Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om mose og lav
 Lav på stor stein nær sjøen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter  Emne Neste emne  

jalsvik
Aktiv deltaker

437 Innlegg

Skrevet - 06/09/2017 :  21:18:05  Vis profil Send jalsvik a Private Message  Svar med kopi av melding
Denne laven fant jeg på en stor stein ganske nær sjøen på Vigdel i Sola kommune. Er det noen som kjenner den?

(Klikk for å se et større bilde)

blåvinge
Aktiv deltaker

554 Posts

Skrevet - 10/09/2017 :  13:59:50  Vis profil Send blåvinge a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja her har du en Dermatocarpon - art. Sjekk opp mot Dermatocarpon miniatum, glatt lærlav. Men jeg ville tatt med en bit og undersøkt i mikroskop for sikkerhets skyld.
Gå til toppen av siden

jalsvik
Aktiv deltaker

437 Posts

Skrevet - 20/09/2017 :  13:29:01  Vis profil Send jalsvik a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei,

Jeg så dessverre ikke svaret før nå. Mange takk skal du ha! - Jeg får sammenlikne med arten du har foreslått. Jeg måtte i så fall få andre til å sjekke i mikroskop for meg, etter ny tur til Vigdel, og jeg måtte jo ha hatt referansemateriale i tilfelle jeg hadde mikroskopmuligheter.

Jeg har nå sjekket mot bildene som ligger i nettbasen "Norsk Lavflora", og det må jo være Dermatocarpon miniatum. Er det greit for deg at jeg setter deg som bestemmer?

Mvh
Jan

Redigert av - jalsvik den 20/09/2017 13:39:56
Gå til toppen av siden
   Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,09 sekunder. Snitz Forums 2000