Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Min biologiopplevelse
 Ingen verdensrekord sikkert,men....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

topolino
Aktiv deltaker

1311 Innlegg

Skrevet - 19/08/2016 :  23:24:23  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Har sådd tomater i marsmåned og har nå noen monster av planter med små "cherry"tomater,som det kommer hele tida nye blomster på og mer tomater...Fikk lirka meg innimellom plantene med armen for å plukke de modne,og klarte å forstyrre bare ei av tre Argiope bruennichi edderkopper som har finni på å ha nett der...Så kom turen til noen potter der tomatplantene også har blitt utrulig svære,og da trudde jeg at jeg hadde blitt rispa opp på armen av en bjørnebærgrein(ikke det at jeg så noen bjørnebærgreiner der,men de dukker opp histen og pisten i buskaset). Men akk og ve,det begynte å stikke og svi på hele venstrearmen og høyre handa,og det var vel ikke noen bjørnebærgreiner jeg hadde kommet borti...jeg hadde veps ifra skuldra og ned til fingrane! Sinte sådanne!Fikk kommet meg bort og i hus,det svei noe forferdelig,fikk vaska hele armane,og det ene kneet med eddik,smørte meg inn med noe som er for insektstikk/solbrenthet etc. Enden på visa var at jeg telte 9 stikk ....Heldigvis reagerer jeg ikke allergiskt på insektstikk(ukrutt forgår ikke så lett,sa fatter'n bestandig). Etter ei kort stund så måtte jeg "leite" for å finne stikka! Ikke noe rocket-science,men eddiken fungerte som vanlig!

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia

Tove
Biolog

11241 Posts

Skrevet - 21/08/2016 :  19:08:38  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Hadde vært veldig moro å få se bilder av tomatplantene og tomatene. Plantene står inntil en varm vegg på friland?
Kjøper du frø? Eller sparer på frø av egenproduserte tomater fra år til år?
GODT at eddiken fungerte på vepsestikkene.
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

1311 Posts

Skrevet - 21/08/2016 :  21:20:45  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Uheldigvis må jeg svare nei på alle spørsmåla dine,Tove!Detta er andre gang jeg prøver å få til noe kjøkkenhaga,første var i 1989!Men da hadde vi ikke vann hverken i tilsig-brønn ei heller ifra kommunalt vannverk;det blei ei fylling i brønn med vann ifra tankbil. Den gang prøvde jeg å få fram "zucchine" eller courgette(trur det skrives sånn),tomater,rips og solbær....de første gikk det greit med,de er ikke så vannforlangande,tomatene blei brune og råtna før de blei modne(en "ekspert" sa at jeg skulle sprøyte med ett middel slik at de hang fast på planta,men da syntes jeg at grunnen til å dyrke sjøl blei borte),ripsa og solbæra blei det ett par stykker av på hver plante for deretter å ta den "veien høna sparker"....Så oppdaga vel at grønne fingre det hadde jeg vel egentlig ikke...og ikke vann heller....
I februar i år,da våryret begynte å melde seg bestemte vi for at boblebadet ute aldri blei brukt(bare en myte som sier at vannet varmer seg opp av seg sjøl midt på sommer'n her nede! Det æ'kke sant!),så da blei kassa der boblene hadde vært omgjort til kjøkkenhaga,med hestelort og fin jord. Sådde 17.mars både tomater,zucchine,sjalottlauk(Grini's)og rabarbara(som jeg oppdaga da at skulle væra sådd på høsten,men pytt,pytt prøvde allikevel!) Gubben hadde laga til en innretning av sånn duk som slipper vann og lys gjennom,på en rull med stenger som holdt duken på plass om det skulle blåse. Alt har fungert bra,eneste er at erfaringa mangler,og istedenfor å spørre om råd,så sådde jo kjerringa alle frøa av de forskjellige,med det resultatet at tomatplantene kom vel opp 110% av dem,og de bare grodde og grodde....prikla ut både to og tre ganger,til slutt ga jeg nabo'n en hel haug med planter,som hu spurte meg her om da'n hvor store mine var,for de hu hadde fått hadde grodd over alle forventninger!Etter at "courgettane"-zucchine,var ferdig med sin jobb,og plantene fjerna,har rabarbaraen begynt å bli vigorøs,håpa jo på ei kake med rabarbara på i sommer,men det blir kanskje råd til neste år....Tomatene har fremdeles masse blomster og nye pomodori=pomo d'oro=gulleple!

(Klikk for å se et større bilde)
Bildet er tatt i mai da det fremdeles var litt orden i sakene!

(Klikk for å se et større bilde)
Og zucchini-blomstrane er bare helt fantastiske å både se på og å spise,"impanerte" og oljestekte.Men en må plukke bare de "mannlige" blomstrane,de som ikke har ei frukt "hengande" bak på blomsten!Men det veit vel kanskje de fleste...

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000