Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om mose og lav
 Leopardmønster på furugadd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ar.G
Aktiv deltaker

1670 Innlegg

Skrevet - 27/08/2017 :  12:19:00  Vis profil Send Ar.G a Private Message  Svar med kopi av melding
Storedalen, Ortnevik, Høyanger 25.08.2017

(Klikk for å se et større bilde)

Det må vel vere ein sopp som dannar dette mønsteret på tørrfurua? Eg trur det kan vere små eksemplar av kandisbevre eller det kanskje andre kandidatar til denne?

ArnorG

andy92
Aktiv deltaker

5669 Posts

Skrevet - 27/08/2017 :  12:46:24  Vis profil Send andy92 a Private Message  Svar med kopi av melding
Regner med du har slått fra deg kvae, men det ser litt ut som det er det utfra disse bildene...

AKS
Gå til toppen av siden

Ar.G
Aktiv deltaker

1670 Posts

Skrevet - 29/08/2017 :  15:34:54  Vis profil Send Ar.G a Private Message  Svar med kopi av melding
Etter nærare studiar har eg no mest tru på at dette er lav frå slekta Xylographa.

Foto frå annan del av belegg:

ArnorG
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

11687 Posts

Skrevet - 29/08/2017 :  15:56:20  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Spennende tråd! Men hvordan du skal komme videre - komme i mål - aner jeg ikke. Mikroskopi? Sekvensering?
Gå til toppen av siden

Ar.G
Aktiv deltaker

1670 Posts

Skrevet - 29/08/2017 :  19:17:45  Vis profil Send Ar.G a Private Message  Svar med kopi av melding
Sende bileta til Tor Tønsberg ved lavherbariet UiB saman med eit par andre lavfoto. I høve bileta på denne tråden var svaret dette:

"- De 2 andre er Xylographa. Den ene ser sorediøs ut (små, svarte soral) og er trolig X. vitiligo. Den andre må mikroskoperes hvis det da ikke er samme art (jeg syns jeg ser noen få soral).
Beste hilsener, Tor"

ArnorG

Redigert av - Ar.G den 29/08/2017 19:18:27
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000