Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Plantevekst kontroll
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

OfficialHelpKenny
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 05/09/2017 :  21:01:41  Vis profil Send OfficialHelpKenny a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei, har fått en flersvars oppgave som jeg har litt problemer med å svare på, og lurte på om noen kunne hjelpe meg å resonnere litt. Oppgaven går slik:
1. Hva kan fungere som kontroll når vi skal teste hvordan lysstyrken påvirker veksten til en planteart?
a. Totalt mørke
b. Ekstra tilskudd av næringssalter
c. Konstant lysstyrke
d. Andre plantearter

Jeg tenker egentlig at en kombinasjon av a og c er riktig, men har bare lov å gi et svar. Vi må jo ha noe å sammenligne planteveksten med. Er lysstyrken konstant vil vi jo kun se planten med lys på, og derav ikke vite om det er lyset som skaper veksten. Det samme gjelder mørket og potensiell hemming av vekst.

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med denne oppgaven.

JonIB
Aktiv deltaker

1280 Posts

Skrevet - 05/09/2017 :  21:44:51  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
Har du sett noe som har vokst i totalt mørke noen gang (f.eks i en kjeller)? Søk på etiolering, så ser du hvorfor alt. a ikke nødvendigvis er en relevant kontroll.

Kan for så vidt legge ved en lenke også da...

http://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/e/etiolering.html

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

OfficialHelpKenny
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 05/09/2017 :  22:27:25  Vis profil Send OfficialHelpKenny a Private Message  Svar med kopi av melding
Antok at siden det sto lysstyrke og ikke lys generelt mente de en forskjell i "voksegrad". Og siden etiolerte planter vanligvis får den samme karakteristikken, vil ikke dette være en dårlig måte å sjekke denne graden av vekst for akkurat denne arten?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,3 sekunder. Snitz Forums 2000