Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Min biologiopplevelse
 Cumulonimbus-sky
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

topolino
Aktiv deltaker

1315 Innlegg

Skrevet - 10/09/2016 :  21:31:19  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
I sommer har det vært mye "skyer å se",litt annerledes sommervær i år enn vanlig,med en del regn og masse flotte skyer. Som denna Cumulonimbus-skya som holdt seg over den lille by'n vi hører til,i ei stund,helt til sola gikk ned og det ikke gikk an å skille den ut ifra resten av det "blå"!

(Klikk for å se et større bilde)
Det begynte litt hvitt og "forsiktig"...

for så å "eksplodere" i gule og oransje farger...

litt etter litt begynte det å bli mindre farger etter som sola gikk ned...

og det blei vanskelig å skildne den ut...

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 11/09/2016 :  09:20:52  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Ei flott "amboltsky"!

Ambolt (Klikk for å se et større bilde)

Bunnen kommer fra en kraftig oppvind, og så er det en sideveis vind høyt oppe som trekker toppen ut.

AA
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

1315 Posts

Skrevet - 11/09/2016 :  12:51:10  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja,den ser jo ut som en ambolt,og blir vel kallt deretter,men syns at den kan se ut som undersida på en gigantisk brennmanet også,spesielt på høyre sida.
Den skal visst ikke væra så høyt oppi "lufta" 0-2 km. Jeg syns at den holdt seg stille på samma "flekken" i evigheter;det første bildet blei tatt 19.57 og det siste 20.21. Vanligvis så flytter jo skyene langt vekk på en halvtime,men denna var nesten "fastboande"!
Apropos ambolt,(som jeg syns er et vakkert "verktøy" helt ifra jeg var jentunge);så var det en arbeider på "Verven"(Horten verft)på '60 tallet som prøvde å ta med seg en svær ambolt hjem ifra jobben. På den tida var verftsporten overbygd med tak,og i porten var det poltimann! Den kjekke ambolt-tyven,hadde lassa den opp på en kjelke,for det var om vinter'n,og gikk så lett og glidande fram på snøen som bare en som har "reint mjæl i påsan"kan gjøra....,men da han skulle passere porten og polti'n,da glei ikke kjelka så lett lenger! For under porttaket,der var det slettes ikkeno' snø,og ambolten var tung og svær som pesten,og det nytta slettes ikke å dra det en kunne i tauet...kjelka sto pal stille! Og karen blei selvfølgelig oppdaga! Hva som skjedde videre veit jeg ikke.En har kanskje visst det før,men så er det sånn med hukommelsen at den spiller mange ganger en ett puss...en husker vitsen,men slutten den er det litt verre med!

Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 11/09/2016 :  17:06:38  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Skyer er spennende saker! Jeg ville tro skya stod stille fordi den ble dannet på stedet. Av en oppvind som virket som trekken i ei pipe.

"Brenntrådene" i maneten kan nok ha vært nedbør, det lager striper i skyene.

Jeg har også ei smuglerhistorie, den er neppe sann, men god...

Det var rett etter at Berlinmuren ble revet at en grensekontrollør og en reisende møttes på bar. Da grensa var stengt hadde de møttes hver dag, så de var på ett vis kjente. Kontrolløren sa: "Alle smuglet noe over grensen, men du hadde alltid bare en tom sekk i trillebåra din?" "Forstår du ikke det?" sa den reisende. "Jeg drev stort i smugling av trillebårer!"

AA
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

1315 Posts

Skrevet - 11/09/2016 :  20:43:35  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

953 Posts

Skrevet - 01/11/2016 :  12:11:46  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Limnoan

Ei flott "amboltsky"!

Ambolt (Klikk for å se et større bilde)

Bunnen kommer fra en kraftig oppvind, og så er det en sideveis vind høyt oppe som trekker toppen ut.

AA

Selve toppen av ambolten blir dannet av grenselaget mellom troposfæren og stratosfæren (tropospausen). De sterke oppadgående strømmene inne i skyen blir stoppet da tropospausen er en inversjonsgrense. Over der stiger temperaturen med høyden, og de vertikale strømningene i cumulonimbusskyen som er avhengig av en ustabil luftmasse (temp. synker med høyden) for å vokse blir effektivt stoppet.

Av og til vil en cumulonimbussky med stor energi klare å "bryte" i gjennom tropospausen og komme litt opp i stratosfæren, men det er ikke så ofte det skjer.

Som sagt over, selve ambolten er et resultat av at toppen av skyen blir stoppet av et grenselag og presses/flyter utover.

Grunnen til at skyen sto tilnærmet stille er nok at det var relativt lite vind i alle høydelag eller at det var svake motvirkende vinder i forskjellige høydelag. Det er en god del tonn vann som skal flyttes på i en slik sky.

Redigert av - steinn den 01/11/2016 12:20:38
Gå til toppen av siden

topolino
Aktiv deltaker

1315 Posts

Skrevet - 01/11/2016 :  14:12:09  Vis profil Send topolino a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for god utfyllande informasjon,Steinn.Skya var som sagt flott og det var ganske vindstille,så grunna til at den "satt"der så lenge var vel mangel på tyngre vindpust!

Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

953 Posts

Skrevet - 02/11/2016 :  09:14:10  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av topolino

...Den skal visst ikke væra så høyt oppi "lufta" 0-2 km. ...

Å jo, de går adskillig høyere. Basen (bunnen) av skyen kan selvsagt være variabel, men er gjerne fra 500 m - 2 km, men toppen kan gå opp til 15 000 meter eller mer. Alt avhenger av breddegraden og sesong. Jo lavere breddegrad, desto høyere ligger tropospausen. Jo lavere temperatur, desto lavere ligger tropospausen. Som et resultat er det naturlig at Cb-skyene ikke blir så høye på våre breddegrader som i mer tropiske.

Redigert av - steinn den 02/11/2016 09:17:16
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,11 sekunder. Snitz Forums 2000