36:18  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Når jeg har søkt på Browning og enkelte dyr så har jeg ofte kommet til THEdiyHUNTER.COM

De har f eks brukt Browning Recon Force FHD. Der er masse fine filmer tatt opp med forholdsvis billige kameraer. Husker i farta Moose, Elk, Mule Deer, Whitetail Deer, Coyote, Black Bear og kalkuner i flokk. Legg også merke til hvordan kameraet blir satt opp og fanger mange forskjellige dyr på samme sted, f eks på gode beiteplasser kombinert med vann. Forskjellen på Browning Spec Ops FHD og Browning Recon Force FHD er at den første har fullstendig usynlig IR for oss mens den andre har mer synlig IR for de fleste dyr inklusive oss. Minner ellers på at det er kun på video de to kameraene virkelig utmerker seg.
http://www.thediyhunter.com/trail-camera-scouting

Redigert av - kjellms den 05/04/2016 22:45:19
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 01/05/2016 :  13:55:42  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg glemte å nevne inntrykket fra prøvene med Rain X Rain Repellent. Siden den aller verste kulda var over og store dyr ikke pustet nært kameraene i de korte kuldeperiodene som var igjen så er dette ikke noen konklusjon om hvor effektivt stoffet egentlig er. De få gangene jeg selv og andre mindre dyr enn meg selv var nær kameraene synes jeg ikke dugg var noe problem denne vårvinteren. Jeg har også i kulda såvidt pustet nær glasset og det virket som dugg forsvant umiddelbart. Og valper er jo nyskjerrige og undersøker ganske nært, rev også. Får sikkert noen fuktige perioder utover våren nå også, endrer inntrykket seg skal jeg si ifra. Stoffet koster jo ganske mye og er neppe sunt, så å kjøpe det om man ikke har ekstra god bruk for det er vel ingen vits.

Ellers skjer ting man ikke alltid umiddelbart skjønner med kameraene. For noen dager siden begynte jeg å få inntrykk av at to -tre kameraer trøblet.

Det viste seg bl a at Browning Spec Ops ikke tømmer litiumbatteriene nok (i forhold til andre kameraer). Det kan altså tenkes at man får mindre igjen for strømmen med dem. De har kanskje et høyere krav på spenning. Men dette må taes med en klype salt, jeg er ikke sikker.

Acorn 6210 har med sine 12 batterier ganske mye i reserve om man ikke blander celler av forskjellig kvalitet. Da kan det faktisk hende den allikevel klarer å jobbe og faktisk snu polariteten på enkeltceller hvis de er dårligere enn andre. Det betyr jo også at energien blir brukt feil og kan redusere utbyttet av bilder. Skal kameraene stå lenge alene lønner det seg å være nøye med bare nøyaktig like (ikke engang prøvd i noe annet) celler for å få ut maksimalt.

Det siste problemet gjaldt det høyproduktive WingCam II, når alt står på fullt og kråker, skjærer ravn osv trafikkerer, blir det fort flere tusen bilder og da må minnekortene være store, helst 4, 8 eller 16 Gb. 2 Gb kan bli i knappeste laget ved enkelte mål og vilttyper, blir fort fullt!.

Redigert av - kjellms den 01/05/2016 14:00:43
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 06/05/2016 :  16:36:59  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Plutselig gikk det opp for meg. Måtte begynne å tenke da jeg skiftet batterier med masse kapasitet igjen på et av kameraene. Eter hvert som SD-kortene blir brukt mye og kanskje håndtert litt brutalt også, og man dytter dem inn og drar dem ut så kan man lett komme bort i låseknappen som på enkelte sitter ganske løst.

Og står SD-kortet på låst så kan ikke kameraet lagre bilder eller video på kortet, så pass på det. Nesten så man skulle limt dem fast i ulåst posisjon når de er løse.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 09/05/2016 :  09:08:07  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg er litt overrasket over at ikke noen har kommentarer til Winge Våpens ekspertuttalelse. Trodde det var litt mer fotointeresse her. Dette er fra fra Norges Fremste på Viltkamera som de selv profilerer det.
http://www.wingevapen.no/index.php?do=page&page_id=26

De lager norske manualer og råd om bruk, de produserer egen modeller i Kina, men hva med forholdet til kunder som ikke er like fornøyde og kjøpsloven?
http://www.wingevapen.no/files/file105HVA%20BRUKES%20VILTKAMERA%20TIL.pdf
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 21/05/2016 :  13:48:41  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har nevnt Scoutguard 550 flere ganger tidligere og bl a at objektivene deres ikke alltid er bra montert, ofte mye kantuskarphet og skjev fordeling av skarphet. Etter å ha studert de første bildene fra den første jeg kjøpte for flere år siden så ser jeg at skarpheta endrer ettersom vind og sol har virket noen dager. Treet det var montert på var selvfølgelig ikke verdens største og ingen elg utøvde vold mot det. Eneste forklaring kan være at objektivet var dårlig montert og at et av elementene satt løst og skjevt og ettersom sommervinden bearbeidet treet endret det løse elementet litt på posisjonen. Det fikk jeg også seinere bekreftet når jeg rett og slett demonterte det.

Jeg viste bildet av en elgfamilie her tidligere, tatt med Bolyguard 550 8M (solgt som Scoutguard) (og sammenliknet med Browning), da bemerket jeg at disse kameraene har bra svarthvitt bilder i dårlig lys. Viser igjen et av disse bildene fra morgenen. Riktig nok var det ganske dårlig lys den morgenen, men jeg har hundrevis av bilder fra samme posisjon som viser samme avvik i både dårlig godt lys.

Legg merke til avtagene skarphet og også avvikende farger særlig til høyre. Riktignok har nok en av kalvene vært nær kameraet og pustet på det, men allikevel ser man et tydelig problemet.

elgku og kalver karasjok (Klikk for å se et større bilde)

Her er et også i dårlig lys men se hvor bra fargene tross alt er. Men det viktgste avvikende skarphet og farger til høyre, dette har som sagt gjentatt seg, et konstant fenomen.

hunder i furuskog (Klikk for å se et større bilde)

Så satte jeg rett og slett inn et vrakobjektiv til ca kr 100 fra et helt annet merke. Se på disse eksemplene.

rev på vårsnø karasjok (Klikk for å se et større bilde)

rådyrbukk ved bekk karasjok (Klikk for å se et større bilde)

rådyr blant stolpestarr (Klikk for å se et større bilde)

Så fordi jeg satte inn et annet objektiv får jeg nå stort sett bare skarpe bilder. Tåke, dugg og raske dyr i bevegelse er selvfølgelig noe annet. Og noe av det viktigste da får man virkelig nytte av de gode fargene og motlysegenskapene til Scoutguard 550 8 M. Synd den ikke tar mer enn 3 bilder pr serie.
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1273 Posts

Skrevet - 21/05/2016 :  19:14:44  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
Har du testet noen av 980-serien til Boly (Scoutguard)? Har lagt et parti 30mpx 2-veis kommunikasjon kamera i bestilling, disse støtter også 3G/4G nettverk.

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 21/05/2016 :  21:18:32  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 30/07/2016 :  13:28:03  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg er ferdig med diskusjonen med Winge Våpen AS. En kort repetisjon av saken med henvisninger til tidligere mailer og et par bilder (som jeg var fornøyd med!) ga som reakjon at en av sjefene ba meg sende inn det nærmest ubrukbare WingCam I og sendte en WingCam II til meg. Jeg er fornøyd med det. Igjen ser jeg små individuelle forskjeller på kameraene. Dette siste er ikke fokusert så nært som de foregående. Men det gjør ikke noe, jeg tenker å bruke det mest på store trege dyr, altså elg. WingCam II selges forresten ut i disse dager til en svært god pris. Se lenger fram om dere lurer på hvilke sterke sider kameraet har. Kort summert, bra skarphet (noe maksimalt plagsomt overskjerpet der det er mye detaljer i godt lys), fine farger og stort sett bra eksponeringer. Og til prisen er det jo et av de bedre kameraene.

Mitt første WingCam I overrasket meg i vår. Stort sett har de sloknet i vinterkulda og ikke våknet igjen. Antakelig gikk dette kameraet inn i vinteren med forholdsvis fulle Energizer litiumbatterier. Det tok noen bilder allerede i februar og mars etter at dvalen var over, og fortsatte i mai. Pga av den tidligere nevnte pikselleringa, som jeg forøvrig oppfatter som programfeil ved eksponering av bevegelige motiver med sterke kontraster, har jeg slutta å sette dette kameraet på de tynneste buskene/trærne og med mye lettbevegelige motiver og da klarer det seg forbausende bra. Fra våren med mye sol og vind har det nesten ikke vært piksellering ved den furua jeg viser ett par eksempler fra. Jeg har beskjært bildene litt slik at dere kan se noe av den originale kvaliteten.

Ett av de siste bildene før midtvinterdvalen:

sekstagger ved kosefuru (Klikk for å se et større bilde)

Og ett av de mange i vår:

ungokse ved kosefuru (Klikk for å se et større bilde)

Som dere ser er der kanskje litt fuktproblemer, dette kameraet har jeg ikke på noen måte behandlet med Rain X Repellent. Foreløbig kan det virke som de kameraene som er behandlet på ytterste glass raskere blir kvitt duggen. Så er neppe alle kameraer like tette, de er jo også laget av forskjellige materialer så ekstreme værsvingninger kan nok gjøre at noe fukt kommer inn. Burde nok hatt en liten pose med Silica Gel inni for sikkerhets skyld. Så har jo også ett par av disse kameraene vært ute sammenhengende nå i opptil halvannet - to år. Jeg tar inn disse for grundig tørk ved neste besøk.

Også Scoutguard 550 overrasket ved at det å sende rypebilde i mars, men jaggu gjorde det igjen i april og da jeg kom opp i begynnelsen av mai viste det seg at kameraet var i full aktivitet og hadde strøm nok (Energizer Ultimate Litium). Dessverre tok jeg det ikke inn da for tørk.

rype på snøen (Klikk for å se et større bilde)

Her er et bilde som tyder på noe fukt i kameraet. Liknende kan nok komme fra dugg på utsida, men det var ikke spesielt kaldt og fuktig denne ettermiddagen og kameraet som stod like ved viste helt fine farger, ingen blåskjær og overstråling av himmellyset. Her har jeg også beskjært litt for å vise noe av detaljene. Dette kameraet må nok inn til grundig tørk. Halvannet år ute sammenhengende får vel være nok.

elgku med tvillinger (Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - kjellms den 30/07/2016 13:34:21
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3054 Posts

Skrevet - 22/08/2016 :  11:49:36  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jfr siste bilde forrige post. Jeg satte inn tørkemiddel i en liten bomullspose i Scoutguarden. Dessverre tabbet jeg sist jeg var der, skulle tatt kameraet inn for grundigere sjekk. Bomullsposen var fuktig, kan være at en tråd eller et hjørne har ligget i klemme mellom luke og pakning og har sugd til seg regnvann. Iallfall funket tørkemiddelet bra i WingCam I, problemet er å få plass til noe, man må virkelig ha tynne pakker mellom batteriavdeling og bakvegg.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,27 sekunder. Snitz Forums 2000