Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Noen som vet om et bra viltkamera?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 22/08/2016 :  12:47:55  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er irriterende å ha utstyr liggende som ikke kan brukes fordi noe mangler. En Scoutguard/Bolyguard 550 8mp ble levert uten fungerende testmodus, objektivet havnet i ett av de andre kameraene, og så satte jeg inn objektivet fra den første jeg kjøpte inn i 2011, et objektiv som hadde nesten fullstendig manglende skarphet og masse skjevhet. Altså etter at objektivet demontert og limt sammen på kjøkkenbordet ved hjelp av vanlige kjøkkenverktøy og lim, og diverese tester.

Siden jeg ikke kunne endre innstillinger (manglende testmodus) på kameraet ble jeg lei av å bruke det med feil dato og tid. Men etterhvert som andre kameraer begynner å bli vanskelige pga alder og/eller bruk vil jeg gjerne ha dette også i bruk. I går tok jeg meg sammen og prøvde og fikse det igjen. Satte det sammen og puttet inn både SD-kort og SIM-kort. Alt virket overraskende bra. Dette var litt rart, det er sjelden at MMS-innstillingene går gjennom på første forsøk.

I natt satte jeg det ut for test med valper som modeller. Har kun redusert størrelser her, beskjært noen der de uansett er for mørke. Tåka gir lavere kontrast og både sprer og reflekterer noe av IR-lyset.

valper i IR (Klikk for å se et større bilde)

valper i tåke (Klikk for å se et større bilde)

På de to neste bilder ser man hvor lange lukkertidene blir, dyr i bevegelse blir spøkelser.

valper i nattetåke (Klikk for å se et større bilde)

lek i tåke (Klikk for å se et større bilde)

Så kommer det naturlige lyset og begynner å blande seg inn i eksponeringa. Akkurat i slike situasjoner kan disse kameraene gi fine bilder. Sorthvittmodus er bra fordi alle pikslene bidrar i stor grad til bildet. Dette ville vært umulig i farger med IR. Det ville blitt lyserødt.

tåke (Klikk for å se et større bilde)

Selv om tåka er litt ovenfor og det er skyet gir denne versjonen av Scoutguard/Bolyguard ok farger tidlig på morgenen.

morgentåke (Klikk for å se et større bilde)

Og skarpheta er vel ikke så verst for et objektiv limt sammen på kjøkkenet.

morgentraktor (Klikk for å se et større bilde)

En PS om det med MMS-innstillngene. Tidligere mente jeg å ha indikasjoner på at MMS fungerte uavhengig av GPRS-innstillngene. Og sende direkte til telefon er vel uansett mest praktisk i villmark uten datamaskiner, om du f eks er ute på jakt. Har også opplevd at om det kom melding til e-mail så kom det ikke i det hele tatt til MMS (Telenor). Derfor har jeg forenklet og sender kun til MMS, det går også svært kjapt når alt fungerer. Det som imidlertid er lett å glemme er at nullstiller man alt eller går inn i modus "default" så går alt tilbake til standardinnstillinger, og i de fleste kameraer er der både selskaper og instillnger i både SMS/MMS og GPRS. Så om du får økte telefonutgifter og ingen bilder kommer fram så er det faktisk mulig de har havnet i databaser både i Kina og USA. Denne gangen nullet jeg ut alle innstillnger i GPRS, kanskje var det grunnen til at den virket så bra i forhold til MMS i natt. Jeg vet jeg har gjort det tidligere også, men det er lett å glemme i min alder.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 16/09/2016 :  00:53:33  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Forrige pkt. det siste om MMS er et merkelig tema om slike kameraer. Etter at de har virket en tid skjer rare ting. Jeg hadde skiftet minnekort på ett, det virket som den slutta å sende bilder, og NB det har ikke vært tomt for strøm. Og det har neppe vært noen der og sabotert og bilder hadde den jo ellers tatt. Da skulle man tro den begynte å sende med det andre minnekortet, men neida, ikke det heller og attpåtil kom feil dato da jeg sjekket ved flytting. Jeg lot det stå slik med feil dato for jeg hadde ikke med meg fjernkontrollen, og det indikerte iallfall god forbindelse med Telenor. Så neste gang må jeg altså huske på å ha med fjernkontrollen og gå igjennom alle innstillingene nok en gang. Klarer man å huske den hver gang er det nok en fordel, og på dette kameraet langt inni ødemarka kan jeg gjerne la det stå igjen, men da får jeg ikke plass til tørkemiddelet.
Gå til toppen av siden

dendrobates
Aktiv deltaker

76 Posts

Skrevet - 18/09/2016 :  00:53:09  Vis profil Send dendrobates a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har enda ikke klart å bestemme meg gitt. Slår fra meg mms helt. Også må det ikke være dyrere en 3000. Denne helgen har jeg googlet mye om Acorn. Hvem av acorn-modellene er det egentlig som er nyest? Går det i stigende eler synkende rekkefølge på tallene. Skjønte at 5310 og 6310 var nyere en 5210 og 6210.Blir dette da rekkefølgen? 3310,5210,5310,5511,5610,6210,6310,6511.Ganske forvirende.
Liveview-skjerm og black-ir er vel noe kun de nye har?
Ikke at jeg har bruk for noen av de to egenskapene.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 19/09/2016 :  14:59:35  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Du ramser opp en hel masse Acornmodeller jeg ikke har vært borti. Vær obs på at det er 5210 og 6210 som er utgangspunktet for de gode modellene som har gitt massevis av gode bilder i sommerklima. Altså ikke noe kameraer for kulde etter min mening. Derfor de er så populære i Australia og England. Jeg har som dere sikkert har oppdaget i denne tråden brukt kun 6210 i lengre tids og den var heller ikke helt bra før jeg fokuserte litt nærmere, noe som er risikosport og selvfølgelig går utover garantien. I tillegg har jeg ikke latt være å prøve den i vinterkulde gang på gang og mest sannsynlig går dette ut over bånd(multi)kabelen som går i bunnen fra hovedenheten til displaydelen i bunnen. Denne er selvsagt utsatt for bøying hver gang man skal inn å gjøre endringer, og enda verre var det å gå inn med ekstern strømkabel gjennom det lille hullet i lokket i vinterkulda, tungvint med frossen plast for å si det sånn. Til Acorn ltl går det til en viss grad an å få deler, jeg kommer tilbake om det viser seg at ved å skifte kabelen og bryteren i bunnen så skal kameraet får nytt liv.

Disse kameraer er altså av merket Ltl Acorn (Little Acorn).
Og de er i Norden og England fulgt opp av modellene 5310 og 6310. 5210 og 6210 ga i praksis likeverdige bilder, men de hadde forskjellige videoegenskaper, som uansett ikke er i nærheten av enkelte Browningmodeller. Den store forskjellen på 5210 og 6210 var nok at 6210 skule ha bedre videokvalitet, ok men ikke full HD. Bra lyd også, men MMSmodellen tok opp telefonstøy når man hadde de i kombinert bilde/videomodus.

Så for å følge opp suksessene har de sikkert fjernet displayet i bunnen for å unngå kabelproblemene og lagt inn større display bak fordi mange ønsker å se på bildene ute og bli ferdig med det der. Mange sletter jo bare hvis de ikke finner noe interessant for jakta. Det betenkelig med 6310 er at man må ta ned kameraet hver gang for å åpne kameraet og sjekke ved hjelp av displayet. Da blir man litt irritert hvis man bommer på oppsettet neste gang, man vil jo gjerne ha bra utsnitt. Slikt tar noe tid å justere. Jeg vil anta at man uansett for å gjøre det kjapt kan åpne bunnlokket, slå av, skifte SD-kort og slå på og gå videre. Displaydelen kan jo være grei å ha ved andre opplegg og bedre tid. De har også vidvinkelmodell 6310 WMG. Og de nye skal nok kommunisere bedre med operatøren i SMS-modus. Men det er bare noe jeg antar.

Ja ny og ny, Liveview i testmodus forekommer på andre også, men knøttsmå displayer så det blir bare for å sjekke innretting av kameraet og ofte kan det ikke gjøres hvis man ikke har fjernkontrollen med (Boly). Stigende tall i andre siffer er nok de nyeste av disse Acornmodellene.

5210 og 5310 er litt smarte med den rammen som kan sitte fast i treet og så kan man ta ned kameraet og jobbe med det. Men ellers har jeg litt dårlig erfaring med todelt kamera som det stod Acorn på, men det var nok en av de mange forsøk på å utnytte Acorn-likheten til navnet. Firmaet som solgte innrømmet masse problemer med det kameraet. Det er altså Ltl Acorn som gjelder.

Jeg vet dessverre ikke noe mer om de nye kameraene, jeg ser at 6511 oppgir kun 1440 x 1080 video. Men det har jo ingen betydning om man kun skal ta bilder. 6511 lover pga av de to sidesensorene både 0,8 og 0,2 sek oppvåkning og triggertid. Det er jo et stort framskritt i forhold til raske dyr, hvordan det vil virke i praksis gjenstår å se. For øvrig har de nyeste mer rektangulært utseende enn de eldre. Og det mest positive på flere av de nye er det brede framstikkende overbygget med LED-blitsen. Det må jo eliminere en del av regn og snøproblemene. NB 6510 har ikke det.

850 nM eller 940 nM IR er viktig å vite om for veldig sky dyr 940 nM virker ganske lite forstyrrende, mens 850 nM gir bedre belysning på mange kameraer. Om man studerer spesifikasjonene på 6511 kan det virke som den har begge deler. Noen modeller kan også ha flere LEDer og dermed større rekkevidde på jorder, slike kameraer kan da være håpløse på korte avstander, eksponeringsproblemer. Dette er altså bare en generell erfaring, kan være at de nye Acornmodellene behersker eksponering bedre enn de andre merkene. 6210 hadde som nevnt mye støy i IR modus på nattbildene, ellers en vinner i farger og skarphet. Om dette er en offisiell Ltl Acorn side vet jeg ikke men spesifikasjoner finnes her:
http://www.acorncamera.com/ltl-acorn/ltl-6510mc-series/new-ltl-acorn-ltl-6510mc-hd-huntingtrail-camera-940nm-no-glow-6510mc.html

Hvem vet om de nye modellene fins i Norge? 6310 står iallfall på lista hos www.viltkamera.no Hvem har prøvd Erfaringer?

Det er forresten satt nye rekorder i oppvåkning og raske billedserier. Se Trailcampro.
www.trailcampro.com/pages/trail-camera-tests

Redigert av - kjellms den 19/09/2016 15:04:04
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 19/09/2016 :  17:56:17  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms

Forrige pkt. det siste om MMS er et merkelig tema om slike kameraer. Etter at de har virket en tid skjer rare ting. Jeg hadde skiftet minnekort på ett, det virket som den slutta å sende bilder, og NB det har ikke vært tomt for strøm. Og det har neppe vært noen der og sabotert og bilder hadde den jo ellers tatt.
...
Så neste gang må jeg altså huske på å ha med fjernkontrollen og gå igjennom alle innstillingene nok en gang...

Og jeg hadde fjernkontrollen med ett par dager etterpå gikk grundig gjennom innstillingene, alle modusinnstillinger, tidspkt og MMS-innstillinger og dermed begynte det å virke som før igjen. Har sendt bilder av store og små okser og kuer foreløbig. Jeg satte vel PIR følsomheta på normal (middels). Elg er jo store dyr og jeg vil ha mest mulig nærbilder.

MMS bilde av elgokse i IR (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

dendrobates
Aktiv deltaker

76 Posts

Skrevet - 23/09/2016 :  22:35:06  Vis profil Send dendrobates a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå fikk jeg endelig bestemt meg.
Kjøpte et Browning Strikeforce Elite HD(2016)
Bestillte fra: https://center.no/produkt/jakt-og-fiske/viltkamera/browning-strike-force-10mp-viltkamera/

Litt usikker på hvilke batterier jeg skal kjøpe. Tenker at litiumog oppladbart er best,men tåler alle kameraer dette?
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 25/09/2016 :  20:13:09  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noe negativt på noen av kameraene mine med litium. De holder iallfall vanvittig mye lengre enn andre batterier og også i kulda. Har du god tid til å passe og sjekke kan du jo selvsagt prøve forskjellige oppladbare. Er det langt unna er blyakkumulatorer (se nedenfor) eller litium å foretrekke.

Eksterne batterier (blyakkumulatorer 6 V) som de fleste merkelig nok anbefaler til vinterbruk holder ikke, spenninga faller for mye i ordentlig kulde under - 20 C. Dessuten blir de fleste kabler sprø i kulda, og plugger og tettinger stivner også så det blir tungvint. Så vil man bruke økonomiske batterier, så er det best å bruke dem (blyakku) i den mildere årstida. Vær også obs på at noen kameraer vil ha 6 V ekstern strøm og andre 12 V.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 25/09/2016 :  20:37:38  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Noe jeg har glemt å nevne er at ofte huskes innstillinger selv om man skifter batterier. Det har jeg dessverre ikke systematisk merket meg så hvilke som er gode på akkurat det husker jeg ikke. Men med flere Scoutguard - Bolyguard har det fungert slik, og derfor blir man ekstra sur når kameraet mister innstillingen av forskjellige uforståelige grunner og man ikke har fjernkontrollen med.

På de kameraene som har brytere for hovedinnstillingene sjekker man startopplysning feks at riktig årstall, og eventuelt dato, klokke kommer fram (Wingcam I og II) eller man ser at en LED viser at kameraet er igang (Primos, da kan man stole på det).

Den eneste Browningen jeg har Spec OPS FHD er bare utrolig driftsikker. Jeg slår på bryteren, displayet tenner og gir noen startopplsyninger, mer trengs ikke, kun at man sjekker batteritilstand og at minnekortet har ledig plass. Den kan til og med fortsette å lagre den videoen den startet rett før du slo av kameraet! Man skal jo helst slå av før man tar ut minnekortet og bytter det.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 11/10/2016 :  23:08:35  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Acorn 6210 Så ser det ut som jeg har fått iorden dette kameraet igjen. Som jeg hadde mistanke om hadde all eksperimentering og bruk i kulde svekket den flate multikabelen mellom displayet i bunnlokket og hovedenheten. Straks jeg fikk satt inn ny kabel begynte alt å virke igjen slik det skulle. Enda en gang; det er ikke noe kamera for strenge vintre. Men nå skal jeg unngå å la det stå ute i den verste kulda!
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 13/10/2016 :  14:59:56  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Primos Proof 02 (2015)

Noen kameraer blir førstevalg der man venter at vilt virkelig dukker opp. Et slikt kamera for meg er nettopp Primos Proof 02. For de som har lest og husker så rakket jeg ned på eksponeringsresultatene i overgangslyset fra lyst til mørkt og motsatt, altså både morgen og kveld. Og det står faktisk ved lag, men noen ganger får man overraskende resultater, så man kan lurer på hva slags ustabilitet som ligger til grunn. Hovedårsaken til at jeg allikevel setter pris på Primos er informasjonsmengden kameraene gir. Og Primos Proof 02 gir i tillegg svært bra IR-bilder (om enn ikke alltid!). Her noen eksempler hvor jeg ikke har korrigert noe.

Skumringsbilde Primos Truth02 (Klikk for å se et større bilde)

PÅ bilde foran har den klart å eksponere både i naturlig lys og IR. IR på dette kameraet er godt synlig for oss, det vil si vi ser rødgløden fra lampene godt. Og man ser at lampene tenner en god stund. Dette kan være noe av problemet. Når lampene bruker mye strøm og står på ofte og lenge så kan det tenkes at eksponeringsprogrammet ikke klarer å ta hensyn til det, og at spenningsfall lurer det.

Lyttende ku og oksekalv ved slikkestein (Klikk for å se et større bilde)

På dette og hundrevis av liknenede bilder lærer man at dyra tar det med ro og lytter ofte i alle retninger, særlig kuer er svært opptatt av dette, mens de allikevel gjerne vil ha med kalvene til slikkesteinen.

Oksekalv vil spise kvist (Klikk for å se et større bilde)

Man ser også ofte at kalvene er mer opptatt av å gå rundt spise kvist (noen denne er på tur til her) og snuse litt rundt på duftene i området. Ofte er kuene mest opptatt av slikkesteinene.

Nesten hele familien (Klikk for å se et større bilde)

En annen familiekonstellasjon, oksen dukker opp og kalvene er fortrolige med ham. Kukalven slikker på steinen samtidig med ham, mens oksekalven lurer litt på lyset fra kameraet.

elgokse Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

IR-bilden fra dette kameraet overrasker på en annen måte. De viser ikke noe tydelig fokusshift lenger bort (IR er lengre bølgelengder enn synlig lys). Nesten så man begynner å lure på om de har lagt inn en korreksjonslinse sammen med IR-filteret (altså for dagslyset), men det er neppe trolig på et så rimelig kamera. Noe annet kan være at lampene faktisk har mer lys nærmere rødt enn andre liknende LEDer.

Siden jeg har mange bilder av denne oksen så vet jeg at det er samme oksen som i tåka på side 2 og den brunstslitne oksen side 3 (der med Primos Proof 03 som ikke er like god på dette). Den er også sannsynlig far til kalvene på disse bildene. Altså mye info fra kameraet. Jeg kunne neppe dratt så mange sikre konklusjoner fra kun Scoutguard/Bolyguardene som jeg ofte har sammen med dette kameraet.

Kalv vil amme, ku avviser (Klikk for å se et større bilde)

Annet eksempel, kukalven vil gjerne og ofte amme, men i slike situasjoner f eks ved slikkesteinen avviser kua med et kort men bestemt raut. For henne er dette en risikosone, de har jo opplevd både hunder, jakt og annen menneskelig aktivitet i området.

Rådyrgeit med to bukkekje Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

Annet eksempel, på Bolyguard-bildene var det vanskelig å avgjøre om dette var en flokk på 4 dyr eller om de faktisk bare passerte hverandre tilfeldig, siden geviret på bukken er forholdsvis lite kan man nesten ikke avgjøre noe som helst på Bolyguard-bildene (tilfeldigheter). Men på Primos som tar mange bilder får man klare svar. Her er rådyret med to bukkekje og bukken er antakelig hennes sønn fra ifjor.

Rådyrfamilie (Klikk for å se et større bilde)

Ellers må vel nevnes at det har vært stor trafikk av elg der i perioder i sommer og da er rådyra forsiktigere. Dessuten mer enn vanlig mye bråk fra jordbruket. Disse bilde bærer preg av at de har vært lite akkurat der i sommer, undersøker veldig mye dufter i området.

Redigert av - kjellms den 13/10/2016 15:03:27
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 24/10/2016 :  21:14:29  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Cuddeback Capture gammel modell med xenonblits. Er det noen som har prøvd firmware upgrade på denne?

Nå har den begynt å vise feil årstall og dato på bildet selv om displayet ved innstilling viser rett. Antar dette kan fikses ved oppgradering som jeg vet er tilgjengelig. Men slik oppgradering medfører risk, eller hva?

Om noen lurer, ikke sett et slikt kamera sammen med nyere bedre kameraer med IR-blits. Man risikerer bare å få bilder av dyr som skvetter og blir redde. Bruk dette gamle kameraet der det er viktig å få bilde i det hele tatt til identifikajson, men ikke nødvendigvis mange. Enkelte rovdyr er skvetne og mistenksomme til IR (til og med rev i starten). Da kan denne gi bra bilder, men ikke så veldig nært og fargene blir ofte svært gule.

Cuddeback capture xenonblitsbilde. (Klikk for å se et større bilde)

Denne elgen har foreløbig vært skeptisk til IR-kameraene, snudd flere ganger pga slike. Men siden denne Cuddebacken forbereder lydløst og tar et blitsbilde så er sjansen til identifikasjon og gjenkjenning stor iallfall på noen få bilder. Og jeg fikk svar på at det var minst to store okser i området, selv om jeg selv bare hadde sett en av dem.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 30/10/2016 :  16:58:09  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Cuddeback capture Det gikk greit å oppgradere firmware. Instruksjonene i en pdf-fil er greie, og fila pakkes automatisk ut i Win 10 iallfall, pass bare på å legge bin-filene på et SD-kort som passer i kameraet. Jeg formaterte et SD-kort for anledningen i PC-en.

Firmware for ulike Cuddebackmodeller fins her:
http://cuddeback.com/support/firmware.aspx
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 05/11/2016 :  18:03:28  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Selv om oppdateringa forsåvidt fungerte så viser kameraet fortsatt - 10 år på årstallet som skrives inn. Dato og klokkeslett fungerer, men altså ikke årstallet. Er det andre som har liknende problem med eldre Cuddeback Capture?

Tror den tidligere versjonen viste 02 07 i displayet og etter oppgraderinga 02 09. Den førstnevnte virket hele 2015. Da skulle man jo tru at en nyere virket noe lenger. Men men ingen stor sak med gammelt kamera.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 14/11/2016 :  15:18:08  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms

Ser at Winge kommer med et nytt MMS kamera med to objektiver. Det er for at man skal slippe IR-filterklikket. De lover en bedre reaksjonstid enn de fleste kameraer 0,3 sek. Selv de dyre Reconyx XR6 og WR 6 som også har to objektiver og video bruker over sekundet på starten, de Reconyx som ikke har video er mye raskere.

Dette lover godt, et spennende kamera fra Winge.
http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4005

Vet ikke hva som ha skjedd med dette interessante kameraet. Kanskje har de gitt det helt opp eller solgt det videre. I begynnelsen av september hadde Winge Våpen på Facebook noen bilder fra et kamera de testet. Kanskje var det det nye Bushnell MMS-kameraet. De har altså hele 4 MMS-kameraer på programmet i øyeblikket pluss de to superkameraene Reconyx XR6 og WR6. Begge de to har ikke filterklikket fordi de har to separate kameraer for farger og IR. (Som den introduserte Winge MMS som ble borte).

De nye Boskonguardene 530 med MMS og SMS-kontroll har de i både 940 nm og 850 nm IR. Og de har en ny modell Fricam 2,6 CM også med MMS og SMS kontroll lover 0,8 - 1 sek triggertid og opp til 7 bilder i serie. Mens f eks Boskon har fortsatt med 1-5 bilder i serie og det nye Bushnell Agressor kun gir 1-3 bilder per serie, men den har jo en suveren oppstart/reaksjonstid på 0,2 til 0,3 sek. Og mange andre nye egenskaper. Men jeg må gjøre oppmerksom på at jeg ikke har prøvd noen av disses kameraene.

For noen er oppstart og triggertida viktig, for andre kanskje at det taes mange bilder når kameraet først starter. Jeg legger stadig merke til at der jeg har Bolyguard stående sammen med WingCam (I & II), Primos Proof eller Browning så får jeg langt mer info fra de tre sistnevnte merkene. Det kan være at PIR-sensoren i Bolyguardene er programmert litt annerledes slik at når der er store dyr så tar den ikke så mange bilder før de forlater sensorområdet og kommer tilbake igjen (endring i strålinga). Mens de andre tar mange bilder når dyra er i feltet (basert på mindre endringer). Det er faktisk slik at jeg tror jeg ville fått langt mindre info om jeg kun brukte Bolyguard. Med få unntak, derfor er det ganske utrolig at to av Bolyguardene mine har tatt nesten alle de få jervebildene jeg har fått. Kanskje er de programmert til å reagere litt forskjellig i høyde. Og fresnelllinsene foran PIR-sensorene kan jo også spille inn. Jerv er jo mye lavere enn elg, rein og rådyr. Har jeg satt dem noe lavere har de jo også tatt mye bilder av rev, hare og ekorn for å nevne noen andre dyr.

Redigert av - kjellms den 14/11/2016 15:23:52
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 19/11/2016 :  15:52:03  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Dendrobates spurte om batterier generelt og jeg ga et svar som gikk på typene batterier, og vi har nok også vært innom batterier her inne tidligere i forbindelse med enkelte kameraer. At jeg nå tar et eksempel med Primos Proof 02 betyr ikke at jeg har dårlige erfaringer med dette kameraet og enkelte batterityper. Kanskje fordi jeg har brukt mest Litium i det. Det har bare gått vel fire måneder siden jeg flyttet kameraet og antakelig satte jeg helt nye batterier inn da, Energizer Ultimate Litium.

I løpet av sommeren og høsten har har jeg byttet SD-kort og tatt inn tusener på tusener med bilder. Var innom og byttet kort i natt, la merke til at IR-lampene ikke tente. Ok på tide med batteriskift, noe jeg gjorde. Rutinemessig sjekket jeg alle cellene da jeg kom hjem. Overraskelse da det viste seg at 7 av cellene fremdeles hadde god driftspenning igjen, kun en av åtte celler var egentlig for dårlig. Det er litt rart fordi disse batteriene pleier å være ganske jevne i kvalitet, om jeg ikke skulle ha brukt noen som har vært prøvd i noe annet. Men ved telling gjennom mapper fant jeg ut at det iallfall var tatt ca 9200 bilder så uansett er det langt over godkjent.

rådyrfamilie Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

elgku i nattetåke (Klikk for å se et større bilde)

elg oksekalv Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

elgfamilie (Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

Dette er noen av de siste bildene kameraet tok før det slutta å eksponere. Man kan tro det siste er resultat av lite strøm (kraftig undereksponert og blast), men dette kameraet tar uansett slike sorthvittbilder i dårlig lys før IR-lampene tenner. Men her ser vi faktisk at lampene har tent pga av den kraftige refleksen fra øynene. Akkurat dette kameraet klarer altså uansett ikke å balansere IR og eventuelt naturlig lys. I den situasjonen er det lys nok til at både WingCam og Browning ville gitt farger, mens Bolyguard ville gitt vesentlig bedre eksponerte sorthvittbilder. Selv om det er november er det tross alt langt ut på morgenen.
Her fra Bolyguard 550 på samme sted og ca samme tid.

elgfamilie en novembermrogen (Klikk for å se et større bilde)

Både Trailcampro og andre leverandører (også her i Norge) understreker at det er viktig å sette inn nye batterier og batterier av samme type. Hva kan skje? Om man ikke følger det rådet mener jeg. Man risikerer å ikke få bilder, det er nå en ting. Men det er faktisk flere ting som kan skje.

Noen kameraer kan sette igang video (om det er det man vil ha) og ikke fullføre videoen fordi spenninga faller underveis. Noen ganger kan man se på billedserier at belysninga fra lampene blir dårligere og dårligere jo flere bilder og serier som blir tatt og gjerne også i forbindelse med kulde. Telefon for MMS bruker også strøm, derfor vil noen av leverandørene også anbefale lengre pauser mellom seriene for å gi batteriene noe hviletid. Gamle Acorn 6210 hadde en tendens til å sende masse bilder straks den hadde tatt noen, samtidig som videoen startet opptak med masse telefonstøy på videoen som resultat. Den har også en særegenheten at den har to batteriavdelinger (som flere andre kameraer). I den ene er det plass til 8 AA 1,5 celler og i den andre 4 tilsvarende.

Det er verdt å merke seg at jeg skrev tilsvarende med hensikt, for ofte uansett hva leverandøren sier så gjør brukerne seg egne tanker. F eks kunne det tenke seg at når produsenten og/eller leverandøren skriver at kameraet fungere fint med kun et av batteriavdelingene fylt opp, så tenker kanskje noen som så at det gjør det jo ikke noe om man fyller opp med litt dårligere batterier i de ekstra plassene. Det kan jo liksom bare oppfattes som litt ekstra reserve. NEI, ikke gjør det!

De fleste kameraene er bygd opp rundt forsyning på 6 V. Det betyr at de 8 som normalt puttes inn i de fleste er to paralellkoblede kretser på hver 4 celler = 6 V. Derfor kan de gjerne også virke med 4 1,5 V celler, men selvfølgelig ikke like lenge som om du fyller opp alt med tilsvarende celler.

Hva hadde skjedd om du blandet batterietyper? To prinsipielle forskjeller kunne diskuteres, men samme resultat, dårligere eller manglende bilder og video. Og i verste fall skader på kameraet pga lekkasjer fra batteriene.

La oss si at et av cellene i en serie på fire 1,5 V celler er dårligere enn de tre andre. Denne ene vil da etter hvert virke som en bremse på de andre. Den kan til og med tømmes, fortsette å lede og lades opp med snudd polaritet fordi en del utstyr kan virke ved lavere spenninger. Det trenger ikke bety at vi får bilder men utstyret eller deler av det kan faktisk starte allikevel. Og batteriene gjør fullstendig tøvete arbeid i det tilfellet.

Den andre prinsipielle måten å gjøre det på er at de to (eventuelt 3) paralellkoblede 6 V kretsene har batterier av forskjellig kvalitet og det verste er selvfølgelig at et av settene har vesentlig lavere kapasitet eller noe lavere spenning (eventuelt til og med en celle snudd feil vei). Da vil det gode settet prøve å drive utstyret samtidig som det prøver å lade opp det dårligere settet. Og er det en celle som er snudd feil og/eller er tom så vil den belaste kraftig, slik at det faktisk blir gjort unødvendig arbeid, istedet for å ta bilder, video eller tenne IR-lampene skikkelig.

Dyrt blir det også når de gode cellene blir brukt til å prøve å lade andre dårlige celler og eventuelt snu polariteten på noen. Hva du enn gjør sett iallfall inn batterier av samme type og merke i alle ledige plasser som du vil bruke. Skal du bruke redusert antall celler så må du vite hvilke batterirekker (to og to) som gir en full krets på 6 V ellers vil det ikke virke i det hele tatt. Beste er nok å fylle opp helt (nøye med retninga!), surt å gå glipp av situasjoner, bilder og kanskje viktig kunnskap!

Redigert av - kjellms den 19/11/2016 16:31:31
Gå til toppen av siden

dendrobates
Aktiv deltaker

76 Posts

Skrevet - 27/12/2016 :  22:22:55  Vis profil Send dendrobates a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå har jeg fått testa Browningen, og jeg begynner å bli redd for at jeg må kalle det skuffende dårlig på bildekvalitet. Disse revebildene er de klareste bildene jeg har fått av nesten tusen andre bilder. Hva synes dere?

Ellers har dagbildene stort sett vært slik. Virker liksom som oppløsningen blir stillt kraftig ned,men jeg regner med at det er umulig og at det heller er eksponeringspromlemer. Noen som vet hva som kan være problemet?

Jeg satte opp browningen fra midten av november til 3 juledag sammen med mitt gamle bushnell xlt for sammenligning på bilder med ganske nær avstand, men merker nå at bushnellen har takket for seg.
Er så dårlig kontakt til batteriene at det slukker bare man ser for hardt på det.
Det var rett og slett ikke tett nok og har irra i stykker selv om jeg har vært veldig nøye med å rense pakning og legge til tørk etter nesten hver økt. Syns det er ganske dårlig. Det er fem år gammelt og burde vel holde lenger? Vurderer og åpne for å prøve og pusse.

Fikk mink på makrellåte og synes det er mye tull her også. Vet ikke om det er dette man kan kalle bildestøy eller om det heller har noe med fokusen å gjøre. Kondens tror jeg ikke det er selv om jeg ser at timestampen har begynt å tulle allerede og det er jo ikke et bra tegn Det har riktignok blåst en del så noe skyldes kanskje det. Dårlig lys er jo også en mulighet,men da burde jeg jo ihvertfall se ett og annet litt bedre dagbilde i løpet av 5 uker.

Jeg hadde stillt kameraet på 8mp, men prøver 10 MP(maks) neste gang så håper jeg det hjelper. Men alt i alt, synes jeg dette er ganske ulogisk. For den aller første uka jeg prøvde det i høst fikk jeg masse fine grevlingbilder på ca samme avstand og jeg fikk litt senere på høsten dette bildet av røyskatt

.

Men så er det liksom ett eller annet som skjer som gjør at kvaliteten går kraftig ned, i hvertfall i mine øyne. Eller er det bare meg.

Er det noen som har noe tips til hva det kan være?
Gå til toppen av siden

Biologi Interesert
Aktiv deltaker

46 Posts

Skrevet - 28/12/2016 :  20:15:51  Vis profil Send Biologi Interesert a Private Message  Svar med kopi av melding
Sony gx 75
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 29/12/2016 :  00:03:03  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
For det første kan ikke bilder fra viltkameraer sammenliknes med bilder fra systemkameraer, men man burde kunne sammenlikne med bilder fra kameraer i telefoner og selv der kan det jo bli store forskjeller.

Trailcampro synes jeg har overdrevet kvalitetsvurderinga på bildene fra flere av disse Browning-modellene. Dette kan jeg bare si på basis av det de har publisert, men de må jo ha et stort billedmateriale både fra 2015 og 2016 på de siste modellene. Andre testere har også bemerket bra resultater med nettopp denne modellen. De gir på billedkvalitet 82/100 i score og det er høyt i forhold til de fleste andre kameraer. Mulig at jeg har misforstått og at de kanskje har lagt mer vekt på videokvalitet i denne vurderinga. Mange av bildene de publiserer er for lyse og blasse, mens andre bilder faktisk er på kanten for lyse og dessverre litt for stor kontrast til de mørke partiene igjen.

Siden jeg fikk bra videoer med den eneste Browningen jeg har var jeg nøye med å påpeke dette og henvise til de andre testene. Jeg tror at noe av forklaringa ligger i at de har brukt en videochip og medfølgende videoprogram som fungerer bra og så har de laget stillbildefunksjoner nærmest som et tillegg. Oppløsninga på chipen kan tyde på det, 1920 x 1080, altså kun 2 megapiksler sammenliknet med et stillbildekamera. Skal dette skaleres opp til 8 og 10 mp så stiller det krav til programvaren. Du burde kanskje prøvd 2 mp først?

Trailcampro: "In the past, many people get confused with the megapixel rating trail camera manufacturers advertise. Companies inflate the mpxl rating to attract eyes to their products. They do this through interpolation, which digitally adds megapixels to a photo without actually improving the picture.

The best way to judge picture quality is to look at actual pictures. You will notice this the most when you zoom in on a full-size image that a camera has taken. The details of the photo will appear hazy or even digitized. This is normal, and to be expected."

De prøver altså å forklare at de ikke skjønner vitsen med oppskaleringa. Så prøv heller lavere oppløsning, men jeg tviler på at det endrer eksponeringsproblemene. Når lyset blir dårlig må du også regne med bevegelsesuskarphet på raske dyr. Det ser vi jo også på både reven og minken.

Og de bildene du viser av reven er også blasse og lyse og kanskje også litt for blå. Men klokka kan vel umulig stemme, så det er jo vanskelig å si hvor mye lys der er. Imidlertid kan vi se at dybdeskarpheta er ok, men noe mer uskarpt på venstre side. Høyre side der stubben stikker opp ser jo skarp ut, i den grad man kan avgjøre det på 850 pix i bredda her. Synes det siste bildet ditt av røyskatta også er for lyst (overeksponert) og at der også kan være en skjevhet i skarpheta (om ikke alt på venstre side er mye nærmere, men det ser jo ikke slik ut).

De to neste bildene må skyldes fuktighet, dugg og/eller rim på filteret/glasset foran objektivet. Kanskje står det så nær trestokken at selv små dyr som mink og oter rekker opp til det lett og puster nyskjerrig på fronten av kameraet. Rødreven kan også reise seg opp for å undersøke. Nattetåka vil også være et problem over en åpen bekk. Dette er nok det største problemet for viltkameraer uansett. Kanskje kan det hjelpe å bygge et skjul med noe beskyttelse foran (helst noe som hindre dyr i å komme for nært). Men riming og dugging ved fallende temperaturer er vanskelig å unngå. Og starter et dyr prosessen ved å puste på kameraet blir det fort hvit tåke enkelte dager og det kan vare.

Noe positivt kan man dog si (om det du har vist). IR-bildene viser jo bra skarphet og kontrast, minken med fisken er litt for nært. Og IR-bildene kan ikke se ut som andre bilder. På noen kameraer kan man stille ned styrken på IR-lampene slik at nære ting ikke blir kraftig overeksponerte, men ikke på dette såvidt jeg skjønner. Og igjen et minus, men egentlig er det vanskelig å være helt sikker i denne størrelsen. Det ser ut som det er skarpere på høyre side igjen, altså optisk skjevhet.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 16/07/2017 :  13:20:57  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvor lenge jeg bør fortsette i denne tråden, men jeg ser jo at enkelte kameraer fortjener nye kommentarer på godt og vondt!

Browning Spec Ops FHD fortsetter å fungere. Sensoren imponerer og våkner ofte i tide mens flere nabokameraer sover videre. Det er klart at den ikke er særlig effektiv når jeg har plassert den så lavt at den tildels snør ned. Men den våkner både i kulde og snø allikevel og når våren kommer fortsetter den å ta opp video. Her er et par eksempler. Legg merke til at ved kilden i motlys blir det litt sløring. Andre kameraer er faktisk verre på det. Så må jeg også nevne at en kommentar her tidligere selvfølgelig var feil. Den kan selvfølgelig ikke fortsette å lagre video neste gang man slår den på igjen. Så mye minne har den ikke innebygd. Var bare en situasjon jeg mistolket en gang i begeistringens rus. Vær også obs på at der er nye modeller av denne og Browning Recon Force FHD med forbedrede egenskaper.
https://youtu.be/SCT_ZgpI7dM
https://youtu.be/tt5czVmJJsY

Bolyguard/Scoutguard 550 (5 Mp og 8 Mp) fortsetter å imponere på å kunne stå lenge med lite strømbruk for så å våkne når det er mildt nok (ca -30 gr grense). Men dessverre må jeg nevne at jeg ofte har opplevd at der det er tre eller fire merker til stedet (Boly/Sc, Primos, Wingcam I/II, Browning), så er det som regel den som ikke har fått med seg situasjonene, antakelig fordi den er tregest til og starte og våkne. Virker som sensorene er kalibrert forskjellig. Den lures også ofte av solvarmen og enkelte av dem har en tendens til teknisk svikt bl a i eksponeringsprogrammet, og IR-sensoren for fjernkontrollen man er avhengig av (eventuelt kretsen den er koblet på) har en tendens til å svikte. Av de fire jeg har brukt mye er faktisk tre av disse kretsene eller sensorene røket på, mye brukt men allikevel! Det betyr at man alltid må ha friske batterier på dem ellers glemmes instillinger etterhvert. Eller så må de repareres.

Primos Proof 02 og 03 På tross av eksponeringsproblemer leverer de bilder. Selv om mange er feileksponerte gjør de opp for seg ved å levere mange bilder! En sær egenskap er at de tar fortløpende bilder av åpne terrenger bare det er litt variasjoner i sol og skyer, om man vil kan man bruke dette for en form for time-lapse. Dermed får man med fugler som er på litt for lang avstand til at sensoren kan løse ut. Særlig 02 gir fremdeles de beste IR-bildene (ikke 03 dessverre). Og kulde tåler de. Tett holder de også, som Browning og WingCam.

Et slikt eksempel på nytte av mange eksponeringer hadde jeg på noe jeg trodde var et ringduepar oppi lia. Jeg hadde sett en og to av og til, men primosen viste at det var minst tre.

Ringduer Karasjok 2017 (Klikk for å se et større bilde)

Morgendugg og tåke er ikke til å unngå, men det tørker ut.

Ringdue Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

WingCam er gått ut. Men de jeg har igjen fortsetter å fungere bra. Jeg eksperimenterte litt med å sette de på jordet og ved smeltevannsdammer. Dermed viste de også bra egenskaper på mindre dyr (fugler) i vår. Og da mener jeg at de løste ut fordi det var fugler i nærheten og ikke bare varierende sol. De har jo også vist seg gode på elg og rådyr, ulempen er litt lange eksponeringstider og hotspoten i IR. Som tidligere nevnt har de litt forskjellig nærfokus og også optisk skjevhet (jeg reklamerte på en pga både fokus og feilaktige farger ekponeringer) og en røk pga av kuldeproblemer ellers var det siste også et bra kamera. Jeg var derfor skeptisk til dem i kulde, men så viser det seg nå at også de som jeg har igjen våkner av dvalen når det blir mildt nok. Man bør nok sette inn friske litiumbatterier før kuldeperioden.

Her er noen bilder med WingCam I; på de to første har jeg flyttet infostripa litt opp og på det tredje ser dere at jeg hadde vinklet så mye ned at uskarpheta i forgrunnen blir plagsom.

Gluttsnipe ved vårdam karasjok 2017 (Klikk for å se et større bilde)

grønnstilk i vårdam karasjok 2017 (Klikk for å se et større bilde)

gluttsnipe ved nærgrensa i viltkamera (Klikk for å se et større bilde)

Det samme kan dere se på disse to bildene av sotsnipe, men der har jeg prøvd å kompensere med økt skarphet, men det nytter selvfølgelig dårlig i større utgaver.

sotsnipe på nærgrensa (Klikk for å se et større bilde)

sotsnipe i vårdam (Klikk for å se et større bilde)

På disse to ifra WingCam II er iallfall nærskarpheta ganske konskvent på ca 1 m, ikke skjevt.

Krikkender i vårdam med WingCam II (Klikk for å se et større bilde)

Krikkender ved vårdam med WingCam II (Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - kjellms den 16/07/2017 15:20:29
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3112 Posts

Skrevet - 16/07/2017 :  17:06:33  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Er vel litt urettferdig å ikke vise bilder fra Bolyguard/Scoutguard SG 550-8M også. MMS utgavene har jo fordelen av å kunne sende små MMS bilder til telefon og mail. Når man i nesten et trekvart år har venta på noe fornuftig fra den annet enn noe fokksnø med groper som kan tolkes som spor etter dyret, eller i bestefall et tåkeportrett eller en buskete hale på tur ut av IR-sonen så blir man totalt overrasket når slike bilder begynner å dukke opp! Jeg har vel ikke satt noe kamera uti noen elv vel! Når den første overraskelsen har gitt seg så skjønner man altså at smeltedammen er svært utsatt og mye større enn vanlig de siste åra. Så da var fem andearter innom i løpet av den seine våren.

laksand på elgkamera (Klikk for å se et større bilde)

Så noe fra eksperimenteringa ved vårdammen:
Det første viser igjen tydelig noe skjevhet i montering av optikken, mer uskarpt ned mot venstre. Slike fugler er også raske i bevegelsene noe som ofte gir uskarphet. Vet ikke om metadata her er til å stole på, lukkertid er oppgitt til 1/320 sek.

gluttsnipe i Scoutguard (Klikk for å se et større bilde)

På de neste har jeg delvis flytta infostripa fordi der er mye uskarphet nederst pga nærgrensa. Et av disse viser også skjevheta, mer uskarpt ned mot venstre. Imidlertid er fargene og eksponeringene svært bra. Ofte trenger man ikke justere i det hele tatt! Disse er fra kanskje det beste Bolyguard/Scoutguard kameraet mitt. Hadde det nå bare vart. I det siste har den nemlig fått den uvanen at den totalt overeksponerer ca 1/3 av bildene noe som ikke er tilgivelig da de blir fullstendig uten info, og i tillegg rekker den ofte ikke motivet! Så ille at jeg har tatt det ut av bruk og lagt det i en tenkeboks.

Grønnstilk i snøvær (Klikk for å se et større bilde)

Grønnstilk me flere (Klikk for å se et større bilde)

grønnstilk m flere i snøvær (Klikk for å se et større bilde)

krikkender i vårdam med Scoutguard (Klikk for å se et større bilde)

Redigert av - kjellms den 16/07/2017 17:07:42
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,41 sekunder. Snitz Forums 2000