Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Hva slags viltkamera kan fange inn jordrotter?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 03/09/2017 :  03:37:16  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Eksperiment med tape og brilleglass

Her er et typisk bilder fra et kamera.

(Klikk for å se et større bilde)

Kraftig hotspot og overeksponerte nære motiver i IR. Nærgrensa på disse kameraene er på ca 80 cm til 1 m i godt lys og da gir det også bra fargebilder.
Tapet på det første løse brilleglasset jeg fant i en boks i hylla, dioptrien var antakelig 2 eller 2,5. Satte det ut til testpatruljen.

Her ser vi at brilleglasset burde hatt litt lavere dioptri f eks 1 eller 1,5. Nå flytta vi nærgrensa vel nært (valpen er uskarp) og dybdeskarpheta er liten. Vi ser noen pussige striper, det er faktisk regndråper som faller og stripene blir ekstra lange fordi eksponering skjer ved scanning nedenfra stripe for stripe på tvers og scanninga holder på en måte følge med vanndråpene en stund og gjør stripen dens lengre (Scanninga skjer nedenfra på CMOS-brikka, det vil si ovenfra på bildet, der er ingen fysisk lukker).

PÅ disse bildene ser man at skarpheta kunne passe på et fuglebrett eller liknende, men det blir for lite dybdeskarphet på plen uten avgrensing. Men det var jo bare en enkel test med et tilfeldig brilleglass.

Siden det var lyst prøvde jeg noen tester inne ved enkelt å tape over noen av LEDene, særlig de i midten pga hotspoten og for å redusere lyset i nærområdet og helst mer i sentrum. Testpatruljen var ikke så effektiv på det trange badet så jeg tok også noen selfies.

Lukkertida på disse ble på 1/15 s på 100 ISO, irriterende refleks overeksponert fra særlig de lyse hårene og bevegelsesuskarphet. Står dyr i ro kan de bli skarpe. Men hvordan man skal fordele tapen for å redusere hotspoten må det nok jobbes litt med.

På selfiene ser man at hud merkelig nok ikke reflekterer så mye som enkelte hår. Hotspoten er der nok fremdeles, men i motsetning til valpene har jeg vett til å stå i ro. Det bortre er vel ca 75 til 80 cm unna og det nærmeste er vel ca 45. Altså skarpheta tydelig lenger unna enn på utebilden av valpene i naturlig lys (fordi IR er mer langbølget og brytes mindre). Her hadde jeg ikke tapet så mye av LEDene så 1/60 s, men derfor også kraftig hotspotovereksponering på det nærmeste.

Slik så kameraet ut med brille og tape.
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 03/09/2017 :  12:11:50  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
SPESIFIKASJONER
Ja, en mer detaljert bruksanvisning + spesifikasjoner.
Det står en A hos meg også. På både esken og bruksanvisningen. Men om innpakningen stemmer med kameraet er kanskje en annen sak. Som du sier, det er jo en helt annen fjernkontroll.
"5 Mega Pixels Color CMOS" Mens "Selectable image Resoution: 12MP/8MP/5MP". !?

NATTAS FANGST
Jeg satte ut kameraet kl 19:42. (Akkurat passe til å få se en luftballong sveve over landskapet. Ikke hverdagskost.)
Jeg kom ikke med på video til viltkameraet da jeg satte det ut. Merkelig. Tidspunktet vet jeg fordi jeg tok et bilde av viltkameraet med TG-5.

Innstilt på: Video, 10s og Low.
Vinklet litt mer mot bakken enn i går. Jeg hadde forventet å fange opp et yrende fugleliv under fuglemateren på morgenen. Det skjedde ikke. Kun 13 videoer ble trigget fra kl 19:42 til jeg tok det inn kl 09:10.

Jeg bor i et dalsøkk med bekk rett på utsiden av gjerdet. Her er det rått også når det er tørt andre steder.

Første video er kl 20:53 da jeg legger ut mat og tar bilde med annet kamera for å se at IR-blitsen fungerer/kameraet fungerer. - Ikke plagsomt fuktig.
Neste trigging er kl 23:09. Grevling. Til sammen 4 videoer med grevlingen. Kanskje den også trigget det siste opptaket før midnatt om jeg skal se på klokkeslettet. – Ganske diffust bilde. Jeg har på bare video, men det tar litt tid før blitsen får opp farta. Når lyset kommer til maks så er det helt hvitt i nedre, midtre del av videoen. Fullstendig overeksponert.
Neste video er kl 01:43. Ser ikke hva som har trigget. - Diffust med helt hvitt området.
Kl 05:51, på nattas 9 opptak, er det mulig jeg skimter en fuglevinge, men uansett, hører skjære. – Nå har det begynt å lysne. Kameraet står i et blomsterbed og er vendt mot øst. (Ja, jeg vet, ikke smart.) Mellom hus og trær er himmelen nå like hvit som IR-lyset. Resten av bildet (videoen) ligger i mørke.
Kl 06:34. Skjære og ringdue. Ganske diffuse. Himmelen kraftig lysende. Men hadde det ikke vært dogg på linsa (antar jeg), så hadde skjære og ringdue kommet klart fram.
Kl 08:52. Kun ett opptak av pilfinker. Sola har kommet ned på plenen. Disen har forsvunnet.
De to siste opptakene, kl 09:10, er når jeg tar inn kameraet. – Kameraet er fuktig. (Jeg sjekket ikke om det fortsatt var dogg på linsa.)

Til natta skal jeg se om jeg kan bruke et høyere stativ og rette det mot sør-vest, fortsatt med tanke på å få med fugler, men også å få grevlingen til å komme med. Det er meldt regn, men det trenger kanskje ikke å bli dårligere resultat dersom jeg vinkler kameraet mye ned. Har greie opptak i regn, men da sto kameraet beskyttet.

REODOR FELGEN HAR VÆRT PÅ FERDE …
Tusen takk for detaljerte instruksjoner og forklaringer!
Stadig mer å lære.
Hva med å tape litt bobleplast over det hele (inkl. den sorte tapen)?
(Jeg er ennå ikke helt der med selv å eksperimentere med IR-lyset.)

Redigert av - Markabesøker den 03/09/2017 12:46:47
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 03/09/2017 :  12:57:41  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
PIR OG BATTERI?
Batteriet viste 3 stolper før jeg satte det ut i går kveld. Så det burde ikke være batteriet som gjorde at det ikke ble flere enn 13 videoopptak/trigginger.

Hvordan rangere mest batterikrevende? IR-blits, kamera og til sist PIR eller kamera til sist?

PIR OG DOGG?
Er det doggen på kameraet/glasset (plasten) foran IR-lampene som har hindret trigginger i natt? Og særlig på morgenen da det burde være i hvert fall mange skjærer og deretter pilfinker som holder på under fuglemateren? Det burde vært 10-20 videoer ekstra, minst.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 03/09/2017 :  16:48:43  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, kan godt hende at en type bobleplast kan hjelpe. Da har du kanskje den rette modellen i forhold til den bruksanvisning. Der stod noe rart om tre minutter uten aktivitet så slår den seg av og starter igjen ved hjelp av PIR-sensorene i test-modus. Og det står ingenting om gangtest? Det hørte litt rart ut. Ingen av de jeg har prøvd har slike egenskaper. Vanligvis må man starte på nytt igjen ved slike problemer, eller kameraet kan bli stående i misforstått modus. Eller helt inaktivt. Men de kan forresten bruke strøm og innbille seg at de tar opp bilder og video om minnekortet er fullt.

IR-blitsen blir regnet som mest energikrevende i alle slike kameraer. Og så video. Noen kameraer tillater feks bare 10 sek nattvideo med IR nettopp av den grunn. 3 stolper høres ikke bra ut, men ikke godt å si programmene er forskjellige. Blir en video avbrudt pga for lite strøm så blir det som regel ugyldig fil. Men en sjelden gang lagres noe mindre filer, iallfall på Browning.

Ja det kan godt være at fukt også forstyrrer PIRsensoren, og er det fukt der så er det også på glasset foran objektivet. Men på IR-lampene har det ikke betydning annet enn at det faktisk vil spre IR-lyset.

Ja, natt dogg og fuktighet er problemer med IR, mange kameraer gir elendige bilder da. Legg en liten pose med Silica gel inn i rommet for fjernkontrollen, da tørker iallfall fukt inni huset bort. Så har du iallfall bare dogg på utsida.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 03/09/2017 :  18:57:49  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Glemte det spørsmålet om CMOS. Native pixels kalles det ofte det antall RGB-sensorer på CMOS-brikka som finnes. Der er altså egentlig 5 megapiksler med billedpunkter med full fargeinformasjon. De andre oppgitte 20 mp, 12 mp 8 mp er som regel bare samplet (skalert) opp fra den vanlig 5 mp brikka. Noen få kameraer har også ca 3 mp og 2 mp native oppløsning (eller piklseltall). Programvaren kan være god å gjøre et bilde tuilsynelatende skarpere og med forbedret info. Men det trenger jo ikke bli bedre og ofte vil man jo ikke forstørre slike bilder så mye uansett. Og vil man ha plass til mange bilder på SD-kortet så kan det jo lønnes å kjøre mindre bilder.

Jeg har f eks en med 5 mp native hvor største oppløsning er 5mp filene blir ca 0,6 MB og oppfølgingsmodellen har skalering opp til 8 mp og filene varierer fra ca 1,2 MB til 1,8 MB normalt og det er jo klart det tar mer plass! Og på skjermen ser man ikke forskjell på de gode fargebildene i vanlige størrelser, men faktisk kan man på 8 mp versjonene oftere oppleve støy og artefakter av skjerping og liknende, noen ganger umulig å korrigere for både i farger og IR. Men så varierer jo kvalitet på flere måter, både i programmene og i hardwarens stabilitet, kuldetoleranse osv.
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 04/09/2017 :  20:48:14  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
PIR AKTIV I TEST-MODUS?
Å lese bruksanvisninger er ikke lett. Det er ikke det som står, men jeg antar at med " … within 3 minutes; it could be waked up by any movement detection." så menes det "bevegelse" på fjernkontrollen (???) At det handler om at displayet slukker om det tar for lang tid uten at man gjør noe. Eller er jeg for fantasifull?

Å ha PIR aktiv i TEST-modus (eller CONFIG som det står på min) kan da ikke ha noen hensikt. Eller er det pga PIR at displayet viser motivet? Trodde ellers at viltkameraet var som vanlig fotoapparat i TEST-modus, at når man ser på skjermen så ser man motivet linsa peker på. (I dette tilfelle blir det stort sett bilde av meg selv ettersom det er vanskelig å se på skjermen uten å være foran linsa.)

Gangtest vet jeg ikke noe om, annet enn hva du har beskrevet.

BATTERIENE
Jeg var veldig upresis i beskrivelse av batteriet. 3 stolper = fullt. Så når jeg savner flere opptak av fugler så tenker jeg at når det er 3 stolper så kan det ikke være dårlig batteri som er årsaken.

CMOS PÅ 8 MP
De må være fornøyde med programvaren som forbedrer (evt. "forbedrer") fra 8MP til 12, ettersom default er satt til 12 MP.
Jeg har ikke fått sjekket skikkelig hva det gjør med filstørrelsen.

"FLYFOTO"
Det ble ikke regn i natt, slik som annonsert. Det var muligens heller ikke så ille med dogg som forrige natta.

Kameraet var montert ca 1,6 meter over bakken og ca 1,5 meter i luftlinje fra "den kunstneriske installasjonen".
10 sek. video. Ikke like overeksponert, selv om kort avstand.

Før midnatt var det ikke noen opptak etter at jeg hadde lagt ut mat kl 20:10.
Mellom midnatt og kl 07:24, da jeg tok inn kameraet, var det 19 opptak. Alle "logiske" trigginger. Men jeg syns det var veldig mange "ulogiske ikke-trigginger". Altfor få skjærer, ingen pilfinker eller ringduer, f.eks.
1. grevling kl 00:55 (9 opptak).
2. grevling kl 02:44 (2 opptak).
Det var også noen få opptak av skjærer.
Alle bilder er fra video.

Har nettopp vært ute og lagt ut fuglemat og peanøtter. Det var ikke helt mørkt, men jeg tar ingen sjanser og bruker langstøvler. Dropper å ha kull i dem, da.

Kameraet står på samme plass som i natt. Har stått ute i hele dag også. Men jeg endret fra video til bilder da jeg hentet inn nattas fangst.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 04/09/2017 :  21:45:33  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei, eller jo, jeg forstod slik at den ble vekket av bevegelser foran PIR-sensoren i test-modus. Noe jeg også synes var rart. Neppe med fjernkontrollen. Hvorfor den skulle bli stående i testmodus om man skulle glemme kameraet er jo litt rart. Og at den skulle vekkes av PIR-sensoren i samme modus er jo også rart. Da kan jo uvedkommende bli klar over kameraet. Og hvis det er brukeren selv som har glemt og nærmer seg så vet han vel hva han holder på med og vil starte med å slå den på i riktig modus, som det er på de fleste andre viltkameraer. Så det har faktisk en hensikt at den slår seg av om man ikke vil gjøre noe med den. Det sparer batterier og kameraet slår seg ikke på i et unødvendig modus om ikke eieren virkelig vil noe med det. Så jeg tviler faktisk på manualen der, at den er riktig (?).

Stolpene i batteridiagrammet. De varierer kanskje litt, jeg tenkte der kanskje var 4 deler i det og enkelte kameraer viser ganske høy andel mot fullt batteri inntil de plutselig blir tomme. Men det kan hende det oppleves annerledes med litium-batterier om batteriindikatoren er best tilpasset alkalin-batterier. Men jeg husker at et av kameraene med MMS lovte at kameraet skulle sende melding på SMS når batterien begynte å bli tomme. Jeg spurte seinere eieren av kameraet om den noen gang hadde gjort det, men nei. Så det er ikke alt som loves som holdes.

Når du har gjort innstillingene i config kan du vel gå til side, får du ikka da mulighet til å sikte inn kameraet? Jeg bryr meg ofte ikke om det, men så bommer jeg også noe, gjerne litt for lavt eller litt for høyt enkelte ganger. Ved en brunstgrop hadde jeg egentlig satt videokameraet litt for lavt for elgene, men du verden så fint det ble om våren med sidensvans i einebuskene og smeltevannsbekk bak.

Ja, det med 8 Mp og 12 Mp og forsåvidt enda større er lett å glemme og kanskje forrtrekke, men du verden så dumt det er når det ville vært plass til mange flere bilder på brikka og resultatet er kanskje at kameraet står flere uker uten å kunne lagre nye bilder fordi SD-kortet er fullt. Egentlig holder 2Mp på de fleste vanlige skjermer idag.

IR-lampene dine ser ut til å virke i en sirkel, mørkt i hjørnene.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 04/09/2017 :  23:55:06  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det fins forresten ekstra IR-lamper/paneler å få kjøpt. De kan stå lenger unna og dermed belyse jevnere uten spesielle hotspoten. De er vanskelig å få tak i Norge. Winge hadde en periode, men jeg tviler på at de har nå. Da kan man også få skrå sidebelysning om man vil. Man kunne f eks maske av mye av IR-lampene på kameraet og få bedre og jevnere belysning fra større avstand, selv på nære motiver.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 05/09/2017 :  12:22:34  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Disse eksemplene er ikke ved hjelp av separate ekstralamper, men eksempler på lys fra nabokameraer. Først ett par eksempler fra Browning Spec OPS FHD.
Video i dagslys er bra:

okse snap fra video Karasjok (Klikk for å se et større bilde)

I IR er det ofte både støy og dårlig belysning. Som Markabesøker også har vært inne på, batteriene klarer ikke levere nok når de brukes ofte, og bakgrunnen blir ofte for mørk uansett.:

familie i mørke IR (Klikk for å se et større bilde)

Så et par eksempler hvor et kamera som stod i samme buske tenner og gir hjelpeplys, legg merke til den tydelige skyggen bak.;

elg i IR (Klikk for å se et større bilde)

Med litt shadow/highlight så ser det faktisk ikke så overeksponert ut nærmest og noe mer detaljer i bakgrunnen.

Men det er vanskelig å styre dette. Har det gått mye IR-video igjennom det ene kameraet så blir det lite hovedlys fra det, mens det andre kameraet kan ha uthvilte batterier fordi det ikke står på video (eller nylig skifta batterier) og det allikevel overeksponeres kraftig.:

elgfamilie i IR ved slikkestein (Klikk for å se et større bilde)

Selv om shadow/highlight er brukt ser man tydelig overeksponeringa særlig i treet. I slike tilfelle ser man forresten at eksponeringa justerer noe på videoen, altså når de kraftigere lysene tenner justeres eksponeringa noe ned, men ofte ikke nok.

Man kan også få hjelpelys fra nabokameraer som står i billedmodus, et eksempel, her er forresten også naturlig nattlys:

Elg i IR og nattlys (Klikk for å se et større bilde)

Ingen av disse eksemplene er fra kameraer som er satt for å oppnå ekstralys. Det er pg av trær og busker hvor det var mulig å feste kameraene noenlunde sikkert. Det ene kameraet her står f eks i ei furu som er stødigst selvfølgelig, andre mulige furuer finnes ikke der, iallfall ikke om man vil ha dammen i bakgrunnen. Å sette kameraene i veldig små busker fungerer dårlig.

Så de som har kun et kamera og litt mer tid til det kan ha nytte av ekstralamper. Da kunne man også blende av mye av LED-lyset på kameraet, sette ekstralysene på større avstand og få bedre eksponeringer også i nærområdet. Det fantes to-tre merker slike beregnet på viltkameraer, men jegere velger ikke slikt og dermed forsvinner de igjen. Men her et eksempel fra Spypoint:
https://www.spypoint.com/EN/products/infrared-booster/

Redigert av - kjellms den 05/09/2017 12:30:14
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 05/09/2017 :  18:18:12  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
Oi, så flott elg og så flott fargebilde!

Veldig instruktivt med bildeeksempler med hjelpelys. (Her gjelder det å ikke la seg rive med. )
Tusen takk for at du tar deg bryet med å legge ut dette!

HVORDAN SJEKKE HVA SOM BLIR TATT OPP VED Å SE PÅ SKJERMEN
Å bruke skjermen syns jeg er veldig vanskelig. Mulig at det fungerer om kameraet sikter rett fram og det skal være avstand til motivet.
Men for meg virker det ikke praktisk mulig.

Når jeg bruker gorillapoden så må jeg jo flytte på alt sammen for å endre fra CONFIG til PÅ. Det blir aldri helt den samme plassering/vinkling når jeg setter det tilbake.

I går tok jeg testbilder og så at jeg hadde vinklet kameraet for lite. Ettersom det sto på et stort stativ, så var det enkelt å vinkle det litt mer uten å endre posisjonen.

Ja, det er jo det man sier om det beste kameraet at det er det man har med seg. Det blir vel på samme måte med bildestørrelse, den beste størrelsen er den som får plass på kortet.

04.09. DAG og NATT – HØYT STATIV (samme som beskrevet ovenfor for i går, ca 1,6 høyt)
Kameraet er satt ut kl 07:41. Fram til jeg legger ut peanøtter kl 20:29, er det trigget 33 bilder. Bortsett fra de jeg har trigget selv, så er alle trigget av skjærer. Ingen småfugler. (Ref. lenger ned.)
Distance har stått på Medium.

Grevling 1, kl 22:38 – 22:50 (9 bilder)
Grevling 2, kl 04:06 (2 bilder) (Skjønner ikke at grevling nr 2 gidder. Nr 1 har jo spist opp alle nøttene. Mulig selvfølgelig at det er nr 1 som er innom på "hjemveien".)
Skjærer kl 06:36 – 08:03 (6 bilder)
På det siste bildet med skjærer er det også ei ringdue. Men ingen pilfinker eller andre småfugler.

Igjen denne store forskjellen på video og bilde, ref. video forrige natt.

Grevling 1:

Grevling 2:

05.09. DAG – LAVT STATIV (vil prøve å fange småfuglene)
Viltkameraet 05.09.2017 fra kl 09:04 til kl 15:58.
Distance på Medium.
Kamera, dvs. stilt inn på bilder, på 8 MB.
Tid: 1 sekund.
Linsa 40-50 cm opp fra bakken.
Avstand til motiv ca 1,5 meter.

174 bilder. Logiske trigginger. Skjærer og pilfinker + trigginger i forbindelse med at kameraet settes ut og tas inn.
Kanskje like mange bilder av skjærer som av pilfinker.

Bildet er beskåret:

Hvorfor kommer pilfinkene med når kameraet er plassert lavt? Er fuglene kaldere (bedre isolerte) sett ovenfra? Kan vel ikke bare være den korte forskjellen i avstand?

Jeg har i ettermiddag igjen satt viltkameraet på 1,60 meter og endret fra Medium til High for å se om det hjelper på PIR. Om PIR da vil registrerer småfuglene.

PIR FUNGERER IKKE GJENNOM VINDUSGLASS
Jeg hadde jo allerede funnet ut det. Men gjorde en ny test for å se om det stemte. Plasserte kameraet i to forskjellige vinduer. Jeg gikk fram og tilbake i forskjellige avstander. Ingen trigginger. Må bare innse det. Ellers hadde det vært behagelig å kunne ha kameraet i vinduskarmen og ha full oversikt over fuglebrettet til vinteren.

Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 05/09/2017 :  23:00:31  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Kanskje har PIR-semsoren bedre følsomhet i nedre del av sensoren, det fins en del kameraer som er slike. Når du tar bilde nedover må da pilfinkene være noen nær nedre del? Pluss den lille avstandsforskjellen kanskje, synes også det var rart. Setter du kameraet lavere kommer jo flere inn i nedre del av sektoren.

Du får trening i å stille inn kameraet, tenke senter i motivet og at sidene er loddrette sett bakfra. Jeg har noen kameraer med live-view, men tror aldri jeg har brukt det. Du har en knapp for et laserlys på fjernkontrollen. Det kan hjelpe deg i hvor mye du retter det ned.

Du må altså øve på å slå på bryteren der under etter at kameraet er plassert om du skal bruke laseren for den fungerer antakelig bare i test-modus. Den glemmer jeg også å bruke. Men ellers så justerer jeg ofte kameraene etter at de er slått på sjekker foran og ser midt i mot der jeg mener senter i motivet skal være, eventuelt slikkesteinen og trær i kanten og liknnede. Det blir jo noen selfies da, men det får så være. Da har man iallfalla data på når man skiftet kort også.

Redigert av - kjellms den 05/09/2017 23:03:59
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 06/09/2017 :  11:09:39  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er jo forresten en åpenbar belysningsmetode vi ikke har nevnt her. Siden det er i bebygd området ved hus og hage så er jo sannsynligvis de fleste dyra der vant med lys som kommer og går, slåes av og på. Det er derfor ikke så veldig stort poeng med 940 nm noglow IR.

Hvorfor ikke sette opp en LED-lampe med sensor som er lett å justere slik at den reagerer på mindre dyr også. Da må sensoren være ganske nært så problemet blir da å finne en lampe som kan passe formålet. Den kan stå på stativ (som arbeidslamper) eller på stolpe eller vegg. Mulighetene er mange. På en av veggene her står en "utelampe" som reagerer på mange m (iallfall 7-8 m) på små valper og biler på 10-15 m. I hundegården har jeg en noe eldre hvor sensoren våkner straks en hund rører på seg, men det er med sjeldnere gasspærer (anbefaler ikke slikt nå når LED fins i de fleste varianter).

Blir lysmengden over et visst minimum kan det tenkes at du får full farge på bildene. Men det vil sikkert variere fra kamera til kamera, umulig å forutse, selv sorthvittkvaliteten i dårlig lys før farge varierer stort. Det kan til og med tenkes at du får til å tenne den ekstra-lampa ved at den reagerer på en kombinasjon av dyra og IR-lyste fra kameraet. Lampa bør ikke stå inntil kameraet, det vil være lettere å få jevnere belysning og eksponering på litt avstand. Å teste sensoren i butikk kan kanskje være en ide.
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 06/09/2017 :  15:41:29  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
Når det gjelder å stille kamera i rett posisjon, så går jeg for selfie-metoden. Jeg huket meg jo ned til grevling-høyde med kameraet på høyt stativ. Hvis jeg da kunne se linsa så gikk jeg ut ifra at linsa også kunne se meg. (Men da tenkte jeg ikke på PIR. Ref. nedenfor.)

Da jeg skulle gjenta eksperimentet fra forrige natt, og i mellomtiden hadde flyttet på det høye stativet, så ble det ikke helt riktig plassert på nytt. Dvs. det sto nok på samme sted, men jeg hadde vridd det litt slik at noen høstfloks-blomster kom med i høyre kant. De er tunge av regndråper. Og på bildene ser jeg at de har beveget seg litt. Antakelig ikke av vind, men av regn.

Høstfloks (med TG-5):

Så kanskje pilfink-bildene egentlig har blitt trigget av høstfloks i regn? På den annen side, om jeg hadde satt opp kameraet på den samme måten med formålet å fotografere bevegelser i høstfloks pga. regn, så spørs det vel … (Mer om pilfinker nedenfor.)

BILDER TATT FRA CA 1,6 METER og KAMERAT VINKLET PÅ SKRÅTT NEDOVER
I mine første forsøk var Distance på Medium. Skjærer, men ingen småfugler trigget kameraet.
(Stativ på 40-50 cm fungerte ok. Da fikk jeg bilder av pilfinkene.)

Jeg ville altså sjekke om en endring på Distance fra Medium (eller Normal som det står i bruksanvisning på nettet) til High vil hjelpe.

Det ble tatt 258 bilder fra i går kl 16:15 og til i dag kl 11:47. Bildene ser ut til å ha blitt trigget "logisk". (Kanskje jeg nå kan slappe av med at kameraet skal gå amok.)

Masse bilder av pilfink både i går ettermiddag og i formiddag.
Så det ser ut til at endring fra Medium til High har ført til en større følsomhet i trigging slik at fugler som ikke ble registrert på Medium, nå blir det.

Eller er det regn og høstfloks som er årsaken til triggingene? Mulig at det har skjedd noen ganger, men tror ikke det er hovedårsaken til at pilfinkene har kommet med på bildene.

Men kjellms informasjon om at PIR-sensoren kan ha bedre følsomhet i nedre del, gjorde at jeg sjekket litt ekstra på bildene. Det ser ut til at det ikke er noen pilfinker i øvre del av noen av bildene hvis det ikke samtidig er pilfinker i nedre del av bildet. Mens det er mange med motsatt: pilfinker i nedre del av bildet, men ingen i øvre del. Og skillet ser ut til å gå så vidt over midten av bildet.
Det ser ut til å gjelde for skjærer også. Men ikke like lett å se. Det samme med grevling, ikke lett å se.

Grevling 1: 17 bilder mellom kl 21:55 og 22:02.
Grevling 2 (eller samme?): 24 bilder mellom kl 22:35 og 22:46. (Jeg har ikke registrert at det har vært 3 omganger med grevling tidligere. Får bare håpe at det var grevling 1 som tok en runde i hagen og spiste snegler, selv om jeg tviler på det. - At det har blitt så mange bilder kan kanskje ha noe med at Distance står på High? Men det har sikkert også med at jeg hadde lagt ut blandet fuglefrø på bakken for å få til bilder av pilfink.)
Grevling 3 (eller samme?): 2 bilder kl 03:17

Det jeg har fått ut av mine forsøk er at viltkameraet mitt ikke egner seg til "flyfoto" eller "oversiktsbilder fra oven". Det beste er å ikke vinkle kameraet for mye mot bakken hvis man (også) ønsker trigginger av motiv i øvre del bildet. Eller, om det er uforståelige trigginger så trenger jeg ikke å funder så mye på hva som har skjedd i øvre del av bildet.

EKSTRA BELYSNING
Ja, det så i hvert fall ut til at grevlingen jeg så gjennom kjøkkenvinduet ikke reagerte på at jeg satte på utelampe nærmest rett over hodet på den.

LED-lampe med sensor høres ut som en artig ide og overkommelig i utgangspunktet. Jeg har jo tidligere tenkt på dette med å ha en slags alarm ute. Men så er det det med at når løvet faller av på trærne langs bekken, så blir mitt "dyrefoto-laboratorium" veldig lett å se for alle som går forbi. Det er noen meter til veien, men en litt merkelig plassert belysning vil bli veldig synlig. Og antakelig vil vel kameraet også da bli synlig når det blir opplyst. Jeg ser ikke noen løsning på det akkurat nå. Tenker at så lenge ingen ser kameraet så øker sjansen for at det får stå i fred.

SÅ LANGT INGEN ROTTER
Vet ikke om rottene er så kvikke at kameraet ikke reagerer raskt nok. Eller om grevlingene har skremt dem.
I ettermiddag har jeg satt kameraet utenfor gjerdet langs bekken. Det er et område rottene (begge sorter) ofte har hatt bolig i, både på min side og hos naboen. (Det blir ingen servering foran kameraet.)
Jeg har satt kameraet på Video. Helst skulle jeg hatt det på 1 bilde + video, men forrige gang jeg testet det, så fungerte det ikke.
Minnekortet er nesten fullt. Jeg har ikke tidligere fulgt med på hva som skjer når det er fullt. Må sjekke dette med overskriving. (Men uten mat så er det ikke sikker at det er noen som dukker opp/trigger kameraet.)

Tilbake til dette med å posisjonere kameraet. Da jeg satte det ut nå, så testet jeg MODE-knappen. Først inne i litt dunkelt lys. Den fungerer i ON! Jeg fikk en rød lysprikk på veggen.
Men det var ikke like lett å finne laserprikken ute. Så jeg droppet å styre med det. Det regner.

Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 06/09/2017 :  22:03:20  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Det viser jo om det var riktig at manualen har noen tvilsomme punkter, om du skrev rett. Dets stod ikke hvilket modus, men det stod * for laseren. Men kanskje fordi din fjernkontroll er annerledes?

Joda vaiende planter kan godt løse ut, men det er jo helst i sola.
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 07/09/2017 :  18:30:48  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
HAR SJEKKET MER ANG. DEN "RØDE PRIKKEN"
MODE-knappen på fjernkontrollen fungerer både i CONFIG og i PÅ.
I CONFIG ser det ut til at laser-strålen må slås av og på med fjernkontrollen, mens i PÅ så slukkes lyset etter en kort stund etter at man har trykket det på.

Det var godt at du gjorde meg oppmerksom på MODE. Jeg skjønte jo ikke hva som skjedde da jeg trykke på MODE-knappen. Så at det var rødt lys, men det er det jo også i en kort stund etter at jeg har satt PÅ. Riktignok er det blinkende lys da. (Og fra en annen lampe, så jeg jo etter hvert …)

I menyen så er MODE "overskriften" på valg av Camera, Camera & Video eller bare Video. Nokså forvirrende.

Jeg går ut ifra at laserlyset skal vise hva som er i sentrum i bildet.
På mitt kamera er prikken både litt for langt mot venstre og litt for langt ned. – Ser ut til at laser-lampa (eller hva det heter) er satt litt skjevt i.

Opplegget fungerer kanskje greit når det gjelder å fokusere på større dyr/lengre avstand, dvs. "treffe" dyret? Men på mitt kamera (og med mine små dyr) ser det ut til at PIR bare (?) registrerer bevegelser i nedre halvdel av bildet, så da får jeg bruke laserlyset til å se hvor grensen for PIR går og rette kameraet inn etter det.

AUTOMATISK OVERSKRIVING AV MINNEKORTET
Ser ut til at det er en fortløpende overskriving av det som til enhver tid er eldst. Naturlig nok.
Skal tro om det er mer krevende for kameraet (tar lengre tid) å overskrive enn å legge inn opptak på et helt ledig minnekort.

NATTAS FANGST
Til sammen 136 videoer fra kl 15.07 i går til kl 11:02 i dag.
30 videoer før midnatt og 106 etter midnatt.

Bare noen få opptak som jeg ikke kan se hva som har trigget:
Et par opptak rett etter at jeg har satt opp kameraet som jeg ikke vet hva som har trigget.
kl 20:11:00: Ser så vidt halen på en katt som forsvinner. (Det regner, men det går greit for linsa.)
Kl 20:12:37 - Jeg er ute og sjekker om kameraet går (= tar bilde av PIR-lyset).
Kl 20:22 - Jeg er ute og sjekker kameraet og om det blir for mye regn.
Kl 20:44 - Ser ikke hva det er som har trigget kameraet.
Kl 23:01:16 - Ser ikke hva som har trigget opptaket før helt på slutten. Da er det noe som så vidt skimtes nede på høyre side. Av neste opptak forstår jeg at det er en grevling som har gått forbi kameraet og det har begynt å filme etter at grevlingen er nesten helt ute av bildet.
Kl 23:01:36 – Grevling (nr 1). Kun ett opptak som viser at grevlingen forsvinner bak kompostbinge. Men kommer ikke så langt for der er bekken. Hører og ser at det plaskregner.

Som bildet (fra videoen) viser så er det gjerde på ene siden, med åpen port til venstre utenfor bildet, og bekken på den andre siden ca ½ meter ut. En snau meter bak kameraet er det også gjerde. I dette begrensede rommet vises grevlingen bare med en liten snurt på det ene opptaket (skjønner at det er grevling fordi den er med på det neste) og på det andre var den med på bare første halvdel av opptaket (ca 5 sek.) Jeg syns dette er et eksempel på hvor lette det er for dyr å smette forbi et ("nær"-)opptak. Dyr som ikke er ute og snuser og vimser rundt, vil lett kunne komme seg forbi uten å komme med på opptak. Rotte som piler av gårde, f.eks.

Kl 23:01 - Ser at det regner, men ikke hva som har trigget opptaket (det har nok regnet hele tiden).
Kl 23:44 – Jeg er ute og flytter kameraet fra ved bekken og opp til huset. Setter det under hagebordet. (Redd for at bekken skulle flomme over.) Legger ut noen solsikkefrø slik at jeg kan få noen fugler med på morgenen. Var tanken.
(Laserlyset fungerte helt fint mot hellene og syrinbuskene.)

Kl 01:11 – Grevling (nr 2) som spiser solsikkefrø. (Peanøttene, grevlingsnacks, har jeg de siste kveldene lagt ut noen meter unna. Så også denne kvelden.) 14 opptak à 10 sek. Siste kl 01:20.
På ett av opptakene ser det ut til å ha kommet med en lavtflygende flaggermus (skjønner ikke hva annet det kan være).
Kl 04:46 – Snurten av en katt.
Etter 06:18 – Massevis av opptak av skjærer, kjøttmeis og pilfinker.

Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 08/09/2017 :  19:40:41  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
(Så for sent at jeg brukte "kopi" og ikke "klipp ut" da jeg skulle flytte bildet i forrige innlegg.)

Må komme med en advarsel til deg som måtte lese dette og som ikke har viltkamera. Ikke kjøp! Du kommer ikke til å få tid til annet enn å fundere på alt som har med kameraet å gjøre. Og det er ikke lite …
Må si at jeg trodde at jeg hadde fått litt oversikt nå og at det ikke var så mye mer å fundere på annet enn å ha kameraet ute. Men jeg er tydeligvis ikke helt der ennå. Men sist natt hjalp veldig, tror jeg.

354 FILER FRA KL 14:09 I GÅR 07.09 TIL KL 13:57 I DAG 08.09
(Masse "nerdestoff". Beklager! Men lurer du som måtte titte innom på om det ble grevling-opptak denne natta også, så ble det det.)

Halvparten foto og halvparten video.
Kanskje var det noe annet som skar seg første gang jeg prøvde, men denne gangen gikk det helt fint med innstilling på VIDEO+FOTO. Eller rettere omvendt. Først ett bilde (8 MB), så en video (1080p, 10 sek.)
Hoveddelen av de 354 filene var trigginger som oppleves som "ikke logiske". - Så nå er jeg der igjen.
Men siden det er foto+video, så er det vel egentlig bare 354/2=177 trigginger, for videoen henger seg vel bare på når et bilde er trigget.
Hvis jeg regner at kameraet sto ute i ca 24 timer, så er antall trigginger (1440/177) tilnærmet 8 trigginger (bilde inkl. video) i minuttet i gjennomsnitt.

Kameraet var satt opp utenfor gjerdet nær en bekk. Linsa snaut 40 cm over bakken.

Kl 17:27 – Satte ut kameraet. Flere trigginger i den forbindelse.
Kl 20:10:21 – Et nesten helt hvitt bilde. Forklaringen kom på video kl 10:10:32, dvs. 11 sek senere. En KATT som sjekker ut kameraet.

(FORSINKELSER MELLOM FOTO OG VIDEO)
Dette er klokkeslett som kommer fram på selve bildet og selve videoen. Skal jeg se på klokkeslettet på filene så er de henholdsvis 20:10:28 og 20:10:32. Dvs. 4 sekunder fra bilde til video (til forskjell for de 11 sekundene ovenfor).

(På bilde: kl 20:10:21. På bildefila: 20:10:28. - Diff på 7 sek. når det gjelder foto.
På første bildet i videoen: Kl 20:10:32. På videofila: 20:10:32. - Ingen forskjell i tidsangivelse når det gjelder denne videoen. Men det gjelder ikke alle videoer!)

Forsinkelsen mellom bilde og video fører til at objektet som regel har flyttet seg fra det vises i bildet til det dukker opp på den påfølgende videoen, evt. at objektet bare syns i enten bildet eller videoen.

Så følger nesten 50 opptak (halvparten bilder, halvparten video) som jeg ikke skjønner hva som har trigget.

Kl 22:13:17 (bilde) – En GREVLING som har kommet seg inn i bildet. Dvs. ser hele dyret.
Kl 22:13:28 (video) (ser ikke pga overeksponering, så dette er fildata) – Grevlingen som holder på lengre innover i bildet.

10 opptak uten at jeg ser hva som har trigget.

Kl 22:29:30 (bilde) – GREVLINGEN er med på bildet, men det er så overeksponert at det ville jeg ikke forstått det om jeg bare skulle tolke bildet.
Kl 22:29:42 (fildata) video – Grevlingen beveger seg i bildet.

Kl 23:26:09 bilde – Fordi jeg ser GREVLINGEN på neste video, forstår jeg at grevlingen også er med i dette bildet. Ser så vidt øverste del av ryggen/pelsen.
Kl 23:26:22 (fildata) video – Så vidt en snurt av grevlingen på slutten. Den kom fra høyre (der bekken er.) Hadde det ikke vært for bildet foran, så hadde grevlingen greid å komme seg forbi kameraet usett.
Men jeg hører grevlingen smatte lenge før jeg ser den. Spiser den allikevel snegler (også i min hage)?
Kl 23:26:36 bilde – grevlingen.
Kl 23:26:48 (fildata) video – Grevlingen syns i hele videoen.
Kl23:34:00 (fildata) video – Grevlingen passerer kamerat helt nede i bildet. Fra høyre mot venstre. Det er nære på at grevlingen kan gå forbi kameraet uten å nå opp til nedre kanten av bildet (eller hvordan jeg skal si det).

10 opptak før midnatt. Ser ikke hva det er som trigger.
20 opptak etter midnatt. Ser ikke hva det er som trigger.

Kl 00:55:10 bilde – Batteriet viser 3 stolper (= max).
Kl 00:55:37 bilde – Batteriet viser bare 2 stolper.

Ytterliggere 76 uforståelige opptak.

Kl 03:45:27 bilde – En hvit "dråpe". Ville ikke ha verken sett det eller skjønt hva det var om jeg ikke hadde sett påfølgende video. Det er et INSEKT som beveger seg over fotolinsa. Ca 6 opptak til sammen.

Massevis med uforståelige trigginger/opptak.

(VIDEO OG FOTO BLIR EKPONERT FORSKJELLIG)
Kl 07:01 – bilder og videoer er helt forskjellig eksponert. Bildene er nesten helt hvite, men ser at det er litt farge på trærne. Videoene er helt ok.

Fortsatt mange uforståelige opptak inkludert: kl 08:34:01 – bilde som viser at det er +5 grader og fortsatt bare 2 stolper på batteriet

(BATTERIENE OG ULOGISKE OPPTAK)
Neste bilde er kl 11:49:20, altså nesten 3 timer senere, og det er +9 grader. Batteriet viser nå 3 stolper (= max). Selv om dette også ser ut til å være en uforståelig trigging, så er det et enkelttilfelle.
Her dukker det altså opp noe som kan være et "bevis" på noe jeg har mistenkt, at kameraet går litt amok når batteriene når under en viss grense, men "tar seg sammen "når de er over denne grensen. Dvs. at nå som batteriene har det litt bedre, så er det ikke massevis med ukontrollerte/ulogiske trigginger.

Kanskje er det sånn at når batteriet er brukt en stund og uavhengig av om det vises 3 eller 2 stolper (men er på vippen), så har det lett for å trigge opptak som ikke er logiske. Og kanskje særlig om temperaturen går under en viss grense. En temperaturgrense som kanskje varierer med hvor mye det er igjen på batteriet.
Hvorfor dårlig batteri eventuelt skal trigge uten at det ser ut til å være noen logisk grunn, har jeg ikke noe godt forslag til.

Hadde jeg bare tatt video så hadde jeg ikke fått informasjon om utetemperaturen og batteritilstanden.

(BEGRENSET PIR + FORSINKELSER BOMMER PÅ OPPTAK)
Neste bilde er kl 12:36:46. (10 grader, 3 stolper) Bilde og video av meg. Jeg stiller meg opp for å komme med, dvs. teste kameraet.
Neste bilde: kl 12:37:10 (10 grader, 2 stolper) – Jeg syns ikke verken på bilde eller video. Vet ikke hva som har trigget dette. Antar at det er fortsatt er meg, men at kameraet ikke har vært raskt nok.

Neste bilde, 1 time senere: kl 13:31:47 (9 grader, 3 stolper) – Bilde av meg (bena). Videoen: Jeg går innover i bildet
Neste bilde: kl 13:32:18 (9 grader, 3 stolper) – Bilde av meg. Jeg har gått forbi sverdlilja. Påfølgende video: Jeg beveger meg sakte videre innover i bildet.
Deretter så er jeg ikke med på flere bilder mens jeg holder på med noe på det som skulle vært et stykke inn i bildet. Hadde det vært kontinuerlig video så hadde jeg kommet med, i hvert fall innimellom. Rød jakke ville ha lyst opp.

Hadde det ikke vært for at kjellms gjorde meg oppmerksom på dette med at PIR kanskje bare fungerer i nedre halvdel av bildet, så hadde jeg ikke skjønt noe. Men nå er det logisk. Da jeg satte ut kameraet så sjekket jeg med laserstrålen. Den pekte ca 1/3 opp på sverdlilja. Det betyr at det som ligger bakover langs gjerdet ikke blir registrert av PIR.

Neste bilde: kl 13:45:53 (9 grader, 3 stolper) – Jeg syns ikke på bildet. Heller ikke på påfølgende video. Men jeg må på et eller annet tidspunkt ha gått forbi kameraet. Jeg husker at jeg gjorde en del ting + la fra meg arbeidshanskene på trappa før jeg hentet inn viltkameraet. Jeg har altså gått mot kameraet langs hele gjerdet uten at jeg har kommet med på opptak.

Fra sverdlilja til kameraet er det litt over 2 meter. Kameraet vil altså ikke oppdage meg før jeg er rett bak sverdlilja og den tiden det tar før kameraet rekker å reagere, selv om det først tar et foto som kanskje er raskere enn video, den tiden rekker jeg å komme meg forbi på før bildet tas og opptaket begynner.

Neste bilde: Kl 13:56:03 (9 grader, 3 stolper) – Jeg huker meg ned foran kameraet. Videoen: Jeg løfter opp og tar inn kameraet.
Resten er logiske trigginger.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 08/09/2017 :  21:38:22  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Akkurat nå har jeg dessverre ikke hatt tid til å studere innleggene dine grundig. Men jeg la merke til at du blir frustert av at du ikke skjønner alle trigginger. Et råd til deg er jo at det er lite å bry seg om, om du ellers får noen bilder du syns er ok. Jeg har titusener av bilde fra viltkameraer som ikke har noen sikker årsak på trigging, svært ofte er det antakelig bare sola og bevegelser i vegetasjonen pga av vind, eller nedbør med noe annen temperatur enn omgivelsene, eller nattetåke som driver forbi, eller . . .

Om det skulle være noen fugler, pattedyr eller noe annet som farer forbi så er det igrunnen ikke noe vits i å gruble på det.

Nyt heller de bildene du får og prøv å tilpasse innstillingene så kanskje noen unødvendige bilder elimineres, ved å reduserer PIR-følsomhet, antall bilder pr burst (den er jo noen ganger litt vanskelig å velge, tre er ofte for lite, og noen ganger med kjapt kamera kan en være nok), lengden på pausen, vinkle kameraet bort fra de verste utslag av sol og vind osv.

Når det er mye dyr tilstede og ofte, er det faktisk lurt å redusere litt for ellers kan man bli lei av å studere mange svært like bilder og batteriene tømmes unødvendig fort og minnekortene fylles.

Og de fleste kameraer har noen sterke sider og noen svake sider. De to billigste kameraene mine (Primos) tar tusenvis av unødvendige bilder, svært feileksponerte bilder ofte i skjømning og IR, men så tar de ofte svært mange gode fargebilder i ordentlig lys (men også dårlige!). Og de ofte gode IR- bilden fra Primmos Proof 02 er det ingen andre kameraer som matcher. I tillegg er det som regel de to som virkelig forteller hvilke dyr som trafikkerer området og gir info. Og de har nesten ingen valg i innstillingene. Man slår de bare på og går. De eneste som virkelig konkurrerer med dem i info er enkelte Browning på video, men da fylles jo minnekortene fort!
Gå til toppen av siden

Markabesøker
Aktiv deltaker

123 Posts

Skrevet - 08/09/2017 :  23:04:08  Vis profil Send Markabesøker a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg beundrer folk som greier å holde rede på mange forskjellige faktorer og veie de mot hverandre. Ser fordeler og ulemper ved sine forskjellige kameraer, f.eks., slik jeg har sett du har gjort med dine viltkameraer. Det ga meg ideen om at jeg også kanskje kunne greie å finne ut av hvordan mitt viltkamera fungerer. Så jeg har brukt mye tid på det. (Andre hadde kanskje fattet tingene raskere).

Og ja, jeg har blitt litt frustrert når jeg ikke skjønner hvorfor kameraet plutselig oppfører seg annerledes enn forventet. Men mest har jeg ønsket å finne ut av det. Syns jeg har et så begrenset uterom jeg jobber i at jeg burde kunne se noen av årsakene. – Og det tror jeg at jeg nå har gjort. (Får se videre om det stemmer.)

Det er klart at det hadde vært flott med flotte bilder. Men det jeg syns er mest artig er at jeg nå får sett hvor mye trafikk det er i hagen min om natta. Ekstra artig å se grevlingen lete mat på steder der jeg ikke har lagt ut noe.

Nå har jeg fått såpass erfaring med kameraet at jeg kan være mer bevisst med hvordan jeg bruker det, ikke bare sette det ut og håpe på det beste. At jeg nå mer greier å koble resultatene jeg ser med de tankene jeg gjør meg på forhånd. Og da tenker jeg først og fremst på dokumentering.

Men uten all den hjelpen og støtten du har gitt, kjellms, så hadde jeg ikke greid det. Da hadde jeg nok bare vært frustrert og ikke sett noen sammenhenger. Så derfor: Hjertelig takk for all hjelpen du har gitt meg!

Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 09/09/2017 :  01:07:45  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig. Grunnen til at jeg ikke anbefalte Primosen var at jeg ikke har sett den i norske butikker og noen annet er at den ikke er særlig vidvinklet og har dermed heller ikke har så bra nærgrense for små dyr. Morsomt at grevlingen er så aktiv nær hus.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3114 Posts

Skrevet - 09/09/2017 :  14:47:26  Vis profil Send kjellms a Private Message  Svar med kopi av melding
Har man noe overbygg eller et mindre hus med god regnbeskyttelse går det fint bruke brilleglass foran slik jeg viste. Det glasset jeg hadde satt på første gangen viste seg å ha dioptri 2,5 (ble litt nært og lite dybdeskarphet), nå har jeg prøvd dioptri 1,5 i ca fire dager og det viste seg at der stadig var blåstrupe på gjødseldynga, men dessverre ikke på mørkeste natta. De trenger vel å se det de jakter på. Og om kameraet er fokusert nær uendelig skulle det bli bar skarphet rundt 60-65 cm med et slikt brilleglass foran..

Først IR (dessverre ikke helt mørkt):

Sitter den i ro blir det rimelig skarphet

Blåstrupe på nærgrensa med dioptri 1,5 (Klikk for å se et større bilde)

Litt seinere på kvelden (eller i mindre naturlig lys) blir hotspoten plagsom

plagsom hotspot i viltkamera (Klikk for å se et større bilde)

Utsnitt kan gjøre bilde litt bedre

utsnitt kan hjelpe (Klikk for å se et større bilde)

Og når det lysner får man igjen brukbart blandingslys

IR og nattlys (Klikk for å se et større bilde)

I dagslys kommer skarpheta litt nærmere, innafor eller iallfall under ca 40 cm er det tydelig uskarpt. Ved 50 cm er det skarpt altså fra iallfall fra ca 50 cm til noe over 1 m. Begge disse på 50 cm viser også noe annet typisk viltkameraproblem, lyse flekker på dyr i skarp sol blir svært ofte overeksponerte og umulig å korrigere (jpg).

blåstupe (Klikk for å se et større bilde)

overeskp strupe i kveldsol (Klikk for å se et større bilde)

Overskyet kan gi bedre eksponeringer både på kveld og i morgentåke som disse:

overskyet (Klikk for å se et større bilde)

Denne var på ca 50 cm og den neste på rundt idealavstanden 65-66 cm.

tåkenatt (Klikk for å se et større bilde)

Og man kan jo variere litt med utsnitt:

utsnitt fra viltkamera brukbar skarphet d=1,5 (Klikk for å se et større bilde)

gråspurv på 1 m utsnitt (Klikk for å se et større bilde)

Begge de to siste på 1 m avstand.

Redigert av - kjellms den 09/09/2017 15:02:10
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,5 sekunder. Snitz Forums 2000