Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Økosystem oppgave
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

OfficialHelpKenny
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 05/09/2017 :  20:43:31  Vis profil Send OfficialHelpKenny a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei, har fått i oppgave å ta bilde av 6 arter i et økosystem i fjæra ved hjemplassen. I en senere oppgave spørres det om å lage en næringskjede av disse artene. Tenkte å starte med en tang art som produsent, men vet ikke helt hva som spiser hva (tenker at snegler spiser tang, kanskje?). Har ikke så gode kunnskaper i forhold til dette og finner ikke så mye god informasjon på net. Lurte derfor på om noen kunne komme med noen forslag til hvordan jeg skal velge artene mine, og kanskje en pekepinn på hva som spiser hva? All hjelp blir satt pris på

Tenker at en slik linje kanskje blir rett (men er ganske usikker): Tang -> Snegle -> fisk -> fugl -> større fugl -> x (hvor x kan være på uansett trofisk nivå.)

Takk på forhånd

Limnoan
Biolog

9727 Posts

Skrevet - 06/09/2017 :  09:52:27  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Andre del av oppgaven er i utgangspunktet håpløs! Økosystemet i fjæra er neppe så enkelt at det kan settes opp på rett linje.

Det kan være at læreren blir fornøyd med det oppsettet du foreslår.

Kanskje tangloppe er et bedre ledd enn snegl, for jeg ville tro tanglopper er mer atraktive for fisk.

En vri på fugletemaet kunne være fisk>måkeunge>svartbak.

I tillegg vil det i naturen være en rekke sidespor: Tang råtner uten å bli spist, topppredatorer kan være altetende og så videre...

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000