Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Rare ting i jorda
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Teleruin
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 25/08/2017 :  20:21:20  Vis profil Send Teleruin a Private Message  Svar med kopi av melding

ting i jorda (Klikk for å se et større bilde)

Hva kan dette være ?

Disse fant jeg i en blomsterkasse jeg har hatt stående ute.
De er på en måte litt harde og kan minne litt om koraller.
De felste av dem var under akkurat der vann fra taket har rent ned i jorda.

Trodde først det var noe egg av noe slag, men det ligner ikke på noe snegle egg eller maur egg jeg har sett tidligere.
Er det en sopp av noe slag ?
Kanskje et slags frø ?

Teleruin
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 25/08/2017 :  21:31:19  Vis profil Send Teleruin a Private Message  Svar med kopi av melding
Da fant jeg ut svaret selv, men vet ikke helt hvordan jeg skal slette innlegget.

Det er nok bakterieknoller fra erteplantene som har blitt liggende igjen etter at plnten vissnet.
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9466 Posts

Skrevet - 26/08/2017 :  11:43:37  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei, ikke slett! Morsomt å vise bakterieknollene.
Gå til toppen av siden

Teleruin
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 27/08/2017 :  15:23:13  Vis profil Send Teleruin a Private Message  Svar med kopi av melding
@klaush
Så du er enig i at det er bakterieknoller ?

Nå mener de fleste i drivhusgruppa på facebook at det må være en slags sopp, og ikke knoller. Men jeg kan ikke finne noe bilde av noe sopp som ligner.
Og jeg hadde erteblomster i den kassa, så det passer sånn sett.

Dessuten synes jeg det ligner veldig på de som vises på denne siden her :
//ndla.no/nb/node/156905?fag=137415

Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9466 Posts

Skrevet - 28/08/2017 :  10:38:44  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
ikke noen sopp som akkurat ser slik ut. Det ser heller ut som om det er knoller på røtter i jord. Legg merke til at knollene er svakt rosa. Dette kommer av leg-hemoglobin, som minner om vårt egen hemoglobin i røde blodlegemer. Leg-hemoglobin tar opp oksygen for å holde oksygeninnholdet lavt, siden funksjonen hemmes av oksygen. http://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/n/nitrogenfiks.html

Redigert av - klaush den 28/08/2017 10:43:50
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000