Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om andre naturfag
 Organiske forbindelser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mattenøtta
Aktiv deltaker

17 Innlegg

Skrevet - 02/05/2017 :  18:24:37  Vis profil Send mattenøtta a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei!
Kan noen forklare meg litt rundt kokepunkt og vannløselighet hos ketoner, etere, estere og aminer? Synes boka forklarer det veldig dårlig. Hadde vært fint om dere kunne henvise til hvorfor det blir slik av bindingene mellom atomene!
Takk for all hjelp

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 03/05/2017 :  10:13:58  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette handler om polaritet. Polare stoff løses lett i polare løsemidler, der vann er et hovedeksempel på polar løsemiddel.

Når det ikke er snakk om ioner, så skyldes polaritet at elektronene i molekylet er ujevnt fordelt. (De tiltrekkes av ett atom på bekostning av naboene.)

Oksygen i dobbeltbinding er forholdvis polart. Oksygen med to enkeltbindinger er noe mindre polart. Omgivelsene spiller også en rolle. Den polare virkningen blir "motvirket" av apolare omgivelser, for eksempel en kjede av karbonatomer. Derfor er for eksempel en eter mindre polar enn en alkohol med samme bruttoformel.

Polariteten virker også på kokepunktet. Polare stoff blir sterkere holdt sammen av elektrisk tiltrekning. (Spesialtilfelle hydrogenbindinger).

Nitrogen i amin kan også være polart, i noen tilfelle så mye at det dannes ioner av typen. -NH3+

Håper dette kan være litt til hjelp. Det var i slutten av forrige århundre at jeg studerte kjemi...

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000