Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om andre naturfag
 Koke vann i plastkopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

EMCB
Biolog

62 Innlegg

Skrevet - 08/06/2017 :  13:12:10  Vis profil Send EMCB a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan man koke vann i en plastkopp som har lavere smeltepunkt enn 100 grader? Er smeltepunktet over 100 grader vil jo vannet forhindre at plasten når smeltepunktet, men om smeltepunktet er under vil vel koppen smelte, eller??

Erlend M. C. Bremset

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 08/06/2017 :  14:19:12  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja og prøver du å varme den opp på kokeplata, smelter den før vannet er oppvarmet. Smart.

Eneste måten å koke vann på med slik plast er å senke lufttrykket over vannet. Men da rekker det selvfølgelig ikke 100 gr C.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 10/06/2017 :  18:04:40  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Derimot skal det gå an å koke vann i papir. Forutsetningen er at papiret blir vått. Så vidt jeg har forstått. Det blir ikke varmere enn 100 grader så lenge det er vann til stede.

Problemet med en plastkopp er vel særlig dårlig varmeledning, slik at vannet ikke får kjølt med plasten.

Det går ellers stygge historier om ubetenksomme folk, som har prøvd å lunke på kaffen i TV-kanna.

AA
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 20/10/2017 :  12:32:26  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Rart hvordan man unngår å svare på vesentlige sider ved slike spørsmål. Plast er jo veldig komplisert og mange typer og det samme med oppvarmingsmetodene. Man ser for seg at man bruker de vanlige metodene med bål, gass, sprit og elektriske kokeplater. Problemet med slike varmekilder er jo at temperaturene de opererer ved er gjerne flere hundre grader, noe vi vil fordi vi vil har rask oppvarming i daglige gjøremål. Plast er jo stort sett også ganske brennbart og brannfarlig så derfor er det også en dårlig ide med slike stoffer som som lett kan ta fyr på varm plate og gassflammer etter at noe feks er tørrkokt. I en metallkasserolle kan mat forkulles uten at det alltid tar fyr. Om en tilsvarende "plastkasserolle" (som jeg ikke tror fins) blir utsatt for tilsvarende tørrkoking vil den (utenom innholdet) antakelig selv begynne å brenne. Noe som kan bli katastrofalt.

Det fins selvfølgelig også mer keramiske plaststoffer, men tviler på at de vil tåle normale kokemetoder over tid, ellers ville de nok vært på markedet for lenge siden.

Men tilbake til hovedspørsmålet. Det er jo avhengig av hvordan oppvarminga skjer. Skal man varme fra utsida og plasten lede inn varmen fra varme plater eller flammer så går det dårlig noe som er forklart i innlegget foran. Men det fins jo enkelte andre måter å varme opp ting på, f eks varmelementer man senker ned i væsken eller mikrobølger med bølgelengder som absorberes av nettopp vannet.

Jeg testet noen plastkopper i mikrobølgeovnen. En stod det PP (polypropylene) på så det var jo greit, smeltepunktet er oppgitt til 105 grader C. En annen kopp til en termos stod det ikke noe på fungerte fint. En svært tynn hvit (engangs) plasttallerken (ikke noe symbol) fungerte også fint, det kokte kontinuerlig og plasten ble ikke varm. Mange plaster er jo beregnet på slik bruk f eks stod det på en boks et innfrysingsymbol (-40) et maks temperatur symbol (120) og et tegn for bruk i microbøleovn.

Man må imidlertid være litt forsiktig og sjekke symbolene.
Jeg testet en PET flaske (brusflaske av polyester), vannet kokte ok, men flaska krympet! Unødvendig å si at da bruker man ikke slik plast til oppvarming og under noen omstendigheter ikke korke igjen ved en liten test. Det er altså slik at noen plasttyper har kjemiske grupper som kan ta imot energi fra mikrobølgene. Melanin er liknende, testet forsiktig en ca 45 år gammel svensk Ornamin-merket tallerken, vannet kokte ok, men det virket som tallerken også ble ubehagelig varm (noe som også kan gjelde en del typer keramikk og porselen).

Så hadde jeg ikke noe som smeltet da vannet kokte? Egentlig ikke. Polyeten har oppgitt smeltepunkt på ca 90 grader, så jeg hengte opp en vanlig matplastpose til innfrysing i en PP-boks. Og fylte litt vann oppi. Jeg måtte åpne døra kvikt for å se at vannet kokte, men ingenting rant ut av posen, den hold tett, mulig den strekte seg litt. Allikevel vil jeg advare, det er ikke måten å håndtere kokende vann på. Litt større mengder så strekker og sprekker plasten og vannet renner ut.

Redigert av - kjellms den 20/10/2017 12:53:16
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

9857 Posts

Skrevet - 20/10/2017 :  15:44:41  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Å koke vann i plast, slik en kan oppfatte spørsmålet, vil si å koke over åpen varme, eller på kokeplate.

I mikrobølgeovn er det primært vannet som varmes. Vibrerende vannmolekyl.

I min ungkarstilværlse koker jeg ofte i plast. Det vil si legger for eksempel plastpakket fisk eller en frysepose med frosne grønnsaker oppi potetkjelen. Så sparer jeg oppvask.

Er nå så gammel at jeg regner med en naturlig avgang før giftstoffer fra plasten tar meg

AA
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 20/10/2017 :  18:07:18  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Den klare plasten PE som vi bruker til innpakning av mat inneholder neppe mye annet enn -CH2- kjeder, men det er ikke godt å si. En høyskolelektor ved høyskolen i Telemark fortalte at han lenge drev å lette etter og finne en forklaring på et organisk stoff han fant i agurk. Til slutt måtte han konkludere med at det var noe som kom fra inpakningsplasten.

Spørsmålet var jo om å koke vann, ikke noe annet, mikrobølgene tilfører energi og 100 gr C er det samme uansett måten energien er tilført på. Da har molekylene enn viss gjennomsnittlig bevegelsesenergi.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,09 sekunder. Snitz Forums 2000