Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Vaktbikkja - diskuter naturvern
 Under gyvelbusken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Limnoan
Biolog

9854 Innlegg

Skrevet - 27/10/2016 :  10:03:04  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har en kamerat, som har formet et uttrykk for å være trist: "Å sette seg under gyvelbusken."

Uttrykket stammer fra en historie i Bibelen (1. Kongebok, kapittel 19.)
Der står det om profeten Elia, som var lei av livet. Han gikk ut i ørkenen, og satte seg i skyggen av en gyvelbusk. Gyvel er ikke den mest skyggefulle planten en kan tenke seg...

I dagens Aftenpost 27.10. 2016, står det om gyvel som invaderer lyngheiene. Gyvel er en erteblomst, og som resten av erteblomstfamilien, har den nitrogenfikserende bakterier. Derfor har den blant annet i Danmark vært plantet for å binde sand og forbedre jorda.

Problemet er at den formen som ble plantet er større, og mer aggresiv enn den som finnes naturlig i Danmark. Og den fortrenger den opphavelige arten ved hybridisering.

Hvis en ved dette får lyst til å sette seg under en gyvelbusk, vil den i framtida bli sørgelig lett å finne

AA

Dagf
Aktiv deltaker

1592 Posts

Skrevet - 27/10/2016 :  10:29:44  Vis profil  Besøk Dagfs hjemmeside Send Dagf a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er vel kanskje det samme som med klinten og hveten, en upresis oversettelse. Lang artikkel i siste Blyttia om dette.

Når det gjelder gyvel, så sprer den seg utrolig raskt på sandjord på ytre Vestlandet - men det har den gjort i alle år. Den fryser ned og går ut med jevne mellomrom, så den totale bestanden holder seg nokså konstant.

Noen steder vestpå gir gyvel fullstendig inntrykk av å være hjemlig, men den røper seg ved at den aldri finnes langt fra folk. Det er alltid på veikanter eller i nærheten av bebyggelse, jeg tror aldri jeg har sett den i helt spontan heivegetasjon. Alt dette er garantert hageformer.

Mitt inntrykk er ikke at gyvel er noe stort problem så langt. Men det kan jo forandre seg.

orkideer i norge | www.maculata.com
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9498 Posts

Skrevet - 27/10/2016 :  14:41:04  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Gyvelelen er stedvis et problem på Lista.

Rundt Middelhavet fins mange arter i gyvelgruppa (ikke alle i gyvelslekta, men i nære slekter). De dominerer i maquis og garrigue. Så den planta som er omtalt i 1. Kongebok er nok en av disse.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000