Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Diskusjon
 Nicknames på Spør en biolog
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kjello
Biolog

4584 Innlegg

Skrevet - 12/08/2016 :  11:55:15  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Hva med å følge politikken til Edderkoppkrokens forum:

Personer som ønsker å registrere seg på forumet må bruke fullt navn. Forespørselen forkastes hvis ikke dette følges opp. Grunnen er at innholdet her har vitenskapelig interesse.

Use your real name when registering. Requests will be rejected if not. The content of the forum have scientific interest, and there is no need for nicknames. Admin.

Eller i det minste gjøre det obligatorisk å oppgi fullt navn i profilen?

KMO

Redigert av - kjello den 12/08/2016 11:59:18

Limnoan
Biolog

9854 Posts

Skrevet - 12/08/2016 :  14:48:14  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
"Ja takk, begge deler! (Men, du kan sløyfe brødet.)" Sa Ole Brum.

Om du som meg har et navn, som gir borti 500 treff i telefonkatalogen, er det stas med et nick, som er mitt eget.

På den annen side, det skulle ikke være noe å skjems for at en står registert på Spør en biolog. Derfor bør det være fullt navn i profilen.

I enkelte tilfeller kan det jo være interessant å se hvem som har innlegget.

AA
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

5248 Posts

Skrevet - 13/08/2016 :  18:19:20  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Så hvis jeg registrerer meg som Bjarne Hansen, er mine innlegg mer verdifulle?
Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4584 Posts

Skrevet - 13/08/2016 :  19:17:09  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Bare hvis du heter Bjarne Hansen.

KMO
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

5248 Posts

Skrevet - 13/08/2016 :  20:05:03  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Poenget mitt er at det er umulig å garantere identitet på nett, med mindre man går om BankID eller noe sånt (skjønt det er heller ingen helt ekte garanti). Og da er det i grunnen like greit å opptre anonymt (eller "anonymt").

Det er veldig enkelt å skape seg en falsk nettidentitet som Bjarne Hansen - profil på Facebook etc, etc. Dersom "Spør en biolog" prøver å gi inntrykk av at identiteten til brukerne er klarlagt, kan det gi en falsk trygghet. Det er viktig å være klar over at man ikke vet hvem man kommuniserer med på nettet. Spesielt gjelder dette for yngre brukere av forumet.

Redigert av - Siri K den 13/08/2016 21:49:55
Gå til toppen av siden

Dagf
Aktiv deltaker

1592 Posts

Skrevet - 13/08/2016 :  21:13:20  Vis profil  Besøk Dagfs hjemmeside Send Dagf a Private Message  Svar med kopi av melding
For oss "faste" er det vel greit med fullt navn - men jeg synes ikke det er nødvendig i brukernavnet, bare i profilen.

Et absolutt krav om fullt navn vil garantert skremme vekk mange av spørrerne. Det er faktisk veldig gode grunner til å ikke strø om seg med fullt navn på internett. Jeg foretrekker at det ikke kommer opp altfor mange treff hvis noen googler navnet mitt - uansett i hvilken sammenheng det måtte være. Jeg vil helst styre den informasjonen selv.

Konsekvensen vil sannsynligvis bli at "spør en biolog" blir en lukket klubb for innvidde, og det vil vi vel ikke?

orkideer i norge | www.maculata.com
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9854 Posts

Skrevet - 14/08/2016 :  08:46:50  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Dagf har gode poeng! Det er dumt om krav til identitet skal skremme noen bort. Og det er et poeng å begrense bruken av eget navn på nettet.

Å ha fullt navn i brukerprofilen synes jeg likevel er nyttig. Det gir en viss sporbarhet. At det finnes falsknere der ute må vi bare leve med. Det er ikke noe som ble oppfunnet med Internet.

At navnet på avveie kan skape problemer har jeg selv eksempel på: For mange år siden hadde jeg en krangel med lensmannen på Bømlo. En navnebror av meg hadde stiftet gjeld han ikke hadde gjort opp. Selv hadde jeg bodd på Bømlo et par måneder noen år før det...

AA
Gå til toppen av siden

Dagf
Aktiv deltaker

1592 Posts

Skrevet - 14/08/2016 :  11:47:51  Vis profil  Besøk Dagfs hjemmeside Send Dagf a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, og bare for å presisere: jeg har selvfølgelig ingen problemer med å stå for det jeg skriver her. Det er ikke det som er saken, og jeg har fullt navn i profilen. Men det kunne f. eks. hende jeg søkte jobb et sted - jeg er fotograf av yrke, ikke biolog - og det første en potensiell arbeidsgiver gjør er å google. Har jeg lyst til å bruke tid på et intervju på ting jeg selv mener er uvedkommende? Nei. Jeg vil ha kontroll selv.

Jeg er også aktiv på et par forum innenfor mitt eget fagfelt. Der vil jeg også helst slippe å senere måtte svare for ting jeg måtte ha sagt i en annen kontekst.

Og så videre. Derfor er jeg restriktiv med å oppgi fullt navn på internett, om det ikke er høyst nødvendig. Det er bare en generelt preventiv forholdsregel som jeg bruker overalt. Hvis jeg vil stå offentlig frem under fullt navn er det et valg jeg tar der og da.

Problemet med internett og personvern er ikke nødvendigvis enkelttilfeller - det er sammenstillingen av informasjon fra mange kilder, gjerne helt løsrevet fra kontekst.

orkideer i norge | www.maculata.com
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 17/08/2016 :  16:06:04  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt som argument at f.eks skoleungdom kan våge å spørre her fordi de er anonyme. Vi fikk noe midler på en pott til de med innvandrerbakgrunn. Der brukte jeg nettopp dette argumentet. Jeg tror mange ungdommer og spesielt ungdom med innvandrerbakgrunn er litt flaue fordi de er usikre på helt vanlige arter. F.eks hva en hestehov er, eller hva som er forskjellen på gran og furu.

Akkurat de faste syns jeg også godt kan ha fullt navn i profilen! Vi kan godt lage noe retningslinjer på det.

Jeg er med andre ord veldig enig med Dagf.

Spør en biolog bygges helt om nå og jeg kjemper for at vi skal få så mye som mulig av det vi kjenner og liker, men at det som er klønete skal bli bedre. Alle innspill av denne typen er veldig bra akkurat nå.
Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4584 Posts

Skrevet - 22/08/2016 :  18:36:03  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Når vi først er inne på ting som bør endres: Hva med å endre "Alder" til "Fødselsår", eventuelt med en automatisk utregning av vedkommendes alder? Litt tungvint å måtte endre dette hvert år.

KMO
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2145 Posts

Skrevet - 22/08/2016 :  21:35:41  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Enig! Nå blir det fødselsår som legges inn, evt at vi kan droppe det. Vi har hatt alder for å kunne svare de helt unge på en grei (mildere) måte.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,09 sekunder. Snitz Forums 2000