Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Diskusjon
 Edderkoppfilmer til eksponeringsterapi
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

audunsu
Deltaker

5 Innlegg

Skrevet - 25/08/2016 :  21:05:23  Vis profil Send audunsu a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Min kjæreste har angst for edderkopper. Vi har lest at eksponeringsterapi kan virke ved at man nærmer seg angsten i kontrollerte omgivelser. Som steg i terapien har vi blandt annet tenkt på edderkopper, lest om edderkopper i bok med bilder, sett på død edderkopp i glass, og hilst på edderkopper som sitter i ro utafor inngangsdøra vår. Så langt tror vi at terapien har fungert; edderkoppene er blitt litt mindre skumle! Pluss vi har oppdaget hvor fasinerende skapninger de er. :-)

Men neste steg i terapien blir å nærme seg en edderkopp som er i bevegelse, men dette er for øyeblikket mer et byks enn et steg. For å ta det litt rolig vil vi i første omgang se edderkopper bevege seg på skjerm. Til nå har vi søkt etter edderkoppfilmer i vårt lokale bibliotek, på NRK nett-TV, og på internett, men uten særlig hell. Så kom jeg over dette forumet og tenkte at flere av brukerene kan ha sett både en og to dokumentarfilmer om skapningene.

Er det noen her som kan navngi filmer om edderkoppdyr? Dokumentar, barnefilm, spillefilm, alt duger. :-)

Limnoan
Biolog

9717 Posts

Skrevet - 26/08/2016 :  09:38:25  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det første jeg kommer på er skrekkfilmen Arachnophobia, men det er vel kanskje en overdose? Har ikke sett filmen selv.

Et sted der de stiller ut store edderkopper er Oslo Reptilpark:
http://www.reptilpark.no/
De har kanskje også noen forslag til film?

Tidsskriftet Insekt-Nytt har en spalte som heter Insekter går til filmen. Der er det omtale av filmer der insekter (og edderkopper) er tema. Har ikke hatt tid til å gå gjennom det, men de fleste heftene ligger som pdf på:
http://www.entomologi.no/journals/insektnytt/Insekt-Nytt.html

AA
Gå til toppen av siden

kjello
Biolog

4474 Posts

Skrevet - 26/08/2016 :  11:35:35  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
På YouTube må det vel være mange, både seriøse og useriøse, snutter med edderkopper?

KMO
Gå til toppen av siden

audunsu
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 26/08/2016 :  12:39:42  Vis profil Send audunsu a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei Limnoan, takk for svar! :-)

Kopi av melding:
Det første jeg kommer på er skrekkfilmen Arachnophobia, men det er vel kanskje en overdose? Har ikke sett filmen selv.

Et sted der de stiller ut store edderkopper er Oslo Reptilpark:
http://www.reptilpark.no/
De har kanskje også noen forslag til film?

Tidsskriftet Insekt-Nytt har en spalte som heter Insekter går til filmen. Der er det omtale av filmer der insekter (og edderkopper) er tema. Har ikke hatt tid til å gå gjennom det, men de fleste heftene ligger som pdf på:
http://www.entomologi.no/journals/insektnytt/Insekt-Nytt.html

AA

Ja, arachnophobia er nok litt i meste laget akkurat nå, men med litt framgang er hun der kanskje snart!

Oslo Reptilpark er det veldig greit å vite om når hun senere er klar for å se dyra i levende live. Det er god sjans for at vi besøker parken neste gang vi er i Oslo.

I Insekt-Nytt er det masse kunnskap og mange nyttige lenker som kan brukes. Et par jeg fant i farta i ett av bladedene:
http://www.edderkopper.net
http://www.edderkopper.net/Forumfront.html
Gå til toppen av siden

audunsu
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 26/08/2016 :  12:44:20  Vis profil Send audunsu a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjello

På YouTube må det vel være mange, både seriøse og useriøse, snutter med edderkopper?

KMO

Vet du, den tanken hadde ikke streifet meg, enda det er en kjempegod ide! Jeg har allerede søkt litt, og det dukker opp massevis av filmer her. Jeg tror nok dette er den letteste måten å se edderkoppfilmer på, lettere enn å spore opp og skaffe dokumentarfilmer. Kanskje noe av det er små snutter som du sier, men det burde også være mulig å finne lengre filmer av god kvalitet.
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4011 Posts

Skrevet - 26/08/2016 :  13:06:51  Vis profil Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Denne burde være fin for deg. Her er det 2 utenlandske arter edderkopp. Men du har den beroligende stemmen til David Attenborough i bakgrunnen.

Han australieren som var edderkoppeksperten dem brukte der "om" redback edderkoppen. Sier på et opptak, at han faktisk hadde arachnifobi selv. Men han begynte å studere disse dyrene, og fobien ble med tider omvandlet til fascinasjon.
Men akkurat det klippet, sliter jeg med å finne.

mvh Alf Marius

Min hjemmeside
Min Wikipedia-brukerside
Gå til toppen av siden

audunsu
Deltaker

5 Posts

Skrevet - 27/08/2016 :  23:24:22  Vis profil Send audunsu a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av amdb73

Denne burde være fin for deg. Her er det 2 utenlandske arter edderkopp. Men du har den beroligende stemmen til David Attenborough i bakgrunnen.

Han australieren som var edderkoppeksperten dem brukte der "om" redback edderkoppen. Sier på et opptak, at han faktisk hadde arachnifobi selv. Men han begynte å studere disse dyrene, og fobien ble med tider omvandlet til fascinasjon.
Men akkurat det klippet, sliter jeg med å finne.

mvh Alf Marius

Min hjemmeside
Min Wikipedia-brukerside

Som du sier, det høres ut som noe midt i blinken for vårt formål. Jeg kan fortelle videre hvordan det gikk etter at vi har sett den. :-)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000