Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om andre naturfag
 Hva slags stein?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Finn A
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 05/03/2017 :  20:50:36  Vis profil Send Finn A a Private Message  Svar med kopi av melding

(Klikk for å se et større bilde)
Hei!Denne steinen plukket jeg opp av vannet i Kragerø-skjærgården for noen år siden.Det er 2 steiner som henger sammen i noe som kan ligne støp.Saken veier ca.2,5kg.Det er akkurat som om den "ruster"litt.Jeg vil tro det er rester etter vulkansk aktivitet,men hva vet jeg?Kan dere forklare?mvh Finn A

Limnoan
Biolog

9852 Posts

Skrevet - 06/03/2017 :  10:07:43  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan minne om slagg fra et støperi.

Når en støper jern, blir det alltid noe slagg som en kvitter seg med. Det ble gjerne helt ut i sanda på støperigulvet. Slagget har ofte vært brukt som fyllmasse, for eksempel til veier og slikt. Hvis det er slagg, er det kanskje magnetisk?

AA
Gå til toppen av siden

Finn A
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 06/03/2017 :  16:56:16  Vis profil Send Finn A a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei,den er ikke magnetisk,når jeg prøver med en liten magnet.Tenker også at det måtte vært en usannsynlig rekke av tilfeldigheter om dette skulle kommet fra et støperi,med tanke på funnstedet.Det burde vel og vært mer "rust"?Tror den har ligget i saltvannet lang tid.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9852 Posts

Skrevet - 06/03/2017 :  17:57:22  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er nokså variert berggrunn rundt Kragerø, se:
http://geo.ngu.no/kart/berggrunn/?map=Berggrunn.N250&Box=150558:6519250:215900:6554477

Slike løse steiner kan dessuten ha kommet langveis fra, for eksempel med isen under siste istid.

Jern er et av de vanligste grunnstoffene på jorda, så mange slags stein kan ruste. Når jeg tenkte slagg, så er det på grunn av formen. Den ligner slaggklumper jeg har sett. Her jeg bor var det lenge et stort stålstøperi, og før i tida spredde de slagget som veifylling i hele nabolaget.

En test som kan gjøres er å prøve om dette er kalkstein. Geologer bruker gjerne 10% saltsyre til slik test. Har du ikke det, kan det kanskje nytte med sterk eddik. Syre får kalkstein til å bruse. Om eddik får det til å bruse, er det kalk. Hvis steinen ikke reagerer med eddik, er det mer usikkert. Kan jo tenkes at den ville reagert med saltsyre.

AA
Gå til toppen av siden

Finn A
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 06/03/2017 :  19:05:25  Vis profil Send Finn A a Private Message  Svar med kopi av melding
Eddik fikk den ikke til å bruse,jeg skal prøve med saltsyre en dag.Forstår jeg rett,mener du dette er en stein?At det lyse feltet midt på,også er steindelen?Rett ved funnstedet går en åre,jeg er ganske sikker på er Damtjernitt.Sikker fordi 3 km unna er det påvist og fredet et felt med Damtjernitt.For meg ligner steinen litt i struktur,bortsett fra fargen.Vet ikke om det er vanlig med biter av Damtjernitt?En geolog bør vel helst ha denne i hendene for å være sikker?
Gå til toppen av siden

Dagf
Aktiv deltaker

1591 Posts

Skrevet - 06/03/2017 :  23:15:07  Vis profil  Besøk Dagfs hjemmeside Send Dagf a Private Message  Svar med kopi av melding
For meg ser det mest ut som den sentrale delen er en rullestein av et eller annet vulkansk, som så er dekket av et slags uregelmessig "belegg" på begge sider. Det er ikke slik vi finner kalkstein, da er det lagdeling.

orkideer i norge | www.maculata.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,09 sekunder. Snitz Forums 2000